جاباما
۷۹۸۲۷۰
۱۵ نظر
۷۹۲۰
۱۵ نظر
۷۹۲۰
پ

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

دنیای حیوانات مملوء از شگفتی است و کار تولید مثل و زایمان آن ها هم از این قاعده مستثنی نیست. مدت زمان بارداری در همه ی حیوانات یکسان نیست و بعضی از آن ها بارداری بسیار کوتاهی به قدر چند روز و بعضی دیگر بارداری طولانی ای، حتی بیشتر از یک سال دارند. اما این همه ی شگفتی تولید مثل پرماجرای این موجودات نیست.

وبسایت روزیاتو - گلریز برهمند: دنیای حیوانات مملوء از شگفتی است و کار تولید مثل و زایمان آن ها هم از این قاعده مستثنی نیست. مدت زمان بارداری در همه ی حیوانات یکسان نیست و بعضی از آن ها بارداری بسیار کوتاهی به قدر چند روز و بعضی دیگر بارداری طولانی ای، حتی بیشتر از یک سال دارند. اما این همه ی شگفتی تولید مثل پرماجرای این موجودات نیست. مثلاً در بعضی گونه ها وظیفه ی به دنیا آوردن نوزادان بر عهده ی جنس نر است و یا بعضی موجودات حیوان دیگری را مجبور به نگهداری از تخم های خود می کنند. در ادامه به ۱۰ حقیقت عجیب و جالب درباره ی زایمان حیوانات می پردازیم.

۱- زرافه ها ایستاده زایمان می کنند

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

مدت زمان بارداری در زرافه های ماده چهارده تا پانزده ماه است. این حیوانات هنگام زایمان روی پاهایشان می ایستند تا نوزادشان را با فشار بیرون بیاورند. وقتی بچه زرافه از شکم مادرش بیرون می آید روی زمین می افتد. بچه زرافه ها از ارتفاعی نزدیک به ۱/۸۲ متر روی زمین می افتند و این مسأله به جدا شدن بند ناف آن ها کمک می کند. این حیوانات در هنگام تولد حدود ۴۵ تا ۶۸ کیلوگرم وزن و نزدیک به ۱/۸۲ متر قد دارند.
پروسه ی تولید مثل در زرافه ها از جایی آغاز می شود که زرافه ی نر از ادرار زرافه ی ماده می نوشد تا متوجه شود که از نظر جنسی آمادگی جفتگیری را دارد یا نه.

۲- وزغ های سورینامی از پشت شان زایمان می کنند

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

وزغ های سورینامی از درون حفره هایی روی پشت مادرشان پا به دنیا می گذارند. ابتدا وزغ ماده تخم می گذارد. سپس وزغ نر تخم ها را بارور می کند و همه ی تخم ها را روی پشت وزغ ماده قرار می دهد. بعداز آن، یک لایه پوست روی تخم ها می آید که تا زمان بیرون آمدن بچه قورباغه ها از تخم ها از آن ها محافظت می کند. بعد از حدود هفت روز، بچه قورباغه ها از درون حفره های پوست بیرون می آیند.

۳- کفتارهای خال دار زایمان پرمخاطره و دردناکی دارند

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

سطح هورمون نرینگی تستوسترون در کفتارهای ماده سه برابر بیشتر از کفتارهای نر است، به همین دلیل این حیوانات زایمان پرمخاطره و خاصی دارند. زایمان کفتارهای ماده از طریق اندام کلیتوریس آن ها انجام می شود که به آن شبه آلت نری هم گفته می شود. مجرای زایمانی کفتارهای ماده فقط حدود ۲/۵ سانتیمتر عرض دارد، به همین دلیل بسیاری از نوزادان این حیوان زنده به دنیا نمی آیند. خفگی نوزادان در زایمان اول کفتارهای ماده بسیار رایج است.
حیوانات دیگری هم هستند که شبه آلت نری دارند، مثل میمون های سنجابی، میمون های لمور، فوساها که نوعی پستاندار گوشتخوار شبیه به گربه هستند و گربه های زباد که نوعی پستاندار با چهره ای شبیه به گربه و بدنی مانند خرس هستند.

۴- پلاتیپوس ها از معدود پستاندارانی هستند که تخم می گذارند

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

پلاتیپوس یکی از پنج پستاندار دنیا است که تخم می گذارد. پلاتیپوس ماده یک لانه ی زیرزمینی درست می کند و در آنجا تخم می گذارد. تخم ها ابتدا به مدت دو هفته در شکم پلاتیپوس هستند و بعد پلاتیپوس ده روز دیگر روی تخم ها می خوابد و آن ها را با دمش گرم نگه می دارد. پلاتیپوس ماده با دندان و پوزه اش به پوسته ی تخم مرغ ضربه می زند و آن را می شکند تا به بیرون آمدن نوزادها از تخم ها کمک می کند.

۵- بچه های جانوران کیسه دار نارس به دنیا می آیند

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

کیسه داران ماده (شاخه ای از حیوانات که شامل کانگوروها، والابی ها و صاریغ ها می شود) دو رحم دارند. این حیوانات سه واژن هم دارند که دو تای آن ها برای جفتگیری و یکی از آن ها برای زایمان است. جانوران کیسه دار مانند بیشتر پستانداران جفت جنین ندارند و نوزادان آن ها تنها به مدت یک ماه در شکم مادرشان هستند. بعد از این مدت، نوزادان به صورت نارس به دنیا می آیند. اگرچه در این مرحله چشم ها و گوش های آن ها هنوز کاملاً رشد نکرده، اما بینی، دهان و دست و پاهای آن ها انقدر رشد کرده که بتوانند به درون کیسه ی مادرشان بروند و در آنجا کاملا رشد کنند. بچه های این حیوانات عمدتاً از شیر مادرشان تغذیه می کنند.

۶- کار زایمان در اسب های دریایی به عهده ی جنس نر است

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

اسب های دریایی متعلق به خانواده ای از ماهی ها به نام سوزن ماهیان هستند که بیش از سیصد گونه را شامل می شود. برای تولید مثل، اسب دریایی ماده تخم هایش را درون کیسه ای مخصوص در بدن اسب دریایی نر می گذارد که در آنجا تخم ها بارور می شوند. در بعضی موارد، تخم ها به دم اسب دریایی نر متصل می شوند. بعد از حدود بیست روز، اسب دریایی نر بیشتر از هزار نوزاد به دنیا می آورد. لوله ماهی ها و اژدهای دریایی برگ دار هم به همین شکل تولید مثل می کنند.

۷- ماهی های سیکلید تخم هایشان را درون دهان شان نگه می دارند

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

ماهی های سیکلید متعلق به یکی از خانواده های بزرگ ماهیان به نام سیکلید هستند که شامل تیلاپیاها و فرشته ماهی ها می شود. هنگام تولید مثل، سیکلیدهای نر تخم های بارور شده را درون دهان شان نگه می دارند و تخم ها تا بیرون آمدن نوزادان در همان جا باقی می مانند. به این فرآیند دهان پروری گفته می شود.
ماهی نر در طول این مدت قادر به خوردن غذا نیست. به همین دلیل گاهی ماهی ماده تخم ها را درون دهانش نگه می دارد، و یا نر و ماده به نوبت از تخم ها نگهداری می کنند. ماهی هایی که با روش دهان پروری متولد می شوند، ابتدا به شدت کوچک و ضعیف هستند و نیاز به مراقبت دارند تا تغذیه شوند و رشد کنند.

۸- گربه ماهی های کوکو حیوان دیگری را مجبور به نگهداری از تخم هایشان می کنند

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

گربه ماهی های کوکو برای به دنیا آوردن نوزادان شان دست به کار عجیبی می زنند. این گربه ماهی ها از دهان ماهی های سیکلید برای نگهداری از تخم هایشان استفاده می کنند. گربه ماهی کوکو درون دهان یک ماهی سیکلید تخم می گذارد تا تخم هایش را برای او نگه دارد.
در این حین، سیکلید نر سر می رسد و مشتاقانه سعی می کند تخم هایی که تصور می کند متعلق به سیکلید ماده هستند را بارور کند، در حالی که آن تخم ها متعلق به گربه ماهی کوکو هستند. همه ی این اتفاقات در چند ثانیه رخ می دهد.
از آنجایی که تخم های گربه ماهی کوکو زودتر از تخم های سیکلیدها رشد می کنند، در اغلب موارد نوزادان آن ها با خوردن تخم های سیکلیدها خود را تغذیه می کنند.

۹- زنبورهای عنکبوتی استرالیایی زایمان وحشتناکی دارد

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

زنبور عنکبوتی برای تولید مثل، ابتدا یک عنکبوت شکارچی را فلج می کند. سپس درون شکم عنکبوت تخم گذاری می کند و تا بارور شدن تخم ها و بیرون آمدن نوزادان صبر می کند. بعد از بیرون آمدن نوزادان از تخم ها، زنبور عنکبوت را به طور کامل می بلعد.

۱۰- کرم پهن ها می توانند با دو قسمت کردن خود تولید مثل کنند

حقایق شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

تخم های بارور شده ی کرم پهن ها درون یک پیله در بدن شان رشد می کنند. این کرم ها می توانند تخم های خود را به وسیله ی اسپرم های بدن شان بارور کنند. علاوه بر این، کرم پهن ها می توانند با تقسیم کردن بدن خودشان، تولید مثل کنند.
در حالتی دیگر، کرم پهن ها برای تولید مثل اسپرم خود را وارد پوست خارجی کرم پهن دیگری می کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • راننده تاکسی

      فک نمیکردم زرافه تا این حد چندش باشه

      پاسخ ها

      • رعنا

        بنده ی خدا اگه بدونی خودت چه جوری به دنیا اومدی هیچ وقت هیچ وقت زرافه را چندش آور خطاب نمیکنی البته زایان طبیعی به دنیا اومده باشی
        بیچاره زرافه مگه دست خودشه کار خداست

    • وروجک@@@

      دلم به حال کفتارسوخت....@@@@چه عذابی میکشه...@@ حالا دوباره 2تا از کاربرهای دیوانه میان ومیگن وروجک متاسفیم برایت .....@@@تو مرزها فاصله داری...@@

      پاسخ ها

      • سویل

        باهات موافقم.ممنون ازت که گفتی کم نیارم من اومدم دوباره.

      • وروجک@@@

        سلام سویل باارزش آمدی @@@خوش آمدی ...آره باباهمه جامزاحم هست اصل تویی که چطوری رفتارکنی....@@@ چقدر دشمن داریم چنان درموردمن قضاوت میکنند که نگو...@@ منتظرت بودم ....@@ هرچی دشمن داشته باشی موفق تری....@@@

      • میگ میگ

        توهم تا چه حد. همه موفقا، علی الخصوص وروجک و سویل

    • هم وطن

      قادرعلی کل شی قدیر.

    • mary

      فَتَبارکَ الله اَحسَنُ الخالقین

    • فرهاد

      پلاتیپوس ماده با دندان و پوزه اش به پوسته ی تخم مرغ ضربه می زند????
      اگه تخم پلاتیپوسه پس دیگه این پوسته ی تخم مرغ چیه اخه??????
      فقط بزارید برم من

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخ

      • ....

        منم محو گردیدم

      • بهار

    • بامزی

      زنبور عنکبوتی از همشون وحشتناک تر بود

    • بدون نام

      فعلا نسل همشونو چینی ها دارن منقرض میکنن دیگه به تولید مثل نمیرسن

    • بدون نام

      کانگورو خوبه ، دوتا ... داره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج