۸۰۸۵۷۴
۴ نظر
۵۰۱۶
۴ نظر
۵۰۱۶
پ

خباز: فامیل بازی مسئولان، ناامید کننده است

محدرضا خباز به آرمان می گوید: حس بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و مدیران کشور عمده‌ترین آسیب است. سپس این امر باعث می‌شود تا جوانانی که تحصیل می‌کنند و از آزمون‌های سختی عبور می‌کنند، وقتی ببینند فرزند مسئولی، یک‌شبه ره صدساله را می‌پیماید، بی‌انگیزه خواهند شد.

«آرمان» درباره پدیده خویشاوندسالاری با محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاندار سابق خراسان شمالی گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

طی حدود 15 سال اخیر، بحث انتصاب‌های فامیلی در بین مدیران دستگاه‌های مختلف امری عادی شده و واکنش‌هایی را به همراه داشته است. چرا قبح خویشاوندسالاری ریخته شده است؟

یکی از ایراداتی که به رژیم پهلوی گرفته می‌شد، خانواده‌ای هزار فامیل بود که تمام مناصب را خودشان تعیین می‌کردند و در دست خود داشتند و از ورود شایستگان به قدرت جلوگیری می‌شد. امام راحل هم خود را خدمتگزار مردم می‌دانستند که یک افتخاری بود هم برای خود و دیگران. آن موقع خانواده و یا فرزندان مدیران انتظار نداشتند که از موقعیت پدران و مادران خود سوءاستفاده کنند.

در دهه‌های بعدی چرا همان حس خدمت به مردم و خادم ملت بودن بدون چشمداشت، در بین مسئولان کمرنگ شد؟

البته هنوز هم مدیرانی هستند که مانند اوایل انقلاب زندگی می‌کنند. اما مدیرانی هم هستند که برای خود و خانواده‌شان جایگاه و موقعیت ویژه قائل می‌شوند که این امر از دید مردم پنهان نیست. مردم چنین رفتارهایی را نمی‌پسندند و به چشم سوءاستفاده تلقی می‌کنند.

آیا خویشاوندسالاری به جای شایسته‌سالاری، یک اشکال ساختاری در عرصه مدیریتی کشور است و یا صرفا به اشکالات شخصیتی و تنها معطوف به شخصیت افراد است؟

صدها هزار شهید ندادیم که مدیران برای فرزندانشان مناصبی در نظر بگیرند و پست‌ها را به آنها بدون کمترین شایستگی بدهند. این امور به خود افراد باز می‌گردد و در نوعی خودپسندی و خودبرتربینی تبلور یافته است. اما از سویی ساختارهای کشور هم دارای اشکال است که باید این ساختارها اصلاح شود.

در اتاق بازرگانی این امر رعایت شده و مدیران اتاق، از به‌کارگیری خویشاوندان و فرزندان خود منع شدند. می‌توان در آیین‌نامه‌های دولتی و بخشنامه‌ها هم، چنین مواردی را در ادارات و دستگاه‌ها به اجرا گذاشت که مدیران حق نداشته باشند فرزندان و خویشان خود را در دستگاه‌ها به‌کار گیرند. بنابراین در بحث خویشاوندسالاری، هم مشکلات ما ساختاری است و هم فردی.

اکنون برخی از انتصاب‌های فامیلی، رسانه‌ای و با واکنش منفی مردم مواجه شده است. با توجه به اینکه مردم مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی دارند، آیا اینگونه اخبار باعث نارضایتی مردم نیست؟ در مقابل چنین فامیل‌بازی برخی مدیران چه می‌توان کرد؟

دو راه دارد؛ یا مجلس یا دولت و یا با کمک هم، با یک قانون روشن و صریح به این امور پایان دهند. هر دو قوه هم می‌توانند نشست‌های مشترک داشته باشند و به یک جمع‌بندی برسند و رخنه‌هایی را ببندند که باعث سوءاستفاده عده‌ای و در سوی دیگر موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کند. این هر دو قوه با همراهی هم می‌توانند پدیده خویشاوندسالاری را پایان داده و یا کاهش دهند.

اکنون قانون محکم و صریحی در رابطه با عدم به‌کارگیری فرزندان و یا نزدیکان مدیران در مناصب، وجود ندارد؟

خیر فعلا چنین قانونی وجود ندارد. البته همان‌طور که عرض کردم، در اتاق بازرگانی چنین منعی وجود دارد. هیات رئیسه اتاق، از ورود افراد نزدیک به مدیران در اتاق جلوگیری کرده است. دولت هم می‌تواند از این امر، الگو برداری کند.

عمده‌ترین آسیب‌هایی که خویشاوندسالاری می‌تواند به کشور و جامعه وارد کند، چیست؟

حس بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و مدیران کشور عمده‌ترین آسیب است. سپس این امر باعث می‌شود تا جوانانی که تحصیل می‌کنند و از آزمون‌های سختی عبور می‌کنند، وقتی ببینند فرزند مسئولی، یک‌شبه ره صدساله را می‌پیماید، بی‌انگیزه خواهند شد و با وجود دارا بودن شایستگی و استعداد، برای خود آینده‌ای متصور نخواهد بود. بنابراین شاهد عدم تلاش و انگیزه و شور و نشاط در جوانان خواهیم بود که می‌تواند در عرصه‌های مختلف به کشور آسیب برساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      بازم سیاه بازی؟آخہ میشه اونم درایران مهد دلیران فامیل بازی وانتصاب فامیلی ازبین برد؟شدن کہ میشه ولی نمی خواهیم که بشه واقعیت اینه!!!!

    • پدر

      مقامات کی هستند از آقای رئیس جمهور شروع کنیم که داماد جدیدش را معاون یکی از وزارت خانه ها کرد لطفا اگر اطلاعات دارید اسامی همه را بنویسید...

    • بدون نام

      صحت خواب عزیزم.چقدر زود بیدار شدی

    • بدون نام

      صحت خواب عزیزم.چقدر زود بیدار شدی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج