جاباما
۷۸۶۸۶۷
۱۹ نظر
۵۰۰۸
۱۹ نظر
۵۰۰۸
پ

بنزین دو نرخی در دستور کار نیست

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر تنها بازگشت کارت سوخت در این کمیسیون مطرح شده و افزایش قیمت و یا دو نرخی‌شدن قیمت بنزین در دستور کار قرار ندارد.

خبرگزاری ایرنا: به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر تنها بازگشت کارت سوخت در این کمیسیون مطرح شده و افزایش قیمت و یا دو نرخی‌شدن قیمت بنزین در دستور کار قرار ندارد.

هم‌زمان با یازدهمین سال اجرای سهمیه‌بندی بنزین در ایران، بحث احیای کارت سوخت دوباره مطرح شده است. البته این بار استفاده از کارت سوخت نه به بهانه اجرای طرح تحول اقتصادی و واقعی کردن یارانه‌ها، بلکه به‌منظور صرفه‌‌جویی در مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت انجام می‌شود.

**تأثیر تورم سالانه بر کاهش قیمت واقعی بنزین

با این حال همگان بر مؤثر بودن کارت سوخت در کاهش مصرف و کاهش قاچاق سوخت هم نظر نیستند، زیرا تجربه قبلی نیز نشان داده که اگرچه در یکی دو سال اول اجرای سهمیه‌‌‌بندی بنزین، مصرف کاهش پیدا کرد، اما سال‌های بعد شدت مصرف بنزین دوباره به شکل سابق ادامه‌دار بود. مهم‌ترین دلیل این امر را نیز باید در تورم جستجو کرد، زیرا به‌واسطه تورم سالانه، به مرور زمان قیمت بنزین در مقایسه با دستمزد کاهش پیدا می‌کند و حتی به پایین‌تر از قیمت قبلی می‌رسد.

افزایش قیمت دلار نیز در این امر بی‌تأثیر نیست. از ابتدای اجرای طرح تحول اقتصادی قرار بود به‌تدریج قیمت بنزین به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک شود. با کاهش قیمت نفت و همچنین افزایش قیمت بنزین به هزار تومان در ایران، این قیمت‌ها به یکدیگر نزدیک شد. به همین دلیل در سال ۹۴، سهمیه‌بندی بی‌اثر شد و کارت سوخت کارایی خود را از دست داد.

**بازار جذاب و پر‌سود قاچاق بنزین

اما به دنبال افزایش قیمت نفت و همچنین افزایش قیمت دلار در ایران، فاصله قیمتی بنزین در داخل و خارج کشور زیاد شد و زمینه را برای افزایش قاچاق سوخت فراهم کرد. در همین رابطه، وزیر نفت با کنایه اعلام کرد که اوضاع قاچاق سوخت عالی است. یک مقایسه آماری نیز نشان از آن دارد که قیمت بنزین با احتساب دلار آزاد در ترکیه هم‌اکنون حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان در هر لیتر است. قیمت بنزین در افغانستان حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان و در پاکستان حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است و این در حالی است که بنزین در ایران لیتری هزار تومان به فروش می‌رسد. بنابراین، می‌تواند جذابیت بالایی را برای قاچاقچیان ایجاد کند.

مصرف داخلی نیز افزایش چشمگیری داشته و هر روز بیش از ۹۰ میلیون لیتر بنزین در باک خودروها می‌سوزد. این عوامل دست به دست هم داده تا احتمالا کارت سوخت به پمپ‌بنزین‌ها بازگردد و حتی احتمال دونرخی شدن دوباره بنزین نیز به گوش برسد.

**پیشگیری از قاچاق بنزین با احیای کارت سوخت

با این حال، دبیردوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرناپلاس، می‌گوید تنها تصمیمی که کمیسیون انرژی مجلس درباره سوخت گرفته، احیای کارت سوخت است و بحث دونرخی شدن تاکنون مطرح نبوده است.

کوروش کرم‌پور حقیقی، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد قیمت بنزین تغییر کند، باید به‌عنوان طرح و یا لایحه در اختیار کمیسیون قرار گیرد و بعد از آن رسماً اظهارنظر می‌کنیم، گفت: تاکنون در این مورد درخواستی نشده و اگر دولت بخواهد بنزین را دونرخی کند باید در قالب اصلاحیه بودجه آن را به مجلس ارائه دهد.

وی با بیان اینکه احیای کارت سوخت یکی از روش‌های پیشگیری از قاچاق سوخت است، افزود: همچنین کارت سوخت یکی از روش‌های مدیریت مصرف و صرفه‌جویی است. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند تاثیرگذار است و برخی کارشناسان معتقدند هیچ تأثیری ندارد، اما وجود کارت سوخت هیچ ضرری نخواهد داشت.

**جامعه پذیرای افزایش قیمت سوخت نیست

کرم‌پور ادامه داد: بر اساس این تصمیم با توجه به نظر کارشناسی، سهمیه هر خودرو مشخص می‌شود و بر اساس تعداد خودروهایی که در هر استان و منطقه و شهری وجود دارد، سوخت آن تعداد خودرو و کارت سوخت تأمین خواهد شد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، آنچه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح شده، احیای کارت سوخت و عدم موافقت با افزایش قیمت سوخت است. درواقع این مرحله تنها شامل بازگشت کارت سوخت می‌شود، اما در آینده بر اساس شرایط کشور تصمیماتی گرفته خواهد شد و امیدوارم نیازی نداشته باشیم تغییری در قیمت‌های سوخت بدهیم، زیرا در شرایط فعلی جامعه، پذیرای تغییرات قیمتی نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون شرایط مناسبی نیست که در نیازمندی‌های مردم و به‌ویژه در کالاهای اساسی افزایش قیمت از سوی دولت داشته باشیم.

وی ادامه داد: تا پایان سال کمیسیون انرژی مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارمند

      هر روز اهرم جدیدی برای فشار به مردم بدبخت پیدا میکنید مبادا کسی نفس راحت بکشد

      پاسخ ها

      • GOGOGOGO

        اگر قیمت بنزین را دو برابر کنید و به قیمت واقعی نزدیک بشوید باید حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان را هم دو برابر و به واقعی نزدیک کنید.
        در غیر این صورت نامردی خود را ثابت کرده اید

    • بدون نام

      برای دو نرخی هم عجله ای نیست..هنوز مردم جا دارند ...گران و گرانتر کنید

    • بدون نام

      تو استانهای مرزی سهمیه بندی کنن چرا کل ایران رو میخوان سهمیه بندی کنن!!!؟؟؟ این نشون میده دنبال بهونن!!

    • مهدی

      آخ چه بد داشتیم یاد احمدی نژاد میکردیم بزم ما زو خراب کردین

    • محمد رضا شاهوردی

      پس چرا شایعه میکنید ومردم را سرکار میگذارید ما در زمان طاغوت یادمان است یک کبریت طی سالیان همان یک ریال بود بنزین لیتری ۶ریال بود هر جنسی ثبات وآرامشی داشت فقط آنها مثل اینها متظاهر به دیانت وسوء استفاده نمیکردند دبیرستان ما طی شش سال ۱۰۸تومان بود ودر طول این سالیان ۱۰۹تومان نشد وهرسال با گفتگو با رئیس دبیرستان تخفیف میگرفتیم وفقط ۸تومان فیش میگرفتیم که طی شش سال دبیرستان میشد ۴۸تومان ودیپلممان را در سال ۵۴ گرفتیم وبلافاصله استخدام نیروی هوائی شدیم وبورسیه آمریکا بمدت ۱۸ماه مگر در خواب ببینید لیکن الان طرف با مدرک دکترای عمران میشود رفتگر خود منصفانه قضاوت کنید این یعنی چی فاجعه

    • بدون نام

      اخر بی وجدانها چرا ارزش پول کشورها ودرامد سرانه انهارا با ایران مقایسه نمیکنید

    • شهروند گرسنه

      مهم نیست زمینه سازی کنید تا برا مردم قابل هضم شود بعد سر. کله دونرخیش هم پیدا می شه

    • بدون نام

      لعنت بر کسانیکه هر روز با خبرهای بد به مردم شوک وارد میکنن

    • بدون نام

      دو نرخی نشود .بنزین را لیتری 3000 تومان نرخ برنید .

    • بدون نام

      هردم ازاین باغ بری میرسد!.

    • بدون نام

      چه اشکالی داره بنزین بشه لیتر ی بیست هزار تومان ما انقلابی عمل میکنیم وتحمل میکنیم بعد هم ما به دلار حقوق میگیریم درست نیست بنزین به ریال فروخته بشه که بعدش قاچاقش کنند پس دولت باید نرخ بنزین رو بیست هزار تومان بکنه

    • بدون نام

      وقتی میگه نیست یعنی هست

    • بدون نام

      تعجبم از اینه که چطور بعضی از کشورها که تحریم جهانی هستند این قدر ارزش پولشون پایین نیومد.....این بازیها و کثافتکاریا همش زیر سر دولته

    • بدون نام

      اخه شرایط مردم بدبخت مامثل ترکیه است که باهم مقایسه میکنیدملت نون ندارن بخورن میگیدبنزین ارزونه بایدگرون تربشه

    • غلامرضا خوشی

      به نظر من یه راهکار جالب اینه که من لیتر چهرهزار تومان یا بیشتر قانونی ازشرکت نفت بخرم وصادر کنم با این کار هم سوبسیت بنزین جبران میشه وهم اشتغال ایجاد شده .الان هم گروهی رانت استفاده می کنند ولی من به لیتر 6000 بنزین خریدارم البته این یه پیشنهاد برا وزارت فرافرده های نفتیه.

    • ایرانی

      یکسره می بریم رو 5هزار

    • بدون نام

      اگه قرار نیست انجام بشه بس خفه شین اینقدر حول و ولا تو زندگی مردم نندازید

    • بدون نام

      گران شدنش ولی در دستور کاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج