۷۸۶۶۱۱
۲۳ نظر
۵۰۱۱
۲۳ نظر
۵۰۱۱
پ

کارگران به جای سنوات، نوشابه می‌گیرند

مشکلات کارگران تمامی ندارد اما این بار خبر رسیده است که بازنشستگان شرکت زمزم گرگان در ازای سنواتشان، به جای پول دوران خدمت نوشابه می‌گیرند. موضوعی که حمید خیرخواه دبیر کانون بازنشستگان شهرستان گرگان اعلام کرد و گفت:«مدتی است وضع به‌صورتی درآمده که کارگرانی که بازنشسته می‌شوند به‌جای سنواتشان، معادل آن نوشابه دریافت می‌کنند تا در سطح شهر بفروشند.

روزنامه ایران: مشکلات کارگران تمامی ندارد اما این بار خبر رسیده است که بازنشستگان شرکت زمزم گرگان در ازای سنواتشان، به جای پول دوران خدمت نوشابه می‌گیرند. موضوعی که حمید خیرخواه دبیر کانون بازنشستگان شهرستان گرگان اعلام کرد و گفت:«مدتی است وضع به‌صورتی درآمده که کارگرانی که بازنشسته می‌شوند به‌جای سنواتشان، معادل آن نوشابه دریافت می‌کنند تا در سطح شهر بفروشند.

بسیاری از بازنشستگان این شرکت برای کسب درآمد -به‌جای سنواتی که به آنها داده نشده- مجبورند با ماشین در شهر دور بزنند تا نوشابه‌شان را بفروشند.» حمید خیرخواه همچنین تأکید کرد: مشکلات مالی کارفرما باعث مشکلات بسیاری برای کارگران شده است.

کارگران به جای سنوات، نوشابه می‌گیرند

احمد مشیریان معاون روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این موضوع از سوی وزارت کار بررسی می‌شود، اظهار داشت: سنوات سالی یک ماه است و کارفرمایان هم باید بعد از اتمام قرارداد این سنوات را پرداخت کنند. اینکه کارفرمایی نوشابه برای فروش به کارگران داده است باید از سوی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی شود و اگر این موضوع اثبات شود طبق قانون با کارفرما برخورد خواهد شد.

وی تأکید کرد: در تبصره ۴ ماده ۷ قانون کار تأکید شده است که کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد، مزایای قانونی پایان کار را به مأخذ هر سال یک ماه آخرین مزد پرداخت کنند. بنابراین پرداخت مزایای پایان کار و سنوات پایان خدمت ولو به نسبت ایام کارکرد از جمله وظایف کارفرما است.

همچنین سنوات یا مزایای پایان کار مبلغی است معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران که کارفرمایان مکلفند در صورت خاتمه قرارداد به هریک از طرق مندرج در ماده ۲۱ قانون کار به آنها پرداخت کنند.

اکبر شوکت نماینده کارگران در هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در واکنش به این خبر که شرکت زمزم گرگان در ازای سنوات بازنشستگی، نوشابه به بازنشسته‌ها می‌دهد، عنوان کرد: اگر این خبر واقعیت داشته باشد موجب خجالت است. مدیران این شرکت باید اعلام کنند مگر سنوات بازنشستگی یک کارگر چقدر است که به او نوشابه برای فروش می‌دهند. فروش نوشابه برای دریافت حق و حقوق که کار کارگر نیست. کارگر نه بازار یاب است نه تخصص این کار را دارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حداقل حقوق کارگر چیزی در حدود یک میلیون و 100 هزار تومان است و طبق قانون سنوات هم معادل یک ماه حقوق است. این یعنی کارخانه یا ورشکسته شده است یا می‌خواهد از این کار درآمدزایی کند. یکی دیگر از تعهدات کارفرمایان پرداخت حق سنوات به کارگران است که این تعهد مربوط به زمانی می‌شود که قرارداد کار به نحوی تمام شود.

در صورت خاتمه قرارداد کار به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا کمتر یا بیشتر به کار اشتغال داشته است، برای هر سابقه اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به‌عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حداقل حقوق کارگر چیزی در حدود یک میلیون و 100 هزار تومان است و طبق قانون سنوات هم معادل یک ماه حقوق است. این یعنی کارخانه یا ورشکسته شده است یا می‌خواهد از این کار درآمدزایی کند.

یکی دیگر از تعهدات کارفرمایان پرداخت حق سنوات به کارگران است که این تعهد مربوط به زمانی می‌شود که قرارداد کار به نحوی تمام شود. در صورت خاتمه قرارداد کار به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا کمتر یا بیشتر به کار اشتغال داشته است، برای هر سابقه اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به‌عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحانی مچکریم عجب تحول اقتصادی ایجاد کردی تحول نوشابه ای

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر این حضرات اعتبار دارند و نمی دهند واقعا از نادانیشان است نه از زرنگیشان

        چون برندی با اینهمه سال اعتبار (که در روانشناسی تبلیغات گفته می شود باید انقدر تبلیغات در ناخودآگاه مشتری خوب جا افتاده باشد که در فروشگاه آن را ناخواسته انتخاب کند) با چنین عمل نامناسبی تخریب می شود

        نکته دوم هم اینکه خود کارگران بعد از سالها خدمت ، خسته و درمانده در سطح شهر راه می افتند به تخریب برند خود! ، از آن طرف از بس فروشنده زیاد می شود، سوپری ها و... هم از این فرصت استفاده می کنند و بزخری می کنند

        خلاصه زحمات کارخانه خوشنام و معتبری در این حد با چنین اقدامی در یک شهرستان، در کل کشور زیر سوال می رود

        جا دارد، سهامداران حقوقی جلوی افت سهام و اعتبار شرکتشان را بگیرند

    • بدون نام

      خاک خاک خاک

    • بدون نام

      انزمان می گفتند در زمان پهلوی اول چون پول نبود حقوق کارگران اجر وغیره می دادند ببرند بفروشند الان بعد هشتاد سال دوباره ان روش احیا می شود جای تاسف می باشد

    • بدون نام

      بخندیم یا گریه کنیم؟

    • بدون نام

      خوش بحالشون

    • ملاصدرا

      عه . عجب کاری

    • بدون نام

      این دیگه چه صیقه ای هست؟!

    • بدون نام

      شاید کسی به پول نیاز داره یا اینکه وسیله ای بخره نوشابه میخواد چکاره ؟!اخر عمری بره دست فروشی کنه ؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بازنشستگان بعد از کار دوباره به کار گرفته میشن

    • بدون نام

      خیلی از خبرهایی که چاپ میکنید پاراگرافها دو بار تکرار میشن خواهشمند است رسیدگی نمایید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انگار راه حلی برای برطرف کردنش ندارن

    • علی رشیدی

      قدیما می گفتن نانش را آجر کردن حالا نان این بندگان خدا را نوشابه کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتر از هیچی

    • سربانتین

      خوب الان چی میشه ؟ فرض کنید کارگران بروند شکایت کنند کارخانه هم می گوید پول ندارد که پرداخت کند بعد دادگاه حکم توقیف اموال ( همان نوشابه ها ) را می‌دهند و آن را به کارگران واگذار می کند که بفروشند و این روند حدود یک سال تا یکسال و نیم طول می کشد ، خوب همین الان کارخانه دارد همین کار را انجام می دهد !؟؛ هیچ کارخانه ای دوست ندارد محصولش را به این شکل وارد بازار کند دلیلش هم مشخص است ممکن است کسی که پول احتیاج دارد به قیمت پایین تر در بازار بفروشد و دیگر خود کارخانه نتواند محصولاتش را عرضه کند ، چیزی که خجالت آور است وضعیت افتضاح اقتصادیست !

    • سلطان کجا عیش نهان با رند بازاری کند

      نوشابه بخورن اشتهاشون باز بشه!

    • aaaa

      کارگرای کاکتوس پلاستیکی باید چیکار کنن

    • بدون نام

      مملکت نیست که
      خودش یه فیلم کمدیه
      اخبار رو میخونی انگار داری متن طنز میخونی
      خدایاااااا خودت مسببین این وضعیت رو نیست و نابود کن

    • بدون نام

      به نظرم به ارتشهای عزیز بعد از بازنشستگی بجای پول ژ ۳ بدن یا ارپیچی ......چه شود... بازنشستگان آموزش پروش کتاب ... بازنشستگان هپکو لودر ....به بازنشستگان تولی پرس شامپو صابون....بازنشته های بهداشتی....نوار بهداشتی و.... الی آخر....شما چی میگید

    • کاوشگر فضایی

      از طرح تحول سلامت رسیدیم به طرح تحول نوشابه ... این هم از اثار برجامه ...

    • بدون نام

      راه اهن بلیط قطار فرودگاه بلیط هواپیما بیمارستان سرنگ تیما رستان بازدید رایگان /

    • بدون نام

      چو چه اشکالی داره سران مملکت نماینده های مجلس حقوق نگیرند بدن کارگران خودشون نوشابه بگیرن؟

    • بدون نام

      بدبخت کارگر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج