جاباما
۷۹۹۲۷۳
۲۴ نظر
۵۰۱۰
۲۴ نظر
۵۰۱۰
پ

مدافعان گران شدن خودرو چه استدلالی دارند؟

از پس تغییر مرجع سیاست گذاری و تصمیم گیری در خصوص قیمت خودرو، این احتمال می رفت که تغییرات قیمتی خودرو در راه باشد. پیش‌تر مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد و ستاد تنظیم بازار مرجع تصمیم گیری در این زمینه اعلام شد.

خبرآنلاین: از پس تغییر مرجع سیاست گذاری و تصمیم گیری در خصوص قیمت خودرو، این احتمال می رفت که تغییرات قیمتی خودرو در راه باشد. پیش‌تر مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد و ستاد تنظیم بازار مرجع تصمیم گیری در این زمینه اعلام شد.

هر چند این مهم پیش تر در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است اما هنوز تصمیمی درباره تغییر قیمت خودرو از سوی این ستاد اتخاذ نشده و آن گونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید کار در مراجع تخصصی و کارشناسی همچنان ادامه دارد.

تغییر قیمت خودرو در حالی در دستور کار بررسی است که امسال خودرو افزایش قیمتی معادل با ۷.۶ درصد را تجربه کرده اما خودروسازان بر این اعتقادند که این افزایش کافی نیست و لازم است برای دومین بار تغییر قیمت اتفاق بیفتد .

رضا رحمانی، وزیر صنعت نیز این موضوع را در مصاحبه اخیر خود رد نکرده اما گفته است: مصوبه ای در این زمینه نداشته ایم و بخشنامه ای وجود ندارد .وی گفت کارگروه‌های مختلف بحث تعیین قیمت را دنبال می‌کنند و در صورت تصویب نهایی به رسانه‌ها اعلام خواهد شد .

چرایی طرح درخواست دوباره

با شدت گرفتن نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو همانند بسیاری از بازارها شاهد افزایش قیمت بود. هجوم سرمایه های سرگردان به بازار خودرو با هدف حفظ قدرت خرید، اتفاق مهمی بود که مناسبات این بازار را دستخوش تغییر کرد.

حالا قیمت‌های کارخانه ای به رویایی دست نیافتنی برای مشتریان بدل شده اند و فاصله قیمت کارخانه تا بازار چنان است که عده ای سود حاصل از آن را راهی برای جبران تورم رخ داده می دانند. منصور معظمی مدیرعامل سابق ایدرو اما می گوید نوسانات ارزی، ترس از توقف هکاری با شرکت های خارجی و ... بسیاری از مصرف کنندگان را نگران کرده است . اما سئوال مهم اینجاست؛در صنعت خودروسازی چه می گذرد؟

بدهی ۲۰هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان

در ماه‌های گذشته خودروسازان به دلیل نوسانات نرخ ارز با استناد به نوسانات نرخ ارز و کمبود نقدینگی در زمره بدهکاران قرار رگفتند، بدهکاران به قطعه سازان و نیمه مهرماه بود که آرش محبی نژاد،‌دبیر انجمن صنایع همگن سازی از بدهی ۱۵هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان خبر داد و گفت؛ این میزان بدهی در حال افزایش است و دقیقا در ۲۱ آبان ماه حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد که بدهی ایران خودرو سایپا به قطعه سازان ۲۰هزار میلیارد تومان است.

به گفته قطعه سازان، قیمت مواد اولیه صنعت قطعه سازی سه برابر شده و علیرغم وعده های داده شده تاکنون اقدام خاصی برای حل مشکلات صنایع خودرو و قطعه سازی انجام نشده است.

قطعه سازان بارها از کمبود نقدینگی در این شرایط گلایه کردند و به گفته ‌دبیر انجمن صنایع همگن سازی در این شرایط نقدینگی قطعه‌سازان نسبت به گذشته باید سه برابر شود در حالیکه به دلیل عدم افزایش قیمت قطعات متناسب با نرخ تورم، نقدینگی این واحدها به حدود یک سوم کاهش یافته است.

تعطیلی و تعدیل نیرو در کمین قطعه سازان

محبی نژاد بیان کرده است: به دلیل این شرایط در چند ماه اخیر تعداد قابل توجهی از واحدهای قطعه‌سازی به تعطیلی کشانده شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای شاغل در این واحدها نیز تعدیل یا تعلیق شده‌اند.وی با بیان اینکه مسوولان دولتی نیز در چنین شرایطی بیشتر به فکر حل مشکلات خودروسازان هستند تا قطعه‌سازان، تصریح کرد: هشدار می‌دهیم اگر وضع به همین شکل پیش برود تا دو ماه آینده تعداد نیروهای تعدیل یا تعلیق شده در صنعت قطعه‌سازی به ۲۵۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

کاهش ۴۰درصدی تولید خودرو

این اظهار نظرها در حالی صورت گرفته که اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده؛ تولید انواع خودرو در مهر ماه امسال با کاهش ۳۹.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.بر اساس این گزارش تولید انواع خودرو در مهرماه سال جاری به ۸۳ هزار و ۲۷ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۱۳۷ هزار و ۹۱۴ دستگاه بوده، ۳۹.۸ درصد کاهش داشته است.

این آمار به تفکیک نوع خودرو بدین شرح است که تولید انواع سواری در مهر ماه امسال ۷۶ هزار و ۹۰۹ دستگاه بوده که نسبت به تولید ۱۲۸ هزار و ۸۳۸ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۴۰.۳ را تجربه کرده است.در این مدت تولید انواع اتوبوس نیز ۷۳ دستگاه بوده که نسبت به مهر سال گذشته که ۱۸۲ دستگاه بوده است، ۵۹.۹ درصد کاهش داشته است.

همچنین تولید انواع وانت در مهرماه امسال ۴۸۲۳ دستگاه بوده است که به نسبت تولید ۷۵۰۴ دستگاهی در مهر ماه سال گذشته، کاهش ۳۵.۷ درصدی داشته است.مهرماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش ۳۱.۳ درصدی روبرو شده به‌گونه‌ای از ۱۲۷۷ دستگاه در مهرماه سال گذشته به ۸۷۷ دستگاه رسیده است.اما برخلاف این محصولات تولید انواع ون، مینی‌بوس و میدل‌باس در مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه بوده است.

براین اساس انواع ون با تولید ۱۷۷ دستگاه در مهرماه امسال نسبت به تولید ۳۸ دستگاه در مهرماه سال گذشته، افزایش تولید ۳۶۵.۸ درصدی و انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با تولید ۱۶۸ دستگاه در مهر امسال نسبت به ۷۵ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، رشد تولید ۱۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین تولید انواع خودرو در هفت ماهه نخست سال جاری نیز کاهش ۱۹.۵ درصدی داشته است به‌گونه‌ای که تولید انواع خودرو از ۸۲۴ هزار و ۶۰۱ دستگاه در هفت ماهه نخست سال گذشته به ۶۶۳ هزار و ۴۵۱ دستگاه رسیده است.

خودرو گران می شود؟

با توجه به آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت و همچنین اظهار نظرهای مکرر قطعه سازان و خودرو سازان از کاهش نقدینگی و افزایش هزینه های تولید به نظر می رسد افزایش دوباره قیمت خودرو در سال جاری اتفاق خواهد افتاد .خودرو در مسیر گرانی است و این فاصله عظیم قیمتی میان قیمت تحویل کارخانه و بازار ، دلیل محکمی است تا خودروسازان بر پایه آن از افزایش قیمت ها دفاع کنند و آن را راهی برای قطع دست واسطه ها و دلالان بدانند . هر چه هست، صنعت خودروی ایران آزمون تازه ای را پیش رو دارد، آیا می تواتند از افکار عمومی نمره قبولی بگیرد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      استدلال شون اینه که چون مدیریت، تخصص و عرضه گرداندن کار را ندارند پس در نتیجه باید از جیب مردم مایه بگذارند!

    • بدون نام

      قیمتهای مزخرف و بالای بازار که توسط دلالان کثیف ایجاد شده باید ملاک قرار بگیره؟؟؟؟ چرا قیمت تمام شده را اعلام نمی کنید ؟؟؟ خود آشغالسازها هم می دونند که قیمتهای فعلی کارخانه شون هم بالاست چه برسه به قیمتهای جعلی و مسخره بازار

    • بدون نام

      یه چیزی گیر خودشون میاد همین

    • بدون نام

      برین جمع کنین بابا ... اولا یواشکی دستتون تو جیب مردم بود الان دیگه باوقاحت دارین میچاپین ما رو..

    • بدون نام

      عامل گرانی خودرو سوءتدبیر در دولت روحانی و جهانگیری است.

      پاسخ ها

      • هادی رمضانی مقدم

        با نظرتون موافقم

    • بدون نام

      وزیر و مدیران ارشد خودروسازان همگی دلال هستند اگر نبودند تا حالا ثبات ایجاد میکردند اینها دنبال سود خودشان از جیب مردم هستند.
      ننگ بر کسانی که برای واردات خودرو تعرفه گذاشتند تا دلال پرورش دهند.

    • طباطبایی

      دولت دولت سرمایه داران و رانت خواران است.

    • بدون نام

      خدایا هرچه زودتر ورشکسته بشن
      خون مردم بیچاره.راچطوری.میخورید

    • بدون نام

      دلال بزرگ دولت روحانی است

    • بدون نام

      مردم و چی فرض میکنید........

    • بدون نام

      ایشالا که هرچه زودتر بساطشون جمع بشه

    • یک خریدار خودرو

      خودرو سازان از اول سال وقبل از وخیم شدن شرایط, با تاخیر درارسال دعوت نامه ها و عدم فروش, نقدی, وقطعی, وعدم عرضه خود, باعث افزایش قیمت ماشین دربازار شدن ازاول هم هدف انها همین بود,. دولت حقوق میلیونها کارگر وکارمتد, وبازنشسته رو یکبار دراول سال براساس, نرخ تورم 13%بالا برد, الان چرا باید, همه چیز, چند برابر, شود, و دولت خودش رو به نفهمیدن بزند,. کیفیت خودروها نه تنها بالا نرفته بلکه پایین هم امده این وسط, مردم چه باید, بکنند,. مگر یک پراید, که امینی هم ندارد, چقدر می ارزد. خود,نمایندگی دلال بزرگ خودرو هستن .هرکدام درهرماه صدها خودرو ثبت نام می کنند,وبین نمایشگاه دارن توزیع می کنن با قیمت بالا .این وسط,مردم عادی قربانی میشوند,.

    • دلسوز

      ماشین های دپو شده رو بفروشید بدهی هاتون رو بدید

    • خدا

      استدلال خودرو سازها اینه که کسری و بدهکاری شونو دست کنن توی جیب مردم بردارن!!!

    • بدون نام

      شما که بابای مردم در اوردید مگه استدلالی دارید کدوم کار این کشور روی استدلال منطقی هستش فقط فکر چپاول از چه راهی با چقدر تخریب ونابودی فرق نمیکنه فقط منافه شخصی به هر قیمتی که شده

    • شهروند

      پس چی شد آن همه باد و ورم که خودروی ملی شما که می‌گفتین تا ۹۳ درصد تولید خودمانه در ساخت خودروهای سمند پراید پژو پس چی شد. حالا که دلار گرون شد بحث تحریم . قطعه. گمرک. دلسوزی برای کارگران. سپر قرار دادن بیچاره کار گر و هزار حقه دیگه که جیب ملت رو خالی کنین. جدا نمرتان بیسته بیست،!!!!!!! این نیز بگذرد. ملت فراموش نخواهد کرد. بزودی دست گدایی بسوی ملت دراز خواهید کرد.

    • بدون نام

      اهن و گرو ن شد المنیوم مس پلاستیک همه چی بعد گیر دادید به خودرو ساز ایناهمش کار و دولته العانم که میخوان سوخت و دونرخی کنن

    • بی نام

      بخدا اگه مردم ایران خرید نکنند هیچ چیز نمیتونه بیخودی گران بشه ،وقتی چیزی رو الکی گران میکنند ،هیچکس نخرد ببینید جه اتفاقی نیافتد

    • بدون نام

      دلال? بهانه دیگه ای نبود?

    • حسن

      اگه قیمت خودرو بالا بره بز هم تفاوت قیمت کارخونه با بازار چندین برابر میشود امتحان کنید دروغگو ها

    • بدون نام

      انشالله‌تعطیل شه این ارابه مرگ ساز

    • شهین سیفی

      اینها گفتند آتیلا را در سوریه۱۴۰ میلیون میخرند بدند بفروشند چرا معطلند

    • محمدصادق

      بابا قیمتو ول کنید تا این مدیرا بیشتر از این خون مردمو بمکن اینا ثابت کردن که مرد مبارزه با تحریمها نیستند فقط بلدن بکنن ببرن اونور اب بخورن قول میدم دست خیلیشون با غربیا تو یه کاسه هستش.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج