۷۹۰۰۰۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

عطاری‌ها دیگر برای سقط جنین دارو نمی‌فروشند

متادون نداریم، سؤال نکنید! این را پشت شیشه یکی از عطاری‌ها زده‌اند. مگر عطاری‌ اصلاً مجاز است متادون بفروشد؟

ایران نوشت: متادون نداریم، سؤال نکنید! این را پشت شیشه یکی از عطاری‌ها زده‌اند. مگر عطاری‌ اصلاً مجاز است متادون بفروشد؟

مرد که پشت سرش شیشه‌های برچسب زده از انواع داروهای گیاهی دیده می‌شود، اینجور جواب می‌دهد: «بعضی عطاری‌ها یک مدت متادون می‌فروختند اما ممنوع شد و گفتند برخورد می‌شود، ما که هیچ‌وقت نفروختیم. برای ترک اعتیاد می‌خواهند اما به خودش معتاد می‌شوند. طرف نمی‌خواهد کمپ برود، می‌خواهد خودش ترک کند.

در ضمن آنهایی هم که از کمپ درمی‌آیند دوباره دنبال مواد می‌روند. یک مدت در عطاری‌هایی که اکثرشان غیرمجاز بودند می‌فروختند اما اماکن برخورد کرد و فروشش محدود شد. خیلی‌ها باز مراجعه می‌کنند و دنبال متادون هستند. داروهای دیگری هم هست برای ترک اعتیاد که ما نمی‌فروشیم، همینطور برای سقط جنین. به مردم هم توصیه می‌کنم دنبال چنین داروهایی در عطاری‌ها نباشند.»

«خیلی از عطاری‌ها جای داروی گیاهی، داروهای شیمیایی می‌فروشند.» این را علی احمدی یکی دیگر از عطارها می‌گوید. خودش در مغازه انواع شامپو و صابون و لوازم آرایشی- بهداشتی هم می‌فروشد که می‌گوید اشکالی ندارد اما عطاری‌ها برای فروش داروی شیمیایی مجوز ندارند: «اینکه می‌بینید تعداد عطاری‌ها زیاد است برای این است که خیلی از نیازهای مردم را تأمین می‌کنند. از حبوبات و ادویه تا انواع دمنوش‌ها و داروهای گیاهی که هرکدام خواص خودشان را دارند. الآن شما هرچه طرف مرکز و جنوب شهر بروید، تعداد عطاری‌ها بیشتر است شاید چون مردم اعتمادشان به طب سنتی بیشتر می‌شود.

آنقدر آدم دیده‌ام... طرف سال‌ها دکتر رفته و دارو مصرف کرده و نتیجه نگرفته اما با طب سنتی درمان شده. مردم همین‌ها را از زبان هم می‌شنوند و بیشتر سراغ داروهای گیاهی می‌روند، بحث مالی‌اش هم هست خب. درست است که داروی گیاهی هم ارزان نیست اما باز به صرفه‌تر از مراجعه مکرر به دکتر است.»

ساعت نزدیک یک ظهر است و خیابان شلوغ. مدرسه‌ها تعطیل شده و مادران دست بچه‌های دبستانی را گرفته‌اند و سمت خانه می‌روند. از یکی‌شان که با بچه‌اش برای خرید به عطاری آمده، می‌پرسم معمولاً داروهای مورد نیاز خانواده را از عطاری تهیه می‌کند یا نه؟ زن اینجور جواب می‌دهد: «برای همه مشکلات که نه، اما برای سرفه و گلودرد چرا. الآن یک دکتر بخواهیم برویم با پول ویزیت کلی می‌شود. من خودم می‌دانم به بچه‌ام آویشن و چهارتخمه بدهم، خوب می‌شود، دیگر چرا دکتر ببرم؟!»

عطاری‌های شمال شهر معمولاً بزرگتر هستند از شکل دکان‌های کوچک درآمده‌اند و محصولاتشان هم تنوع بیشتری دارد و در بین آنها کالاهای خارجی وارداتی هم همچون روغن آرگان مراکشی و روغن ماکادمیای استرالیایی زیادی دیده می‌شود که قیمتشان هم بالاست.

این عطاری‌های با شکل مدرن هم البته مشتری‌های خودشان را دارند اما فاصله‌شان از هم آنقدر کم نیست که بشود نشانه‌ای بر پرتعداد بودنشان دانست. اما چرا در بعضی مناطق همچون خیابانی که از آن برایتان گفتیم، تعداد عطاری‌ها به این شکل رشد داشته است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج