۷۹۱۸۷۳
۲۰ نظر
۵۰۰۹
۲۰ نظر
۵۰۰۹
پ

دلایل شکست تحریم‌های آمریکا از زبان موسویان

حداقل ۵ دلیل وجود دارد که استراتژی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران شکست خواهد خورد.

خبرگزاری تسنیم: سید حسین موسویان، سفیر سابق ایران در آلمان و مذاکره کننده سابق هسته‌‌ای ایران و پژوهشگر فعلی دانشگاه پرینستون آمریکا مقاله‌ای را در خبرگزاری رویترز نوشته است که در ادامه می‌آید.

دور جدید تحریم های ضد ایرانی آمریکا ۱۳ آبان ماه (۴ نوامبر) به اجرا در می آید، این تحریم ها پس از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» تخفیف پیدا کردند.

هدف واقعی دولت ترامپ ازبازگرداندن تحریمها این است که برجام را نابود، اقتصاد ایران را متلاشی، نقش منطقه ای ایران بویژه درسوریه و عراق و یمن را حذف و نهایتا سقوط نظام حکومتی فعلی ایران را جشن بگیرد. ضمن اینکه موضع رسمی کاخ سفید این است که از طریق زور و تحریم، ایران را به پای میز مذاکره دوجانبه کشانده تا اینکه توافقی جدید که نام ترامپ را یدک بکشد، حاصل شود.

حداقل پنج دلیل وجود دارد که استراتژی ترامپ شکست خواهد خورد:

۱. ایالات متحده تلاش می کند صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما اکنون مشخص شده که این کار در عمل غیرممکن است چرا که هیچ جایگزین مناسب و قابل دوامی برای صادرات روزانه دو نیم میلیون بشکه نفت ایران وجود ندارد.

عربستان و متحدانش پیش از این ادعا کرده بودند که برای جبران هرگونه کمبود نفت آماده اند اما کارشناسان اعتقاد دارند که آنها ظرفیت جبران کامل نبود نفت ایران را در بازارهای جهانی ندارند. از ماه می (اردیبهشت ماه) و خروج ترامپ از برجام، صادرات نفت ایران روزانه به یک و نیم میلیون بشکه کاهش یافته و بهای سبد نفتی «اوپک» (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) افزایش یافت و به ۷۶ دلار رسیده است.

اگر پیش بینی‌ها مبنی بر تداوم این افزایش تا بشکه ای ۱۰۰ دلار درست باشد، در صورت کاهش صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز، باز هم تهران می تواند کاهش درآمد خود را جبران کند.

۲. تنش های تجاری اخیر بین چین و آمریکا، جنگ تجاری ترامپ با چین و تحریم اقتصادی روسیه از سوی آمریکا می تواند احتمال همکاری پکن و مسکو را با آمریکا علیه ایران کاهش دهد. علاوه بر این، کاخ سفید نمی تواند بر همکاری با اتحادیه اروپا نیز که گفت و گوهای هسته ای را در سال ۲۰۰۳ با ایران آغاز کرد چندان حساب کند چرا که «برجام» برای اتحادیه اروپا به مثابه یک دستاورد قابل توجه در عرصه سیاست خارجی است.

همچنین اتحادیه اروپا به طور فزاینده ای تحریم هایی از این دست را تهدیدی علیه هویت و استقلال خود می داند. به همین دلیل «برونو لومیر» وزیر دارایی فرانسه گفت: نتیجه این بحران در خصوص ایران فرصتی برای اروپا خواهد بود تا استقلال نهادهای مالی خودش را داشته باشد. به این ترتیب ما می توانیم با هر کس که می توانیم تجارت کنیم. در گذشته، همکاری با قدرت های بزرگ در ایجاد یک سیاست کارآمد برای ایران نقش بسیار مهمی داشت.

۳- تحریم های آمریکا بستر را برای یک تغییر تاریخی در سیستم پولی و مالی جهانی ایجاد کرده است. چندین دهه است که دلار آمریکا بر بازار بین المللی مالی تسلط دارد اما خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و غرب کشورهایی مانند روسیه، چین، هند و ترکیه را بر آن داشته است تا از پول های ملی خود برای معامله با ایران استفاده کنند.

اگر اروپا در ایجاد یک نظام مالی مستقل از دلار آمریکا موفق شود، سایر کشورها می توانند از «یورو» برای تجارت با ایران استفاده کنند و این اقدام از تسلط دلار بر بازارهای جهانی خواهد کاست.

۴- سایر امضا کنندگان «برجام»، توافق هسته ای ایران و غرب را «ابزاری علیه یکجانبه گرایی آمریکا» می دانند.

برجام یک توافقنامه چندجانبه است که از سوی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد پشتیبانی می شود؛ قطعنامه ای که تیم ترامپ به طور یکجانبه از آن خارج شد و اکنون تلاش می‌کند سایر کشورهایی را که آن را اجرا می‌کنند، مجازات کند.

هرگونه تسلیم در برابر واشنگتن در این خصوص رویکرد کنونی آمریکا را تشدید خواهد کرد. برای جلوگیری از این امر، ایران و هم جامعه بین المللی قصد دارند برجام را به عنوان یک نیاز استراتژیک حفظ کنند.

۵- متحدان قدرتمند آمریکا همچون اروپا و ژاپن همچنان از برجام حمایت می کنند. فقط تعدادی از متحدان منطقه ای یعنی عربستان سعودی و امارات عربی متحده و اسراییل از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام حمایت کرده اند. سایر بازیگران مهم منطقه ای مانند ترکیه، عمان و عراق همچنان از توافق حمایت می کنند.

در عین حال، تحولات سایر بحران‌های منطقه نیز به نفع آمریکا و متحدانش نیست مثلا «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه که مورد حمایت ایران و روسیه است در حال پیروزی در جنگ است؛ آمریکا در جنگ افغانستان شکست خورده، عربستان در جنگ یمن پیروز نبوده و درمحاصره اقتصادی قطر شکست خورده است. این تحولات، راه تهران را برای دور زدن تحریم هایی که واشنگتن تحمیل می‌کند، هموار خواهد کرد.

در شش دهه گذشته، آمریکا قدرت بلامنازع منطقه بوده است. اما اجرای موفق برجام و سیاست های یکجانبه‌گرایانه ترامپ، موجب شکاف در روابط آمریکا و اروپا و همگرایی بیشتر قدرتهای جهانی بلوک شرق و اروپا و نیز قدرتهای منطقه ای همچون ایران و ترکیه و عراق شده است.

به علاوه، برجام به معیاری برای سایر قدرت های جهانی بویژه اروپا، چین، روسیه و هند تبدیل شده تا معاهدات بین المللی را بدون حضور آمریکا به پیش ببرند. این موضوع در کنار عقب نشینی واضح آمریکا از سایر معاهدات بین المللی می تواند نظام بین المللی را از یک جهان تک قطبی به رهبری آمریکا به یک جهان چند قطبی سوق دهد که سایر قدرتهای جهانی و نیز قدرتهای منطقه ای نقش اساسی ایفاء خواهند کرد.

لذا پیش بینی می‌شود که دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران وتحمیل فرامرزی آن، نه تنها به هدف اصلی خود نخواهد رسید بلکه مناقشات خاورمیانه را نیز افزایش خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      جیبتون حسابی پر شده
      حساب های بانکی تون کاملتر
      چه می فهمید من با مادرم با حقوق بازنشستگی 500 هزار تومنی زندگی می کنیم
      3 ساله دنبال کار می گردم پیدا نمی کنم
      بعدش هم دم از شکست امریکا میزنن
      خجالت بکشید بسه دیگه

      پاسخ ها

      • ح

        به 5دلیل تحریم‌های آمریکا با پیروزی مواجه است1دوستداران تحریم خوشحال میشوند 2 عزیزان برای دور زدن تحریمها پول مفتی به امارات که ظاهراً دشمن ماست میدهند3اثر تحریمها بر مردم می باشد پس ما مسولین غصه ای نداریم4هر تحریمی آمریکا می خواسته قبل از 14آبان انجام داده 5در صورتی که تحریمی باقی مانده باشد مطمنا به نفع عزیزان می باشد چرا که با افزایش قیمت دلار حیبهایشان در تر می شود و سفره مردم خالیتر . در حال حاضر 35میلیون نفر به قولی زیر خط فقر می باشند انشاالله زمانی که تمام ملت بجز مسولین زیر خط فقر رفتند. تصمیم گیری خواهد شد

    • بدون نام

      حالا یک دلیل بیار چرا روز به روز وضعیت اقتصادی ایران، قبل از اجرای تحریم ها رو به وخامت هست؟ البته برای اینکه دلیل بتونی بیاری باید زحمت بکشی بیایی اینجا زندگی کنی، حقوق مفت دولت را نگیری و نون بازوتو بخوری، و احتمالا وقت نمی کنی بشینی پای اخبار و صحبت کارشناسان تا دلیل بیاری،
      یک دلیل هم من میارم، اگر ما در حال حاضر روزی 5 میلیون هم بشکه نفت صادر کنیم وقتی پولشو نمی تونیم بگیریم، وقتی کلی هزینه حمل و بیمه داریم می دیم، وقتی مجبوریم با دور زدن تحریم ها همون چندر غاز درآمد هم به دلال ها بدیم تا ارز آوری کنیم، نتیجه میشه نیاز نفتی دنیا رفع میشه، ولی پولی عاید ما نمیشه،

    • بدون نام

      حضرت آقا، شما داری در مورد دولت ها و نگرش و جهت گیری اونها حرف میزنی، اقتصاد دنیا برخلاف ایران دولتی نیست و دست شرکت هاست، شما بگو سهم شرکت های قانونی ایرانی از تجارت و اقتصاد دنیا چقدره؟ بگو چرا تمام حساب های ایرانی ها در چین و گرجستان مسدود هست؟ بگو چرا همین یه اصطلاح متحدین همکاری تجاری درست و درمونی با با شرکت های ایران ندارند و برای ساده ترین کار یعنی انتقال پول صادرات محصولات ایرانی ما مشکل داریم؟
      واقعیت این هست سلطه دلار بر تجارت جهانی صرفا یک قرارداد نیست، طی سال های متمادی نظام اقتصادی آمریکا چنان مکانیزه و قدرتمند هست و چنان امکانات سخت افزاری و نرم افزاری درونش هست که بدون نگرانی میشه به دلار به عنوان واحد پولی که دارای ثبات بسیار زیاد است اعتماد کرد.
      شما اول دروس اقتصادی را باید بگذرونی تا بدونی ما قبل از خروج آمریکا از برجام هم توسط خیلی از بانک ها و شرکت ها تحریم بودیم،
      مثلا برند لنوو که سهم زیادی در بازار دیجیتال ایران داره، سایتش روی ایرانی ها فیلتر هست، چجوری می تونی با این دلایل توجیه کنی این را؟ کدوم یک از این دولت ها و متحدین می تونن جلوگیری کنن از این تحریم های شرکتی؟
      کدوم شرکت معتبر اروپایی و آسیایی را سراغ داری که الان با ایران تجارت قابل قبولی داشته باشه؟

    • م.ص.

      جناب فیلسوف
      حالا بر فرض که تحریمهای امریکا شکست بخور
      ایا امریکاست که متضرر شده یا ایران و ایا درانصورت امریکا درمقابل ایران زانو خواهد زد وهر خواسته ی ایران را اطاعت خواهد کرد؟
      چه کسی پاسخگوی اینهمه خسارتهایی که به ملت ایران(ملت نه دولتمردان ایران) وارد شده خواهد بود؟
      ایا در صورت شکست تحریمها و اصلا شکست امریکا ایران بهشت برین میشود و عقده ها باز میشود؟
      ایا ثروتهاو فرصتهای ازدست رفته ی ایران به دست میاید؟
      ایا و صد ایای دیگر
      ایا ایرانیان خارج نشین با امکانات فراوانشون از جمله خود جناب فیلسوف به ایران باز میگردند یا مردم همچنان در فقر و محرومیتشون باقی خواهند ماند؟
      اصلا این لجبازیها واین دشمنیها برای چیست؟؟ که باید تحمل کنیم هیچ به اصل قضیه فکر کرده اید ؟
      میدانیدهر روز باقیمتهای جدید و فشارهای همه جانبه مواجه شدن یعنی چه؟ یا شما هم میگوئید خودتان انتخاب کردید چشمتان کور تحمل کنید؟

      پاسخ ها

      • مسی

        اگر دشمنی هم باشه از طرف ایران نیست.دلیلش هم از روز روشن تره قبلا ایران زیر سلطه اونا بوده و همه نوع منفعت چه اقتصادی و چه سیاسی و حتی ایدئولوژی از اینجا گیرشون میومد.مشکل ایرانی اینه که نمیخواد زیر بار حرف زور بره شما یه خواسته غرب و آمریکا رو ذکر کن که عادلانه و منطقی باشه.دلیل نمیشه که هر کسی بیشتر زور و پول داشت به بقیه بگه چیکار کن چیکار نکن مگه جنگله مخصوصاً اونها که فریاد دموکراسیشون گوش دنیا رو پر کرده ولی دموکراسی و حقوق بشر و آزادی به سبک خودشون.

    • امید محمدی

      متاسفانه باید گفت که هنوز ۱۳ ابان نرسیده اقتصاد ایران متلاشی شده کجای کاری عزیزم؟

      پاسخ ها

      • ح

        عزیزان چرا ناراحت میشوید نظر ایشان از بیان این ذ ر ت و. پ ر ت. ها اینست که ایشون و امثال ایشون هیچ مشکلی ندارند و آمریکا برای این آ

      • مسی

        اتفاقاً از همینجاش معلومه که هر مشکلی هست از داخله ربطی به آمریکا نداره پس باید ببینیم مسئولین اقتصادی کشور چه کسانی هستن یقه اونارو باید گرفت.

    • بدون نام

      خرید موبایل شده سالی یه دونه برا یه نفر اونم با کارت ملی. تحریمها همه چیو بهم ریخته

      پاسخ ها

      • مسی

        انصافاً کسی که میگه من پول ندارم و بدبختم و....بیشتر از سالی یه گوشی باید بخره

    • بدون نام

      کیان. من جز اینکه بگم بچه های سفیران ما عشق و حال میکنن مانند سفیر ونزوئلا نظر دیگه ای ندارم.

    • ناشناس

      البته خیلی از حرفها معلوم نیست در عمل و در میان مدت چطور شوند ضمن اینکه محاصره قطر از طرف آمریکا که اقای موسویان ذکر کرده حرف غلطی است و آمریکا هیچ وقت وارد تحریم قطر نشد

    • بدون نام

      لفاظی فقط. عراق و عمان کجا حمایت میکنند؟ اونا هم که به فکر منافع خودشونن

    • بدون نام

      چه نابغه ای ..
      انقدر ترامپ و جان بلتو.پمپویی .نتانیاهو در داخلذداریم که با اب و صابون صد ترامپ نمیتونند صورت اینا پاک کند.
      باید دید که از کارگاه امریکا و همراهنشون چه بر خواهد امد.
      ما نان پنیر خود را میخوریم و روی پایی خود می ایستیم.
      به شرطی که مسیولین سر عقل بیاند و به کارهای بد خود پایان دهند

    • بدون نام

      اگر امریکا شکست می خورد،قیمت کالاها ی اساسی و ضروری مردم،3 الی 4 برابر نمی شد،و زندگی عادی مردم را فلج نمی کرد!

    • بدون نام

      آره واقعا شکست خورده فعلا که کشورراتعطیل کرده همین روزاهم قحطی راه می افته دیگه چیکارمیخواستی بکنه که نکرده ؟؟

    • مهدی

      با این مقالت.تمام ارزوهاش رو به عنوان مقاله چاپ کرده.داداش رب 18 هزار تومنی ,دلار فعلا 15 هزار تومنی,گوشت 70 هزار تومنی واقعیت رو میگه یا مزخرفات این مقاله???

      پاسخ ها

      • مسی

        تو فکر کردی اونجا همه چی مفتیه.برو از اونایی که از خارج برگشتن بپرس تا بهت بگن دنیا دست کیه داداش.

    • بدون نام

      رییس جان،تو آمریکا نشین شعار بده
      مردم به خاک رفتن،تو میگی تحریم آمریکا شکست خورده
      وقاحت و پرویی هم ایکاش حی داشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج