۸۰۷۲۵۵
۲۸ نظر
۵۰۱۱
۲۸ نظر
۵۰۱۱
پ

راز از نفس افتادن قیمت دلار

چند ماه قبل بود که دلار موفق به فتح قله ۱۹ هزار تومانی شد. این در حالی است که ارزش آن در روزهای اخیر تقریباً تا ۵۰ درصد آن برهه کاهش یافته است. راز آن فراز چه بود و رمز این فرود چیست؟

خبرگزاری ایرنا: چند ماه قبل بود که دلار موفق به فتح قله ۱۹ هزار تومانی شد. این در حالی است که ارزش آن در روزهای اخیر تقریباً تا ۵۰ درصد آن برهه کاهش یافته است. راز آن فراز چه بود و رمز این فرود چیست؟

حسین عبده‌ تبریزی درباره تغییرات نرخ ارز از منطقی نبودن نرخ‌های ۱۷ و ۱۸ هزار تومانی دلار صحبت کرد و گفت: این نرخ‌ها بسیار بالاتر از تقاضای بازار بودند و نمی‌توانستند باقی بمانند. در واقع، شرایط هیجانی آن روزها به‌گونه‌ای بود که نرخ‌ها overshoot کردند.

این استاد امور مالی در توضیح علت افزایش نرخ ارز و تورم، به نقدینگی و شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: کشیده‌شدن ماشه تحریم و انتظارات به وجود آمده منجر به افزایش تقاضای سفته‌بازی برای ارز شد که به علت نبود تقاضا در نرخ‌های بسیار بالا، شاهد بازگشت نرخ‌های بازار به سطح‌های جاری هستیم.

وی اقدامات بانک مرکزی در این رابطه را نیز مؤثر دانست و اظهار کرد: بانک مرکزی با مداخلاتی که هر از چند ‌گاه در بازار دارد، توانسته تأثیر مطلوبی بر قیمت ارز بگذارد. به عنوان مثال، محدودیت سقف برداشت از دستگاه‌های خودپرداز (POS) و نیز قوانین جدید مربوط به چک‌های تضمین‌‌شده از جمله اقدامات مؤثر بانک مرکزی در این زمینه بوده‌اند.

عبده‌‎تبریزی با اشاره به تجربة شوک‌های ارزی پیشین، اظهار داشت: در نظام چندنرخی ارز، رانت‌‌ و فساد غیرقابل اجتناب می‌شود. معمولاً دولت‌ها در ایران پس از هر شوک ارزی، به دلیل وجود نظام چندنرخی، رانت بزرگی توزیع کرده‌اند. مثلاً در این تجربة اخیر، چون نقدینگی زیادی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ خلق شد و این نقدینگی عظیم به‌تدریج قیمت ارز را تعدیل نکرد، تغییر قیمت ارز با شدت زیاد از پایان سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

وی در این رابطه افزود: دولت دلار را در چهار هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت کرد و بلافاصله نظام چندنرخی جدیدی حاکم شد.

عده‌ای که دسترسی داشتند، دلار ارزان‌قیمت گرفتند. در چنین مواقعی، شاهد خروج و فرار سرمایه از طرف همان عده که ارز ارزان گرفته‌اند هستیم. در شوک اخیر، به دلیل وجود بیشترین شکاف بین نرخ‌های ارز، این رانت خیلی بزرگ‌تر شد.

عبده‌تبریزی با تأکید بر اینکه تک‌نرخی‌شدن ارز، عامل اساسی در جلوگیری از ایجاد رانت و فساد است، افزود: در حال حاضر امکان تک‌نرخی کردن ارز وجود ندارد. زیرا در شرایط تحریم و در شرایطی که به جای پول، از طرف‌های تجاری خود مانند هند و چین، کالا دریافت می‌کنیم، ارزش ارز دریافتی از کشورهای مختلف متفاوت است. با این حال، عزم جدی برای کاهش شکاف بین نرخ‌ها می‌تواند به عنوان راه‌حلی در شرایط کنونی مد نظر قرار گیرد.

وی درباره پیش‌بینی نرخ ارز برای سال آینده اظهار کرد: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در این رابطه ارائه داد، اما به طور کلی و با فرض حفظ شرایط موجود و نیز فروکش‌کردن تقاضای سفته‌بازی که در کوتاه‌مدت به وجود آمده بود، به نظر می‌رسد بتوان نرخ دلار را در بازه قیمتی ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان تا پایان سال ۱۳۹۸ در نوسان یافت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      راز و رمزی درکارنیست، هدف خالی کردن جیب مردم وتأمین بودجه های غیرمصوبات دولتی، وحالا باپائین آوردنش هم بگویند تحریم اثری ندارد..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توهم توطئه

    • بدون نام

      نه عزیزم، آقازاده ها دارند برای شب عیدشون دلار احتکار میکنند تا دوباره گرون بفروشند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دشمن فرضي در ايران
        آقازاده هاااا

      • ایمون تاج سوراخ کن

        دمت گرم قربون ادم چیزفهم

    • بدون نام

      نه عزیزم، آقازاده ها دارند برای شب عیدشون دلار احتکار میکنند تا دوباره گرون بفروشند

    • بدون نام

      نه عزیزم، آقازاده ها دارند برای شب عیدشون دلار احتکار میکنند تا دوباره گرون بفروشند

      پاسخ ها

      • ایمون تاج سوراخ کن

        یه باربفرستی میادا

    • بدون نام

      12 تا 15 خسته نباشین دلاورااا!

    • shahram

      دروغ. ارزان نمی شود

    • بدون نام

      كلاه بردارا خود دولت دلار رو كشيد بالا تا تمام اجناس گران بشن بعد اورد پايين چرا هااا جنسها پايين نيامدند فكر كرديد مردم خرند

    • بدون نام

      اصلأ هم ارزون نمیشه
      بیخود،جوگیر نشید

    • ناشناس

      جدای از اینکه دولت خود مسبب گرانی ارز و سفته بازی است یک عامل مهم و خطرناک دیگر نیز در کاهش نرخ دخیل است : مدتی است مرز ها برای واردات حتی مواد اولیه واحد های تولیدی بسته شده . دیگر تقاضایی برای دلار نماینده که گران شود . انبار ها و گمرکات در حال خالی شدن است فرداروزاگر دلار 1000 تومن هم بشه قحطی جنس در بازار رخ خواهد داد که تورمی بالای 300 تا 400 درصدی را به ارمغان خواهد آورد . آقایان تیم اقتصادی دولت بر خود ببالند که نرخ دلار را پایین اورده اند

    • بدون نام

      دلار به ۸۰۰۰ تومان می رسد.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        آره استاد فن درست میفرمایید اما قیمت آپارتمان متری 18 تا 20 ملیون تومنه

    • بدون نام

      کلاه گشادی که سر ملت رفت هنوز تحریم شروع نشده بود که دولت دلار ۱۲۰۰تومانی دولتی را تا ۱۹۰۰۰تومان بصورت عمدی بالا برد و بعد نرخ دولتی را تا ۴۲۰۰تا پایان سال و نرخ ۵۲۰۰ را در بودجه سال آینده تعین کرد و حالا همان دلارآزاد ۱۹۰۰۰تومان را به کانال ۹۰۰۰تومانی رساند

    • ناشناس

      مبادلات اقتصادی و عرضه و تقاضا رو نمیشود با بگیر و ببند و اعدام قفل کردن سیستم بانکی کنترل نفر به نفر و حساب به حساب تا ابد ادامه داد .راز افت قیمت دلار هم اقتصاد پویا و تولید و بالندگی کشور ما نیست این رو هر بچه مدرسه ای هم میدونه اگر جرائت دارید دو روز بازار رو به حالت طبیعی رها کنید تا ببینید با این قیمتهای سرسام آور ملک و ماشین و ارزاق عمومی کانال دلار چنده عزیزان برادر..

    • بدون نام

      ۱۶.۳۳ تحلیل خوبی بود

      چرا دولت با مردم اینقدر بازی میکنه خوب تو که میتونستی کنترل کنی چرا این همه باعث گرونی شدی

    • بدون نام

      چرا نمیگی راز نفس یهو کشیدن بالا دلار چیه هان خومعلومه این دست خود دولت ومجلسه اینا به شیطان درس میدن ...

    • بدون نام

      عجب کارشناسی دقیقی.مردک دلار باید حداقل زیر 9000 بیاد

      پاسخ ها

      • حمید خان

        استاد بدرد کیسه کشی هم تمیخوره چه برسه به کارشناسی نرخ دلار

    • بدون نام

      قیمت دلار دست خودتان است .البته بستگی به کرم شما دارد ولی متاسفانه کرم این روزها کمیاب است.

    • مغز اقتصاد

      چند روز دیگه قیمت طلا 18 عیار حداقل به 340 هزار می رسد

    • بدون نام

      همه بی ثوادی شدن کارشناس

    • بدون نام

      روحانی همه بیچاره کرده بااین مدیرت ضعیف فریب دروغش استعفابده مجلس چیکارمیکنه پس ۵تاسوال۴تاش نداداز۲۰نمرع۴یه مردودچرامونده ومگه به خاطربیکفایتی نمیش ریس جمهوربرکنارکردوومگه قانون نددریم رفراندوم بزارین ببنیدروحانی۱۰درصدم قبول نمیش اوه۵۰هم بودقیول کنید

    • بدون نام

      روحانی همه بیچاره کرده بااین مدیرت ضعیف فریب دروغش استعفابده مجلس چیکارمیکنه پس ۵تاسوال۴تاش نداداز۲۰نمرع۴یه مردودچرامونده ومگه به خاطربیکفایتی نمیش ریس جمهوربرکنارکردوومگه قانون نددریم رفراندوم بزارین ببنیدروحانی۱۰درصدم قبول نمیش اوه۵۰هم بودقیول کنید

    • بدون نام

      دلار به مرزه 6 هزارتومان احتمالا پاین تر هم بشد اما برا سال آینده تا مرزه 25 هزار تومان هم میرسد

    • بدون نام

      چه راضی چه رمزی چه فایده دلار داره لاک پشتی میاد پایین ولی کالا وهمه چی مثل خرگوش میره بالا میپره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج