جاباما
۷۹۶۲۱۹
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

دلیل غیبت دلال‌ها در بازار ارز

براساس مشاهدات میدانی و گفته‌های برخی بازیگران ارزی، تعداد زیادی از دلالان و واسطه‌های خرد روز گذشته در بازار حضور نیافته بودند و خیابان فردوسی یکی از روزهای خلوت خود را پشت‌سر گذاشت.

دنیای اقتصاد نوشت: براساس مشاهدات میدانی و گفته‌های برخی بازیگران ارزی، تعداد زیادی از دلالان و واسطه‌های خرد روز گذشته در بازار حضور نیافته بودند و خیابان فردوسی یکی از روزهای خلوت خود را پشت‌سر گذاشت.

در کنار خیابان، واسطه‌گران کمتری زمزمه‌وار پیشنهاد خرید و فروش دلار زیر قیمت صرافی را مطرح می‌کردند و معدود واسطه‌گران حاضر در بازار نیز از نبود مشتری گلایه داشتند.

برخی بازیگران با تجربه بازار، سه دلیل را در کاهش حضور واسطه‌گران خرد بازار مطرح کردند؛ اولین دلیل از نظر آنها، کاهش حضور تقاضا و به‌خصوص خروج تقاضای افراد عادی از بازار بود. این موضوع موجب شده است مراجعانی که به سوی واسطه‌گران برای تهیه دلار می‌رفتند کاهش پیدا کنند و درآمد روزانه این گروه کاهش پیدا کند.

واسطه‌گران از خود دلاری ندارند و درآمد آنها وابسته به سودی است که از جابه‌جایی دلار میان افراد عادی و معامله‌گران بزرگ به‌دست می‌آورند.

دومین دلیلی که از نظر فعالان در کاهش فعالیت معامله‌گران خرد تاثیر داشته است، برخوردهای امنیتی چند وقت اخیر است. البته واسطه‌ها در برابر این برخوردها معمولا مصونیت بیشتری دارند؛ چراکه در بیشتر اوقات ارزی را با خود حمل نمی‌کنند که مشمول جریمه‌های سنگین شوند.

دلیل سومی که برخی فعالان آن را در کاهش تعداد واسطه‌گران موثر دانستند، به شرایط جوی مربوط بود. به باور آنها، هوای بارانی ظهر روز گذشته تهران موجب شده بود که واسطه‌گران به‌طور موقت حداقل در بازار حاضر نشوند.

در کنار کاهش تحرک واسطه‌گران و دلالان خرد در بازارها، روز گذشته کاهش نرخ حواله درهم نیز یکی از عواملی بود که در نزول کانالی دلار در بازار داخلی موثر بود. دیروز نرخ حواله درهم به گفته فعالان تا نرخ ۳ هزار و ۶۸۰ تومان پایین رفت. با این قیمت درهم ارزش دلار در بازار داخلی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۵ تومان بود. البته در ادامه روز قیمت حواله درهم از کف یاد شده فاصله گرفت و در نهایت روی قیمت ۳ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت.

در این میان، برخی از فعالان؛ همچنان بر عرضه بازارساز به‌عنوان یکی از متغیرهای مهم کاهشی بازار تاکید دارند. از نظر آنها، بازارساز با اشکال مختلف عرضه توانسته از یکسو مانع ثبت نوسانات افزایشی در بازار شود و از سوی دیگر، قیمت را به سطوح پایین‌تر هدایت کرده است.

گروهی عرضه و فروش شمش‌های طلا در بانک کارگشایی را از عوامل کاهش نوسان در بازار طلا و سکه دانسته‌اند. گروه دیگری بر عرضه حواله درهم تکیه داشته‌اند و عده دیگری بر عرضه خرد برخی صرافی‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان عامل کاهشی قیمت تکیه می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مثل اینگه شما خوشتون میاد مردم با ناراحتی برن وسایل بگیرن باید دست هر چی دلال قاچاق قطع کرد که شما نمیکنید نکنه برترینها شما انتظار داری اینا بیان وسایل بره بالا وسوی استفاده بشود طرف مردم باشید

    • بدون نام

      دلار رو خود دولت رسوند به این قیمت ....حالا هم ظاهرا تثبیتش کرده ....منت هم گذاشته سر ملت که بله ما نذاشتیم دلا بالاتر بره برید جمش کنید....خودتونید

    • AAAAAAAA

      الان دیگه همه‌آنلاین هستن نکه هوا سرده دیگه بیرون نمیان.

    • بدون نام

      دولت اگر عزم جدی در کاهش دلار داشته باشد میتواند در عرض چند روز با عرضه دلار بوسیله بانک مرکزی تمام دلارهای خانگی را بیرون بکشد و دلار را به سطح سال گذشته باز گرداند.ولی متاسفانه دولت چنین عزمی ندارد و ترجیح میدهد کسری بودجه و تاوان ندانم کاریهای خود را از جیب مردم تامین کند و این یعنی فاجعه.

    • بدون نام

      متاسفم واسه دولت که اسمش امید بود ولی جز یاس و هراس ودلهره دستاوردی نصیب ما مردم نکرده همش فریب و ریا تا کی بابا چرا مردم ایران رو جیگر فرض میکنید؟خودتونیدبابا جمعش کنید این مسخره بازی رو

    • بدون نام

      چرا نظرمنو تایید نمیکنید؟واقعا که

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج