۷۹۶۸۵۳
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

حواشی انتشار لیست‌های ممنوعه توسط وزیر کار

محمد شریعتمداری که کوچ پر سر و صدایش از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه بزرگ تر کار، رفاه و امور اجتماعی حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت، در اقدامی متفاوت از رویه معمول خود اسامی هیئت‌مدیره تمام زیرمجموعه‌های اقتصادی وزارت رفاه را که عظیم‌ترین تجمع شرکت‌های دولتی را در بر می‌گیرد، در سایت این وزارتخانه منتشر کرد.

روزنامه آفتاب یزد: محمد شریعتمداری که کوچ پر سر و صدایش از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه بزرگ تر کار، رفاه و امور اجتماعی حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت، در اقدامی متفاوت از رویه معمول خود اسامی هیئت‌مدیره تمام زیرمجموعه‌های اقتصادی وزارت رفاه را که عظیم‌ترین تجمع شرکت‌های دولتی را در بر می‌گیرد، در سایت این وزارتخانه منتشر کرد. این اسامی شامل اعضای هیئت‌مدیره تمامی شرکت‌های زیرمجموعه

شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، سازمان تامین اجتماعی و بانک توسعه تعاون است. این اسامی شامل تعداد پرشماری از موسسات بزرگی چون بانک رفاه کارگران، رایتل و نفت و گاز پارس و هلدینگ نفت و گاز تامین تا شرکت‌های کوچک تر همچون صنایع سلولزی و نساجی است.

بسیاری با توجه به رویه پیشین شریعتمداری در مورد قصد اصلی وی برای این انتشار اسامی که بازتاب بسیاری داشته است، تردیدهایی ابراز داشته‌اند، با این همه اعلام اسامی اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های دولتی زیرمجموعه وزارت کار، بسیاری را به دردسر‌انداخته است، پس از خواندن تعدادی از نام‌ها، به ویژه دو شغله‌ها در برنامه پایش، مدیر عامل شستا اعلام کرد که مطلع نیست و باید اسامی را اصلاح نماید. آفتاب یزد در بررسی اسامی شرکت‌های زیرمجموعه بیش‌از ۲۸ هلدینگ و شرکت مادر به نتایج قابل تاملی رسید،

از حکم انتصاب چند ماه قبل (تیر ۹۷ ) پسر یکی از بزرگ‌ترین منتقدان دولت تا فرزند جوان رئیس سابق صندوق بازنشستگی واز همه جالب تر وجود یک خانواده بزرگ در هیئت‌مدیره چند شرکت ( کلانتری‌ها ) همه و همه از شگفتی‌های سازمانی است که خشت به خشتش با حقوق کسر شده کارگرانی ساخته شده است که در اداره‌اش نقش چندانی ندارند. همان شرکت‌هایی که گزارشی از آنها خطاب به وزیر رفاه نوشتیم ولی او ندید یا نخواست ببیند که چگونه حقوق بازنشستگان پایمال می‌شود، تا او پشت تریبون شعار دهد برای خوشایند بازنشستگان.

رحمت الله حافظی مدیر عامل پیشین تامین اجتماعی که در شورای شهر دوره چهارم تنها صدای منتقد علیه فساد بود در مورد پیچیدگی‌های مدیریت تامین اجتماعی می‌گوید: «خواستم یک مدیرکل قسمت نظارتی را برکنار کنم از ریاست جمهوری با من تماس گرفتند و گفتند این بنده ی خدا خونه ی خودش رو فروخته و خرج انتخابات کرده؟! گفتم؛ من حاضرم حقوقش را بدم و مامورش کنم به ریاست جمهوری و شما ازش استفاده کنید.

با این وجود معاون وزیر بهم زنگ زد که برکنارش نکنید؛ با هرگرفتاری که بود برکنارش کردم.» حافظی در جای دیگر می‌گوید: «خواستم مدیرعامل وقت شستا را بردارم؛ وزیر وقت به من گفت؛ برداشتنش با شما؛ اما انتخاب جایگزین آن با شما و حتی من نیست و از جایی بالاتر برای آن تصمیم می‌گیرند؛ یعنی ایشان به عنوان وزیر هم قادر به مداخله نبود؛ برای همین ناچار شدم که وارد هیئت‌مدیره شستا شوم و آن را تا حدودی مدیریت کنم‌. »

از ۲۵۰۰ عضو هیئت‌مدیره در ۲۸ هلدینگ، خبرگزاری مهر اسامی ۱۰۰ تن از آنها را تحت عنوان دو شغله، سه شغله و آقازاده‌ها را منتشر کرد که در برنامه پایش بر اساس این لیست پرسش‌های جدی از مدیریت شستا مطرح گردید. وزیر کار جدید در قسمتی از نامه‌اش به رئیس تامین اجتماعی نوشت «هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت و نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی می‌باشد، به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت‌مدیره منصوب گردد. با حساسیت و جدیت اجرایی گردد. » لیست منتشره سرشار از موارد قابل تامل است. مدارک بسیاری از این افراد ارتباط چندانی با حوزه تخصصی محل خدمتشان ندارد.

۲ ماه است که عضو هیئت‌مدیره غیرموظف یک شرکت نیمه تعطیل هستم و تلاش داریم تا تولید را دوباره شروع کنیم و حقوقی هم از آن‌جا نمی‌گیرم.» او البته با سوالاتی از این دست رو به رو شد که او برای راه‌اندازی این واحد تولیدی بر اساس کدام شایستگی (غیر از نسبت آقازادگی) انتخاب شده است. علاوه بر دو شغله‌ها و سه شغله‌ها، مسئله تعارض منافع نیز مطرح است مثلاً در حالی که یک فرد مدیر... هلدینگ تاپیکو است و همزمان در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز مسئولیت دارد چگونه این دو شغل هم زمان با یکدیگر در تعارض قرار نمی‌گیرند؟!

لطفی مدیر عامل شستا اما در واکنش به این افشاگری‌ها اظهار کرد که : «انتصاب‌ها بدور از توصیه‌ها و فشارها صورت گرفته است.» او در دفاع از عملکردش اعلام کرد که : «شستا ۲ درصد از سهم تولید ناخالص ملی را دارد و از هیچ ژن خوبی استفاده نکردیم » با این همه نام‌های بسیاری از جمله نام فرزندان مسئولین و نمایندگان مجلس در این بین مطرح است. آفتاب یزد در مورد انتصاب یکی از اعضای خانواده خود وی به عضویت هیئت‌مدیره با پرسش‌های بی‌جواب رو به رو است.

در بررسی لیست‌ها همچنین با موارد جالب توجه دیگری رو به رو هستیم؛ فرزند یکی از سر سخت ترین منتقدان دولت است در مدت اخیر از سوی برخی اصولگرایان به دلیل آنچه که آنها «سکوت او در برابر دولت » می‌خوانند مورد انتقاد قرار گرفته است، برای بسیاری از طرفداران دولت این سوال مطرح خواهد شد که چرا فرزند وی به عنوان جناح منتقد باید در این دولت پست بگیرد.

او از سوی موسسه ثروتمند املاک و مستغلات تامین اجتماعی مامور می‌گردد تا عضو هیئت‌مدیره موسسه... گردد . محمود اسلامیان از سوی تامین اجتماعی به عنوان مدیر عامل فولاد مبارکه منصوب گردید، این پرسش که ایمان اسلامیان در هیئت‌مدیره واسپاری آتیه صبا با ایشان چه نسبتی دارد از جمله دیگر سوالات مطروحه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینم از اقای ربیعی مثلا مردمی از من کارگر حق بیمه میگیرن تا ....

    • ح

      ایران فقط پول و پارتی
      اگر داری حتما زندگی خوبی خواهی داشت هرچند از انسانیت و شرف و غیرت و ناموس بویی نخواهی برد

      پاسخ ها

      • @@@@@@@@

        هر کس آشنا در سیستم دولت ندارد بدبخت است
        ولی اگر بیسواد باشی آشنا داشته باشی مدیر کلی مدیر عاملی خواهی شد بعد یک معاون برای شما منصوب میکنند که کارهای شما را‌انجام دهد.

    • بدون نام

      دولت میخواهدازبودجه مملکت خرج بهداشت ونده ازجیب صندوق کارگران بدبخت زحمت کشمطلوم‌که براشون وخون گریه کردوهمچنین ملت ایران بودجه ومنابع شغل ایران وایرانی برای حدود۲۰ملیون افاغنه مزاحم اویزون گشنه موزی خرج میکنه بهترازاین نمیش دولت جیب ملتش ومیزنه به خازراینهاوهیچ جای دنیااینجوری نیست

    • بدون نام

      همش ریا و دزدی و پارتی بازی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج