۸۰۲۹۳۷
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

انتقال ایدز از طریق خون آلوده در کشور وجود ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: ایدز یک بیماری رفتاری است و اگر کسی که در معرض خطر است رفتار خود را کنترل کند می‌تواند پیشگیری کرده و نگرانی نداشته باشد.

خبرگزاری مهر: احمد جمالی‌زاده عصر شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایدز، اظهار داشت: اولین مورد اچ آی وی در کشور ما در سال ۱۳۶۶ شناسایی شد و علت ابتلای آن فرد هم از طریق تزریق خون آلوده بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۶۶ هزار نفر در ایران به این ویروس آلوده باشند که ۴۰ هزار نفر شناسایی شده، تعدادی فوت شدند و تعدادی تحت درمان هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان ایدز را یک بیماری رفتاری دانست و افزود: علیرغم اینکه ایدز یک بیماری عفونی است و ویروس عامل آن است، ایدز یک بیماری رفتاری به شمار می‌رود و با رفتار انسان سر و کار دارد که اگر کسی که در معرض خطر است رفتار خود را کنترل کند می‌تواند پیشگیری کند و نگرانی نداشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به راه‌های انتقال ویروس اچ آی وی به فرد سالم توضیح داد: استفاده از سرنگ مشترک، تیغ مشترک، انتقال از مادر به جنین و از طریق جنسی از جمله این راههای انتقال است.

جمالی زاده تصریح کرد: در حال حاضر هیچ انتقالی از طریق خون آلوده در کشور نداریم که خیلی مهم است و مردم در این زمینه نگران نباشند و تا چند سال گذشته بیشترین موارد آلودگی از طریق سرنگ مشترک معتادان تزریقی بوده است.

جمالی‌زاده ادامه داد: جامعه درگیر ویروس اچ آی وی نیز عمده جوانان بین ۲۰ تا ۴۵ سال و افراد فعال جامعه هستند که این موضوع نیز جای نگرانی و تأمل است.

وی تأکید کرد: قبلا می‌گفتیم ایدز واکسن ندارد و درمان هم ندارد، اما الان می‌گوییم واکسن ندارد اما درمان دارد لذا اگر فرد به موقع شناسایی شود و درمان را شروع کند حداقل می‌تواند کنترل کند و انتقال آن تقریبا به صفر برسد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان عنوان کرد: در حال حاضر می توان برای افراد مبتلا شرایطی را فراهم نمود تا افراد باردار شوند و منعی نیز برای ازدواج و بچه دار شدن نیست و در هیچ شغلی برای این افراد نیز محدودیت نیست.

جمالی زاده تصریح کرد: اگر فردی رفتار پرخطر داشت اگر در ۷۲ ساعت اول به مراکز مشاوره‌ای بیماریهای رفتاری مراجعه کرد و درمان را آغاز کند بیش از ۹۰ درصد می‌تواند از ابتلای بعدی به این بیماری جلوگیری کند.

وی به برخی علائم ایدز اشاره کرد و گفت: اچ آی وی یک سندروم است و علایم مشخص ندارد ویروس موجب نقص ایمنی بدن می‌شود و در مقابل میکروب‌ها و قارچ‌ها بدن غیرمقاوم می‌شود. اچ آی وی می‌تواند عفونت‌های مختلف اعم از گوارشی، تنفسی، پوستی و قارچی و حتی بعضی سرطان‌ها را به وجود آورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: همه افراد به ویژه کسانی که رفتارهای پرخطر دارند بهتر است که آزمایش اچ آی وی بدهند تا جامعه از این ویروس مصون بماند گاهی انتقال از طریق دستگاه‌های مطب‌های دندانپزشکی هم می‌تواند صورت گیرد.

کنترل زنان باردار از نظر ویروس HIV

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در ادامه اظهار کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان هر ساله موارد جدید ابتلا به ایدز را شناسایی می‌کند که از همه گروههای سنی می باشند و از سنین زیر ۵ سال تا بالاتر هستند و عمده موارد ما از سنین جوانان هستند که تعدادی تحت درمان بوده و تعدادی فوت شده‌اند.

جمالی زاده از شناسایی ۱۳۴ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان و انار خبر داد و گفت: حدود ۶۰ نفر در دانشگاه پرونده دارند و مابقی تعدادی فوت کردند و تعدادی نامشخص هستند.

رئیس مرکز بهداشت رفسنجان بیان داشت: اقدامی که از سال گذشته آغاز شده است اینکه کلیه زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان از نظر ویروس اچ آی وی نیز کنترل می شوند.

جمالی زاده خاطر نشان کرد: مرکز مشاوره بیماری های رفتاری واقع در مرکز بهداشت شماره یک خیابان امام(ره) در ساعات اداری پاسخگوی مراجعین در این زمینه است و حتی افراد می توانند بصورت تلفنی با شماره ۳۴۲۸۵۱۵۲ تماس حاصل نموده و موارد خود را در این زمینه در میان بگذارند و کلیه هزینه های آن هم رایگان است.

وی با اشاره به موضوع تتوها و خالکوبی بیان داشت: این موارد اگر به روش غیراستریل و غیر بهداشتی باشد می‌تواند موجب انتقال ویروس از فرد دارای اچ آی وی شود و همچنین در بحث حجامت‌ها هم اگر تیغ و وسیله حجامت مشترک باشد قابل انتقال خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ولی بر اساس دانسته های ما،فرد وقتی آلوده به ویروس ایدز میشه ،ازچند روز بعد قدرت انتقال اون رو ازراه تزریق خون داره،در صورتی که اگر آزمایش بده تا زمان تشکیل پادتن که چند ماه طول می کشه، آزمایشش منفی میشه.یعنی آلوده هست قدرت انتقال داره ولی از نظر آزمایشگاه سالمه.این فرد اگر در این مدت مبادرت به اهدا خون کنه خونش آلوده به ویروس هست وفرد دریافت کننده خون ایدز می گیره. مگه این طور نیست؟

    • بدون نام

      بیماری...

    • بدون نام

      یادتون هست خونهای الوده از فرانسه وارد کردین چقدر زن بچه مرد تو کشور مردن آره مسئولین محترم هنوز خانوادها یادشون نرفته

    • بدون نام

      نه اثلا ابدن وجد ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج