۸۰۹۰۵۴
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

رفتار‌های عجیب در بعضی مراسم‌های زنانه

گلریزان یا گلریزون، از قدیمی‏‌ترین سنت‌های پهلوانی است. سنتی که از میدان خاکی کشتی به زیر سقف زورخانه رسید، رسم و رسوم و راه و روشی یافت، اما به هر حال هدفش یک چیز بود؛ کمک به مردمان نیازمند، چنان که آبروی‏شان حفظ شود و به عسر و حرج نیفتند. این سنت پیشتر مردانه، زنانه هم شد و رسم سفره‌های حاجت‌خواهی و مولودی‌خوانی و روضه‌های عزاداری اندرونی‌ها هم شد.

روزنامه ابتکار: گلریزان یا گلریزون، از قدیمی‏‌ترین سنت‌های پهلوانی است. سنتی که از میدان خاکی کشتی به زیر سقف زورخانه رسید، رسم و رسوم و راه و روشی یافت، اما به هر حال هدفش یک چیز بود؛ کمک به مردمان نیازمند، چنان که آبروی‏شان حفظ شود و به عسر و حرج نیفتند. این سنت پیشتر مردانه، زنانه هم شد و رسم سفره‌های حاجت‌خواهی و مولودی‌خوانی و روضه‌های عزاداری اندرونی‌ها هم شد.

با این حال، چنان که این روزها بسیاری از این سفره‌ها و سنت‌ها در گذر زمان تغییر شکل داده و بر مدار «مُد»، «شیک» و «مجلسی» شده‌اند، در برخی مراسم این چنین، خیرخواهی توام با حفظ آبروی انسان‌ها، به یک رودربایستی و ژست نیکوکاری تبدیل شده که گلریزون را با ریا و چشم و هم‌چشمی، خزان کرده است.

داستان یک گلریزان عجیب

زهرا که اخیرا به یکی از سفره‌های مولودی‌خوانی زنانه دعوت شده است، در این باره می‌گوید: «یکی از آشنایان ما را به سفره مولودی‌خوانی دعوت کرده بود. در حاشیه پذیرایی معمول این سفره‌ها و البته مولودی‌خوانی، در میان مجلس نشاندند. خانم جلسه‌ای مراسم، توضیح داد که دختر از زلزله‌زدگان کرمانشاه است و برای ازدواج نیاز به تامین جهیزیه دارد و چشمش به کمک شماست».

وی اضافه می‌کند: «در پایان این به اصطلاح گلریزان، حدود ۳ میلیون تومان برای دختر جمع شد. در این میان یکی دیگر از حاضران وعده گرفت که مجلس بعدی در خانه آنها خواهد بود و باز هم برای دختر گلریزان می‌کنند». زهرا در پایان می‌گوید: «با پرس و جویی که کردم، چنین مراسمی در این دوره‌ها، در موارد دیگری هم برگزار می‌شود، اما این که فرد نیازمند را در میان جمع بنشانند و برایش کمک جمع کنند برایم عجیب بود. به نظر می‌رسید که خود دختر هم معذب است، اما ناچاری باعث شده است که تن به این شرایط دهد».

گلریزان در دین و سنت

ریشه‌های گلریزان را برخی به گذشته اساطیری و پهلوانی ایرانیان نسبت می‌دهند و برخی آن را در شیوه و روش بزرگان دین اسلام جست‌وجو می‌کنند؛ هنگامه‌ای که امام علی(ع) شبانه و ناشناس به فقرا کمک می‌رساند و امام حسن(ع) که به کریم اهل بیت شناخته می‌شود، سه باره، تمام دارایی خود را انفاق می‌کرد. در آیات، احادیث و روایات اسلامی درباره شیوه‌های انفاق و کمک به نیازمندان، شروطی آمده است که بسیاری از آنها به حفظ حرمت و آبروی نیازمندان تکیه دارند.

گلریزون‌های قدیم و جدید

مهری خانم، ۶۶ ساله، از کسانی است که سنت برگزاری سفره‌های نذری و مولودی‌خوانی در خانواده‌شان قدیمی است. نه تنها از قدیم بارها از سوی فامیل و همسایه‌ها به چنین مراسم‌هایی دعوت شده، که خودش هم بانی برگزاری دو سفره نذری از طرف خود و مادر مرحومش است. با او از طریق پسرش آشنا می‌شویم و حاضر می‌شود درباره رسوم جدید و عجیب این سفره‌ها و مولودی‌ها مصاحبه کند.

مهری‌ خانم می‌گوید: «گلریزون برای جهیزیه، بیماری و حتی در مواردی کمک خرج سفرهای زیارتی و مانند آن از قدیم در سفره‌ها و مولودی‌ها رسم بود. معمولا حلقه‌های مرکزی از بزرگترها بود که برگزاری این مراسم را مدیریت می‌کرد و اگر کسی به کمکی نیازی داشت، به آنها می‌گفت تا گلریزان را مطرح کنند. در اغلب موارد، نام نیازمند برده نمی‌شد، مگر اینکه خود فرد مشکلی با این موضوع نداشت و ماجرا هم به خیر و شادی بود».

وی می‌افزاید: «الان این کار محدود به سفره‌ها نیست. با آمدن موبایل‌ها و اینترنت و اینها، الان مثلا خود من در چند گروه تلگرامی عضوم که زیر نظر یک یا چند نفر معتمد، برای کمک به دیگران پولی جمع می‌شود و اگر کسی هم رابطه‌ای برای حل مشکل کسی داشت، مطرح می‌کند». مهری خانم تصریح می‌کند: «من هم به چنین مجالسی که می‌گویید دعوت شده‌ام، اما درباره این مسائل یا تذکر می‌دهم و یا اگر نپذیرند، دیگر در مراسم‏شان حاضر نمی‌شوم.

رفتارهایی که در برخی از این سفره‌ها می‌بینم خوب نیست. گذشته از اینکه در لباس پوشیدن و پذیرایی‌ها چشم و هم‌چشمی می‌کنند، می‌بینم که مثلا در گلریزون‌ها، مبلغ جمع شده در یک سفره را با مبلغ جمع شده در مولودی دیگر مقایسه می‌کنند و به این فخر می‌فروشند و آن یکی را مسخره می‌کنند یا پشت سر دیگران درباره مبلغ کمک و یا اینکه چرا کمک نکرده‌اند حرف می‌زنند.

اینها نه تنها غیبت و گناه است که باعث می‌شود اجر گلریزان هم از بین برود و من فکر می‌کنم که حتی خیر پولی که برای کمک جمع شده را هم می‌برد». وی در پایان یادآور می‌شود: «هنوز بزرگان زیادی زنده هستند که با مراسم و سنت‌های خوب قدیم این مراسم آشنا هستند. اگر کسی هم نمی‌داند، می‌تواند از آنها بپرسد تا راه درستش را یاد بگیرد. نباید این کارهای خوب را درگیر این آداب و رسوم جدید غلط کرد».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه تعاریف بدی این چه مراسمی هست کمک نمی کنید با این کار آبرو نیازمند می برید اسم خودتون هم میزارید انسان

    • بدون نام

      زنا کدوم کارشون درست و روی روال این کاراشون باشه زنن دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول

    • هی وای من

      مادر من عضو یه همچین جلسه هایی شده ماهی ۵ الا ۱۰ هزار تومن میدن تا بعد از مرگشون براش صلوات بفرستن

    • رز

      اولا این مراسم زنونه ست نرها چرا میخونن ؟در جواب اون نر که میگه زنها کدوم کارشون درسته ننه خودشم میگه میشه ی کار بدرد بخور نرهای بو کندو رو بگی؟

    • بدون نام

      اخه زن مگه عقل داره؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج