۸۰۶۲۴۷
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

حاشیه سازی دوباره دلواپسان با ۲۰۳۰ و FATF

هر رویداد و تصمیمی در مجاری قانونی کشور، به پرونده‌ای جنجالی علیه دولت تبدیل می‌شود. از سند ۲۰۳۰ تا اف‌ای‌تی‌اف، افکار عمومی ایران با پرونده‌هایی مواجه است که طیف خاصی از منتقدان دولت نمی‌خواهند مختومه شود. این طیف، با دامن زدن به موج بی‌اعتمادی به مقام‌های رسمی و منتخب مردم، استدلال‌های آنان درباره این پرونده‌ها را نادیده می‌انگارد.

روزنامه ایران نوشت: هر رویداد و تصمیمی در مجاری قانونی کشور، به پرونده‌ای جنجالی علیه دولت تبدیل می‌شود. از سند ۲۰۳۰ تا اف‌ای‌تی‌اف، افکار عمومی ایران با پرونده‌هایی مواجه است که طیف خاصی از منتقدان دولت نمی‌خواهند مختومه شود. این طیف، با دامن زدن به موج بی‌اعتمادی به مقام‌های رسمی و منتخب مردم، استدلال‌های آنان درباره این پرونده‌ها را نادیده می‌انگارد.

به این ترتیب، هرچه این مقامات تکرار می‌کنند که رویکردها و سیاست‌های خود را با تکیه بر قانون اساسی و مبانی کشورپیش می‌برند، به گوش آنان نمی‌رود. حاصل این فرآیند، این می‌شود که مسائل و موضوعات در یک دوره زمانی مسکوت می‌مانند، اما منتقدان بار دیگر به بهانه تازه‌ای آن مسائل را پیش چشم می‌آورند.

از جمله مسائلی که بار دیگر پرونده آن گشوده شد، سند۲۰۳۰ است. درست در همین هفته‌ها که برخی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای، چشم و گوش خود را بر همه استدلال‌های کارشناسان فنی سازمان‌های مختلف درباره اف‌ای‌تی‌اف بسته‌اند، برخی از اینها بار دیگر پرونده مختومه شده ۲۰۳۰ را گشوده‌اند.

این درحالی است که هم وزیر آموزش و پرورش و هم معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری، گفته‌اند که درست پس از تأکید رهبر معظم انقلاب، دیگر از این سند خبری نیست. برهمین اساس، بطحایی و ابتکار نتیجه می‌گیرند که فضاسازی‌هایی از این دست، حتی از سوی کسانی که خود در شوراهای عالی کشورحضور دارند، چیزی جز یک بازی ناجوانمردانه سیاسی برای به دست گرفتن یک گزک تازه علیه دولت نیست.

بطحایی: بهانه تراشی‌های ناجوانمردانه

وزیر آموزش و پرورش درباره ادعای تازه چهره‌های جنجالی که مدعی اجرای سند ۲۰۳۰ شدند، گفت که بارها و بارها اعلام کردم و از همه کسانی که دل‌شان برای آموزش و پروش به صورت واقعی می‌سوزد، خواهش کردم که با طرح موضوعات این چنینی برای آموزش و پرورش حاشیه ایجاد نکنند.

سید محمد بطحایی با بیان اینکه چنین ادعاهایی، جز کاهش اعتماد مردم به نظام رسمی تعلیم و تربیت، ثمر دیگری ندارد، ادامه داد: بارها و بارها تکرار کردم که همه ما نسبت به اجرای سند ۲۰۳۰ حساس هستیم، حتی خواهش کردیم که اگر در گوشه‌ای از این کشور، در مدرسه‌ای یا کلاسی، در راستای سند ۲۰۳۰ اتفاقی بیفتد، به ما اطلاع بدهند، زیرا همه ما موضعگیری خواهیم کرد. وی پس از این توضیحات، تأکید کرد: اما باوجود همه این تأکیدهای چندباره، اینکه هر اتفاق ناگواری در گوشه‌ای از کشور را به سند ۲۰۳۰ وصل و ادعا کنیم که سند ۲۰۳۰ درحال اجرا است، چیزی جز تضعیف نظام آموزش و پرورش و پایگاه اجتماعی آموزش و پرورش در جامعه نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش اظهاراتی از این دست را ناشی از حب و بغض‌هایی نسبت به دولت و سیاستگذاری‌های آن دانست و تصریح کرد: گاهی وقت‌ها افراد با بهانه‌جویی‌هایی به دنبال پیداکردن موضوعی هستند تا بتوانند دولت را در مظان اتهام و فشار قرار دهند، آن هم در شرایطی که همه می‌دانند پس از حکم مقام معظم رهبری درباره سند ۲۰۳۰، همه ما شرعاً و قانوناً مکلف هستیم در برابر این سند و اجرای آن مقاومت و آن را متوقف کنیم، بنابراین، وقتی باوجود چنین تکلیف شرعی و قانونی، بازهم چنین موضعگیری از سوی برخی اعلام می‌شود، واقعاً جای تعجب دارد. بطحایی گفت: این بهانه تراشی‌ها و بهانه‌جویی‌ها تنها به این دلیل است تا گزکی علیه دولت به دست بیاورند و دولت را تحت فشار قرار بدهند و این، قطعاً جوانمردانه نیست.

ابتکار: بازی کاملاً سیاسی

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری هم طرح دوباره سند۲۰۳۰ را یک بازی کاملاً سیاسی توصیف کرد که برخی با آن می‌خواهند دولت را ناکارآمد و تابع دستورالعمل‌های خارجی نشان بدهند. معصومه ابتکار در گفت‌وگو با «ایران» گفت: دولت منتخب مردم و مسئولان آن، مسلمان و انقلابی هستند، دستور کار آنان آرمان‌های دینی و انقلابی است و روی این آرمان‌ها ایستادگی می‌کنند، هرچند این امر نافی این نیست که هرجا لازم باشد، از تجربیات و دانش کشورهای دیگر از جمله غرب هم برای پیشرفت و اعتلای نام ایران استفاده می‌کنند. وی اضافه کرد که اتفاقاً بیشترین استفاده‌ها و بهره‌برداری‌ها از این نوع تجربیات را بخش خاصی از جریان اصولگرا در دوره‌ای که مسئولیت و حاکمیت داشت انجام داد، هرچند آنان بیشترین حضور و بهره‌برداری در مسائل بین‌المللی را داشتند.

اما این حضور بسیار ناکارآمد و تقریباً بدون دستاورد برای کشور بود. ابتکار با اشاره به حرکت دولت بر مدار قانون اساسی، اصول حضرت امام و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، اضافه کرد: البته ممکن است بخش‌هایی از اصول ما با سندهای خارجی همخوانی داشته باشد، به عنوان مثال، امام(ره) گفتند زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند، آیا منتقدان امروز دولت بازهم ادعا خواهند کرد که بلاتشبیه، امام(ره) هم براساس دستورالعملی مغایر مقررات دین مبین اسلام صحبت کرد؟ آیا می‌شود چنین چیزی گفت؟

اگر ما امروز روی این مبانی حرکت کنیم، آیا می‌توان گفت که اینها از جای دیگری گرفته شده است؟ معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه چه درباره سند ۲۰۳۰ یا اف‌ای‌تی‌اف، بارها و بارها به منتقدان توضیح داده شد، ادامه داد: یکی از موضوعات سند ۲۰۳۰ آموزش خودمراقبتی و آموزش لازم جنسی برای کودکان و نوجوانان است، از قضا براساس ضرورتی که همان جریان منتقد تشخیص داده، این مسأله اکنون در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در این صورت آیا کسی می‌تواند مدعی شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی هم براساس سند ۲۰۳۰ این مسأله را در دستور کار خود قرار داده، یا اینکه نیاز جامعه این طور اقتضا می‌کرد؟ ابتکار با طرح این سؤال که آیا این تلقی‌ها و این بازی‌های سیاسی درست است؟

گفت: امروز همه اذعان دارند که یکی از ضروریات جوانان و نوجوانان ما آگاهی است، زیرا برخی از جهل نوجوان و کودکان ما سوء استفاده می‌کنند و حیثیت و شأنیت بچه‌های ما را زیر سؤال می‌برند، اما تعصباتی مانند این نوع برخوردهای سیاسی، مانع از این شده است تا فرزندان ما آموزش‌های لازم برای خود مراقبتی را کسب کنند تا بتوانند از عزت نفس خود دفاع کنند. وی با بیان اینکه آموزش و آگاهی دادن به فرزندان ما، دقیقاً با شریعت و مفاهیم دینی و آموزه‌های قرآنی ما سخنیت دارد تا با آگاهی و عزت نفس، در مقابل این هجمه‌ها و رفتارهای ظالمانه مصون شوند، اظهار کرد: اما هرجا درباره ضرورت این آگاهی بخشی صحبت شد، ادعا کردند سند ۲۰۳۰ است.

درحالی که همین دیدگاه‌های متحجرانه و متعصبانه در سال‌های بعد از انقلاب که مانع آگاهی بخشی بوده، سبب شده است که امروز میزان آسیب‌های اجتماعی افزایش یابد، درصورتی که این آگاهی بخشی هم در چارچوب موازین اخلاقی، شرعی و قانونی ما خواهد بود. ابتکار، در پایان ابراز تأسف کرد که هرگاه موضوعاتی از این دست مطرح می‌شود، گروه خاصی با بازی و لفاظی، مسائل را به گونه‌ای دیگر بیان می‌کنند، هرچند اصولگرایان اصیل، متوجه کنه قضایای مختلف هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      چه تیتر مسخره ای. کسی که دلواپسم نباشه ۲۰۳۰ رو قبول نمیکنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چطوری پولشو ؟

    • بدون نام

      خوب برای اینکه اصلا ح طلبها و دولت اینقدر دروغ به مردم گفتند مثل چوپان درو غگو که دیگه کسی حرفشونو قبول نداره

    • احمد خوش سیما

      هرچی عوض داره گله نداره

    • یکی از آحاد مردم ایران

      چقدر روی کلمه منتخب مردم تکیه می کنید؟
      منتخب مردم قسم یاد کرده که به آرمان ها معتقد باشد. اگه برعکسش عمل میکنه دروغ گو میشه!! درسته؟

    • بزک نمیر بهار میاد

      وزیر محترم آموزش و پرورش فرمودن حتی اگر کسی دید که 2030 در کلاسی اجرا می شود به ما گزارش بدهد . عااااخی!
      چه مسئول مسئولیت شناسی . عجیجم

    • بدون نام

      دولت چراغ خاموش همه اینهاروامضاکردا شرم اورننگ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج