۷۸۸۰۱۹
۳ نظر
۵۰۱۵
۳ نظر
۵۰۱۵
پ

وحید رجبلو؛ نابغه‌ای که مغلوب معلولیت‌اش نشد

وحید رجبلو، معلول و مبتلا به بیماری ژنتیکی SMA یا همان «تحلیل عضلانی پیشرفته» است. البته این بیماری ممکن است همه افراد را مبتلا نکند و شاید بعضی افراد تنها ناقل بیماری باشند و خودشان علائمی از بیماری نداشته باشند. وحید جوان کوشایی است که با پیداکردن استعدادش، در زمینه‌ای که دوست داشته، قدم برداشته و توانسته به نقطه‌ای که می‌خواهد، برسد.

روزنامه فرهیختگان: ۳۱ ساله است اما چهره‌اش کم‌سن و سال‌تر نشان می‌دهد. درهمین جوانی، مدیر و موسس استارتاپی است که در منزل به معلولان خدمات‌رسانی می‌کند. او در خانواده‌ای هفت‌نفره و با وضعیت اقتصادی معمولی زندگی می‌کند. دو خواهر و دو برادر دارد و خودش فرزند سوم خانواده است.

برادر کوچکش که حدود سه سال با هم اختلاف سنی دارند، همیشه او را همراهی می‌کند و حتی در شرکت هم همکار هستند. مادرش مانند خیلی از مادران این سرزمین خانه‌دار است و پدرش هم به شغل آزاد مشغول است. بقیه خواهر و برادرهایش ازدواج کرده‌اند و حالا خودش و همین برادر کوچکش مانده‌اند.

وحید رجبلو، معلول و مبتلا به بیماری ژنتیکی SMA یا همان «تحلیل عضلانی پیشرفته» است. البته این بیماری ممکن است همه افراد را مبتلا نکند و شاید بعضی افراد تنها ناقل بیماری باشند و خودشان علائمی از بیماری نداشته باشند. بین خواهر و برادرانش فقط او به این بیماری مبتلاست و بقیه همگی سالم هستند.

وحید معلولیت شدیدی دارد اما به‌خاطر داشتن چنین خانواده‌ای خدا را شکر می‌کند. او با همه این سختی‌ها شکایتی از وضعیتش ندارد و می‌گوید: «همه آدم‌ها دوست دارند روند زندگی عادی داشته، ثروتمند بوده و تن سالمی داشته باشند اما وقتی در چنین موقعیتی قرار می‌گیری، تا یک‌جایی می‌توانی شکایت کنی. من به جای شکایت از وضعی که دارم، سعی می‌کنم از کارها و رفتارم نتیجه‌گیری کنم؛ اگر رفتارم از نظر خودم بازتاب خوبی داشت، آن را ادامه می‌دهم، درغیر این صورت، نتیجه و فکرم را تغییر می‌دهم و به‌دنبال راهکار می‌گردم. بنابراین سعی کرده‌ام به جای شکایت، کارهای دیگری انجام دهم که نتیجه خوبی داشته باشد.

وقتی دیدم خانواده خوبی دارم که همیشه همراهم هستند و هیچ‌وقت من را تنها نمی‌گذارند و من هم استعداد دارم، احساس کردم بدون‌شکایت هم می‌توانم کارهای دیگری انجام دهم که جبران این مشکل و معلولیتم شود. این‌گونه بود که توانستم با معلولیتم کنار بیایم و وضعیتم را قبول کنم و دیگر شکایتی نداشته باشم.»

وحید رجبلو؛ نابغه‌ای که مغلوب معلولیت‌اش نشد

شروع ایده ساخت نرم‌افزار

وحید جوان کوشایی است که با پیداکردن استعدادش، در زمینه‌ای که دوست داشته، قدم برداشته و توانسته به نقطه‌ای که می‌خواهد، برسد. او تا سوم راهنمایی درس خوانده اما به دلیل شرایط مدرسه و سختی‌هایی که برای امتحان‌دادن سر راهش بود و در کنار آن، رفت و آمد و مسائل مالی، مجبور شده درس را رها کند. او حالا برنامه‌نویس کامپیوتر است. سال‌ها پیش به‌طور مجازی و از طریق کامپیوتر این کار را یاد گرفته است.

خودش می‌گوید: «تا جایی‌که آموزش برنامه‌نویسی را به زبان فارسی پیدا می‌کردم، از آن یاد می‌گرفتم و اگر به زبان انگلیسی بود، آن را برایم ترجمه می‌کردند تا بتوانم از آن استفاده کنم و برای یادگیری این کار هیچ معلمی نداشتم.» او قبل از راه‌اندازی استارتاپ، برنامه‌نویس بوده و معتقد است که چون خودش دچار معلولیت است و از طرفی، کارش هم برنامه‌نویسی است، راحت‌تر می‌تواند نیاز معلولان را از این طریق بسنجد و برآورده کند. وحید با وجود وضعیت جسمانی‌ای که دارد، نرم‌افزاری به نام «توانیتو» برای معلولان و درجهت رفع نیازهای آنها طراحی کرده است.

او می‌گوید: «ایده طراحی این نرم‌افزار از آنجا شروع شد که دغدغه‌های زیادی داشتم که فکر می‌کردم طراحی نرم‌افزاری که بتواند به افرادی مثل من کمک کند، چقدر می‌تواند مفید باشد. حتی خودم هم از آن کمک‌های زیادی گرفته‌ام. ابتدا نرم‌افزار کوچکی طراحی و تولید کردم و چند مرتبه‌ای هم آن را تست کردم. از نظر فنی بسیار کارآمد بود که حتی احساس کردم درقالب اجتماعی هم می‌تواند بسیار مفید باشد. همین‌ها باعث شد این کار را گسترش دهم و آن را به شکل یک پلتفرم بزرگ اجرا کنم.»

وحید رجبلو؛ نابغه‌ای که مغلوب معلولیت‌اش نشد

نرم‌افزار چگونه کار می‌کند؟

نرم‌افزاری که وحید آن را طراحی کرده، به این شکل عمل می‌کند که قادر است در قالب یک سایت یا اپلیکیشن موبایل، خدماتی را به افراد معلول ارائه دهد. به‌عنوان مثال، فرد معلولی که در خانه‌ای زندگی می‌کند با توجه به مشکلش، نیازهای مختلفی چون مراجعه به پزشک، آرایشگاه، خیاطی یا آموزشگاه دارد و بسیاری از معلولان به تنهایی قادر به انجام این قبیل کارها نیستند و باید کسی باشد که آنها را همراهی کند.

در این میان هستند کسانی که تمایل به نگهداری و خدمت‌رسانی به معلولان دارند. فهرست افرادی که تمایل دارند به معلولان خدماتی ارائه دهند، در این نرم‌افزار ثبت می‌شود. سپس فرد معلول از طریق این اپلیکیشن با فرد متقاضی کمک‌رسانی تماس برقرار می‌کند و او با مراجعه به منزل فرد معلول، خدمات موردنیاز او را برایش انجام می‌دهد. البته این خدمات رایگان نیست ولی با تخفیف‌هایی برای معلولان همراه است که می‌توانند با قیمتی مناسب‌تر از این خدمات بهره‌مند شوند و درواقع، هم معلول و هم خدمات‌دهنده از این نرم‌افزار سود می‌برند.

درحال حاضر، طراحی و ساخت این پلتفرم و نرم‌افزار کاملا آماده است و تنها مجوزهای نهایی آن باقی مانده که به خاطر بعضی مشکلات موجود و سرمایه اندک، رونمایی از آن به تاخیر افتاده است اما وحید امیدوار است تا یک یا دو ماه آینده مجوزهای لازم را اخذ و به‌زودی از این نرم‌افزار رونمایی کند.

وحید تحت‌پوشش موسسه رعد است و حمایت‌های زیادی از آنها دریافت کرده است. او می‌گوید: «موسسه رعد در جشنواره «توان‌تک» که چند ماه پیش برگزار شد، من را به خوبی حمایت کرد و حتی غرفه‌ای دراختیار من قرار داد تا بتوانم این محصول را معرفی کنم و اسپانسری برای این نرم‌افزار پیدا کنم.» او نتوانست اسپانسری را که به‌دنبالش بود، بیابد اما دوستان خوبی پیدا کرد که با کمک و حمایت آنها توانست از مسیر حمایت‌های جمعی، مبلغ ۴۰میلیون تومان جمع‌آوری و کارش را جدی‌تر شروع کند.

وحید رجبلو؛ نابغه‌ای که مغلوب معلولیت‌اش نشد

او حتی با حمایت موسسه رعد، غرفه‌ای در نمایشگاه الکامپ دراختیار داشت تا محصولش را معرفی کند و حتی قرار است در زمان رونمایی رسمی محصول هم سالنی دراختیار او قرار گیرد. وحید درباره هزینه‌های ساخت این نرم‌افزار می‌گوید: «تا به‌حال تنها حدود 70 تا 80 میلیون تومان هزینه ساخت پلتفرم آن شده و ساخت قسمت‌های دیگر هم هزینه‌ هنگفتی نیاز دارد. درحال حاضر 40میلیون در اختیار داریم اما هنوز به‌دنبال سرمایه‌گذاری هستیم که بتواند به ما در ساخت آن کمک کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      وحید عزیز خدا یارت باشه امیدوارم هر چه نزدیکتر ببینم که شفا گرفتی آقا .

    • بدون نام

      افرین به اقا وحید

      افرین به پشتکارت
      درپناه خدا باشین همیشه

    • بهار

      خیلی مردی.دمت گرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج