۸۰۳۸۷۸
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

پیام خروج قطر از اوپک برای بازار نفت

یک تحلیلگر غربی در واکنش به تصمیم ناگهانی قطر برای خروج از اوپک اظهار کرد که آینده اوپک بر پایه‌های لرزانی استوار است.

خبرگزاری ایسنا: یک تحلیلگر غربی در واکنش به تصمیم ناگهانی قطر برای خروج از اوپک اظهار کرد که آینده اوپک بر پایه‌های لرزانی استوار است.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال ۲۰۱۹ از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک خارج می‌شود.

این تصمیم درست چند روز پیش از برگزاری نشست تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در وین اتریش به منظور دستیابی به توافق درباره کاهش احتمالی تولید نفت صورت گرفته است.

اندی کریچلو، یکی از مدیران بخش انرژی پایگاه خبری "اس اند پی پلاتس" به شبکه سی ان بی سی گفت: در ۲۰ سالی که اخبار اوپک را پوشش داده‌ام تصور نمی‌کنم اتفاقی بزرگتر از این روی داده باشد که یک ریسک سیستماتیک برای آینده اوپک است.

اوپک دیگر وجود ندارد

وزیر انرژی قطر گفت: این کشور اوپک را ترک کرده و به تولید گاز متمرکز خواهد شد. وی ارتباط این تصمیم با بایکوت سیاسی و اقتصادی ۱۸ ماهه قطر از سوی عربستان سعودی و متحدانش را انکار کرد.

عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است به همراه سه کشور عربی دیگر، با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و ایران، روابط تجاری و حمل و نقل با این کشور را قطع کرده اند. اما قطر منکر این اتهامات شده است.

این نشست اکنون آخرین نشست قطر به عنوان عضو رسمی اوپک خواهد بود. این کشور از سال ۱۹۶۱ عضو اوپک بوده است.

قطر در مقایسه با سایر اعضای اوپک، تولیدکننده نفت بزرگی نیست، اما کریچلو به این واقعیت اشاره کرد که تولید انرژی این کشور تا سال ۲۰۲۲ معادل ۶ میلیون بشکه در روز نفت خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه قطر به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان LNG گفت: قطر تامین کننده انرژی مهمی برای جهان است.

تحلیلگر پلاتس همچنین به اهمیت رویکرد قطر در مذاکرات سیاست انرژی با رقیبان منطقه‌ای در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: این کشور اغلب به عنوان پل دیپلماتیک در گروه اوپک که شمار زیادی از اعضای آن از منطقه خاورمیانه هستند، عمل کرده است. اوپک به معنی واقعی دیگر وجود ندارد و یک سازمان متشکل از دو کشور روسیه و عربستان سعودی است.

نشست حساس

انتظارات گسترده‌ای برای توافق کشورهای اوپک و غیراوپک برای اجرای دور جدیدی از کاهش تولید در نشست هفته جاری وجود دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار کرده که وی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با تمدید توافق کاهش تولید موافقت کرده‌اند.

ایهام کامل، مدیر تیم تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقای گروه اوراسیا به سی ان بی سی گفت: تصور می‌کنم اوپک هنوز زنده است اما گروه متفاوتی شده و کارآمدی دیپلماتیک کمتری پیدا کرده است. ایرانی‌ها دیگر طرف مشورت قرار نمی‌گیرند و سعودیها خودسرانه و با هماهنگی با روسیه عمل کرده و سعی می‌کنند دیگران را نیز با خود همراه کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مخالفت با دبیر کلی ایران در اپک و رفتار خصمانه بعضی از اعضا میطلبد ، ایران نیز عضویت خود در این سازمان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد .

    • بدون نام

      ینی رسما دیگه ایران در جمع تولیدکنندگان نفت و اوپک عددی نیس.دمتون گرم که به اینجا رسیدیم یخرده تلاش کنیم برمیگردیم به عصر حجر

    • شاهین یدرنجی

      این سازمان مدتهاست که مرده و نقش مهم خود را در تنظیم بازار از دست داده. عربستان، روسیه و امارات و چند کشور دیگر انحصار تولید را در دست گرفته اند. بنظر من، سیاست قطر یک سیاست شجاعانه در جهت منافع ملی خود، کاهش نقش عربستان در خاور میانه و در جهت نزدیک شدن به آمریکا و کشورهای غربی است. اقدام مشابه ایران می تواند این سازمان را ویران و ضرر بیش از سه برابر را برای عربستان به همراه داشته باشد. بنظرم ایران می تواند ظرف یک تا سه ماه و با تنظیم شرایطی تصمیم گیری نماید. اگر کشورهای عضو اپک متعهد به کاهش تولید و عدم جبران بازار از دست رفته ایران را نکنند، خروج ایران از این پیمان بهترین اقدام خواهد بود. زیرا زیان کشورهای همسو با آمریکا چند برابر ما خواهد بود و البته آمریکا نیز متاسفانه با برنامه ریزی های خود برای ایجاد شکاف بین اپک به مقصود خود خواهد رسید. اما نکته ای که اینجا مهم است این است که عربستان و روسیه و امارات نباید تنها برنده این قافله باشند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج