۷۸۸۴۲۷
۱۱ نظر
۵۰۰۰
۱۱ نظر
۵۰۰۰
پ

انتقاد از افزایش احتمالی قیمت بنزین

مصرف­ کنندگان خودرو در ایران مسئول مصرف بالای بنزین، آلودگی هوا و تلفات بالای حوادث رانندگی معرفی می‌­شوند، بی آن که بخش عرضه یعنی خودروسازان داخلی مورد سوال قرار گیرند.

سایت الف نوشت: مصرف­ کنندگان خودرو در ایران مسئول مصرف بالای بنزین، آلودگی هوا و تلفات بالای حوادث رانندگی معرفی می‌­شوند، بی آن که بخش عرضه یعنی خودروسازان داخلی مورد سوال قرار گیرند.

در همین شرایط جلوی ورود سالانه بیش از یک میلیون خودرو مونتاژ یا ساخت داخل پرمصرف و ناایمن به بازار کشور گرفته نمی­‌شود. این بدترین نوع برخورد دولت­ها با معضلات است که به جای برخورد با مسببان و عاملین، قربانیان آن مجازات شوند. سیاست­های خودروسازی دولتی سه دهه اخیر هزینه­های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی بالایی را به کشور تحمیل کرده است و زمان آن فرا رسیده که به جای مجازات مردم و مصرف­کنندگان، بازنگری اساسی و بنیادی در این سیاست­های متضاد با منافع ملی صورت گیرد.

جریان­های رسانه ­ای و اقتصادی مدافع افزایش قیمت­ها، هیچگاه به صنایع متکی به رانت انرژی مانند پتروشیمی، فولاد و کانی غیرفلزی که مصرف‌کننده مهم انرژی با بهای بسیار ارزان هستند، اشاره‌ نمی‌کنند. گویی از دیدگاه این جریان و ذی‌نفعان پشت صحنه، صنایع رانتی مجاز به استفاده از انرژی و منابع ارزان برای صادرات مواد اولیه (زیر بهای جهانی) هستند، اما مردم باید از آن محروم باشند.

بخش غالب مصرف انرژی به سیاست‌های توسعه صنعتی متکی به صنایع انرژی‌بر رانتی با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایین و از سوی دیگر بخش غالب مصرف آب به مدیریت ناکارآمد منابع آب و بخش کشاورزی برمی‌گردد. طی سال‌های اخیر، بهره‌وری انرژی در بخش صنعت تنزل یافته است. بیش از ۱۰ درصد از کل مصرف انرژی الکتریکی کشور در صنایع فولاد مصرف می‌شود که دارای سهم بالای مصرف انرژی الکتریکی تولید فولاد در سطح جهان هستند.

در راستای شفاف‌سازی فضای اطلاعاتی مسوولان ذی‌ربط باید به‌صورت دقیق بهای نهایی سوخت‌ها، گاز، انرژی الکتریکی و آب تحویلی به صنایع انرژی‌بر نظیر پتروشیمی، فولاد و سیمان، مصارف خانگی و تجاری را اطلاع‌رسانی کنند تا روشن شود که واقعی‌سازی بهای این اقلام از چه بخش‌هایی باید آغاز گردد. درخصوص بنزین لازم است «نسبت بهای بنزین در کشور به متوسط بهای جهانی» با «نسبت بهای نفت، گاز و انرژی الکتریکی تحویلی به صنایع انرژی‌بر به متوسط بهای جهانی» مقایسه شود.

مقصر اصلی افزایش مصرف مردم سیاست‌ها و اقدامات دولت‌ها هستند و در این میان مردم که قربانی سوءمدیریت‌ها هستند نباید به‌عنوان مسوول مصرف نامتعارف انرژی معرفی شوند و با افزایش قیمت‌ها مجازات شوند. اگر دولت واقعا قصد مدیریت و بهینه‌سازی مصرف نهاده‌های انرژی را دارد، در ابتدا باید با سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات لازم، زمینه‌های کاهش مصرف آن را فراهم کند و سپس افزایش بهای آنها را مدنظر قرار دهد. در این راستا لازم است تا واقعی‌سازی انرژی از بخش‌های اقتصادی دولتی و شبه‌خصوصی انرژی‌بر (مانند صنایع بزرگ پتروشیمی و فولاد) شروع شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بگذاريد دوستان از راه پيمايي عراق برگردند
      بنزين ،اب ،برق،گاز،غذا،همهم و همه چيز فضايي گران ميشه
      مسئول مربوطه كه ميخوني صبر كن تو و فرزندانت و من و فرزندانم و ما و فرزندانمان توان اين راه پيمايي را بايد بديم
      ولي خدا وكيلي اين عمل شد به اشاره اي از ياداشت دل شكسته من كنيد
      مرسي از شما كه جرات بازپخش نظر من رو نخواهي داشت
      ولي تو دلت گريه ميكني

    • بدون نام

      شل سفتش میکنید قیمتها رو میخواین ببرین بالا میخواین خجالت نکشید .... موندیم کی میخواد این گند شماها برای نسل های آینده چه طوری جمع کنند و چکار کنند ما ها که به .... رفتیم

    • بدون نام

      بالا بالا حرف میزنی همش جهان نگاه میکنی یک زمانی همین ۴ریال بود خب قیمتها کمتر بود الان همه چی هزار بربر شده یعنی شما میفرمایین فقط مردم مصرف کنندن خب این بزرگان مملکت مصرف کننده نیستن هستن ولی گرانی هیچی حالیشون نیست وفکر میکنن هیچ تورمی رخ ندادن امان از شما که همش تیتر بنزینی میزنید

    • بدون نام

      چه غلطها افزایش قیمت بنزین

    • بدون نام

      درود...درود...ولی کدخدای ده ک مرغابی بود خاک عالم بر سران ده بود

    • بیتام

      مردم بایددر مقابل این افزایش قینتها عکس العملی محکم نشان دهند والا دیگر چیزی برای زندگی کردن نخواهند داشت

    • بدون نام

      ماشالله چشم نخوره دولت راهشو یاد گرفته چطور سوختوگرون کنه اب از اب تکون نخوره

      پاسخ ها

      • وانک لاعلاخلق عظیم

        بالا بالا بالا یاربالا بنزین نرو بالا زنگنه گفته نمیره بالا یاربالا جهانگیری گفته میره بالا یاربالا حاج حسن گفته یواش بره بالا یاربالا ملت منده بالا یاربالا

    • بدون نام

      تالان دولت نمیخواهد گران کند اینها ضد دولتی ها هستن و میخواهند دولت را نابود کنند که رای آیند برای خودشان باشد پس دولت باید مواظب باشد

    • و

      دونرخی نکنی بنزین لیتری 3هزار تومان قرار دهید .وبرای ولی نعمتان هم یارانه سوخت در نظر بگیرید .

    • مهندس یزدی

      با سلام. هر خودرو بطور متوسط 15000 مایل یا 23000 کیلومتر در سال طی میکند. یعنی ماهانه نزدیک به 1900 کیلومتر. در ایران متوسط مصرف بنزین خودرو به ازای هر 100 کیلوکتر 8 لیتر است. پس هر خودرو در ایران ماهانه حداقل 150 لیتر بنزین مصرف می کند. پس بهتر است ماهانه 150 لیتر بنزین با قیمت یارانه ای مثلا 1500 تومان اختصاص یافته و مصرف بیشتر از آن با قیمت آزاد در حدود 4000 تومان محاسبه شود. در این صورت مردم در استفاده از خودرو شخصی دقت کرده و از ترافیک و آلودگی هوا کاسته می شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج