جاباما
۸۰۴۴۱۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

پیش‌بینی بازار نفت از نتیجه نشست اوپک

در حالی که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان اوپک برای کاهش تولید نفت تفاهم نظر دارند اما همچنان ابهاماتی در خصوص نتیجه دیدار آنها وجود دارد.

خبرگزاری ایسنا: نشست اوپک پلاس اواخر هفته برگزار می‌شود و قرار است یک کنفرانس مطبوعاتی بعدازظهر روز پنج شنبه در وین برگزار شود.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی با اظهاراتی که در مصاحبه با بلومبرگ داشت، اندکی به ابهام بازار افزود. وی گفت: روسیه به طور کلی از کاهش تولید حمایت می‌کند اما هنوز زود است بگوییم آنها دقیقا با چه موافقت خواهند کرد. وی حتی گفت: اوپک پلاس باید مشخص کند لازم است چه کاری انجام بگیرد.

در حالی که همواره در آستانه نشست اوپک، بازی با کلمات وجود داشته است اما این اظهارات بیانگر آن است که همچنان اختلاف نظراتی در خصوص جزییات وجود دارد. فالح گفت: ما باید دور هم نشسته و به صحبت همکارانمان گوش کنیم و نظرات آنها را درباره عرضه و تقاضا و پیش‌بینی آنها درباره تولید کشورشان را بدانیم. در مرحله بعد باید دید آیا همه کشورها تمایل دارند در کاهش تولید مشارکت کنند.

عربستان سعودی تمایل دارد تولید گروهی به میان قابل توجهی کاهش پیدا کند اما مایل نیست دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را که در رسوایی قتل جمال خاشقجی از عربستان حمایت کرده است عصبانی کند. فالح که چند هفته پیش اعلام کرده بود عربستان سعودی صادراتش را از دسامبر کاهش خواهد داد، در اظهارات اخیرش درباره کاهش تولید محتاط‌تر بود.

ریاض نیاز دارد موافقت مسکو را برای کاهش تولید کشورهای اوپک و غیراوپک جلب کند. با وجود این که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهار کرده به همکاری با عربستان سعودی برای مدیریت بازار نفت ادامه خواهد داد اما طبق گزارش بلومبرگ، روسیه خواهان کاهش تولید تنها به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز است که رقم اندکی محسوب شده و به معنای آن است که عمده بار متعادل کردن بازار بر دوش عربستان سعودی خواهد بود. همچنین روسیه به اندازه عربستان سعودی ضرورتی برای کاهش تولید نمی‌بیند زیرا اقتصادش در برابر نوسان قیمت نفت آسیب پذیری کمتری دارد.

با وجود این که عربستان سعودی و روسیه درباره میزان و چگونگی تقسیم کاهش تولید نفت توافق نظر ندارند اما اکثر تحلیلگران انتظار دارند دیدار روز پنج شنبه توافقی به همراه داشته باشد. در حقیقت، روسیه برخلاف عربستان سعودی خواهان قیمت بالا برای نفت نیست اما می‌تواند از تیرگی روابط میان واشنگتن و ریاض سود ببرد.

توربیون سولت وت، تحلیلگر شرکت "وریسک ماپل کراف" در یادداشتی برای مشتریان نوشت: مسکو که در ماجرای قتل خاشقجی سکوت اختیار کرده است، فرصت پیدا کرده تا روابطش را با ریاض تحکیم کند. توافق اوپک پلاس که باعث شود عربستان سعودی و روسیه آشکارا آمریکا را به چالش بکشند، بعید است اما ما بر این باور هستیم که ریاض این فرصت را دارد که از همکاری مسکو برای کاهش تولید ملایم برخوردار شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج