۷۹۹۱۴۹
۳۷ نظر
۵۰۱۳
۳۷ نظر
۵۰۱۳
پ

احتمال بیکاری ۱۰۰ هزار نفری کارگران قطعه‌ساز

صنعت قطعه سازی حدود ۵۵۰هزار نفر شاغل مستقیم دارد که تا کنون حدود ۳۰ هزار نفر تعدیل شده اند و حدود ۷۰ هزار نفر هم از کار تعلیق شده اند که به صورت نسبی می توان گفت، در سال ۹۷ حدود ۱۰۰ هزار نفر بیکار شدند.

خبرگزاری تسنیم: صنعت خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشورمان است که مدعی است، در سال های اخیر با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بسیار سختگیرانه تر از قبل بوده و خروج شرکت های خارجی از ایران، جلوگیری از ارسال قطعات به داخل کشور،کاهش شدید تولید و بیکارشدن کارگران از عواقب تحریم صنعت خودروسازی ایران است.

افزایش رقم بدهی خودروسازان به شرکت‌های قطعه‌سازی،عدم تخصیص ارز کافی به قطعه سازان جهت تأمین مواد اولیه با منشا خارجی، تخصیص دیر هنگام ارز مورد نظر قطعه سازان که عملاً تأمین مواد خارجی را متوقف کرده است،افزایش افسار گسیخته مواد اولیه داخلی (فولاد، آلومینوم،مس، برنج و محصولات پتروشیمی) ،فشارهای مضاعف گمرکی، بیمه ای و مالیاتی و... از مواردی که است که احتمال بیکاری کارگران قطعه سازی ها را فراهم آورده است.

آرش محبی نژاد،‌دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه مشکلات صنعت خودرو و تهدید بیکاری کارگران قطعه سازی ها بخش دیگری از مشکلات این روزهای جامعه کارگری است گفت: امروز اگر هرچه سریعتر فکری برای صنعت قطعه سازی نشود در هفته آینده شاهد بحران جدی خواهیم بود.

وی گفت: در صنعت قطعه سازی حدود ۵۵۰ هزار نفر مشغول به کار بوده اند که با احتساب ۱۵۰ هزار نفر شاغل در شرکت های خودروساز می توان گفت، صنعت خودرو در کشور حدود ۷۰۰ هزار نیروی به کار دارد که از این تعداد فقط در صنعت قطعه سازی در سه ماه گذشته حدود سی هزار نفر نیرو بصورت مستقیم تعدیل و حدود ۷۰ هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته اند و منتظر بهبود شرایط برای بازگشت به کار هستند.

قطعه‌سازان چندی پیش، نامه‌ای به رئیس جمهوری ارسال کردند و طی آن هشدار یک هفته‌ای دادند که اگر به آن بی‌توجهی شود صنعت قطعه‌سازی با بحران جدی روبه‌رو خواهد شد.

صنعت قطعه‌سازی حدود ۵۵۰ هزارنفر شاغل مستقیم دارد که تاکنون متأسفانه حدود ۳۰ هزار نفر تعدیل شده‌اند و حدود ۷۰ هزارنفر هم از کار تعلیق شده‌اند و به صورت نسبی در سال ۹۷ حدود ۱۰۰ هزار نفر بیکار شده‌اند و چنانچه مشکلات این صنعت ظرف مدت یک هفته آتی حل نشود، موج دوم بیکاری که حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود در راه خواهد بود و تعداد بیکاران این حوزه به بیش از۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد.

*کابوس بیکاری برای 200 هزار کارگر قطعه‌ساز

علی اصلانی ،عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور در گفت وگویی با اشاره به اشتغال ۲۰۰ هزار کارگر در قطعه‌سازی‌های استان البرز، گفت: اگر ایران‌خودرو و سایپا بدهی خود به این قطعه‌سازی‌ها را پرداخت نکنند بخش زیادی از نیروهای شاغل در این صنعت، بیکار خواهند شد.

با توجه به استقرار ایران‌خودرو و سایپا در جاده مخصوص کرج، بخش زیادی از کارخانجات قطعه‌سازی کشور در استان البرز مستقر شده است.

اصلانی افزود: در حال حاضر حدود ۱۸۰ واحد قطعه‌سازی بزرگ و کوچک در استان البرز وجود دارد که در مجموع ۲۰۰ هزار کارگر را به کار گرفته‌اند و از قطعات موتور تا تزئینات داخلی خودرو، شیشه، صندلی، کمک فنر و ... را تولید می‌کنند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر قریب به اکثریت این قطعه‌سازی‌ها وضعیت خوبی ندارند که بخش زیادی از وضعیت ناشی از پرداخت نشدن بدهی ایران‌خودرو و سایپا به این واحدهاست. این واحدها تاکنون جلساتی زیادی با مسئولان کشوری و استانی داشته‌اند اما متأسفانه دستشان به جایی بند نیست و همچنان مشکل دارند.

اصلانی ادامه داد: در چنین وضعیتی بسیاری از کارخانجات قطعه‌سازی اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند؛ اخیراً در بازدید از یک واحد قطعه‌سازی متوجه شدم واحدی که با ۱۸۳ کارگر مشغول به کار بود الان تعداد نیروهای آن به ۵۰ نفر رسیده است.

برآورد مشخصی از میزان بدهی ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازی‌های استان وجود ندارد اما با بررسی‌های کلی مشخص می‌شود که بدهی‌ها میلیاردی است و واحدهایی با طلب ۱۰ میلیارد، ۱۵ میلیارد، ۴۰ میلیارد تومان و ... وجود دارد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور افزود: این بدهی‌ها در حالی است که قیمت خودروها افزایش زیادی داشته است؛ وضعیت کنونی اشتغال بخش زیادی از کارگران استان البرز را تهدید می‎کند، اشتغال ۲۰۰ هزار نفری که در قطعه‌سازی‌های مستقر در پنج شهرک صنعتی استان مشغول به کار هستند به خاطر این مسائل در معرض تهدید قرار دارد.

این فعال کارگری با بیان اینکه به جز بدهی خودروسازان مشکلات دیگری نیز سد راه قطعه‌سازان وجود دارد، افزود: واردات تجهیزات هم برای این واحدها دردسرساز شده است؛ مالک یکی از این واحدها عنوان می‌کرد که دستگاهی را با ارز ۳۲۰۰ تومانی در اردیبهشت ۹۶ وارد کرده و ۷۰ درصد هزینه آن را پرداخت کرده اما اکنون اجازه ترخیص از گمرک را نمی‌دهند چون عنوان می‌شود مابه‌التفاوت ۳۰ درصد باقیمانده را باید با قیمت فعلی ارز بدهد؛ از آنجایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی هم به آن اختصاص نمی‌یابد باید هزینه را با دلار ۱۰۸۰۰ تومانی پرداخت کند.

وی افزود: بازپرداخت وام‌های ارزی هم مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ به عنوان نمونه یک واحد قطعه‌سازی وامی ارزی را با دلار ۲۸۰۰ تومانی دریافت و اقساط آن را با همان نرخ پرداخت می‌کرده اما الان باید اقساط را با دلار ۱۰۸۰۰ تومانی بدهد.

بسیاری از این واحدها برای خرید مواد اولیه هم دچار مشکل شده‌اند؛ بسیاری از آنان تا پیش از وضعیت کنونی با چک‌های چند ماهه مواد مورد نیاز خود را وارد می‌کردند اما اکنون باید نقدی مواد اولیه را تهیه کنند که بسیار دشوار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بدرک

    • بدون نام

      کل مملکت که بیکار هستند حالا اینا هم اضافه بشن اتفاقی نمیفته دورهم از سبد حمایتی استفاده میکنیم

    • بدون نام

      بله...نقدی میخرند......ولی چند میفروشند...؟
      برای مثال قطعه ای که ۳۰۰ گرم آلمینیوم مصرف میکند...۷ یا هشت هزار تومان گرانتر تولید میشود...ولی ۴۰ هزار تومان گرانتر فروخته میشود...

    • کامبیز

      همین هایی که بیکار شدند همانهایی هستند که رفتند به تدبیر وامید رای دادند!؟

    • بدون نام

      مردم حواسشون باشه کلی وضع خودروسازا خوبه کلی فروش دپو ثبت نام از قبل می دونستن تحریم کی

    • مهدی

      آدم این پستارومیخونه خندش میگیره.اینا ک هر چقدر میخوان میکشن روش.با چی دارن دیت و پنجه نرم میکنن؟

    • مهدی

      یکمم به فکر امثالمن باشین ک یه عمر منتظر موندن تا ماشین بگیرن حالا با این اوضاع چرخشم نمیتونن بخرن

    • ali Katrina

      امیدوارم که هر چه زودتر در این صنعت تخته بشه، جلوی هر نوع ضرر رو وقت که بگیری منفعته، خودرو سازی ک بعد از چهل سال هنوز نتونسته خودکفا بشه یعنی خیلی جاهای کارش میلنگه، حالا هی شما گمرگ ببند و هی قیمت‌هارو اضافه کن
      بدون شک خود این هفتصدهزار نفر هم راضی نیستن ک پراید سوار بشند، میشه با آزاد کردن واردات و مالیات بستن به خودروی وارداتی واسه اون هفتصدهزار نفر زیرساخت شغلی ایجاد کرد، نه اینکه با قطره چکانی پول دادن بهشون منت سرشون گذاشت ک هنوز کار دارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدایا ضرر بده بسته بشه راحت شیم از این ماشینهای بی ارزش وایران ویران شه

    • مهدی

      ۱۰۰ هزار نفر ک هیچ.شما یه مملکتو بدبخت کردین

    • مجتبی

      به نظر حقیر بالا ترین خیانت رو همین شرکتهای خودرو سازی دارن میکنن با توجه به دریافت پول خودرو پیش از تحویل و قیمت چند برابر تموم شده که میفروشن چطور ممکنه بدهکار باشن؟!
      مگه تابحال خودرو هاشون رو قسطی فروختن که پولی به چرخه این صنعت برنگشته و بدهکار شدن؟؟
      اگر نمایندگان مجلس واقعا نمایندگان مردم باشن باید تحقیق و تفحس حساب شده ای از این شرکتها به عمل بیارن واقعا چه معنی داره که پول جنسی رو پیش پیش بگیریم و اعلام کنیم بدهکار هستیم؟!

    • بدون نام

      هیچ نگران قطعه سازها نباشید فقط دنبال گرفتن ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد هستند و سودهای میلیاردی می برند کارگران هم یک سال بیمه بیکاری دارند پس الکی بیکاری کارگران رابهانه نکنید ،باخودرو سازها ر فکر گران کردن خودرو هستند

    • بدون نام

      خودرو سازها و قطعه سازها با گرفتن ارز دولتی و تولید خودرو و عرضه آن با دلالی در بازار آزاد سودهای کلان می برند ، مردم را سرکار گذاشته اند !!
      البته با حمایت دولت .

    • مملکت ویران

      برین ازمسئولین بپرسین بگین آیاتحریم به ملت ومملکت اثرکرده یانه؟

    • اسد

      قابل توجه انهایی (نماینده محترم) که اعلام می کنند تحریم ها تاثیر گذار نبوده .

    • بدون نام

      اینم برگ سبز دیگه ای از خدمات دولت نالایق که مردم را بدبخت به معنای واقعی کلمه کرده.

    • بدون نام

      بهونه جدید برای دست کردن تو جیب ملت

    • حسین

      هیچ اشکالی ندارد این صد هزار نفر و تمام جیره بگیران سایپا و ایران خودرو هم به جمع میلیون ها بیکار بپیوندند ولی جان مردم در جاده ها حفظ شود. سال های ساله که بخاطر این چند هزار نفر که دارن نون توی خون مردم میزنن ملت ایران در جاده ها کشته میشن

    • خخخخخخخخ

      کشوری که کاغذ سیگار را از خارج وارد میکند و توان تولید نداردبیچاره شود حقش است.

    • بدون نام

      خاک تو سر ما با این همه نخبه و فارغ تحصیل اینجوری شدیم
      باز ایه و حدیث بیارین که دارم اشتباه میکنم

    • بدون نام

      کلا تعطیل کنید،صنعت دولتی،مونتاژ کاری،بی کیفیت،
      خودرو کلا وارد کنید مثل کشورهای همسایه، تا کی...........
      ما باید تا کی
      حداقل مثل کردستان عراق،افغانستان.......بهتر از ما خودرو دارند
      ایمنی آنها بهتر است،ملت بخاطر ایمنی خودرو کشته نمیروند.....
      قیمت‌ها ارزان است
      تا کی........باید جور.....

    • غلامرضا خوشی

      چه قطعه سازی هستند .اگر قطعه میسازند چه ربطی به تحریم دارد مگر اهن ومس وپروشیمی وشیشه وخاک دروطن نداریم پس اینها قطعه وارد کن هستند .این چه مسخره بازی دراوددن این دولت ومردم .اگر دورایران دیوار هم بکشند میشود همه کار کرد .وقتی قطعه وارد کن به کام چین اسمش قطعه سازه معلومه که همه بیکار میشوند جز یه واردکننده.

    • بدون نام

      به امید بدتر از این حیف نون که گیر این مردم ایران بیاد

    • کارمند

      قراره تا کجا به استقبال بدبختی برویم وبا لجبازی و سیاست غلط دشمنی با کشورهای تاثیر گذار ابرقدرت دنیا هرروز پسرفت کنیم

    • بدون نام

      وقتی نتیجه پنجاه سال خودروسازی می شود مونتاژ خودروهای بی کیفیت که سالانه هزاران نفر رامی کشد ، همان بهتر که تعطیل شود و به جای صدها میلیارد کمکی که سالانه به آنها می شود ، در کشاورزی و بخشهای دیگر سرمایه گذاری شود ، نه رانت و دزدی .

    • خخخخخخخخ

      برای دولت مهم نیست فقط روحانی بماند هر چه بر سر مردم آمد مهم نیست.

    • بدون نام

      به جهنم بزار همه مثل ما بیکار بشن

    • بدون نام

      شرکت اطلس پمپ اصفهان تولید کننده قطعات موتور خودرو با 450نفر نیرو که طی 4ماه اخیر300نفر را تعدیل کرد که یه نفرشون من بخت برگشته هستم

    • بدون نام

      شرکت اطلس پمپ اصفهان تولید کننده قطعات موتور خودرو با 450نفر نیرو که طی 4ماه اخیر300نفر را تعدیل کرد که یه نفرشون من بخت برگشته هستم

    • شهرام

      این حق کسانیه که قطعه غیر استاندارد میساختن و میدادن دست مردم بیچاره . روزهای خوشیشون گذشت . حالا وقت تاوان دادن . قطعه ای که روش مهر استاندارد خورده و بلافاصله پس از نصب مجددا معیوب میشه ، باید سازندگانش منتظر این روزها هم میبودن .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این طوری گه تو داری تعداد شاغلین رو حساب میکنی ، با تعمیرکاران ، قبرکنها و گل فروشها ،.....حدود ۲۰ میلیون نفر می شوند ،زکی !

    • بدون نام

      بنظر وقت آن رسیده وارد تولید خودرو نشویم .
      فقط ماشین خارجی مطمئن باکیفیت بدون دقدقه .
      جان و مال مردم را بیهوده هدر ندهید .

    • بدون نام

      اولا جناب رئیس جمهور چنان میگه تحریم ها بی اثر بوده که تحلیل گران تعجب کردند که این همان کسی هست که 4 سال پیش می گفت برجام چه منافعی که نداشته برای ما.

      ثانیا ما خوب بلدیم همه جا بگیم اوضاع تحت کنترل هست و مشکلی هم نیست، بیکارا هم فقط کارگران هفت تپه هستند و فولاد که تا هفته دیگه مشکلاتشون حل میشه،

      در مجموع هر وقت کار به اعتصابات خیابانی کشید، چند نفر بازداشت شدند و شلوغ شد تیتر برای بحران بزنید.

    • بدون نام

      به جهنم بزار بیکار بشن گرسنگی بهشون فشار بیاره شاید یه تکونی خوردند

    • بدون نام

      روحانی کجایی

    • شهین سیفی

      خودرو سازان غلط کردند

    • بدون نام

      این بهانس واسه بالابردن قیمت باشه مثلا اگه قیمت پراید بشه پنجاه میلیون اونوقت مردم باید تاوان بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج