جاباما
۷۸۹۵۶۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ستایش از جین فوندا در سینماتک فرانسه

باید دوشنبه عصر ساعت هفت و نیم بعد ازظهر جلوی سینماتک فرانسه، در پاریس منطقه ۱۲ می بودید تا از استقبال مردم و رسانه های فرانسوی برای ورود خانم جین فوندا، این ستاره آمریکایی و هنرمند متعهد، شگفت زده می شدید.

بانی فیلم: باید دوشنبه عصر ساعت هفت و نیم بعد ازظهر جلوی سینماتک فرانسه، در پاریس منطقه ۱۲ می بودید تا از استقبال مردم و رسانه های فرانسوی برای ورود خانم جین فوندا، این ستاره آمریکایی و هنرمند متعهد، شگفت زده می شدید.

ستایش از جین فوندا در سینماتک فرانسه

بعد از دادن جایزه لومیر در دهمین دوره جشنواره لومیر شهر لیون به جین فوندا، حالا نوبت سینماتک فرانسه است که ستایشی از این بازیگر سینما به عمل آورد.

دوشنبه ۲۲ اکتبر۲۰۱۸، در افتتاحیه مرور بر آثار جین فوندا، با حضور این هنرپیشه یک مسترکلاس هم تدارک دیده شده بود که گردانندگان جلسه، کوستاگاوراس، رئیس سینماتک (فیلمساز مشهور یونانی - فرانسوی) بود. حضور گاوراس وهمچنین فدریک بنو مدیر سینماتک، شور و حال فوق العاده ای به این جلسه داده بود.

در این مراسم تییری فرمو، دبیرکل جشنواره کن که در ضمن مدیر جشنواره لومیر شهرلیون هم هست حاضر بود و درباره جین فوندا و اهمیت او در سینمای جهان بسیار صحبت کرد.

خانم جین فوندا در مدت یک ساعت و نیم، راجع به نحوه بازیگری و تجربه هایش در کار با کارگردانان گوناگونی که با آنان کار کرده بوده، به زبان فرانسه صحبت کرد. او در ۸۰ سالگی همچنان سرحال و با انرژی از خاطرات خود درباره بسیاری از چیزها از جمله سیاست، هالیوود و همچنین بازی در مقابل پدرش (هنری فوندا) در یک فیلم صحبت کرد که تجربه خاصی برای او بوده.

این هنرپیشه قدیمی از خاطرات با پدرش که صحبت می کند به یاد می آورد که هنری فوندا، آدم بداخلاقی بود؛ به ویژه وقتی که از سر فیلمبرداری به خانه باز می گشته! جین کوچک در ۱۲ سالگی مادر خود را از دست داده بوده و پس از آن در بین جامعه ای مرد سالار بزرگ شده بود.

جین فوندا بعد از اینکه در هالیوود مشهور شده و سپس در فرانسه با روژه وادیم کارگردان فرانسوی، ازدواج کرد، سپس به سوی سیاست کشیده شده و بعدا راهی ویتنام شد تا علیه دولت آمریکا و جنگ ویتنام، فعالیت کند. او در سال ۱۹۷۱ ، به یک تهیه کننده آمریکایی خود می گوید که: «می خواهم سینما را کنار بگذارم و وارد کار سیاست شوم.» اما وی به جین پاسخ می دهد که: «وقتی مشهور باشی و ستاره باشی، بیشتر حرفت تاثیر خواهد داشت، بنابراین به هالیوودی برگرد.»

او هر دو کار را انجام می دهد، اما چند زمانی نمی گذرد که راهی ویتنام می شود. مبارزات وی یکی از تاثیرگذارترین حربه ها بر ضد جنگ آمریکا در ویتنام بود و باعث شد کنگره آمریکا بودجه جنگ را برای ادامه آن تصویب نکند و با یاری دیگر هنرمندان متعهد و اعتراضات بین المللی، به جنگ ویتنام خاتمه داده شود.

جین فوندا در مسترکلاس از همکاری با ژان لوک گدار و موج نو سینمای فرانسه نیز صحبت می کند، اما اصلا خاطره خوبی از کار با گدار برای بازی در فیلم «همه چیز روبه راه است»(۱۹۷۲) ندارد و از دست او بسیار عصبانی بوده و چند بار این موضوع را تکرار می کند که هواداران گدار که در سالن حاضر هستند از این بازگویی خاطرات خوش شان نمی آید!

جین فوندا اضافه می کند وقتی آدم سیاسی شد، تاثیر بسیار خوبی برای بهتر بازی کردن در زندگی او دارد. او اعتقاد دارد آدمی باید به یک دردی بخورد و کاری مثبت در جهت پیشرفت و رفاه عمومی مردم انجام دهد، باید متعهد باشد، وگرنه برای چی باید زندگی کرد؟!

در این موقع همگی تماشاگران برای وی دست می زنند و اشک در چشمان جین فوندا ۸۰ ساله جاری می شود. در کنارش کوستا گاوراس که او نیز فیلمساز متعهدی است و فیلم «زد» و دیگر آثار مشهور سینمایی را ساخته، به وجد می آید.

جین فوندا در ۲۱ دسامبر امسال ۸۱ ساله می شود.

مرور بر آثار جین فوندا، از ۲۲ اکتبر در سینماتک آغاز می شود. وی ازسال ۱۹۵۹ به طور جدی کارهنرپیشگی را با بازی در فیلم «کت بالو» شروع می کند و آخرین فیلمش «پدران و دختران» در سال ۲۰۱۵ است.

از مشهورترین فیلمهای جین فوندا می توان از این آثار نام برد: «آنها به اسب ها شلیک میکنند، مگرنه!»، «پابرهنه درپارک»، «کلوت»، «جولیا».

بازی در این فیلم ها برای جین فوندا دو جایزه اسکار، چند جایزه گلدن گلوب و جایزه های دیگری به همراه آورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج