۸۰۳۸۱۵
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

قطب سیب ایران سیب وارد می‌کند!

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه معتقد است قیمت سیب پیشنهادی باغداران بالاست و از آنجا که قدرت خرید مردم برای این قیمت پایین است، سیب را با قیمت پایین‌تر از مراغه و تهران خریداری و در بازار استان عرضه می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه معتقد است قیمت سیب پیشنهادی باغداران بالاست و از آنجا که قدرت خرید مردم برای این قیمت پایین است، سیب را با قیمت پایین‌تر از مراغه و تهران خریداری و در بازار استان عرضه می‌کنند.

قاسم عزتی در گفت‌وگویی در پاسخ به این‌که چرا عرضه سیب در بازار ارومیه با وجود این‌که استان قطب تولید سیب کشور محسوب می‌شود، کم شده، توضیح داد: سیب به میزان کافی در استان تولید شده اما باغداران سیب را در سردخانه‌ها انبار کرده و با کمتر از قیمت ۹ هزار تومان راضی به فروش نیستند و ما برای تامین سیب بازار مجبور به خرید از سایر استان‌ها شدیم.

وی با بیان اینکه سیب موجود در بازار از سایر استانها از جمله آذربایجان‌شرقی(مراغه) و تهران خریداری و به بازار تزریق شده است، ادامه داد: متاسفانه نمی‌توانیم باغدار را مجبور به فروش محصول کنیم اما قیمت خرید سیب با قیمت پیشنهادی آنها و با اضافه کردن هزینه بار و فروش در بازار، سربه فلک خواهد زد و قدرت خرید مردم برای این قیمت سیب پایین است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه گفت: سیب تزریقی به بازار ارومیه از کیلویی ۵۰۰۰ تا ۱۰هزار تومان بسته به کیفیت آن به فروش می‌رسد.

عزتی با اشاره به قیمت میوه و تره بار در بازار ارومیه ضمن تاکید براین‌که هیچ کمبودی در سایر اقلام میوه و صیفی‌جات در بازار وجود ندارد، گفت: سیب زمینی کیلویی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان، پیاز ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان، پرتقال از ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و کیوی ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

مرادی، مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وجود مشکلات باغداران سیب افزود: با توجه به شرایط جوی نامساعد امسال، میزان تولید سیب به نصف رسیده و حتی بخش اعظم سیب‌ها قبل از برداشت روی درخت به سایر استان‌ها فروخته شده که زمینه کاهش سیب را فراهم کرده است.

وی با بیان این‌که میزان برداشت سیب امسال ۱۰ تن در هر هکتار بوده اما هزینه‌های تولید از جمله کود و سم و سبد و .. افزایش داشته، ادامه داد: مشکل سپرده گذاری ارزی، وجود تعرفه‌های بالای گمرکی و هزینه‌های حمل و نقل باعث شده فروش سیب با قیمت سال گذشته برای باغدار صرفه اقتصادی نداشته باشد و خواهان فروش با قیمت بالاتر برای جبران هزینه‌های تولید باشد.

مرادی ادامه داد: قیمت سیب درجه یک و ممتاز کیلویی ۷۰۰۰ تومان عرضه می‌شود و سیب‌هایی با درجات پایین‌تر حتی تا ۵۰۰۰ تومان نیز عرضه می‌شود و این کمبود سیب در بازار به مرور با عرضه تا ۱۵ روز دیگر با نزدیک شدن به شب یلدا جبران می‌شود چرا که زمان نگهداری این محصول محدود است و باغداران نمی‌توانند آن را به مدت زیاد نگه دارند.

وی، وجود واسطه و دلالان را عامل موثر در افزایش قیمت سیب عرضه شده به بازار عنوان کرد و گفت: باغداران استان خرده مالک هستند و قسمت عمده سیب به دست دلالان عرضه و به فروش می‌رسد که دود آن به چشم باغدار می‌رود.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه ادامه داد: عرضه مستقیم سیب توسط باغدار زمینه کاهش فعالیت واسطه را فراهم می‌کند که انتظار می‌رود دستگاه‌های ذیربط نسبت به این مسئله اقدام کنند.

آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن سیب درختی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده و این استان ۳۰ درصد از تولید ۳.۷ میلیون تنی سیب کشور را به عهده دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تیتر خبر جهت دار بوده

    • بدون نام

      سزای گران فروش ، نخریدن است . تجربه گذشتگان را باید چراغ راهمان کنیم تا موفق زندگی کنیم .

      پاسخ ها

      • علی

        به بچه مدرسه ای دختر میشه بگی گرونه ویا ندارم دختر ۷ ساله بزار سیب ۷ هزاری بخوره ماکه نداریم اینم روش

    • بدون نام

      سبد چارو نبم تومنه پوشال کاغذ کارگر حمل و نقل سردخانه دلال طعم سیب مراغه و میانه بهتره

      پاسخ ها

      • الی

        ولی خیلی گرون شده خدایی.ـ پارسال پیارسال سیب زمنی ۸۰۰تومن بود.پیاز هزارتومن بود میگفتیم وااااای گرونه!

    • صالحی

      بعد میگن ما سواد داریم این اقا که ادعاشم میشه هنوز نمیدونه سیب تو سردخانه تا 7 ماه هم میتونه دوام بیار بعدشم شما که انقدر کار بلدی چرا نمیدونی اون سیب تو سردخانه برای صاحبش حداقل بالای 7000 تومن مایه شده سبد 4500 پوشال 4000 کاغذ 18000 تومنی سیب رو درختم کمتر از 4000 تومن پایین تر خرید نشده از پشت میزاتون بیاین بیرون ببینین تو دنیا چه خبره بعد نظر بدین

      پاسخ ها

      • ایرانیم

        اقاجان بنده خودم اهل ارومیه ام تاچندسال پیش سیب بالای درخت می موندوبرف روش میباریدحالا پرتقال از شمال بالای هزارکیلومتر میاد ارومیه ازنصف قیمت سیب تولیدی خودمان ارزانتره یکم منصف باشیدتاخداهم راضی باشه ظلم هم حدی داره

    • بدون نام

      مشت نمونه خروار است حکایت امروز کشور است که چگونه « مزیت های صنعتی و کشاورزی ما »نیز هیچ گره ای از مشکلات ما باز نمی کند .

    • بدون نام

      اینجاایران جایی که دولتش عشق غرب ودارن ژشت روشن فکری ولی همش چیزهای بدش میگت وچیزهای خوبش ونه والان روحانی دولتش تواروپابودالان برکنارمیشدعوام فریب

    • بدون نام

      مردم با غیرت نباید سیبها را از این باغداران فرصت طلب و پول پرست سو استفاده چی بخرند اگر جنگ بشه‌این باغداران‌چه میکنند بگذارید سیبهایشان بپوسد گرانی حدی دارد ایا این اتحاد است یا تفرقه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج