۷۹۲۸۷۷
۶ نظر
۵۱۲۱
۶ نظر
۵۱۲۱
پ

مضرات قد بلندی؛ از بیماری قلبی تا سرطان

بلند قد بودن خیلی از جا‌ها به عنوان یک مزیت به کار می‌رود از جمله اینکه شما نقطه مثبت تیم بسکتبال محله اتان می‌توانید باشید. عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری هم به شما می‌دهد، اما تحقیقات جدید خبر‌های نه چندان خوبی از بلند قد بودن داده است که جنبه‌های مختلف سلامت جسمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وب‌سایت نت نوشت - شکوفه آزادگان: بلند قد بودن خیلی از جاها به عنوان یک مزیت به کار می رود از جمله اینکه شما نقطه مثبت تیم بسکتبال محله اتان می توانید باشید. عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری هم به شما می دهد اما تحقیقات جدید خبرهای نه چندان خوبی از بلند قد بودن داده است که جنبه های مختلف سلامت جسمی را تحت تاثیر قرار می دهد.

کمتر شخصی پیدا می شود که قد بلند بودن را دوست نداشته باشد. قد بلند نه تنها جنبه زیبایی خوبی دارد بلکه در بسیاری از موقعیت ها مانند ورزش و روابط اجتماعی تاثیرات مثبت می گذارد.

کمترین مزیتی که شما از بلند قد بودن عایدتان می شود عضویت در یک تیم بسکتبال است و در بسیاری از مواقع اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

به تازگی محققین تحقیقاتی انجام داده اند که خبر های خوشی برای افراد قد بلند ندارد. از جمله اینکه قد بلند ها دچار بسیاری از اختلالات در جنبه های سلامتی می شوند.

قد بلند شاید در بسیاری از موقعیت ها برای شما یک نکته مثبت باشد ولی در بسیاری از بیماری ها پیش رونده است و ممکن است سلامتی شما را به اختلال بیندازد.

مضرات قد بلندی؛ از بیماری قلبی تا سرطان

ترمبو آمبولی وریدی

محققان در تحقیقی که انجام دادند و در مجله Circulation منتشر شده است به این نتیجه رسیدند که رابطه مستقیمی بین قد و ترومبو آمبولی وریدی وجود دارد. در حقیقت می توان گفت ژنتیک قلب و عروق با قد بلند در ارتباط است.

آن ها دریافتند که در یک گروه بیش از ۲ میلیون خواهر و برادر سوئدی، مردان کوتاه ، کمتر در معرض خطر ترومبو آمبولی وریدی هستند. در صورتی که مردان بلند تر و همچنین زنان باردار بسیار بیشتر از دیگران در معرض این خطر هستند.

چرا که بارداری می تواند باعث ایجاد انواع لخته های خونی شود. افرادی که قد کوتاه تری داشتند ۶۹ درصد کمتر از دیگران در معرض ترمبو آمبولی وریدی بودند. ترمبو آمبولی وریدی یک نوع لخته خونی است که از ورید ها شروع می شود.

دلیل این حالت نیز این است که گرانش می تواند روی لخته ها تاثیر بگذارد. دکتر بنگت زولر دانشیار دانشگاه لند و بیمارستان دانشگاه مالمو در سوئد در یک نشریه خبری اعلام کرد : " این حالت می تواند در افراد بلند قد بیشتر رخ دهد.

چرا که افراد قد بلند رگ های پای بلند تری دارند و احتمال بروز مشکلات در این افراد بیشتر است. " افزایش گرانش وریدی در پاهای این افراد می تواند خطر کاهش جریان خون یا توقف آن را به همراه داشته باشد.

ترمبو آمبولیسم در امریکا سالانه تا تعداد ۶۰۰۰۰۰ نفر را در بر می گیرد که این آمار نشان دهنده آمار تعداد قد بلند در این ناحیه است.

خطر ابتلا به سرطان

براساس یک مقاله بررسی شده در سال ۲۰۱۶ خطر مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد قد بلند و قد کوتاه افزایش یافته است.

بلند قد بودن ممکن است با افزایش وزن همراه باشد چرا که این افراد بیشتر از دیگران در خوردن بیش از حد پروتئین ها با کالری پیشروی می کنند.

به طور کلی خوردن بیش از حد پروتئین ها با کالری بالا در مراحل مختلف رشد یا قبل از تولد یا بعد از تولد سبب می شود که پروسه های رشد فعال تر شده و رشد سلولی با آسیب بیشتری مواجه شود.

مضرات قد بلندی؛ از بیماری قلبی تا سرطان

نظریه های مختلفی وجود دارد. متیاس شولزز از موسسه تغذیه انسانی آلمان در یک مقاله نوشت : " قد نیز ممکن است شاخص اندازه گیری اندام ها باشد، بزرگترین ارگان، سلول های بیشتری را در معرض خطر تغییرات سرطانی قرار می دهد.

مطالعات دیگری نیز نشان می دهد که مردان قد بلند و چاق در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند و همچنین زنان بلند قد بیشتر به ملانوما و همچنین سرطان سینه، تخمدان، اندومتر و روده بزرگ مبتلا می شوند.

بیماری های قلب و عروق کرونر

افراد بلند قد کمتر به بیماری های قلبی و دیابت مبتلا می شوند. در مطالعات اخیر برای هر ۶ سانتی متر ارتفاع قد خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی ۶ درصد کاهش پیدا می کند.

افراد بلند قد به صورت طبیعی ریه های بزرگ تر و قلب قوی تری دارند که این خود می تواند سبب سلامتی در ناحیه قلب و عروق شود و البته این پدیده سبب افزایش ابتلا به سرطان را بیشتر می کند.

کنترل هورمون ها، کنترل قند خون و همچنین کلسترول به پیشگیری این عوامل کمک می کند.

مضرات قد بلندی؛ از بیماری قلبی تا سرطان

خطرات دیگر

تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است نشان می دهد زنان بلند قد سه برابر دیگران احتمال ابتلا به فیبریلاسون دهلیزی و اختلال در ریتم قلب را دارند.

قد بلند زنان به خصوص زنان جوان بالغ احتمال خطرات بیشتری را ایجاد می کند. نویسندگان متذکر شده اند که سلول ها بیشتری در قلب این زنان وجود دارد که می تواند مسیر های الکتریکی خود را قطع کنند و فشار اضافی بر روی ریه ها بیاورند این مسئله سبب اختلال در قلب می شود.

کارشناسان معتقد هستند که احتمالا اثرات بالقوه بر روی بیماری و مرگ و میرناشی از قد بلند هنوز دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است اما کنترل هایی مانند رژیم غذایی، ورزش و سیگار و نوشیدن الکل کمتر می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من که عاشق قد بلندم هستم. خدا را شکر. به این حرفها هم گوش نمی کنم.

    • بدون نام

      حالت خوشه؟

    • بی نام

      محققین این مقاله هم یحتمل قد بلند نبوده :)

    • بدون نام

      خدایا شکرت قد بلندم

    • ماهان

      من که خدارو شکر قدم کوتاه است و افراد قد کوتاه جدی تر،باهوش تر و جذاب ترند و اکثرا افراد قد کوتاه خیلی موفق ترند.

    • بردا

      من که اصلا دوست ندارم قد بلند باشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج