جاباما
۸۰۴۷۸۴
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

برایان هوک در وین چه می‌کند؟

در حالی امروز صد و هفتاد و پنجمین اجلاس اوپک در وین اتریش شروع به کار می‌کند که از روز گذشته برایان هوک نماینده وزیر امور خارجه آمریکا در امور ایران و مسئول تحریم‌ها خود را به وین رساند و با وزیر انرژی عربستان مذاکره کرد.

خبرگزاری فارس: امروز و فردا وین اتریش میزبان کشور‌های تولیدکننده اوپک و غیراوپک است تا درباره میزان تولید نفت تصمیم بگیرند تصمیمی که پیش‌فرض کشور‌ها این است که با کاهش تولید قیمت را بالا ببرند.

در دیگر سو تهدید‌های ترامپ بر فضای این نشست حاکم است که تلاش می‌کند قیمت نفت همچنان پایین بماند و این سوال را ایجاد کرده که آیا در طی نشست امروز و فردا تلاش اوپکی‌ها برای افزایش قیمت نفت موفق خواهد شد یا تهدید ترامپ برای کاهش قیمت می‌چربد.

برایان هوک در وین چه می‌کند؟

ترامپ اواخر روز گذشته در توئیتر خود نوشت: «امیدوارم که اوپک میزان تولید نفت را بدون محدود کردن آن به همین اندازه‌ای که هست نگاه دارد، دنیا نمی‌خواهد یا نیاز ندارد شاهد قیمت بالاتر نفت باشد.».

اما ظاهراً فشار ترامپ تنها محدود به این توئیت نبوده است وی نماینده خود یعنی «برایان هوک» را به وین فرستاده تا چانه زنی خود را با کشور‌های تولیدکننده نفت به ویژه عربستان و روسیه ادامه دهد و زنجیره تهدید‌های ترامپ را تکمیل کند.

برایان هوک نماینده وزیر امور خارجه آمریکا در امور ایران و مسئول تحریم‌ها است که روز گذشته وارد هتل «پارک حیات وین» شده و توسط خبرنگاران مشاهده شده است.

او روز گذشته با وزیر انرژی عربستان دیدار کرده و طبیعی است که در این شرایط این دیدار معمولی نیست، احتمالاً سعودی‌ها را ترغیب کرده تا از ابزار اوپک علیه ایران استفاده کند.

به هر حال آنچه مسلم است اجلاس اوپک هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد در این اجلاس تنها کشور‌های صادرکننده نفت عضو اوپک و کشور غیر اوپک روسیه حضور دارند و جایی برای حضور نماینده آمریکا در این نشست نیست. این دخالت آشکار و علنی آمریکا در تصمیمات اوپک محسوب می‌شود.

پس از این دیدار برایان هوک با وزیر انرژی عربستان دیشب زنگنه وزیر نفت ایران هم به هتل پارک حیات وارد شد و بلافاصله واکنش خود را به حضور برایان هوک در وین اعلام کرد.

زنگنه گفت: «اگر آقای هوک برای درخواست عضویت آمریکا در اوپک به وین آمده و به همین دلیل با اعضای اوپک ملاقات می‌کند این درخواست قابل بررسی است، اما در غیر این صورت ایشان روش غیر حرفه‌ای، ناشیانه و مداخله‌جویانه در پیش گرفته است.»

زنگنه: اوپک از آمریکا تصمیم نمی‌گیرد

زنگنه ادامه داد: اوپک سازمانی مستقل است و بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست که از واشنگتن دستور بگیرد. البته مشخص است که دیدار برایان هوک با وزیر انرژی روسیه برنامه از پیش تعیین شده بوده است. آمریکا دیدار برایان هوک و خالد الفالح در وین را یک روز قبل از جلسه اوپک تائید کرده بود.

زنگنه وزیر نفت ایران درباره شایعاتی مبنی بر اینکه ایران از عضویت اوپک خارج خواهد شد اعلام کرد «ما از اوپک خارج نمی‌شویم، ما بنیانگذار اوپک هستیم»

وزیر نفت ایران همچنین درباره تحریم‌ها گفت: تا تحریم‌ها هست ما در هیچ توافقی برای تولید نفت شرکت نمی‌کنیم. ایران باید از هر تصمیمی در خصوص سطح تولید مستثنی شود. زنگنه گفت: من درباره هیچ عددی در خصوص آمار نفت ایران صحبت نمی‌کنم برای اینکه به ایالت متحده سیگنال خواهد داد.

وزیر نفت ایران در عین حال قیمت مناسب برای نفت را بین ۶۰ تا ۷۰ دلار عنوان کرد.

روز گذشته اعضای اوپک یک جلسه غیر رسمی کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک JMMC را در هتل پارک حیات تشکیل دادند، اما قرار است جلسه رسمی امروز تا لحظاتی دیگر آغاز شود.

پیش از این عربستان از نیاز به کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت در اجلاس اوپک خبر داده بود و تقریبا روسیه هم اعلام کرده بود که طرح دوباره کاهش تولید نفت را پذیرفته است. البته زمزم‌هایی هم از کاهش ۱.۳ میلیون بشکه‌ای نفت در این نشست دو روزه به گوش می‌رسید.

اوپک اگر بخواهد روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود را بکاهد قیمت نفت بالاتر خواهد رفت که این مسئله به هیچ عنوان به مذاق آمریکا خوش نمی‌آید، آمریکا با کاهش قیمت نفت از یک سو منافع خود را می‌خواهد از دیگر سو به دنبال فشار بیشتر روی ایران است.

برای اوپک امروز و فردا بسیار حساس است آیا آن‌ها خواهند توانست تصمصم خودشان را بر اساس منافع خودشان که افزایش قیمت نفت است، بگیرند یا تسلیم فشار‌های آمریکا خواهند شد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای زنگه شما نه،بلکه محمد رضا شاه بنیانگذار اوپک بود. خودتو قاطی نکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی شما نمی فهمی که وقتی ایشون میگه "ما" منظورش ایرانه نه "بیژن زنگنه" ؟!؟!؟!؟! واقعاً که!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج