۷۹۰۲۱۵
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

نگاه به جاده پرپیچ و خم دایی - پرسپولیس

درگیری علی دایی با بازیکن پرسپولیس در تونل ورزشگاه تختی خبری بهت‌آور برای هواداران پرسپولیس بود.

وبسایت نود: درگیری علی دایی با بازیکن پرسپولیس در تونل ورزشگاه تختی خبری بهت‌آور برای هواداران پرسپولیس بود. این برای اولین بار نبود که تقابل این چهره مطرح فوتبال ایران با تیم سابقش تنش‌آلود می‌شود؛ دایی بارها ملاقاتهای ناآرامی با پرسپولیس داشته است.

اولین تقابل علی دایی با پرسپولیس شاید یک تقابل فیزیکی نبود بلکه یک تنش لفظی بود. علی دایی در سال ۱۳۷۵ پس از سه سال بازی برای پرسپولیس راهی السد قطر شد و سپس به آرمینیا بیله‌فلد پیوست. در همان مقطع به دلیل شکایت السد قطر از پرسپولیس در ارتباط با قرارداد دایی باشگاه پرسپولیس با یک جریمه هنگفت روبرو شد.

محمود خوردبین، سرپرست وقت تیم فوتبال پرسپولیس در یک اظهارنظر عجیب عنوان کرد این بدهی را باید خود دایی پرداخت کند و همین صحبت باعث تنش لفظی بین دو طرف شد. با میانجی‌گری دولتِ وقت در سفر امیر قطر به تهران این مشکل البته حل شد.

دایی-پروین؛ جنگ تمام عیار

دایی پس از شش سال بازی در آلمان و امارات در سال ۱۳۸۲ به پرسپولیس برگشت. بازگشتی در کنار حواشی داغ آن روزها. پروین و شرکا از پرسپولیس جدا شده بوند و نقش اپوزیسیون را ایفا می کردند و در این فضای ملتهب، دایی ستاره‌ی تیمِ وینکو بگوویچ بود. تیمی که باوجود شروعی عالی، خیلی زود غروب کرد. فصل ناموفق پرسپولیس تغییراتی تازه را رقم زد؛ بازگشت پروین و کوچ علی دایی، افشین پیروانی و چند ستاره دیگر که ظاهرا ضدِ پروین بودند.

نگاه به جاده پرپیچ و خم دایی - پرسپولیس

نبرد بزرگ فرا رسید؛ ۲۹ آبان ۱۳۸۳ در هفته نهم لیگ چهارم علی دایی با صبا به مصاف پرسپولیس آمد. در ابتدی بازی دایی برخلاف عرف به سمت نیمکت پرسپولیس نرفت. مهرداد میناوند و افشین پیروانی هم در آن فصل دقیقا چنین کاری کردند. بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید اما روی سکوها از سردی داخل زمین خبری نبود. تماشاگران علیه دایی بودند و پس از بازی خبر رسید درگیری شدیدی بین هواداران دایی و برخی لیدرهای پرسپولیس به وجود آمده است.

انفجار بزرگ در طول هفته رخ داد. دایی که به واسطه زدن صدمین گل ملی میهمان برنامه نود بود مصاحبه‌ای آتشینی علیه پروین انجام داد. پروین را به باندبازی متهم کرد، او را مقصر ناکامی پرسپولیس در فصل قبل دانست و گفت که پروین به تماشاگران خط داده بود که به او توهین کنند. او به سراغ زخم‌های قدیمی هم رفت و از خط خوردن از تیم ملی در سال ۱۹۹۲ انتقاد کرد.

پروین هم صحبتهای آتشین دایی را با یک مصاحبه حیرت‌انگیز پاسخ داد. "سلطان" عنوان کرد دایی محبوب نیست و قدیمی‌های فوتبال اصلا فوتبال او را قبول ندارند! چند روز بعد در یک اقدام باورنکردنی این دو دور یک میز نشستند و به زور آشتی داده شدند. در ملاقاتهای بعدی دایی با پرسپولیس دیگر خبری از جنگ و دعوا نشد و حتی یک دست دادن صوری هم به نمایش درآمد.

سرشاخ شدن با شیث

نبرد بزرگ بعدی دو سال بعد رقم خورد. علی دایی در سال ۱۳۸۵ پس از پشت سرگذاشتن یک جام جهانی کابوس وار راهی سایپا شده بود. ورنر لورانت درهمان هفته‌های ابتدایی لیگ ششم به شکل عجیبی هدایت سایپا را رها کرد و علی دایی در قواره مربی-بازیکن در اولین تجربه‌اش در نقش سرمربی مقابل پرسپولیسِ دنیزلی قرار گرفت.

یک بازی داغ. دایی به دلیل مسائل جام جهانی آن جایگاه سابق را بین هواداران نداشت. آنچه به باروت هواداران جرقه زد. شادی پس از گل دایی بود. هواداران توقع نداشتند دایی اینگونه شادی کند و در اواخر بازی وقتی که بازی با گل حسین بادامکی دو-دو شد شدیدا به این اسطوره فحاشی کردند. دایی هم در کنفرانس خبری پس از بازی خواستار محرومیت هواداران پرسپولیس شد. او گفت که نمی‌تواند مثل بقیه فیلم بازی کند و خوشحالی نکند.

نگاه به جاده پرپیچ و خم دایی - پرسپولیس

درگیری‌های دایی و پرسپولیس در قالب بازی پرسپولیس-سایپا ادامه پیدا کرد، این بار در بازی برگشت برخوردهای او با شیث رضایی سوژه شد. تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد که در پی کشمکش بین این دو مهاجم سایپا ضربه‌ای به صورت مدافع پرسپولیس وارد کرده است. سرمربی-بازیکن سایپا البته نپذیرفت ضربه‌اش شدت داشته و محرومیتش هم پس از دخالت عجیب چند نماینده مجلس کم شد.

کش و قوس با رویانیان

علی دایی استاد برخاستن است، او با قهرمانی با سایپا جام جهانی ۲۰۰۶ را پاک کرد. یک خداخافظی با شکوه از دنیای بازی کردن. حالا تقابل های دایی و پرسپولیس در قواره سرمربی بود و بدون حرف و حدیث هم به پایان نمی رسید، دیگر ولی از دعواهای سالهای قبل خبری نبود.

دایی سپس راهی تیم ملی شد و پس از اتفاقات تلخ بازی ایران و عربستان در نوروز ۱۳۸۸ از تیم ملی اخراج شد. در آن زمان هواداران پرسپولیس به دلیل مشکلات بین دایی و علی کریمی از علی دایی ابراز نارضایتی می کردند.

نگاه به جاده پرپیچ و خم دایی - پرسپولیس

ورق چند ماه بعد برگشت چه کسی انتظار داشت دایی به فوتبال برگردد و سرمربی پرسپولیس شود. حبیب کاشانی اما چنین تصمیم مهمی را گرفت و دایی را پس از چند ماه سکوت جانشین زلاتکو کرانچار کرد. پایان چند سال کدورت بین علی دایی و پرسپولیس .

این حضور یک سال و نیم طول کشید، اختلافات بین کاشانی و دایی یک جدایی بحث برانگیز را رقم زد. هواداران اما حامی دایی بودند، درست است که در لیگ با دایی توفیقی نداشتند اما این مربی نامدار دو قهرمانی جام حذفی را برایشان ارمغان آورده بود. از طرفی جدایی دایی از پرسپولیس در سال ۱۳۹۰ به نحوی بود که گویی به او ظلم شده است.

هواداران به جانشین علی دایی، حمید استیلی، حتی یک بازی هم فرصت ندادند. در همان هفته اول لیگ یازدهم در نیمه دوم بازی با ملوان نام علی دایی از سکوها شنیده شد. تشویق دایی اتفاق تکراری آن هفته‌ها بود که حتی به مسابقات رشته‌های دیگر هم سرایت کرد.

علی دایی در لیگ یازدهم و دوازدهم سرمربی راه آهن بود. بازهم بین او و پرسپولیس کشکمش هایی به وجود آمد. در بازیهای پرسپولیس - راه آهن گهگاه شادی های دایی سوژه می شد. مصاحبه‌های شهریار هم گهگاه گزنده بود. در پایان فصل عنوان کرد که خدا به او عزت داده که بالای پرسپولیس قرار گرفته است. با وجود این فراز و نشیب‌ها رابطه دایی و هواداران یک رابطه نسبتا مطلوب بود.

آنها به سرمربی سابقشان علاقه داشتند. پرسپولیس پس از رفتن دایی روزهای ناآرامی داشت و خیلی ها منتظر بازگشت دایی بودند. درست است که رابطه عموم هواداران با دایی دوستانه بود اما اختلاف اصلی بین محمد رویانیان، مدیریت وقت پرسپولیس و دایی وجود داشت. اختلاف شدید بر سر مطالبات دایی از پرسپولیس . دو طرف در مصاحبه‌هایشان حسابی از خجالت هم در می‌آمدند.

کسی در این شرایط تصور نمی‌کرد که رویانیان پس از کنار گذاشتن یحیی گل محمدی به سراغ علی دایی برود. در سال ۱۳۹۲ علی دایی با یک قرار داد سه ساله قابل توجه به پرسپولیس برگشت. هر چند آمدن او با خروج علی کریمی همراه شد اما اکثر هواداران از این انتخاب راضی بودند. دایی به تیم سروسامان خوبی داد. پرسپولیس پس از چند فصل ناکامی مدعی شد و در پایان در رده دوم لیگ قرار گرفت.

هواداران از نتیجه راضی بودند اما در فصل بعد(لیگ چهاردهم) که دیگر محمد رویانیان، مدیرعامل پرسپولیس نبود جایگاه دایی هم متزلزل شده بود. دایی با مدیریت باشگاه و وزارت ورزش چالش داد. در هفته های پایانی لیگ سیزدهم مدیریت باشگاه در دست پروین بود و دایی سرمربی. روزی نبود که از اختلاف این دو خبری منتشر نشود.

حتی خبر رسید در جلسه‌ای در وزارت ورزش برای خصوصی شدن باشگاه پرسپولیس دو طرف باهم درگیر شدند. رابطه نه چندان خوب دایی با وزارت ورزش باعث شد تا در لیگ چهاردهم با یک اخراج عجیب روبرو شود. پرسپولیس برخلاف فصل قبل نتایج خوبی نمی‌گرفت، حمیدرضا سیاسی، مدیر وقت پرسپولیس هم منتظر یک فرصت بود و خیلی زود دایی را اخراج کرد. اخراجی که اصلا به مذاق هواداران خوش نیامد.

دایی پس از اخراج از پرسپولیس در چهار سال اخیر همواره رابطه خوب خود با هواداران را حفظ کرد. موفقیتهای تیم را تبریک گفت. حتی تنشهای کوچکش با پرسپولیس در تقابلها رودررو خیلی به چشم نیامد. او در این چهار سال اخیر با صبا، نفت تهران و سایپا با پرسپولیس بازی کرد.

بازیهایی که البته بدون حاشیه هم نماند. مثلا در دیداری که پس از مرگ هادی نوروزی انجام شد به جابه جایی بازی اعتراض کرد. و این جمله عجیب را گفت :« از ترس اینکه پرسپولیس دوباره عزادار نشود سازمان لیگ قبول کرد بازی پرسپولیس ۲۴ مهر برگزار شود.» در پایان بازی هم درگیری‌های کوچکی ایجاد شد. با این حال این چالشهای مختصر و هچنین اختلاف شدید دایی با مدیران پرسپولیس بر سر مطالباتش هرگز او را مقابل هواداران قرار نداد.

دیروز هم در دقیقه ۸۰ بازی که پرسپولیسی‌ها از برد تیم شان تقریبا مطمئن بودند دایی را تشویق کردند تا نشان دهند او را یک "خودی" می دانند. کسی نمی داند در تونل رختکن دقیقا چه اتفاقی رخ داده و آیا در تنشهای به وجود آمده بین پرسپولیسی‌ها و دایی، سرمربی سایپا هم مقصر بوده است؟

نگاه به جاده پرپیچ و خم دایی - پرسپولیس

درست است که با اتفاقات تونل و مصاحبه دایی، کمی دلخوری بین دایی و پرسپولیسی‌ها ایجاد شده با این حال بعید است که تونل تختی بتواند رابطه دایی- هواداران پرسپولیس را تیره و تار کند. پرسپولیسی‌ها انتظار ندارند این مربی پرسپولیسی هنگام گل خوردن تیم محبوبشان با مشت گره کرده خوشحالی کند و منتظر رفتاری مشابه علی کریمی و یحیی گل‌محمدی اند. مصاحبه‌های روزهای آینده او می تواند بیشترین نقش را در ترمیم این دلخوری ایفا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ببینیم در بازی با استقلال هم ایشان و برخی از جانفشانانشان همین قدر با تعصب رفتار می کنن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شخصیت پوچ علی دایی برگرفته ازفرهنگ داعش هست این مرده خوارهرگز اسطوره نمیشه

      • بدون نام

        داره درد میکشه علی دایی بیشرف خائن ازفینالیست شدن پرسپولیس

      • بدون نام

        علی دایی با ذات کثیفش تو چاه منفوریت خوب داره خودشو دفن میکنه

      • AAAAAAAAAAA

        معلومه پرسپولیسی اصل نیست که با بازیکنان تیم محترم پرسپولیس درگیر میشه .
        دایی هر وقت نام پرسپولیس آمد صلوات بفرست شاید از گناهت گذشتیم.

    • بدون نام

      ازدایی پرسیدن نظرتون درباره بازی بگین. گفته اول اینکه بگم .ترامادول. خوردیم .دراین لحظه خبرنگارپرسید واقعا دوپینگ کردید گفت نه .خبرنگار گفت خودتون گفتید .برادر دایی گفت نه بابا میخواست بگه چراماگل خوردیم ...

      پاسخ ها

      • ایرانی.

        ایول دمت گرم.اندازه صدسال خندیدم.

      • سیاوش

        ایول دمت گرم
        خیلی باحال بود
        بازهم دمت گرم داداش

    • بدون نام

      خوشحالیش ایراد نداره ولی می تونه بعد بازی دوستانه تر رفتار کنه

    • بدون نام

      علی دایی درشت اندام با مغزی باندازه یک نخود .

    • بدون نام

      دیگه غلط کرده پول پرست

    • بدون نام

      این دیوانه ،کجاش اسطوره است ؟ اسطوره وحشیگری و پرخاشگریست .اصلا دیوانست.

    • بدون نام

      کار گل‌محمدی و کریمی اتفاقا بدتره و ریاکاریه. بدون تردید اونا هم دوست دارن تیمشون مقابل پرسپولیس برنده بشه منتها چون میخوان هر دوطرف روداشته باشن مظلوم نمایی می کنن

      پاسخ ها

      • ج

        کارخیلی خوبی میکنن که دوست دارن تیمشون مقابل پرسپولیس پیروزبشه حرف اینه که دایی وبازیکنانش جلوی هواداران سایپا ونیمکت خودشون بعداز زدن گل شادی میکردن هرمربی پول میگیره بایدتلاش کنه تیمش پیروزبشه

    • بدون نام

      اسطوره های دهه های اخیر پرسپولیس مهدوی کیا و باقری و کریمی و استیلی ‌و گل محمدی و عابدزاده و...هستن نه علی دایی
      مرام پایان رافت صد ارزش داره به علی دایی

      پاسخ ها

      • hm@

        درودبه شرف قلعه نوعی واستقلال....لونگیها میخوان دایی هم مثل دیگران وابده.... تنها اشکال دایی بازی دادن به ترابی بود....

    • بدون نام

      آقایون شانسپولیس امروز( علی دائی ) در نوک پیشانی فوتبال و از نوابغ و گویا برترترین گلزن جهان شناخته شده بهترین عملکرد در اروپا ، در تیم ملی ، در بازیهای باشگاهی ایران ، مرحوم حجازی از بانک تجارت او رو کشف و به فوتبال ایران هدیه داد وآنهمه افتخار وزمانی که در دربی قبل رییس فدراسیون جهانی بهمراه ماکو فان باستن به ایران آمدندند مگر یادتون رفته احترامی که به علی دائی میذاشتن به تاج و گفاشیان و دیگران نزاشتند به گمانم زمان بازی علی د در پرسپولیس هم یادتون رفته با انهمه فداکاری لطفا به اندازه سنتون و قد و قواره تون و مغز کوچیگتون راجه به ایشون نطر بدین نه از روی تعصب خشک . دنیا فوتبال ایران رو با علی دایی و بعد علی کریمی میشناسه .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج