جاباما
۷۸۹۶۹۹
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

آلودگی هوا، قاتلِ جایگزینِ دخانیات

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در گرفتن جان انسان‌ها جایگزینی برای دخانیات است هشدار داد: یک نفس کشیدن ساده جان هفت میلیون نفر را در سال می‌گیرد و به میلیارد‌ها نفر دیگر آسیب می‌زند.

به گزارش ایسنا، تئودور آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این باره تصریح کرد: جهان باید به همان شیوه‌ای که دخانیات را به حاشیه راند با آلودگی هوا مقابله کند.

وی تاکید کرد که هیچ کس از فقیر و غنی نمی‌تواند از پیامد‌های آلودگی هوا بگریزد.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی آورده است: با گرم‌تر شدن دما، افزایش جمعیت و عدم دسترسی نیمی از مردم جهان به سوخت‌ها و تکنولوژی‌های پاک، هوای تنفسی به شدت آلوده شده است.

اکنون از هر ۱۰ نفر در جهان ۹ نفر هوای آلوده تنفس می‌کنند که این فاکتور سالانه به فوت هفت میلیون انسان منجر می‌شود.

پیامد‌های هوای آلوده برای سلامتی جدی است به گونه‌ای که یک سوم از مرگ و میر‌های ناشی از سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری قلبی در نتیجه آلودگی هواست و این رقم معادل تاثیر استعمال دخانیات و کمی بالاتر از تاثیر مصرف زیاد نمک است.

در امان ماندن از آلودگی هوا حتی با وجود زندگی در یک منطقه و کشور ثروتمند مشکل است. هوای آلوده در اطراف همه ما وجود دارد. ریز آلاینده‌های موجود در هوا می‌توانند از سیستم دفاعی بدن عبور کرده و با نفوذ به دستگاه تنفسی و سیستم گردش خون به ریه‌ها، قلب و مغز آسیب وارد کنند.

نبود دود و مه قابل رویت معیاری در سالم بودن هوای تنفسی نیست. در سراسر جهان در شهر‌ها و روستا‌ها آلاینده‌های سمی در هوا وجود دارد که از میانگین سالانه دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در رابطه با کیفیت هوا فراتر است.

امسال، سازمان جهانی بهداشت در کنار دیگر شرکای خود اولین "کنفرانس جهانی آلودگی هوا و سلامت" را در روز‌های ۲۹ اکتبر تا اول نوامبر در ژنو برگزار خواهند کرد. در این کنفرانس، آگاهی بخشی نسبت به چالش‌های سلامت عمومی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات خطرات آلودگی هوا بر سلامت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دو نوع اصلی آلودگی هوا وجود دارد: آلودگی در محیط بسته و در محیط باز. در واقع هر دو نوع آلودگی به یکدیگر کمک می‌کنند همانطور که هوا از محیط‌های بسته به باز و بالعکس جابجا می‌شود.

آلودگی هوا در محیط‌های بسته که از احتراق سوخت خانگی ناشی می‌شود سالانه به فوت چهار میلیون انسان منجر می‌شود و بیشتر کشور‌های آفریقایی و آسیایی تحت تاثیر آن هستند.

آلودگی هوا تاثیر فاجعه‌باری بر سلامت کودکان دارد. در سراسر جهان بیش از ۱۴ درصد کودکان پنج تا ۱۸ ساله به بیماری آسم ناشی از فاکتور‌هایی از جمله آلودگی هوا مبتلا هستند. هر سال بیش از ۵۷۰ هزار کودک کمتر از پنج سال بر اثر بیماری‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. همچنین آلودگی هوا با سرطان‌های دوران کودکی مرتبط است. تنفس هوای آلوده در دوران بارداری می‌تواند بر رشد مغز جنین تاثیر داشته باشد. علاوه بر این، آلودگی هوا با نارسایی شناختی در کودکان و بزرگسالان مرتبط است.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا علاوه بر تاثیرات منفی که بر سلامت دارد می‌تواند پیامد‌های طولانی مدتی بر محیط زیست داشته و تغییرات اقلیمی را تشدید کند که خود تهدیدی جدی برای انسان‌ها و سایر جانداران است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امروز هوای سنندج افتضاح بود وآلودگی شیفت بعداز ظهر مدارسو به تعطیلی کشوند
      انگار شیفت صبح آدم بودند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج