۷۹۲۴۲۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
پ

سریال «حوالی پاییز» و کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»! ‏

اوایل دهه٨٠ بود که تلویزیون جدی‌تر به یکی از شگرد‌های جذب مخاطبش پرداخت. صداوسیما ‏در سریال‌های خود از بازیگران خارجی بهره برد یا از بازیگران ایرانی که نقش یک فرد خارجی ‏را بازی می‌کنند، استفاده کرد.

روزنامه شهروند - ریما محمدزاده: اوایل دهه٨٠ بود که تلویزیون جدی‌تر به یکی از شگردهای جذب مخاطبش پرداخت. صداوسیما ‏در سریال‌های خود از بازیگران خارجی بهره ‌برد یا از بازیگران ایرانی‌ که نقش یک فرد خارجی ‏را بازی می‌کنند، استفاده کرد.

سریال «حوالی پاییز» و کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»! ‏

حالا تلویزیون باز هم سراغ این شگرد قدیمی‌اش رفته. این بار دست ‏روی بازیگری گذاشته که لبنانی است و بی حاشیه هم نیست.

گفتم حاشیه، این را هم اضافه کنم ‏که حضور این بازیگر در قاب سیمای جمهوری اسلامی حاشیه‌دار است. وگرنه بنده خدا حاشیه خاصی ‏ندارد! یک بار مردی خواسته به او تجاوز کند و این بازیگر هم مقاومت کرده و در ادامه شجاعانه داستان ‏این «قصد تجاوز» را علنی کرده است.

ماجرای «حوالی پاییز» چیه؟

«حوالی پاییز» مجموعه تلویزیونی است که این روزها به جای «دلدادگان» به قاب شبکه٣ ‏آمده. کارگردان این سریال‎ ‎حسین نمازی‎ ‎و تهیه‌کننده آن‎ ‎سعید پروینی‎ ‎است. این سریال با نام اولیه‎ ‎‏ ‏‏«بازگشت» محصول‎ ‎سیمافیلم‎ ‎است. «حوالی پاییز» در ۲۱ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده.

این سریال ‏ملودرامی عاشقانه به نویسندگی نمازی و براساس طرحی از معصومه بیات، روایتگر یک داستان ‏عاشقانه اسـت:«پسری کـه عاشق یک دختر عرب می‌شود و تمام داستان نیز حول این عشق گردش دارد ‏و شخصیت‌ها با مرکزیت این زوج عاشق هر کدام داستان‌های خود را دنبال می‌کنند.» ‏

«آن ماری سلامه» کیست؟

آن ماری سلامه یکی از هنرپیشه‌هاي مشهور عرب است. او در‌سال ١٩٩٠ در شهر فاریای لبنان به دنیا ‏آمده و ٢٨ساله است. سلامه در رشته هنرهای نمایشی تحصیل کرده و دارای فوق لیسانس این رشته ‏است. او نخستین تجربه بازیگری خود را در‌سال ٢٠١٦ با فیلم سینمایی ریشه تجربه کرده. سلامه در ‏ادامه و در‌سال ٢٠١٧ با حضوری موثر در فیلم وین کنتی گامی به سوی شهرت برداشت و به محبوبیت ‏رسید.

یکی از نکاتی که حضور او در فیلم‌های ایرانی را جدی‌تر می‌کند، تسلط نسبی او به زبان ‏فارسی است. او پیش از این هم در‌سال ۱۳۹۳ در فیلم آوازهای سرزمین من به کارگردانی عباس رافعی ‏ایفای نقش کرده بود‎.‎‏ آن ماری سلامه توانست با بازی در این فیلم تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم ‏بزند. ‏

ماجرای تجاوز در کشورش چه بود؟

‏«از خواب بیدار شدم و با دیدن او در اتاقم وحشت زده شدم. با تمام قدرت فریاد کشیدم و امیدوار بودم که ‏همسایه‌ها برای نجاتم بیایند. نگهبان ساختمان که سوریه‌ای بود با حمله به من سعی کرد لباس‌هایم را از ‏تنم دربیاورد. من مقاومت کردم و او را هل دادم. او عذرخواهی کرد و از من خواست که او را ببخشم. ‏من که آدرنالین زیادی ترشح کرده بودم با حرف او کمی آرام شدم، اما در همین لحظه او دوباره به من ‏حمله‌ور شد. با مقاومت من او بالاخره تصمیم به فرار گرفت‎.‎‏»

این سطرها ماجرای قصد تجاوز سرایدار ‏خانه آن ماری سلامه است. این بازیگر جهان عرب که با شوک و درد زیاد جسمانی روبه‌رو شده بود ‏تصمیم گرفت در برابر این ماجرا سکوت نکند‎.

سریال «حوالی پاییز» و کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»! ‏

او با پلیس همکاری کرد و پلیس هم توانست مرد نگهبان ‏را که فراری شده بود دستگیر کند. پس از آن‌که جزییات این حادثه وحشتناک به‌طور گسترده توسط ‏سلامه منتشر شد، هزاران کاربر به این داستان واکنش نشان دادند و حرکت او را شجاعانه خواندند.

او ‏جامعه را به ایستادگی در برابر مجرمان و انتشار این گونه خبرها دعوت کرد.‏

کارگردان در مورد «سلامه» چه می‌گوید؟

حسین نمازی، کارگردان «حوالی پاییز» درباره چگونگی انتخاب سلامه گفته:«ابتدا قصد داشتم سراغ ‏یک بازیگر دورگه ایرانی بروم که با زبان عربی هم آشنایی داشته باشد‎.

مشکل این‌جا بود که این افراد ‏در گفتن دیالوگ‌های عربی مشکلی نداشتند، اما دیدم هنگام ادای دیالوگ‌های فارسی و وقتی قرار می‌شود ‏به زبان فارسی صحبت کنند، نمی‌توانند شبیه به کسی باشند که این زبان را بلد نیست و تازه یاد گرفته ‏است و لحنشان تصنعی می‌شد‎.‎‏

سریال «حوالی پاییز» و کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»! ‏

براساس همین دلایلی که گفتم، ابتدا سراغ بازیگرانی رفتیم که به فارسی ‏هم تسلط داشتند؛ اما به نتیجه مطلوبمان نرسیدیم و شروع به جست‌وجو در کشورهای عربی و از میان ‏بازیگران شاخصشان کردیم‎. در نهایت تصمیم گرفتیم بازیگری پیدا کنیم که استعداد فارسی‌آموزی خوبی ‏داشته باشد و بعد از تست گرفتن‌های متعدد درنهایت به سلامه رسیدیم‎.»

خارجی‌ها در سریال‌های تلویزیون

پیر داغر: او سرگرد بهروز فتاحی «مدار صفر درجه» بود. داغر بازيگری عرب زبان و مقيم بيروت ‏است که مدرك بازيگری‌اش را از دانشگاه عالی بيروت گرفته.‏

ناتالی متی: او با کاراکتر سارا آستروس در «مدار صفر درجه» نقش ایفا کرد. متی یک بازیگر ‏فرانسوی است که در رشته ‎تئاتر‎ ‎دانشگاه سوربن‎ ‎تحصیلاتش را به پایان رسانده. ‏

منگ‌هان: او در «پایتخت ٣» به قول کاراکترهای این سریال «ماهان» بود.‌ هان پیش از این در چین ‏به عنوان مجری در تلویزیون فعالیت داشته. ‏

گلوریا‌هاردی: او نقش رها را در سریال «کیمیا» برعهده داشت.‌ هاردی در فرانسه در کلاس‌های ‏بازیگری شرکت می‌کرده. ‏

سریال «حوالی پاییز» و کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»! ‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سریال خوبی نیست دلدادگان بهتر بود

      پاسخ ها

      • Bahareh

        دقیقا

    • بدون نام

      تعدادشون بیشتر ار ایناست

      پاسخ ها

      • رومیتا

        سریال بینده پسندی نیست

    • مسیحا:)

      اصلا سریال قشنگی نیست

    • رومینا

      زیاد جالب نیست

    • ارتا

      بعضی از بازیگراش خیلی اماتورن

    • بدون نام

      بجز مدار صفر درجه و پایتخت بقیشون چرتی بیش نبودن

    • بدون نام

      شبیه فیلم فارسی های قدیمه چرت وپرت به خورد مردم ندید خواهشا الان درک هنری مردم بالا ست همه چیزو به راحتی قبول نمی کنن قبل انقلاب هم برا بالا بردن مخاطب از چهره های زن کشورهای دیگه مثل ترکیه استفاده می کردن که هیچ کدومشون هم ماندگار نشد اصل بازی وداستان فیلمه که مخاطب جذب می کنه چه بسیارند فیلمهایی که با نابازیگر ان ساخته شدند وماندگار ند ضمنا به پچ وپچ کردن وفال گوش وایسادن زنانه ملودرام نمی گن اسمش خاله درامه

    • بدون نام

      به نظر من اصلا سریال خوبی نیست منکه خوشم نیومد

    • ندا

      مزخرفترین فیلم ساخته شده و بی محتوا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج