۸۰۱۰۲۳
۷ نظر
۵۰۰۵
۷ نظر
۵۰۰۵
پ

یزدی‌ها مجبور به مهاجرت می‌شوند؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: دشت بهادران از سال ۵۳ ممنوعه اعلام شده و این در حالی است که سطح زیرکشت آن در حال حاضر و به صورت قانونی چهار برابر افزایش یافته است.

خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: دشت بهادران از سال ۵۳ ممنوعه اعلام شده و این در حالی است که سطح زیرکشت آن در حال حاضر و به صورت قانونی چهار برابر افزایش یافته است.

محمدمهدی جوادیان زاده در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ابرکوه، دشت بهادران را نمونه‌ای از مصرف نادرست از منابع آبی در استان ذکر و توضیح داد: از سال ۱۳۵۳ این دشت به عنوان دشت ممنوعه برای کشاورزی اعلام شده در حالی که سطح زیرکشت آن در حال حاضر و به صورت قانونی چهار برابر افزایش یافته و نتیجه‌اش این است که در جنوب دشت، آب وجود دارد اما شوری بسیار بالای آن، تمام درختان پسته را از بین برده است و در شمال دشت، کشاورزان با بی‌آبی مواجه هستند و تمام دشت دارد از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: ما به خسارت کشاورزان راضی نیستیم اما اگر این روال مصرف ادامه یابد، حداقل خسارت برای همه مردم یزد این است که باید به استان های دیگر مهاجرت کنند.

جوادیان زاده با بیان این که تنها ۸۴ حلقه چاه کشاورزی شهرستان ابرکوه مجهز به کنتور هوشمند نیست، اظهار کرد: در صورت تجهیز چاه‌های باقیمانده در سال جاری، از سال آینده آب به صورت حجمی به کشاورزان تحویل داده خواهد شد. تاکنون تعداد ۵۰۵ چاه کشاورزی در این شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند و اگر تعداد باقیمانده چاه‌ها نیز در سال‌جاری مجهز شوند، از سال آینده، برنامه خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در ابرکوه به اتمام خواهد رسید و آب به صورت حجمی به کشاورزان تحویل داده خواهد شد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران دستگاه‌ها به دلیل عدم همکاری با شرکت آب منطقه‌ای در راستای مدیریت مصرف، گفت: وقتی مدیران خودشان با هم همسو نیستند و همراهی نمی‌کنند، نتیجه‌ای جز یاس و ناامیدی برای کشاورزان نیست.

جوادیان زاده با بیان اینکه اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی فقط به نفع خود کشاورز است، اظهار کرد: در سال گذشته و در اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌ها، کشاورزان شاهد بودند که قنات جعفرآباد دوباره فعال شد و سطح آب در شهرستان‌های خاتم و ابرکوه افزایش پیدا کرد. زمان تعیین شده برای اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در کل کشور و در استان با هم تفاوت دارد و براساس توافق بین کشاورزان وجهاد کشاورزی بوده است تا در شرایطی که کشت نیاز کمتری به آب دارد، این طرح اعمال شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح خاموشی تنها به منظور آموزش کشاورزان در کنترل مصرف آب است و درآینده براساس پروانه چاه، مقدار سهمیه آب کشاورز مشخص شده و مدیریت مصرف با خود کشاورز خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      استانهای دیگه اصلا ازشون استقبال نمی کنند.بشینند سر جاشون

      پاسخ ها

      • A 21

        ما اینهمه زمین های بکر کشاورزی داخل کشور داریم چرا باید تو بیابون آب هدر بدیم

      • محسن .میبد

        واسه چی؟بهترین مردم ایران یزدیها هستند بدبخت

      • بدون نام

        خوبی که از حد گذشت نادان خیال بد کند

    • بدون نام

      اگه همه شهرها یکی یکی بی آب بشوند مردم کجا باید بروند پس بهتره صحیح مصرف کردن آب رو هم به کشاورزان و هم به مردم برای مصرف عادی یاد داد

    • بدون نام

      تمام شرکت ها رو بردید تو اون کویر

    • سهیل

      استان اردبیل آماده پذیرش اهالی استانهای مرکزی یزد واصفهان هستند به شرطی که همراه صدها کارخانجات مادر را که در این استانها ایجاد شده به اردبیل منتقل کنند چرا که در اردبیل حتی یک کارخانه درست وحسابی وجود ندارد وکار خانه های جزئی هم به کار گاه ویا سوله های خالی از کار تبدیل شده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج