۷۹۶۸۵۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

نامه ۸۰ ساله همینگوی ۲۸ هزار دلار چکش خورد

نامه‌ای که الهام‌بخش ابتدایی نگارش داستان تحسین‌شده "پیرمرد و دریا" بوده است به فروش رسید.

ایران آرت: یک نامه ۸۳ ساله که ارنست همینگوی در آن جزئیات شکار یک نیزه‌ماهی ۲۲۰ کیلویی را شرح داده، به قیمت ۲۸ هزار دلار فروخته شد.

نامه ۸۰ ساله همینگوی ۲۸ هزار دلار چکش خورد

نویسنده نامدار آمریکایی نامه مربوط به شکار نیزه‌ماهی آبی را روز هشتم ماه می 1935 به دبیر بخش ماهیگیری روزنامه میامی هرالد فرستاد و در آن ماجرایی را شرح داد که تصور می‌شود الهام‌بخش ابتدایی نگارش داستان تحسین‌شده "پیرمرد و دریا" باشد. همینگوی که آن زمان 46 سال داشت، همراه دوستش هنری استریتر یک نیزه‌ماهی 500 پوندی (226 کیلویی) در آب‌های جزیره بیمینی باهاماس شکار کرد و کوشید آن را از هجوم کوسه‌ها در امان نگه دارد.

در بخشی از نامه قدیمی همینگوی چنین آمده است: "ماهی 18 بار جهید و یک ساعت طول کشید تا این حیوان سنگین را داخل قایق بیاوریم. کارها را به سرعت انجام دادیم و آن را درست وقتی درون قایق کشیدیم که کوسه‌ها حمله را آغاز کرده بودند." او کمتر از 20 سال بعد از این شکار داستان "پیرمرد و دریا" را نوشت و در آن ماجرای مبارزه سانتیاگو، پیرمرد کوبایی را با یک نیزه‌ماهی غول پیکر روایت کرد؛ کتاب در 1952 منتشر شد.

نامه ۸۰ ساله همینگوی ۲۸ هزار دلار چکش خورد

بر اساس روایت همینگوی، اگر کوسه‌ها اجازه می‌دادند نیزه‌ماهی سالم بماند، وزن آن می‌توانست بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ پوند باشد. هر چند شکار یک نیزه‌ماهی ۵۰۰ پوندی هم در نوع خودش یک رکورد بود اما تامی گیفورد پیش‌تر یک ماهی ۸۸۰ پوندی شکار و نام خود را در همان دهه ۱۹۳۰ در کتاب رکوردها ثبت کرده بود. حراجی نیت دی. سندرز نامه ۸۳ ساله همینگوی را با پاکت نامه و امضای این نویسنده نامدار فروخت.

حکایتی دیگر که به نظر می‌رسد در نوشته شدن "پیرمرد و دریا" موثر بوده، گفته‌های یکی از دوستان کوبایی همینگوی به نام کارلوس گوتیه‌رز است. در شماره آوریل ۱۹۳۶ نشریه اسکوایر، همینگوی نوشت: "کارلوس ماجرای پیرمردی را برای من تعریف کرد که تنها در قایق کوچک خود در آب‌های کاباناس ماهیگیری می‌کرد. او یک‌بار یک ماهی بزرگ به دام انداخت و حیوان چنان سنگین بود که می‌توانست قایق را از دریا بیرون بکشد."

دو روز بعد ماهی قایق پیرمرد که ۶۰ مایل به سمت شرق برده بود و این سرآغاز نگارش یکی از ماندگارترین داستان‌های تاریخ ادبیات جهان شد. همینگوی سه سال بعد به ناشر خود گفته بود می‌خواهد یک مجموعه داستان کوتاه بنویسد که یکی از داستان‌ها درباره پیرمردی ماهیگیر در دریاست. هر چند او سراغ "زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند" رفت.

نویسنده نامدر آمریکایی داستان ماهیگیر پیر را تا ژانویه ۱۹۵۱ کنار گذاشت و وقتی "پیرمرد و دریا" در ۱۹۵۲ منتشر شد، دو جایزه بسیار مهم ادبی برای همینگوی به ارمغان آورد؛ پولیتزر در ۱۹۵۳ و نوبل ادبیات در ۱۹۵۴.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج