۷۹۰۵۰۷
۱۶ نظر
۵۰۰۷
۱۶ نظر
۵۰۰۷
پ

پشت پرده کارشکنی عراقی‌ها در تامین دینار

مشکلات پیش آمده برای زائران ایرانی در تبدیل ریال به دینار ناشی از عدم همکاری عراق با بانک های ایرانی بود؛ امری که یک اقتصاددان معتقد است با توجه به تحریم‌ها و فشار بر عراق احتمالا ادامه‌دار باشد.

خبرگزاری ایسنا: مشکلات پیش آمده برای زائران ایرانی در تبدیل ریال به دینار ناشی از عدم همکاری عراق با بانک های ایرانی بود؛ امری که یک اقتصاددان معتقد است با توجه به تحریم‌ها و فشار بر عراق احتمالا ادامه‌دار باشد.

وحید شقاقی شهری - عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران، اظهار کرد: اواخر سال گذشته آمریکایی‌ها بانک البلاد اسلامی در عراق را با برچسب حمایت از تروریسم تحریم کردند. این عمل براساس برچسب SDGT بود که بعد از تحریم‌های کاتسا برای کشورهای حامی تروریسم به زعم آمریکا اعمال می‌شود. براین اساس بانک‌های عراقی به دلیل ترس بی مورد از مورد تحریم قرار گرفتن، تمایلی به انجام مبادلات پولی با ایران ندارند.

عراق نمی‌خواهد رابطه خود را با آمریکا متزلزل کند

این استاد دانشگاه ضمن پیش‌بینی ادامه روند فعلی در مناسبات بانک‌های عراقی با ایران گفت: واقعیت این است که عراق نمی‌خواهد رابطه خود را با آمریکا متزلزل کند. مساله پیش‌آمده درباره بانک البلاد و ترس از اقدامات مشابه باعث شده روابط بانکی عراق با ایران در حداقل ممکن خود باشد.

او با بیان این که کار ما در ادامه روابط اقتصادی با همسایگان‌مان در منطقه سخت‌تر خواهد شد، اظهار کرد: آمریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها می‌خواهد روابط ما با کشورهای منطقه را محدود کند. عراق جزو شرکای اصلی ماست که روابط گسترده اقتصادی با آن داریم. این مساله حتی ممکن است به کشورهای دیگر منطقه از جمله امارات که ما روابط گسترده‌ای با آن‌ها داریم هم گسترش پیدا کند.

شقاقی با تاکید بر این که ممکن است آمریکا با شرکای تجاری خود با ایران هم برخوردی مشابه با عراق داشته باشد، ادامه داد: برخی کشورها شاید به خودی خود اهمیت اقتصادی بالایی نداشته باشند اما ما برای دور زدن تحریم‌ها از آنها استفاده می‌کردیم؛ مانند امارات که در دوره قبلی تحریم‌ها بخش عمده‌ای از تبادلات پولی خود را در آنجا انجام می‌دادیم.

آمریکا نقشه ارزی ما را خوب می‌شناسد

او با بیان این که آمریکا نقشه ارزی ما را خوب می‌شناسد، ادامه داد: آنها به خوبی می‌دانند که ما کجا بدهکار و کجا بستانکار هستیم و دقیقا همان جا را هدف قرار می‌دهند. علت این مساله هم این است که نقشه ارزی ما متنوع نیست. حدود ۶۵ درصد از ارتباطات ارزی و اقتصادی ما با چهار کشور چین، هند، کره‌جنوبی و امارات است.

این اقتصاددان با طرح این احتمال که عراقی‌ها حتی ممکن است اطلاعات و آمار بانکی ما را به آمریکا هم بدهند، این احتمال را به خاطر گسترش روابط بانکی ما با عراقی‌ها قبل از به وجود آمدن قضایای اخیر و تحریم‌های آمریکا دانست.

روابط مان با چین ادامه پیدا خواهد کرد

شقاقی با اشاره به چین به عنوان یک شریک استراتژیک در روابط اقتصادی با ایران ادامه داد: اخیرا برخی خبرها مبنی بر قطع همکاری بانک Kunlun که یک بانک مطرح چینی است با ما شنیده شده است. اهمیت این بانک در این بود که ما برخی از مصارف ارزی خود را از طریق این بانک که اتفاقا سرمایه اولیه آن توسط خود ما تامین شده بود، انجام می‌دادیم.

او درباره اوضاع ادامه ارتباطات اقتصادی با کشور چین هم اظهار کرد: احتمالا روابطمان با چین ادامه پیدا خواهد کرد، چراکه چین مانند کشورهای کوچک‌تر که از تحریم‌های آمریکایی واهمه دارند نیست و به دلیل بزرگ بودن اقتصادش احتمالا روابط خود را با ما ادامه خواهد داد. بر این اساس ما احتمالا باید با چینی‌ها روی مسائل صادرات و وارداتی خود و چگونگی انجام دادن آن به تفاهم برسیم.

هفته قبل مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اظهار کرد که بانک مرکزی عراق نسبت به صدور مجوز برای دایر کردن باجه‌های بیشتر در عراق جهت پرداخت ارز به زائران، همکاری لازم را ندارد که ایران درخواست کرده اگر اجازه افزایش تعداد باجه‌ها و همچنین افزایش ساعات کار و شبانه‌روزی کردن آن‌ها را نمی‌دهند، حداقل اجازه دهند دینارهای موجود را به داخل مرز ایران منتقل کنیم تا در کشورمان و در مرز به زائران پرداخت شود که متأسفانه طرف عراقی با این پیشنهاد هم موافقت نکرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای خاااااک برسرتان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توروح پدر امریکا سگ. کسی نیست جلواین بی پدر رابگیره. خو چکار کنن واقعا هرکشوری ازاین هیولامیترسه خدایا به دادمون برس فقط خودت می توانی ای خدای مهربان جلو امریکاه بی پدر را بگیر. الهی امین یا رب المین.

      • AAAAAAAAAAA

        عراقی ها فکر مردم و کشورشان هستن بخاطر ایران با آمریکا درگیر نمی شوند .
        اول مردم عراق بعد دیگران

      • قاسمی

        اینم بدای عراق بابا عراق برای ما همسایه نمیسه عراق فاسده ازآمریکادست نمیکشه اگربا ایران همکاری بکنه آمریکاهیچ کاری نمیتونه بکنه ولی این عادلمهدی فاسدتروموزیترا اون یکیه تف تف بشرفشون بیاد که واقعنا نکمک نشناسنن

    • بدون نام

      اینها همانهایی هستند که هشت سال جوانانمان را شهید کردند ، شما زورکی برادرشان کردید .

    • ناشناس

      خخخخخ برادر هم دیگه به برادر نیست...!!!!

    • بدون نام

      الان هم خوب دارن ازتون جنس میچاپن مفت.....

    • بدون نام

      اقایان بزرگان مدیران وزرا وکلاا با چند دینار عراقی مشکل حل نمیشود تا چند روز دیگر بطور کامل تحریم خواهیم شد. یه فکری یه کاری یه حرکتی پس کی دیگه داره دیر میشه .نگی نگفتی.

    • بدون نام

      هشت سال جونامونو کشتند کشورشونو اباد کردیم حقمونه

    • بی نام

      عراق راساختیم حالا میگن شما مهمان خوبی بودید ازجیب تان برای ساخت عراق هزینه کردید از جانتان برای دفاع از عراق هزینه کردید وحالا دیگه موقع خداحافظی با مهمانه؟

    • بی نام

      کاش کشور ایران تقاضای دریافت غرامت جنگی از عراق می‌کرد
      چطور کشور کویت غرامت جنگی از عراق گرفت ولی ما نگرفتیم
      دریافت غرامت جنگی حق مردم ایران که حدود 1100میلیارد دلار

    • بدون نام

      بیا کیلو کیلو طلا و دلار خرج بازسازی کشور دوست و همسایه کردیم این هم مزد دستمان .

    • بدون نام

      مگر آمریکا یه شخص هست؟

    • بدون نام

      کاش مسئولین ما هم به فکر مردم کشور بودن .فقط به فکر پر کردن جیب خودشونن

    • محمد

      مسولین ایران بدانید که انها منافع مردم خودرافدای رابطه باایران نخواهند.کرد.مثل مسولین ما که منافع ملی ما را فدای چندکشورعربی کردند.حقدنداریدسرمایه های مردم رادرکشورههای دیگه خرج بکنید.

    • بدون نام

      اینم ازکشورهای دوست وبرادر همسایه واونم ازعراق وعمان افغانستان اینقدربودجه ومنابع شغل کشورهزینشون کیدوشغلامونم بدین شایدباهاتون خوب شدن...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج