جاباما
۸۰۷۹۰۲
۱۷ نظر
۵۰۰۳
۱۷ نظر
۵۰۰۳
پ

در یمن؛ باد به پرچم صلح می‌وزد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد حوثی ها و نیروهای مسلح وفادار به دولت عبد ربه منصور هادی برای برقراری آتش‌بس در بندر حدیده به توافق رسیده اند.

برترین ها: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد حوثی ها و نیروهای مسلح وفادار به دولت عبد ربه منصور هادی برای برقراری آتش‌بس در بندر حدیده به توافق رسیده اند.

گوترش که برای شرکت در آخرین روز مذاکرات صلح به سوئد رفته است گفت: «دو طرف بر سر استقرار نیروهای بی‌طرف در حدیده و گشایش یک گذرگاه کمک‌های بشردوستانه توافق کردند.»

نمایندگان دو طرف پیش از این برای آزادی اسرای جنگی و بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا، پایتخت، به توافق رسیده بودند.

در یمن؛ باد به پرچم صلح می‌وزد

نیروهای وفادار به دولت عبد ربه منصور هادی با حمایت عربستان سعودی از تابستان امسال حمله به حدیده را آغاز کردند. با وجود پیشروی‌های اولیه، این نیروها هرگز نتوانستند حوثی ها و متحدانشان در ارتش یمن را از این بندر استراتژیک بیرون برانند.

بندر حدیده در کناره دریای سرخ اصلی‌ترین شریان حیاتی جنبش انصارالله برای دریافت کمک‌های غذایی و بشردوستانه به شمار می‌رود.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به نتایج مذاکرات طرف های اصلی بحران یمن در استکهلم ضمن استقبال از تفاهمات و توافقات صورت گرفته میان طرفین با نظارت نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد، گام های مثبت اعتمادساز و توافقات اولیه حاصله را برای استمرار گفتگوها امیدوارکننده خواند.

قاسمی به «مهر» گفت: توافق حاصله در خصوص شهر و بندر الحدیده را بسیار مهم ارزیابی و خاطر نشان کرد: این تفاهم نشان می دهد گروه‌های یمنی حاضر در گفتگوها به دقت و درستی شرایط اسفبار بار مردم مظلوم یمن را درک کرده و برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در آن کشور به دلیل تشدید درگیری ها در اطراف الحدیده استمرار وصول کمک های انسانی را بر منافع گروهی خود ترجیح داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد، بندر حدیده و سایر بنادر و فرودگاههای یمن از جمله فرودگاه صنعا هر چه سریع تر برای دریافت کمک‌های انسان دوستانه و فعالیت‌های مدنی به منظور کاهش رنج و آلام مردم یمن آماده سازی شوند.

ایسنا هم به نقل از شبکه اسکای نیوز نوشت: طرف‌های یمنی در پایان نشست صلح خود در سوئد که تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد، با توقف فوری درگیری‌ها در شهر ساحلی الحدیده و خارج کردن گروه‌های مسلح از این شهر توافق کردند. براساس این توافق هر دو طرف متعهد می‌شوند که هیچ گونه تجهیزات نظامی به استان الحدیده وارد نکنند و فورا تمامی درگیری‌ها را در این شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی را متوقف کنند.

همچنین قرار است رئیس کمیته هماهنگی گزارشات هفتگی درباره اجرای این توافق ارائه کند. براساس این توافق که از امروز(جمعه) اجرایی می‌شود افراد مسلح باید ظرف 14 روز از این شهر و بندر آن عقب‌نشینی کنند.

قرار است کمیته‌ای نیز برای استقرار مجدد نیروهای دو طرف در الحدیده با نظارت سازمان ملل تشکیل شود. همچنین قرار است تمامی درآمدهای بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی به بانک مرکزی یمن انتقال یابد تا از طریق شعبه موجود در الحدیده حقوق کارمندان پرداخت شود.

تمامی طرف‌ها باید رفت و آمد غیرنظامیان و ورود کالاها به شهر الحدیده و بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی را تسهیل کنند و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه نشوند. براساس این توافق حضور سازمان ملل در شهر الحدیده و بنادر مذکور افزایش می‌یابد.

سازمان ملل نقش مهمی در حمایت از اداره و تفتیش مؤسسه کل بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی خواهد داشت. همچنین مسئولیت امنیت الحدیده و بنادر مذکور به عهده نیروهای امنیتی محلی خواهد بود.

در همین راستا، وزارت خارجه آمریکا از توافق طرف‌های یمنی درباره الحدیده و تعز استقبال کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این توافق گام مهمی برای حل بحران یمن است. اقدامات آتی باید شامل کاهش تنش‌ها و خشونت‌ها باشد تا فرصت واقعی برای موفقیت مذاکرات آتی به دست آید.

وزارت خارجه آمریکا از مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن به خاطر رهبری این مذاکرات و تلاشش برای موفقیت آن قدردانی کرد.

این وزارتخانه از سوئد، عربستان، امارات، عمان و کویت به خاطر "نقششان در تسهیل و حمایت از مذاکرات" قدردانی کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد:‌ صلح ممکن است و پایان این مذاکرات احتمالا آغاز فصل جدیدی در یمن است.

در همین راستا انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات از توافق سوئد استقبال کرد و گفت: ائتلاف عربی به ممانعت از عملیات نظامی در شهر الحدیده و بندر آن به خاطر غیرنظامیان و زیرساخت انسانی پایبند بود و امروز این بندر می‌تواند نقش مهمی در سطح تجاری و انسانی باشد.

همچنین کویت از توافق طرف‌های یمنی در سوئد استقبال کرد. همچنین وزارت خارجه مصر اعلام کرد: این توافق گام مهمی برای رسیدن به حل و فصل فراگیر براساس قطعنامه 2216 است.

وزارت خارجه بحرین نیز از این توافق استقبال کرد و "نقش محوری ائتلاف عربی در عرصه سیاسی و انسانی یمن" را ستود. وزارت خارجه بحرین اعلام کرد:‌ ما خواهان حل سیاسی فراگیر برای بازگشت امنیت و صلح و ثبات یه یمن براساس نتایج مذاکرات ملی و طرح شورای همکاری خلیج فارس و قطعنامه 2216 شورای امنیت هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      خدا لعنت کنه وهابیها رو مرگ بر ال سعود قاتل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبخت قضیه وهابی نیست فقط آمریکا و انگلیس

      • بدون نام

        تا امثال تو هست
        وضع ما هم اینه!!

      • بدون نام

        گور بابای یمن بچه های خودمون گرسنه اند

    • بدون نام

      خدا خودش مردم مظلوم یمن رو کمک کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو خدا مردم ایران را نجات بده

      • بدون نام

        خدا مردم مظلوم ایران را از شر شما ها نجات بده

    • بدون نام

      اگر ایران بذاره

      پاسخ ها

      • محمد بن سلمان

        نقش من این وسط چیه؟

      • بدون نام

        سعودی ننگت باد

    • بدون نام

      خدارا شکر.

    • بدون نام

      ان شا الله كه صلح بشه مردم بدبخت يمن نجات پيدا كنن

    • طوفان صحرا

      یمن بدونه هیچ اسلحه پیشرفته اتلافه عربی باامریکا شکست داد اخه کسی نیست به بن سلمان بگه این چه کاریه که کردی

    • کاربر

      خدا لعنا کنه حوسی ها گداگشنه رو!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا ظلم و حامیان ظالمین رو لعنت کنه

    • بدون نام

      حالا باد شاید به سمت ال سعود هم بورزد مراقب باشید نک وناله و نفرین ولعنت نفرستید حج باید برید

    • امیر

      خدا نکنه که از موقعیت اتش بس استفاده کنن. ونامردی کنن .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج