۷۹۹۲۷۹
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

وضعیت نگران‌کننده تیراژ کتاب در کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت تیراژ کتاب‌ها در ابتدای انقلاب حدود ۳۰ هزار نسخه بود اما الان کتاب تک نسخه هم داریم که وضعیت مطلوبی نیست.

تسنیم نوشت: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت تیراژ کتاب‌ها در ابتدای انقلاب حدود ۳۰ هزار نسخه بود اما الان کتاب تک نسخه هم داریم که وضعیت مطلوبی نیست.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست هم‌اندیشی کتابداران کتابخانه‌های مساجد کشور که در ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد، به ارائه نکاتی دربارۀ جذب مخاطب توسط کتابداران پرداخت و گفت: لازم است کتابداران خود کتابخوان باشند و علاوه بر این، از مهارت قصه‌گویی و معرفی کتاب برای کودکان استفاده کنند. یک کتابدارِ خوب باید بتواند کتاب را به خوبی معرفی کند.

مختارپور افزود: راه‌های مختلفی برای معرفی کتاب وجود دارد که از جمله آن‌ها فضای مجازی است. فضای مجازی رقیب کتاب و مطالعۀ آن نیست، این در حالی است که در دنیای امروز برخی فضای مجازی را مضر می‌دانند اما ما می‌توانیم از فضای مجازی به نفع خودمان استفاده کنیم و این بستگی به نوع مدیریت ما دارد که تا چه اندازه می‌توانیم از این فضا به نفع خودمان بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند مطالعه برای پر کردن اوقات فراغت است. در حالیکه مطالعه بیانگر امری تفننی نیست. مطالعه یکی از مهم‌ترین و شگفت‌آورترین فعالیت‌های انسانی است. به عنوان مثال، فردی در گوشه‌ای از جهان نشسته و مطالبی را در قالب مجموعه‌ای از کلمات می‌خواند و از این طریق، کشفی بزرگ رخ می‌دهد؛ این یک واقعۀ شگفت‌آور است. در واقع وقتی به مطالعه می‌پردازیم، اثری وصف‌ناشدنی در ما به وجود می‌آید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دربارۀ تعریف فلاسفه از مطالعه گفت: برخی از فلاسفه در تعریف تفکر از واژه «فکر کردن» استفاده می‌کنند. هر کس بیشتر مطالعه کند، قدرت او در استفاده از کلمات بیشتر می‌شود و به تبع آن، بهتر فکر می‌کند. به عبارت دیگر، قدرت تفکر ما به ازای افزایش مطالعه بیشتر می‌شود.

مختارپور به وضعیت نشر در مهرماه سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهر سال ۹۷، تعداد ۶ هزار و ۹۶۱ عنوان کتاب در ۱۰ میلیون و ۹۰۰ نسخه به چاپ رسیده است. ۵۰ درصد این کتاب‌ها کمک‌درسی است و مبلغی در حدود ۱۴۱ میلیارد تومان هزینه کتاب‌های کمک‌درسی می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته تعداد ناشران زیر یک‌ هزار ناشر است اما ما ۱۳ هزار ناشر داریم و ۳ هزار ناشر دیگر نیز در صف دریافت پروانه هستند، اما تعداد شمارگان کتاب‌های ما بسیار اندک است. در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی متوسط تیراژ انتشار کتاب در ایران ۲۰ تا ۳۰ هزار نسخه بود اما اکنون کتاب‌های تک‌چاپ هم داریم که نامعقول است. مطالعه کتاب در اوایل انقلاب یک ارزش محسوب می‌شد، اما اکنون ارزش به حساب نمی‌آید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مطالعه بر وزن مفاعله است و این یعنی یک جریان دو سویه. مرحوم اشراق در تعریف مطالعه می‌گوید: مطالعه طلوع آدمی بر جان کتاب و طلوع کتاب بر جان آدمی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حبیب ر آ

      کتاب داستانی است غم انگیز!!
      از کودکی شوق کتاب خوانی،کتابداری درپناه اندیشه وتفکرات زیبای پدرم درمن کاشته شده است،درهرفرصتی از پول توجیبی ،برای خودم کتابی تهیه میکردم،به دانشگاه که رفتم درکنار کتاب ضروری و فراتر از درس ها هر ترم کتب فنی هم فراهم میکردم،تا دامنه مطالعات رشته مکانیک رابیشتر وسعت دهم،کتب غیر درسی را هم همیشه داشته ام.
      زمانی که در۶۰سالگی بازنشسته شدم،تمام کتب فنی مکانیک را به کتاب خانه جایی که کار میکردم بخشیدم،حتی نام خودم را در پشت جلد کتب ننوشتم!
      حال که۶۶ساله شده ام باز هم کتاب تهیه میکنم واعتیاد کودکی را از دست نداده ام،هر چند سرطان نمی دانم تا چه زمان مهلت ام خواهد داد!
      چند بار قصد کرده ام که کل کتب را به کتابخانه ای اهدا کنم،اما واما یک موضوع مرا رنج داده واز این کار بازداشته!عجیب است ولی واقعیت دارد ،در شیراز دیدم کتب وقفی کتابخانه حافظیه در بازار در معرض فروش است! کتابی در تهران که سال۷۵نویسنده به فردی هدیه داده بود،اخیرا خریداری کردم ،عرق ام در آمد!!
      اینست بوالعجب از داستان غم انگیز داستان کتاب!

    • ق

      انگیزه کتابخوانی کم شده است با توجه به فضای مجازی........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج