جاباما
۷۹۵۴۴۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

وابستگی به نفت، پاشنه آشیل اقتصاد ایران

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی درباره تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران و امکان بهتر شدن وضعیت اقتصاد کشور گفت: این مساله بستگی به سیاست‌های داخلی دارد زیرا در اقتصاد ایران مولفه های فراوانی دخیل هستند.

خبرآنلاین: یک کارشناس حوزه نفت و انرژی درباره تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران و امکان بهتر شدن وضعیت اقتصاد کشور گفت: این مساله بستگی به سیاست‌های داخلی دارد زیرا در اقتصاد ایران مولفه های فراوانی دخیل هستند.

محمدعلی خطیبی با بیان این مطلب افزود: فروش نفت یکی از مولفه های موثر در اقتصاد ایران است اما تنها عامل محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: عوامل دیگری نیز وجود دارد که شاید بسیار مهم‌تر از تحریم‌های نفتی باشد. وی گفت: این مساله در اصل به سیاست های اقتصادی دولت برمی گردد تا بتواند روزهای خوبی را برای مردم و کشور رقم بزند.

خطیبی تصریح کرد: همچنین با این کار دولت باید بتواند وابستگی های خود را به درآمدهای نفتی کاهش دهد این مساله نیز معطوف به سیاست های دولت است.

وی تاکید کرد: همواره به دنبال عوامل بیرونی هستیم تا مشکلات را متوجه آنها کنیم اما باید گفت عوامل بیرونی موثر است در عین اینکه نباید از عوامل داخلی نیز غفلت کرد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: عوامل داخلی مانند سیاست های اقتصادی موثرند برای نمونه یکی از این عوامل وابستگی های ما به درآمدهای نفتی است که در ۴۰سال گذشته بارها بر لزوم قطع وابستگی سخن گفته شده در حالی که اگر هر سال ۲درصد از این وابستگی کم شده بود اکنون شاهد کاهش ۸۰درصدی وابستگی به درآمدهای نفتی بودیم.

خطیبی بیان کرد: این مساله را نمی توان عامل خارجی محسوب کرد و نیازمند عزم داخلی هستیم تا از پتانسیل‌های داخلی استفاده کنیم و وابستگی به درآمدهای نفتی را کم کنیم.

وی افزود: جدی نبودن در سیاست‌های درستی است که همه هم قبول دارند و کسی نیست مخالف این مساله باشد اما باید پرسید چرا این اتفاق نمی‌افتد زیرا جدیت لازم را نداریم.

خطیبی تاکید کرد: کل دولت‌هایی که تاکنون زمام امور را داشته اند در راه قطع و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی جدی نبوده اند.

وی ادامه داد:‌ اگر برنامه ریزی داخلی، جدی و درست باشد و به سمت ظرفیت های غیرنفتی داخلی حرکت کنیم و وابستگی کشور را به درآمدهای نفتی کم کنیم اصلا دشمن به فکر تحریم نفت و ضربه زدن از این طریق نمی افتد تا ما را تحت فشار قرار دهد. وی تصریح کرد:‌باید به چنین مسایل داخلی بیشتر توجه کنیم.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی درمورد اینکه آیا در عملکرد دولت جدیت برای حل این موارد مشاهده می شود یا خیر؛ گفت: متاسفانه بعد از برجام وابستگی به درآمدهای نفتی بیشتر شد در حالی که بر اساس قول و قرارها باید هر سال از میزان وابستگی کاسته می شد که این اتفاق نیافتاد.

وی ادامه داد: قبل از برجام وابستگی به درآمدهای نفتی به ۳۰درصد رسیده بود و اگر این روند ادامه پیدا می کرد میزان وابستگی به درآمدهای نفتی کم می شد اما پس از برجام متاسفانه دوباره وابستگی ها بیشتر شد و همین مساله سبب شد تا دشمن طمع کند و از همین نقطه به ما ضربه بزند.

خطیبی خاطر نشان کرد: عزم جدی تری لازم است تا وابستگی‌ها را به حداقل میزان ممکن برسانیم و این به معنای عدم فروش نفت نیست بلکه کسب درآمدها را بیشتر به سمت بخش‌های سرمایه گذاری ببریم و هزینه های جاری را با درآمدهای نفتی مرتبط نکنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج