۷۹۹۲۰۸
۲۹ نظر
۵۰۰۹
۲۹ نظر
۵۰۰۹
پ

خراسان: شرکت کننده دستپخت بی‌استعداد بود

کلیپ سخنان یک کارشناس آشپزی درباره طعم غذای یک شرکت کننده در مسابقه دست پخت شبکه یک، با واکنش های زیادی روبه رو شد و بسیاری از شبکه های اجتماعی با عبارت «واکنش زننده»، آن را بازنشر دادند.

روزنامه خراسان: کلیپ سخنان یک کارشناس آشپزی درباره طعم غذای یک شرکت کننده در مسابقه دست پخت شبکه یک، با واکنش های زیادی روبه رو شد و بسیاری از شبکه های اجتماعی با عبارت «واکنش زننده»، آن را بازنشر دادند.

خراسان: شرکت کننده دستپخت بی‌استعداد بود

در این کلیپ پربازدید، کارشناس برنامه دست پخت در ارزیابی غذای پخته شده توسط یک شرکت کننده می گوید: «لطفا از این به بعد، هیچ گاه این غذا رو درست نکنید. دوست ندارم این جمله رو بگم ولی اگر قراره من بد بشم و شما پیشرفت کنید، هیچ ایرادی نداره... افتضاح، افتضاح و افتضاح...» در این باره به چند نکته باید اشاره کرد.

این رفتار ترویج فرهنگ انتقادپذیری بود

اولین نکته، از قبل ضبط شدن برنامه است. برنامه ای که به صورت ضبط شده تدوین و پخش می شود، بر خلاف برنامه زنده امکان اصلاح دوباره دارد. در برخی از این برنامه ها با هماهنگی قبلی با شرکت کننده ها از ادبیات انتقادی صریح استفاده می کنند تا فرهنگ انتقاد کردن و انتقادپذیری را ترویج دهند و برنامه هم جذاب تر شود.

از سوی دیگر، اگر فردی صرفا با شنیدن یک نظر منفی اعتماد به نفس خود را از دست بدهد، احتمالا از اول هم اعتماد به نفس بالایی نداشته است. با این حال، اگر واقعا این دیالوگ ها از قبل برنامه ریزی نشده باشد، چند موضوع قابل تامل دیگر وجود دارد.

این شیوه برخورد در برنامه های استعدادیابی خارجی هم دیده می شود

اولین موضوع فرهنگ انتقاد پذیری است. در فرهنگ ایرانی معمولا تعارفات معمول بر بیان واضح عقاید ارجح است اما بدون انتقاد صریح، چیزی قابل تغییر نیست. این شیوه برخورد را در بسیاری از برنامه های استعدادیابی خارجی می توان مشاهده کرد و اشاره به این که فقط در ایران چنین واکنش هایی را می بینیم، از سوی بعضی افراد، نادرست است.

شیوه انتقاد کارشناس اصولی بود

نکته دیگر این که، ما معمولا بیان انتقاد را نوعی توهین تلقی می کنیم چون گویی رفتار و شخصیت فرد را یکی می دانیم. اگر خانم شرکت کننده یک غذای خاص را بلد نیست، قطعا به معنای بی عرضه بودن یا انسان بدی بودن نیست. اگر رفتار و شخصیت را تفکیک و بازخورد را صرفا به یک رفتار محدود کنیم، استفاده صریح از کلمات منفی بی اشکال است.

از سوی دیگر اگر استعداد کاری را نداریم، بهتر است وقت و انرژی خود را صرف آن نکنیم و به دنبال موضوعی بگردیم که در آن امکان پیشرفت وجود دارد. حتی اگر خانم شرکت کننده از آشپزی ناامید شود، می تواند استعداد های واقعی خود را دنبال کند و به موفقیت برسد. البته برخی افراد، پس از مواجهه با انتقاد صریح و تند، انگیزه بیشتری هم پیدا می کنند تا ثابت کنند فرد منتقد اشتباه کرده است.

تفاوت رک بودن و توهین کردن

البته باید بین رک صحبت کردن و توهین کردن تمایز قائل شد. صحبت رک درباره حوادث و نتیجه رفتارهاست اما توهین درباره شخصیت و شعور شخص صحبت می کند. جمله «غذایی که پخته ای افتضاح است»، بیان رک یک نظر است اما «تو هیچ وقت آشپز خوبی نمی شوی»، یک قضاوت نادرست و البته توهین آمیز خواهد بود.

برای انتقاد صحیح، باید به رفتار و حادثه فعلی پرداخت و از قضاوت خودداری کرد. هنر پذیرش انتقاد هم این است که آن نظر را به شخصیت خود تعمیم ندهیم. حتی اگر من بلد نیستم غذای ایتالیایی بپزم به معنی بلد نبودن آشپزی نیست بلکه فقط به معنی این است که غذای ایتالیایی بلد نیستم، فقط همین. در این میان، شاید بیان این که جای این غذا در سطل آشغال است به لحاظ فرهنگی و احترام به برکت خدا جالب نیست.

ندانستن، شخصیت مان را زیر سوال نمی برد

نکته مهم دیگر که نباید بی توجه از کنارش گذشت، سوال نکردن خانم شرکت کننده درباره مسئله ای است که از آن آگاهی ندارد. فرهنگ سوال نکردن درباره موضوعاتی که اطلاعاتی درباره شان نداریم، در بین بعضی افراد وجود دارد که اشتباه و دردسرساز است. گویی شخصیت مان زیر سوال می رود اگر بگوییم که نمی دانیم. این خانم شرکت کننده اگر اعتراف به ندانستن کرده بود، هم یاد گرفته بود و هم این سخنان تند را نمی شنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متقابلا کارشناس دستپخت خیلی خیلی بی ادب وکارش دور از شرف یک مردبود!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیجا کرده کارشناس از ادبیات درست استفاده نکرده اون بی ادبه نه منتقد ۰ متاسفم برا روزنامه ای که ازش دفاع کرده

      • بدون نام

        به شرف و مردوانگی هیچ ارتباطی نداره. روش انتقادی ایشوت اینجوریه. یکی می پسنده یکی نه

      • بدون نام

        صدا وسیمای شکست خورده طرد شده میلی بی مخاطب پول هدر کن بی خلاقیت

      • بدون نام

        متاسفانه در فرهنگ ما ایرانی ها جا افتاده که بسادگی دیگران را ارشاد و موعظه میکنیم، حال اگر سمت مدرس هم داشته باشیم که شعار چوب استاد گله را هم میدهیم

    • هموطن

      با توجه به نظرات نویسنده مقاله و با عذرخواهی از همگی و صرفا جهت ترویج نقدپذیری : عزیز دل برادر شما هم با این تحلیل افتضاحتون دیگه مقاله ننویس و اینم بنداز سطل آشغال و دامن بپوش و بایست وردست مادر محترم آشپزی کن. البته ببخشیدا یه وقت ناراحت نشی فقط جهت ترویج نقدپذیری در جامعه گفتم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای جانم ،با شما هموطن عزیز موافقم ،خوووووب اومدی ،حال کردم

    • بدون نام

      اصلا حرکت کارشناس دور از انسانیت بوده

    • محمد احمدی

      خاک تو سرت با این طرز بیانت،متاسفیم

    • بدون نام

      اوایل برنامه خوبی بود
      ولی به ندرت دچار خودبزرگ بینی شد و اسم دانشگاه رو خودش گذاشت و ادعای تک بودن تو ایران کرد
      باید خودش و در حد یه شوی تلویزیونی واسه سرگرمی نگه می داشت

    • حسین

      واقعا ما ایرانی ها استاد ماستمالی کردنیم،، دیگه توهین کرده همه هم شنیدن و دیدن ، بجای آسمون ریسمون بافتن ، باید کارها رو به اشخاص کاردان سپرد

    • بدون نام

      جهت ترویج انتقاد پذیری ماله کشیتون که افتضاح بود ولی برای اینکه به خودتون ثابت بشه با همین استدلالها به همه مسئولین هم جرات دارید انتقاد کنید یا انواع برچسبها را میخورید؟

    • بدون نام

      سلام این برنامه تقلیدی از سراشپز معروف گوردون رامازبی است که به همین شیوه انتقاد می کند و فالور زیادی دارد. حتی جمله ها هم کپی شده جملات همین فرد است.

    • ناشناس

      این جمله کارشناس که اگه سطل زباله در دسترس بود میریختم تو سطل اشغال رو چرا ننوشتید اصل مطلب از اینجا شروع میشه در ضمن این به اصطلاح کارشناس هنوز انقدر شعور نداره که هر چقدر هم که بد پخته باشه ماله خداست و نباید در سطل اشغال ریخته بشه اینجا آنتن مملکت هست نه آنتن خونه خالش که هر چی از دهنشون در میاد میگن دوم اینکه انتقاد هم داری درست و منطقی و مودبانه تو یک آشپزی که اومدی داوری و اینکه به قول خودت آموزش بدی این شعارهای چرت و پرت که اگه قراره من بد بشم شما خوب بشی فلانو فلان یعنی چی و چه حیف بابت پول و هزینه برای ساخت چنین مجموعه هایی در تلویزیون که به واقع یکی از مزخرف ترین برنامه هاست و جالبه به کجا بند هستن که ادامه دارم هست

    • بدون نام

      برنامه های مشابه خارجی رو دیده ایم. ادبیات انتقادشون دوستانه و مودبانه هست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بسیار بی ادب بود صداوسیما چرا چرا

      • بدون نام

        بسیار بی ادب بود صداوسیما چرا چرا

    • بدون نام

      چرت نوشته در سیمای میلی توهین به انسان زیر پا گذاشتن اخلاق احترام نذاشتن به مهمون برنامه تهدید ریختن برکت خدا به سطل اشغال شکل گرفته اعصاب بیننده بهم ریخته دیگه چکار باید میکردن که نکردن

    • مهدی

      اگه اینطوره انتقاد کردن و نباید ناراحت شد پس
      روزنامه شما هیچ مطلب به درد بخوری نداره و به درد پاک کردن شیشه میخوره فقط.اگه الان سطل زباله بود روزنامه رو مچاله میکردم پرت میکردم سطل اشغال
      یکی اینو به خودتون بگه واکنشتون چیه ؟؟؟!!

    • بدون نام

      مجری مسابقه بیشعورتر از کارشناس میگه میخواستی درست نکنی ایندحرفا رو نشنوی نارضایتی این سالهای مردم از سیما نشون میده پول بودجه دور ریخته شده

    • بدون نام

      اگر این اتفاق تو منوتو افتاده بود چکار که نمیکردن سر استیج و بفرمایید شام مخالفان توافق دلواپس چه تلافی در میاوردن از شبکه خصوصی محبوب

    • بدون نام

      به نظر ایشان فرقی بین بفرما ، بشین و بتمرگ وجود ندارد .

    • جوانمرد

      تا بحال فکر میکردم، اون کارشناسه بیشعوره، ولی الان با این توضیحاتی که دادی نظرم عوض شد، در یافتم که از اون بیشعور تر هم وجود داره، البته ناراحت نشو توهین تلقی نکن، نقد پذیر باش و بجای مقاله نویسی، برو ملاقه لیسی، بیشتر بهت میاد. ببخشید که رک بودم. به این دلیل رک گفتم چون میدونم ظرفیتت بیشتر از اون خانم معصوم هست. برو کشکتو بساب چلغوز

    • بدون نام

      خاک تو سرت با این مقاله ات برو تو اشغال دونی

    • بدون نام

      واقعا اینهمه بی ادبی نوبره
      نویسنده نامحترم شما بی ادبی و تحقیر یک فرد در اجتماع رو اسمشو نگذار انتقاد
      بنظر من حق شکایت برای این فرد هر جای دنیا بود محفوظه
      چون انتقاد جنبه آموزشی داره
      نه جنبه سرگرمی در یک رسانه پر بازدید مثل تلویزیون
      حالا ای نویسنده نون بنرخ روز خور
      توجیهت احمقانه
      افتضاااااح
      افتضاااااح
      و افتضاااااح
      و شرم اوره
      بهتره در آموزشی تجدید نظر کنی
      یا نویسندگی رو رها کن

    • بدون نام

      خارجی ها که از نظر شما ها بدن ، چطور از برنامه هاشون تقلید میکنید . اگر قراره که مثل خارجی ها رفتار کنید همه کارهاشونو تقلید کنید ، اونا پشت سر کسی حرف نمیزنن ، تهمت نمیزنن ،... بی زحمت اینا رو هم در نظر بگیرید.

    • بدون نام

      ... این کارشناس تون که به یه خانم اینجوری صحبت کردش دستم بهش برسه آسفالتش میکنم

    • بی نام

      چه جوری کار کارشناس را توجیه می کنه

    • نکیسا

      من برنامه رو دیدم برنامه های قبلم دیدم!
      شرکت کننده ها یه سری زیادی ادعاشون میشه حاضر نیستن دستور بگیرن بعد من دراوردی درست میکنن میشه این

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج