۸۰۸۲۵۴
۲۴ نظر
۵۰۲۵
۲۴ نظر
۵۰۲۵
پ

ازدواج سفید یا هم‌باشی؛ معضل یا انتخاب آگاهانه؟

ازدواج سفید که چندسالی است در کشور ما رواج پیدا کرده، به ازدواجی می‌گویند که دختر و پسر با یکدیگر زندگی مشترکی را آغاز می‌کنند بدون آنکه عقد رسمی صورت گرفته باشد یا حتی خانواده‌های آنان خصوصا دختران در جریان این موضوع باشند.

رویداد ۲۴: ازدواج سفید که چندسالی است در کشور ما رواج پیدا کرده، به ازدواجی می‌گویند که دختر و پسر با یکدیگر زندگی مشترکی را آغاز می‌کنند بدون آنکه عقد رسمی صورت گرفته باشد یا حتی خانواده‌های آنان خصوصا دختران در جریان این موضوع باشند.

به تازگی تحقیقی توسط یک پژوهشگر درباره ازدواج سفید در سه کلان‌شهر تهران، مشهد و اصفهان انجام شده که در آن گفته شده برخی جوانان این نوع زندگی مشترک را به عنوان سبکی از زندگی بذیرفته‌اند. در عین حال این نتیجه نیز حاصل شده که برخی مسئولان و کارشناسان را با عنوان معضل اجتماعی معرفی کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۰ ازدواج سفید در نروژ، فرانسه، سوئد و اسپانیا آنقدر رواج پیدا کرده که قوانین حقوقی مشابه با ازدواج‌های رسمی برای آنها وضع شده است. هماکنون ازدواج سفید بسیار در ترکیه استفاده می‌شود. کامیل احمدی در تحقیق خود گفته در مصر و شهرهای اسکندریه و قاهره، بیروت و غرب لبنان و حتی تونس این شیوه زندگی در حال رشد است.

هرچند مسئولان دولتی سعی می‌کنند درباره این موضوع سخنی نگویند و آن را مسکوت بگذارند، اما در روزهای گذشته رحمانی فضلی وزیر کشور گفته است که درباره ازدواج سفید تحقیقات ویژه باید انجام شود.

وزیر ورزش و جوانان ازدواج سفید را ناهنجاری خوانده بود و هم تنها به گفتن این جمله اکتفا کرده بود که ریشه این ناهنجاری تنها به مسایل اقتصادی مربوط نمی‌شود و مشکلات فرهنگی، روحی، روانی و عدم آگاهی از پیامد‌های این ارتباطات باعث توسعه معضل ازدواج سفید شده است.

برخی مقام‌های قضایی نیز سکوت خود را در این باره شکسته‌اند. صادقی معاون قوه قضائیه که از واژه «هم‌باشی سیاه» به جای «ازدواج سفید» استفاده کرده، گفته است: «این امر خلاف شرع و قانون است، اگر کسی مقدمات این موضوع را فراهم کند یا به هر نحوی زمینه این کار را تسهیل کند و از این موضوع اطلاع داشته باشد او هم کار غیرقانونی و غیرشرعی انجام داده و به اشاعه فحشا کمک کرده است»

مجید ابهری پیشتر گفته بود که خطر پیشی گرفتن ازدواج سفید از ازدواج رسمی وجود دارد. حوادث خیابان انقلاب و رواج ازدواج سفید میان جوانان نشان می‌دهد مردم و خصوصاً جوانان شکل دیگری زندگی می‌کنند که ارتباطی با سبک زندگی مسئولان ندارد.

اما آیا ازدواج سفید نوعی انتخاب آگاهانه برای زندگی است که با توجه به تغییر معیارهای جامعه ایجاد شده یا باید آن را عنوان معضلی اجتماعی نگریست؟

محمد علی الستی فعال و کارشناس مسائل اجتماعی گفته موضوع ازدواج سفید را از دو منظر نگاه می‌کنیم؛ ابتدا از منظر تحولات نظام خانواده که شما اگر به شکل‌های متعدد خانواده در طول تاریخ نگاه کنید، شکل خانواده به دلیل شرایط متفاوت، تغییرات زیادی داشته است. ما در یک دوره‌ای نظام عشیره‌ای را داشتیم که خانواده‌های بزرگ و گسترده‌ای را شامل می‌شد و همه با هم در نزدیکی هم و در کنار بزرگ خاندان زندگی می‌کردند، بعد از آن خانواده‌ها کوچکتر شد تا جایی که به خانواده‌های تک واحد تبدیل شدند و این پذیرفته شد که پدر با مادر و فرزندان زندگی کنند.

الستی می‌گوید شرایط زندگی امروزه ما به دلیل عواملی همچون اقتصادی، محدودیت‌ها و ... باعث شده مکانیزمی ایجاد شود که جوانان بخواهند با یکدیگر زندگی کنند که شاید مشکل شرعی هم نداشته باشد اگر روابط و ضوابط شرعی در آن رعایت شود و تقریبا همانند همان ازدواج موقت است. از منظر تحول نظام خانواده می‌توان حدس زد که خانواده‌ها دستخوش تغییر هستند و ما عملا در یک مرحله گذار را طی می‌کنیم.

این کارشناس اجتماعی با بررسی این موضوع از منظر آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: اگر ماجرا را به عنوان معضل ببینیم، نوع تغذیه، تعهد، بیکاری، محرک‌های محیطی، تنوع و محرک‌های جنسی باعث شده تا شرایط زندگی ما نسبت به ۱۵۰ سال قبل متفاوت باشد. همه این عوامل از یک سو جوانان را به سمت پیدا کردن مکانیزم‌هایی برای ارضای خواسته‌های جنسی خود سوق می‌دهد، و از طرفی آن‌ها را برعهده گرفتن مسئولیت سنگین خانواده باز می‌دارد. اگر ماجرا را از جهت ببنیم، می‌توان پدیده ازدواج سفید را یک آسیب اجتماعی دید و آن را بررسی کرد.

او با بیان اینکه اگر به عوارض اجتماعی توجه نشود به آسیب اجتماعی و اگر به آسیب‌ها نیز توجه نشود به بحران اجتماعی تبدیل می‌شوند، تصریح کرد: نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که درصد بالایی از این ازدواج‌ها به عنوان یک مرحله آزمایشی و آشنایی باقی می‌مانند و به ازدواج دائم نمی‌رسد.

الستی می‌گوید: با توجه به تحقیقات صورت گرفته نمی‌توانیم بگوییم که ازدواج سفید می‌تواند مکانیزیم مناسبی برای آشنایی پیش از ازدواج نیست، هرچند که برخی سعی داشتند تا این مسئله را به عنوان مقدمه‌ای برای آشنایی پیش از ازدواج و به نوعی نامزدی معرفی کنند، اما باید بدانیم که در اصل اینگونه نیست. اکنون آمار دقیقی از سن این افراد در دست نیست، اما عموما سن این اتفاق از پایان دبیرستان تا حدود ۴۰ سال است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من الان یک ساله عقد هستم و با این شرایط و اوضاع کار به هیچ عنوان نمیتونم زندگیم رو شروع کنم،اگرم آدم بخواد نمیتونه
      شرایط فقط مطلوب یک سری قشر خاص هست و بس
      بهترین راه همین ازدواج سفیده، حداقل هزار مدل استرس نداری..

      پاسخ ها

      • hassan.h

        در ازدواج سفید بانوان متضرر می شوند
        مردان بلهوس به راحتی چند صباحی از آنها کام گیری می کنند و سپس کیس جدیدی را پیدا کرده جایگزین می کنند و با لطایف الحیل نفر قبلی را طرد می کنند
        هر شرایطی هم که باشد حیا عفت ازدواج مشروع و قانونی همه اینها به نفع بانوان است لطفا منافع بانوان را با همراهی کردن با مغرضان تضییع ننمایید آنهائی که ازدواج سفید را گسترش می دهند دشمنان نظام خانواده هستند
        از سادگی بعضی بانوان تعجب می کنم زمانی که حتی با ازدواج رسمی و قانونی اینهمه پرونده قضائی اجحاف به حقوق زنان داریم تسلیم چنین عملی می شوند

      • عامو

        ازدواج سفید یا صیغه یکی از بزرگترین اشتباه شرعی و قانونی بوده و میتوان آن را یک تراژدي غم انگیز مردم دانست که فعلاً اول کار است بیست سی سال بگذرد این رفع عطش جنسی آن روی سیاه خود را نشان خواهد داد،

    • نطری

      یک ضرب المثل قدیمی / گفته روزی دل از ابروی دخترم گذاشتم که تنها فرستادمش دنبال گاوها/ به نطر من بیسواد پیشرف تمدن وعلم وسواد آرام آرام همه چیز انسان را می گیرد وآرام ارام نسل انسان را از بین می برد وهیچکس نمی تواند هچکاری بکند

    • بدون نام

      این همباشی همه ی سود و منفعتش برای جنس مذکره و بس و همه ضرر و زیانش برای جنس زن و بس، برا مردای بی مسولیت بی عرضه چی بهتر ازین که هلو بپر تو گلو...من از زنان و دختران سرزمینم میخوام که اصلا و ابدا وارد این بازی های کثیف نشن،که همش براشون رنج و مشقته ...البته اینم بگم کسی که واقعا یکی رو دوست داره حاضره ازدواج رسمی بکنه ولی کسی که اینو انتخاب میکنه از خودش هم مطمئن نیست که میخواد ادامه بده یا نه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این نظر خودته ولی من میگم اگه ضرره براهردو هست فرق نمیکنه

      • بدون نام

        ببین خانم متفکر
        ربطی به عرضه نداره،،با عرضه ترین مردها هم زاییدن
        فقط آدم از توقع شما خانوما حیرون میمونه که عین قیمتها شده،فقط میره بالا،پایین بیا نیست

    • علی

      ازدواج سفید اسمیه که تو اروپا و....میشه اسمش این باشه تو ایران چون هیچ قاعده و قانونی نداره همون روابط نامشروع دختر و پسر شده که خیلی خیلی رواج داره و جامعه پذیرفته این موضوع رو همه دوست دارن اینجوری زندگی کنن...داریم کم کم می بینم ایران به مقام انسانیت رسیده!!!!

    • بدون نام

      نه آسیبه نه بحران
      یه راه حله برای زندگی مشترک
      اینکه دو نفر باهم زیر یه سقف زندگی کنن چیز بدیه یا یه نفر با وجود داشتن همسر بره هر چنتا که خواست ازدواج موقت بکنه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لعنت خدا برهرچه آدم نفهم که از این طرحهای خانمانسوز حمایت میکنه.آقای باغیرت آیا این عمل حیوانی را برای خواهر ومادر ودختر خودتان هم میپسندید.

    • بدون نام

      این ازدواج نیست ،این زندگی لجن است،فساد است ونتیجه آن سقوط اخلاقی دریک جامعه است که جوانان رابه ورطه نابودی وتسلیم در برابربیگانگان است.ازهم گسیختگی خانواده ها ورواج فحشا ودشمنی باخداست.لعنت برشما

    • بدون نام

      ازدواج سفيد با فرهنگ حاكم بر جامعه ما همخواني نداره بخصوص برا دخترا ولي برا فرنگيا خوبه دوسال باهم هستن بعد هم تو بخير و ما به سلامت

    • بدون نام

      سالها در بانکی دولتی مشغولم استخدام نمی کنندبی تکلیف هستیم در این میان ازدواج کردم ودو بچه دارم ومحتاج نان شب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشید ولی بیخود در این میان ازدواج کردی و بیخودتر دو بچه را بدبخت

      • بدون نام

        اگر در بانک مشغولی چرا محتاج نان شب.الکی جفنگ میگی....

    • امین

      ببینیند بخاید یا نخاید زندگی مجردی در ایران و دنیا رو به افزایشه.مسعولیت پذیری دختر و پسر کم شده.حالا دونفر میخان بدون هیچ تعهدی با هم زندگی کنن و هروقتم از هم خوششون نیومد همدیگرو ترک میکنن.این کجاش اشکال داره.از بعد شرعیش هم میتونن بین خودشون یه خطبه بخونن تا مشکل شرعیش هم حل بشه.فقط در این مدل ازدواج باید دور خانواده داشتن و بچه دار شدن رو خط کشید.چون تو این ازدواج چیزی به نام خانواده معنی نداره

      پاسخ ها

      • ق

        برای باهم باشی زنان این کاره باید داخل واژن را با آب گیاه نروک حمول نمایند تا بچه دار نشوند بزنید رو دست اروپا

    • بدون نام

      ی زمانی مرسوم بوده یک مردبا4زن عقدی وبی نهایت صیغه وچندین کنیز نیاز جنسی وعاطفی شو برطرف میکرد الان هم ی عده این مدل زندگی(ازدواج سفید) رو می پسندن؛باور کنید دوره زمونه عوض شده وبه زور نمیشه جوانان رو وادار به انجام کاری کرد که خودشون نمیخوان؛دستشونم درد نکنه؛نه ماخوبیم که تو زندگی متاهلی ازصبح تا آخر شب اینقد استرس میکشیم که تو 30سالگی همه موهامون ریخته یا سفید شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرفت درسته ولی تشکیل خانواده بهتره اگه شرایط اقتصادی جور باشه

    • بدون نام

      خیلی خوبه با این وضع اشتغال و اقتصاد. ازدواج سفید مفیده

    • منهی

      کلمه ازدواج سفید را بکار نبرید که اشتباه است جون ازدواج رسمی وقانونی را زیر سئوال می برد همان با هم باشی صحیحتر است ویکی از موارد آن حال وحوصله نداشتن بعضی از دختران برای نگهداری فرزند وخانه داری می باشد که خدا بدهد عاقبت به خیری

    • و

      برای بچه دار نشدن زنان که خود خوب بلد هستند قرص بخورند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخر وعاقبت این کار برا خانمها بدبختی وبیچارگیه چون خیلی بعیده که یک آدم حسابی راضی به ازدواج بااینجور افرادباشدو تن فروشی،اعتیادوکارتن خوابی نتیجه زندگی بسیاری از این آدما خواهد بود..

    • بدون نام

      تمام مشکلات برمیگرده به وضعیت اقتصادی ضعیف یه مرد،از حقیقت هم نمیشه فرارکرداونم نیاز جنسی ،مگه یه مرد یایه دختر تا چقدر جوان هستند بیشتر، جوانان از تحت تاثیر فشار همه جانبه سراشون سفید شده وقتی نگا میکنی که دیگه پات لبه گوره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج