جاباما
۸۰۸۱۴۱
۱۷ نظر
۵۰۱۱
۱۷ نظر
۵۰۱۱
پ

عراقی‌ها بر سر دو راهی ایران و آمریکا

معافیت ۴۵ روزه آمریکا به عراق برای واردات گاز طبیعی و برق از ایران رو به اتمام است و عراق قصد دارد هیاتی را به آمریکا اعزام کند که از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، معافیت گرفته و به واردات گاز ایران ادامه دهد. معافیتی که اگر به کسب آن موفق نشود، خطر خاموشی بر سرعراق سایه خواهد انداخت.

خبرگزاری ایسنا: معافیت ۴۵ روزه آمریکا به عراق برای واردات گاز طبیعی و برق از ایران رو به اتمام است و عراق قصد دارد هیاتی را به آمریکا اعزام کند که از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، معافیت گرفته و به واردات گاز ایران ادامه دهد. معافیتی که اگر به کسب آن موفق نشود، خطر خاموشی بر سرعراق سایه خواهد انداخت.

بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، به برخی از مشتریان نفتی و گازی ایران برای ادامه واردات از ایران معافیت داده شد و عراق برای ادامه واردات گاز از ایران، موفق به کسب معافیتی ۴۵ روزه شد. البته مقامات عراقی اعلام کردند به حدود دو سال زمان نیاز دارند تا منبع جایگزینی پیدا کنند.

اکنون مهلت عراق درحالی رو به اتمام است که آمریکا مجددا فشار خود را برروی این کشور به‌منظور قطع واردات از ایران افزایش داده است. درمقابل عادل عبدالمهدی - نخست وزیر عراق، اعلام کرده که این کشور هیاتی را به آمریکا اعزام خواهد کرد تا از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، معافیت گرفته و به واردات گاز ایران ادامه دهد.

اقدامات عراقی‌ها برای جایگزین کردن گاز و برق ایران

در این راستا، سیدحمید حسینی - کارشناس ارشد حوزه انرژی - با تایید این خبر که عراق مجددا هیاتی را برای مذاکره به آمریکا اعزام می‌کند، به ایسنا گفت: معافیت‌های قبلی آمریکا به عراق ۴۵ روزه بود. بنابراین این موضوع که عراق دوباره از آمریکا برای ادامه واردات گاز از ایران مجوز بگیرد، مطرح است.

وی درباره وضعیت تامین برق در عراق توضیح داد: درحال حاضر ۸۰ درصد برقی که در نیروگاه‌های عراق تولید می‌شود، به گاز وابسته است و این کشور از نظر ذخایر گازی بسیار فقیر است. کارشناسان بر این باورند که اگر عراق بتواند همه گازهای همراه نفت خود را جمع‌آوری کند، می‌تواند ۳۵ میلیون مترمکعب گاز تولید کند.

درحالی که عراق به حدود ۱۵ هزار مگاوات برقی نیاز دارد تا کمبودهای فعلی خود را برطرف کند و امکان این‌که با ۳۵ میلیون مترمکعب گاز، بتوان ۱۵ هزار مگاوات برق تولید کرد، وجود ندارد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی، درباره این‌که عراق می‌تواند برای گاز یا برق ایران جایگزین پیدا کند، گفت: در دوره‌ای که مسائلی بین ایران و عراق پیش آمد و وزارت نیرو، صادرات برق به عراق را برای دریافت طلب خود قطع کرد، باعث شد که عکس‌العمل‌هایی داخل عراق شکل بگیرد.

برخی از وزرای عراق که علاقه‌ای به گسترش ارتباط با ایران نداشتند، در هیات دولت مطرح کردند که سایر کشورهای همسایه را برای واردات برق و گاز بررسی کنیم و هیات‌هایی را به عربستان، کویت و ...و روانه کردند. این اقدام آن‌ها عملا نتیجه‌ای در پی نداشت.

او ادامه داد: از سوی دیگر، عربستان اعلام آمادگی کرد که برای تاسیس برق خورشیدی، سرمایه‌گذاری می‌کند که قیمت آن یک‌چهارم قیمت برق ایران است اما باید گفت این طرحی نیست که به زودی به نتیجه برسد و هنوز به مرحله قرارداد هم نرسیده است.

امکان جایگزینی گاز و برق ایران برای عراق وجود ندارد

حسینی ادامه داد: از طرف دیگر، عراقی‌ها از ادامه خرید برق و گاز از سایر کشورها، منصرف شده و متوجه شدند که عملا نمی‌توانند کاری انجام دهند. اقدام دیگری که عراقی‌ها انجام دادند این بود که برای تامین برق آینده عراق، با شرکت‌های زیمنس و جنرال موتور مذاکراتی انجام دادند و ظاهرا قراردادهای بزرگی هم امضا کردند.

اما این شرکت‌ها اعلام کردند تا سال ۲۰۲۲ نمی‌توانند این نیروگاه‌ها را به بهره‌برداری برسانند. درواقع مذاکرات انجام شده اما بحث تامین مالی، فاینانس آن و نحوه قرارداد نهایی نشده است. بنابراین، عراقی‌ها می‌دانند که به هیچ‌وجه امکان جایگزینی گاز و برق ایران را ندارند.

وی ادامه داد: هم‌چنین اوضاع در جنوب عراق بحرانی است و با وجود این‌که درحال حاضر از ایران گاز و برق وارد می‌کنند، اما باز هم مردم عراق، به‌شدت ناراضی و بعضا آماده تظاهرات در بصره هستند.

با این اوصاف، دولت عراق نه می‌تواند و نه می‌خواهد نسبت به خرید برق و گاز از ایران تجدیدنظر کند؛ بنابراین باید به آمریکا فشار بیاورد تا معافیت‌ها را تمدید کند. نخست وزیر عراق هم اعلام کرده که این کشور بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست و علاقه‌ای به همراهی با تحریم های آمریکا ندارد.

به نظر من یا آمریکا مجبور است معافیت‌ها را تمدید کند یا نباید کلا از آمریکا تبعیت کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، آمریکا درنهایت برای واردات گاز و برق از ایران به عراق معافیت می‌دهد اما هدف این کشور این است که سایر مسیرهای همکاری ایران و عراق را متوقف کند. درواقع می‌خواهد از این طریق به عراق فشار وارد کند و هزینه‌هایی را بگیرد که عراق در سایر گزینه‌ها با ایران همکاری نکند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عراق هم ابزار لازم برای فشار به ایران دارد که این ادم نخواسته بهش اشاره کنه والا عراق قدرت دریافت برق مجانی از ایران داره خخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا . عراق اگر دوراهی هم داره بخاطر پول مفت ایرانه که نمیتونن ازش بگذرن نامردا

    • بدون نام

      خب به ابزار عراق اشاره نکردی مثلا عراق میتونه اسمانش رو پرواز تهران دمشق و بیروت ببنده . اینم اهرم فشار عراق به کارشناتون بگین تا سوادش بالا بره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیشتر پروازهای ایران از آسمان ترکیه انجام میشه.در ضمن ایران هم می تواند آسمانش را جهت رفتن به شرق آسیا بروی عراق ببندد.

    • بدون نام

      اصلا باید ایران برق وگاز را قطع کند اینها ادم نیستن که بهشون کمک کنیم الان چون محتاج‌هستن. سوی مامیاین.

    • بدون نام

      بله باید هم علاقه نداشته باشن با ایران رابطه بر قرار کنن جوانهامون را شهید کردن و کشور مون را نابود کردن در عوض ما اب وبرق بهشون دادیم کشورشون را هم اباد کردیم درعوض اولین دشمنمون هم عراق است که به دوشقه نصف میکنه که حق ملت را بهشون دادیم

    • بدون نام

      به سمت آمریکا باور کنید خوشبختی سمت آمریکاست سمت ایران بیای نابود میشی

    • بدون نام

      دوراهی نداره حکومت عراق دست. نشانده امریکاست مشخصه که کدوم سمت میره

    • بدون نام

      خرشون از پل گذشته

    • بدون نام

      دوراهی وجود نداره اولویت منافع ملی برای هر کشور چیزی تو کشور ما منافع ملی اولویت اخره عراقم امریکا را انتخاب میکنه

    • بدون نام

      هم خودشون بروند هم گردشگرهاشون . یعنی چه که الان اینهمه فروشگاه عراقی در ایران مجوز فعالیت گرفتن ؟
      من که حضور عرب های غیر ایرانی را برنمی تابم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشور ترکیه برای ایجاد این فروشگاه ها میلیونها لبر و دینار هزینه می کند
        کاشکی بری مقداری اقتصاد بخوانی.

      • بدون نام

        وابستگی های این دو کشور بیش از این حرفهاست که عربستان و امارات و مصر و اردن و.....بتوانند ایجاد تفرقه و اختلاف کنند.

    • محمد سلطان

      برق؟ تابستان که برق تهران قطع میشد همه صادرات برق را تکذیب میگردید.

    • بدون نام

      برجام‌نافرجام ظریف روحانی کجایی دقیقاکجایی استعفاتوبنویس یابیامناظرحسن خطرداره افغانستان گشنه اویزون جیرخوارم ایران وتحریم کرده چه برس عراق

    • بدون نام

      وای به حال ایران

    • بدون نام

      حالا درست شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج