جاباما
۸۰۱۹۷۴
۹ نظر
۵۰۰۸
۹ نظر
۵۰۰۸
پ

استیضاح کنندگان لاریجانی، شانه خالی می‌کنند!

بازی استیضاح علی‌لاریجانی به نفع این شخصیت‌سیاسی به پایان رسید؛ به‌ گونه‌ای که حتی برخی از جریان‌هایی که با رییس مجلس نیز هم جهت نیستند در برابر این اقدام ایستادگی کرده و بانیان آن را زیر سوال بردند.

روزنامه قانون نوشت: بازی استیضاح علی‌لاریجانی به نفع این شخصیت‌سیاسی به پایان رسید؛ به‌ گونه‌ای که حتی برخی از جریان‌هایی که با رییس مجلس نیز هم جهت نیستند در برابر این اقدام ایستادگی کرده و بانیان آن را زیر سوال بردند.

نکته دیگری که در این بین باید به آن اشاره کرد، بی‌نتیجه ماندن و شکست سنگین محافظه‌کاران قبل از شروع بازی است. بازی که اگرچه این طیف شروع کردند ولی لاریجانی پایان دهنده آن خواهد بود.

به گل نشستن یک پروژه

در راستای بی‌فایده بودن این اقدام، علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو اصلاح‌طلب هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۴ آیین‌نامه اگر ۲۵ نفر از نمایندگان نسبت به عملکرد رییس یا اعضای هیات رییسه معترض باشند، می‌توانند موارد را بنویسند و به کمیسیون تدوین آیین‌نامه بدهند. وی افزود: کمیسیون وظیفه دارد ظرف سه روز هیات رسیدگی را شکل دهد، این هیات متشکل از روسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه است که ۱۰ روز فرصت دارند نسبت به این اعتراض با دست‌کم ۱۵ نفر و حضور حداقل سه نفر از متقاضیان تشکیل جلسه دهند.

اگر هیات عدم صلاحیت فرد را تصویب کرد که فرد نمی‌تواند عضو هیات رییسه یا رییس باشد، این موضوع در جلسه غیرعلنی بحث و موارد گفته می‌شود و متقاضیان صحبت می‌کنند، کمیسیون هم گزارش می‌دهد و در اولین جلسه علنی هم بدون بحث، در مورد صلاحیت فرد رای‌گیری می‌شود. وی ادامه داد: اگر نظر مجلس بر عدم صلاحیت رییس یا عضو هیات رییسه باشد، فرد از جایگاه خود در هیات رییسه مستعفی خواهد بود و او حق کاندیدا شدن برای آن مسئولیت را ندارد اما نمایندگی او سلب نمی‌شود.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه همچنین یادآور شد: در مورد آقای لاریجانی تعداد بیش از ۲۵ نفر از نمایندگان شکایت از ایشان را امضا کردند که تحویل کمیسیون آیین‌نامه شد، البته بعد از مدتی عده‌ای امضای خود را پس گرفتند و ازحد نصاب افتاد اما دوباره عده‌ای امضا کردند و به حدنصاب رسید. باز هم تعدادی امضای خود را پس گرفتند و طبق آخرین اطلاعات در حال حاضر ۲۱ نفر بر امضای خود باقی مانده‌اند؛ بنابراین اعتراض به عملکرد آقای لاریجانی در حال حاضر منتفی است مگر این‌که دوباره امضا جمع‌آوری شود.

ماجرای یک استحاله

سال‌ها علی‌لاریجانی در جناح اصولگرا به ایفای نقش می‌پرداخت ولی از زمانی که تندروها برای رسیدن به اهداف خود در لایه‌های جریان محافظه‌کار جا خوش و شروع به توسعه تفکر خود کردند، عده‌ای کوشیدند تا از اینکه با آن‌ها در یک دسته و جریان تقسیم بندی شوند، دوری کنند و به راه دیگری بروند که در این مسیر ناطق‌نوری و علی‌لاریجانی دو چهره اصلی این بازی بودند. علی‌اکبرناطق‌نوری که خود را از ترس آسیب‌های پایان دوره سیاستمداری به حاشیه راند و گوشه نشینی و نقش‌های معنوی را به حضور در میدان ترجیح داد ولی این علی‌لاریجانی بود که یک تنه در برابر فشارهای جریان تندوری راستگرا ایستاد و هزینه‌های لازم را پرداخت کرد.

روزگار سخت یک لاریجانی

این وضعیت مختص به روزگار حسن روحانی نیست و علی‌لاریجانی در دوران احمدی‌نژاد نیز حال و روز خوبی نداشت و پیاده نظام تندروهای راستگرا بارها علیه او هجمه کرده بودند و وی را زیر ضرب بردند. این روزها نیز علی‌لاریجانی به دلیل حمایت‌هایی که از دولت حسن روحانی داشت و ایستادگی در برابر مخالفان برجام و FATF مغضوب جریانی تمامیت‌خواه شده است و آن‌ها که نمی‌توانند از پس قدرت وی و لابی‌های گسترده‌ای که دارد بر بیایند، به سراغ اهرمی به نام استیضاح رفته‌اند تا شاید بتوانند به اهداف خود برسند ولی همان‌گونه که شاهد هستیم توانایی لازم را برای اجماع حداقلی نیز ندارند، چه برسد که در برابر فردی مانند لاریجانی بایستند.

تاوان یک بازی

علی‌لاریجانی همواره نشان داده است که برای آن دسته از جریان‌ها و افرادی که به حمایت از او پرداختند نقش پشتیبان را داشته و همیشه از آن‌ها دفاع کرده است ولی در طرف مقابل و زمانی که از جریان یا کسی کینه به دل گرفته است از هر توانی که در ید داشته برای زمین زدن آن‌ها به کارگیری کرده‌است.این طیف اندک و انگشت شمار که این روزها سعی دارند در برابر لاریجانی خودنمایی کنند در آینده‌ای نزدیک به سزای عمل خود خواهند رسید و دیر نیست که در این یک سال مانده به پایان مجلس دهم، فریاد «آقای رییس، آقای لاریجانی» آن‌ها و قطع شدن تریبون‌های‌شان به حاشیه‌ای جدید در پارلمان ایران تبدیل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لاریجانی برای ریاست جمهوری دندون تیز کرده،خدا به دادمون برسه.

    • بدون نام

      غلط میکنند لابد یا تهدید شدن یا پول گرفتن اگه از یه کاری مطمئن هستین تا آخرش پیش برید خوب

    • کامران

      محال است کسی ایشون رااستیضاح کنه حالا می بیند.

    • دروغ شناس

      این کارهای نمایندگان همش دلالی است نمایندگان میخواهند فقط حقوقهای آنها حفظ شود سر این مردم چه میآید مهم نیست.

    • بدون نام

      لاریجانی باید استیضاح شود ...

    • بدون نام

      لاریجانی شیر است

    • بدون نام

      وزیر امور خارجه ی کشور میتونید استیضاح کنید ولی ایشون مقدور نیست چرا

    • بدون نام

      ترس برادر مرگ است ترس که شاخ و.دم ندارد

    • hamid

      خاک بر سرمون کنند که نماینده فرستادیم مجلس اینا هیچ کدومشون جرات ندارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج