جاباما
۷۹۰۲۸۴
۲۳ نظر
۵۰۰۸
۲۳ نظر
۵۰۰۸
پ

فرود خودرو از پلکان قیمت؛ لیست قیمت‌های جدید

کارشناسان اقتصادی حوزه خودرو اذعان می‌کنند که در نیمه دوم مهرماه و هفته نخست آبان، قیمت خودرو ارزان‌تر شده ‌است و این کاهش نرخ پلکانی همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایرنا: کارشناسان اقتصادی حوزه خودرو اذعان می‌کنند که در نیمه دوم مهرماه و هفته نخست آبان، قیمت خودرو ارزان‌تر شده ‌است و این کاهش نرخ پلکانی همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته این کارشناسان، تثبیت قیمت ارز در بازار، اجرای طرح‌های پیش‌فروش خودرو و کاهش تقاضای واقعی برای خرید خودرو، سبب شد تا بازار خودرو سیر نزولی چشمگیری را تجربه کند و نرخ‌ها، به مبلغ فروش کارخانه‌ای اندکی نزدیک‌تر شود.

بررسی‌های میدانی بازار خودرو نشان می‌دهد در سه هفته گذشته قیمت برخی خودروهای خارجی تا ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است. این میزان، در خودروهای داخلی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان از ۲.۵ تا ۱۰ میلیون تومان در نوسان است.

دلار برنده شد یا طرح پیش‌فروش خودرو؟

همزمان با افزایش صعودی قیمت دلار در سه ماهه تابستان امسال، به نظر می‌رسید که مانند بسیاری از بازارهای دیگر، دلار افسار بازار خودرو را نیز به دست گرفته است. بر این اساس، پیش‌بینی عامه مردم این بود که قیمت خودرو بازهم گران‌تر خواهد شد.

در این میان و در فضای مسموم اطلاعاتی که از سوی برخی سایت‌های فروش خودرو، کانال‌های پرمخاطب و شبکه‌های ماهواره‌ای شکل گرفته بود، سرمایه‌های سرگردان طبقه متوسط جامعه و همچنین سرمایه‌های کلان سوداگران به سوی خرید خودرو روانه شد.

هرکس می‌خواست به اندازه توانش از این بازار پر سود، سهمی بردارد؛ فردی برای خرید یک خودرو برنامه‌ریزی می‌کرد و سوداگران در سودای خرید صدها خودرو و احتکار آن به امید روزهای آینده بودند.

** سیل سرمایه‌های سرگردان، بازار خودرو را به هم ریخت

با روانه شدن سیل سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو، فروشندگان شاهد افزایش چندبرابری خریدارانی بودند که حاضر می‌شدند به هر قیمتی خودروی جدید را خریداری کنند.

هم‌زمان با این تغییرات، دوباره سوداگران و سودجویان با شایعه‌پراکنی احتمال کم شدن خودرو در بازار به دلیل ناتوانی خودروسازان از تولید و تامین قطعات مورد نیاز، هیزم به آتش ریختند.

از سوی دیگر قطعه‌سازان به عنوان بخشی از زنجیره تامین قطعات خودرو اعلام کردند که تحریم نمی‌تواند مانعی برای تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان داخلی باشد و بخش خصوصی راه‌ دور زدن تحریم‌ها را می‌دانند.

** واکنش خودروسازان

تب خرید خودرو آن‌قدر بالا گرفته بود که قیمت‌ها روز به روز افزایش می‌یافت و این‌طور به نظر می‌رسید که حتی با ثبات نرخ ارز، نمی‌شود جلوی این بازار افسارگسیخته را سد کرد.

هم‌زمان با این آشفتگی، ۲ خودروساز بزرگ کشور با اجرای پیش‌فروش خودرو به دنبال آرام کردن التهاب بازار برآمدند. هرچند با این تصمیم‌گیری، ابتکار عمل را به دست گرفت و همزمان با طرح پیش‌فروش نزدیک به ۹۰ هزار خودرو، بازار آرام گرفت و قیمت‌ها در سراشیبی افتاد اما با این حال، این روند به نحوی پیش رفته که تا شهریور ۹۸، خودروسازان در صورتی می توانند عرضه فوری داشته باشند که بیش از ظرفیت پیش فروش شده باشد.

** آخرین قیمت خودروها در بازار و کارخانه

اکنون بررسی بازار خودرو نشان می دهد قیمت پراید ۱۱۱ در کارخانه ۲۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان و در بازار ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱، ۲۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان در کارخانه و ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار، پراید ۱۵۱ در کارخانه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورده است.

همچنین نرخ هر دستگاه خودروی تیبا ۲ در کارخانه ۳۰ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان و در بازار ۳۸ میلیون تومان، چانگان در نمایندگی ۷۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و در بازار ۱۱۶ میلیون تومان معامله می شود، در حالی که هر دستگاه پژو ۴۰۵ در کارخانه ۳۲ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان و در بازار ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو SLX در کارخانه ۳۵ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان و در بازار ۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز در کارخانه ۳۴ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان و در بازار ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

هر دستگاه پژو پارس از سوی خودروسازان به قیمت ۴۰ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که این خودرو در حاشیه بازار ۵۷ میلیون تومان قیمت دارد، همچنین هر دستگاه پژو پارس TU۵ در کارخانه ۴۲ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان و در بازار ۶۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۳۶ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان و در بازار ۵۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در کارخانه ۴۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان و در بازار ۵۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و خودروی ۲۰۶ صندوق دار V در کارخانه ۴۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۱۰۰ تومان و در بازار ۵۹ میلیون تومان است.

در گروه خودرو سمند، هر دستگاه سمند LX در کارخانه ۳۳ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان و در بازار ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ در کارخانه ۳۴ میلیون ۳۳۸ هزار تومان و در بازار ۴۷ میلیون تومان، سمند دوگانه سوز در کارخانه ۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و در بازار ۴۹ میلیون تومان است، ضمن اینکه دنا دنده‌ای ۴۶ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان در کارخانه و ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورده است.

همچنین هر خودرو دنا پلاس اتومات در کارخانه ۵۳ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان و در بازار ۸۷ میلیون تومان و هر دستگاه ۲۰۷ دنده ای در کارخانه ۴۷ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان و در بازار ۷۳ میلیون تومان است.

برلیانس ۳۳۰ اتومات ۶۶ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان از سوی خودروسازان به فروش می‌رسد و خریداران در حاشیه بازار بین ۹۶ تا ۱۰۱ میلیون تومان برای آن قیمت گذاشته‌اند. هر برلیانس ۳۲۰ اتومات نیز در کارخانه ۶۳ میلیون و ۷۴۱ هزار تومان بوده که در بازار حدود ۹۷ میلیون تومان نرخ می‌خورد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که با نزدیک‌شدن بازار به تعادل، تفاوت قیمت فروش خودرو در کارخانه با قیمت بازار آزاد، کاهش یافته است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این کاهش قیمت در هفته دوم آبان ماه نیز ادامه یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لامصب نگو
      نگو کاهش
      نگو ریزش
      نگو ارزان
      نگوووووو
      پراید کجا قیمتش باید 28 تومن باشه؟همون بیست تومن هم زیاد
      همین امروز بازار بالای 30 بود
      بخدا همش دروغ دروغ دروغ دروغ
      دیونمون کردین بخدا

      پاسخ ها

      • کمال پورزارع

        همین امروز پژو ۲۰۷دنده ای۹۰تومن بود نه ۷۳تومن این دروغا رو از کجاتون در میارید

      • بدون نام

        خاک تو سرشون

      • بدون نام

        خاک تو سرای دروغ گو پراید مدل 94 و طرف میداد 28 میلیون

    • بدون نام

      بی دین نگو خودرو ساز پیش فروش کرد که التهاب بازار کم شود .
      بگو بازار آشفته بود از آب گل آلود برای خود کیسه دوخته بودن .
      پیش فروش به امید افزایش قیمت بعد مردم آسفالت می کنند ‌

    • بدون نام

      لطفا در انتخاب مطلب دفت کنید.اولا این مطلب مربوط به چند وقت پیش میشه که مجدد درج کردید.دوما قیمتهایی که چه اون زمان وچه الان البته با تکرار قبلی با جدول قیمت خبرگزاری های دیگه متفاوته.دقت کنید تا ما خوش خیال نشیم بریم باقیمتهای دیگه مواجه بشیم

    • بدون نام

      جون مادرتون هیچی نگید خسته شدیم از این همه دروغ

    • بدون نام

      آقا می نویسی سمند کارخانه ۳۳میلیون من ازتون ۴۵میلیون میخرم.

    • بدون نام

      آقا می نویسی سمند کارخانه ۳۳میلیون من ازتون ۴۵میلیون میخرم.

    • بدون نام

      کی گفت پراید باید بیست باشه پراید 8 میلیونم براش زیاده

    • بدون نام

      پراید ده میلیون هم گرونه.
      فقط دروغ تحویل ملت میدن.

    • سعید

      دروغ از اجزای اصلی ریاست جمهوری روحانی و معاونان و زیرمجموعه اش هست

    • بدون نام

      این خبر فقد بی ارزگی دولت و میرسونه نمی تونید کنترل کنید برید کنار مردم بدبخت کردید

    • سیدعلی موسوی

      هرکاری که دوست دارید انجام بدید ما دیگه خسته شدیم ازشما اصلا ۲۰برابرقیمت کنید دیگه برامون مهم نیست ...همش دروغ وتبلیغ

    • بدون نام

      تواین مملکت خبری از ارزونی نیست کجا ارزون شده همش دروغ دروغ

    • بدون نام

      اولا هنوز اینا کاهش قیمت نیست بعدشم تو هیچ نمایندگی این قیمتها رو قبول ندارن اگه دولت میخواست مردم راضی باشن به قیمت خودروها ورود میکرد

    • بدون نام

      همش دروغه دروغ

    • بدون نام

      تاکی میخوایین دروغ بگین امروز بازارپراید33میلیون بود بسه دروغ

    • بدون نام

      اصلا این قیمت ها رو تو بازار میدن که زدید

    • بدون نام

      دزدی تو روز روشن....همه مسئولین هم کر و کور و لال شده اند...البته تمام گرانی ها مستقیما با نظر دولت انجام شد..

    • ناشناس

      اگه راست میگین قیمت بازار رو حذف کنیین یعنی چی قیمت کارخانه قیمت بازار کجای دنیا اینطوریه یعنی چی ۲۲ بازار ۳۰ دنا پلاس نزدیک ۳۰ فرقشه برلیانس همینطور و البته در همه ماشینها این تفاوت هست حیف پول به خدا مسوولین امر نمیخوان این سفره دلالی جمع بشه که اگه بخوان میتونن کاش خودروهای نامبرده سرشون به تنشون میارزید هنوز داریم کسانی که با خرید یک پرشیا ۲۰ سال پیش کلی ذوق میکنن...

    • بدون نام

      فقط فریب و نیرنگ تا چه زمانی؟؟

    • saeed

      احمقا دیوانه هاااا اینایی که میگن ارزون نشده دلالن دارن جوو بالا نگه میدارن اسکولا بی لیاقت بیسوادا تاکی دارن تو ک....تون میکنن حالیتون نمیشه وقتی مسگه ارزون بگیذ اره ارزونترم میشه واقعا نمیفهمید اینا دارن نا امیدی میزنن دلالن دلال هپخورده یکم فکر کنید خدایییییییا این مملکت از دست این مردم ابله درست نمیشه دلال کیه دلال یک ادم بسواد که توعه کارمند عرصه ندارید کاری کنید یارو از پاینشهر بالا شهر بلند شده با زبون ریزی. پرویی و هزار کثافت کاری میشه دلال دلال یعنی این حرومزاهده تو کامنتا نگاه کنید خیلی دلال با مشخصاتی گفتم مییبینید ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج