۸۰۹۳۷
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

پرگوشت ترین منوی کشور از آن تهرانی ها

قیمت گوشت در ایران و کشورهای دیگر

گزارش های رسمی از کاهش جزئی قیمت گوشت در خرده فروشی ها حکایت دارد؛ چیزی حدود هزار تومان در هر کیلو اما گزارش میدانی هفت صبح نشان می دهد نسبت به ماه گذشته هیچ گونه تفاوتی در قیمت گوشت قرمز مشاهده نمی شود.

قیمت گوشت در ایران و کشورهای دیگر





روزنامه هفت صبح: گزارش های رسمی از کاهش جزئی قیمت گوشت در خرده فروشی ها حکایت دارد؛ چیزی حدود هزار تومان در هر کیلو اما گزارش میدانی هفت صبح نشان می دهد نسبت به ماه گذشته هیچ گونه تفاوتی در قیمت گوشت قرمز مشاهده نمی شود.

ایرانی ها سالانه یک هشتم درآمد نفتی خود را صرف خرید گوشت قرمز می کنند اما با این وجود مصرف گوشت قرمز در ایران تنها نیمی از سرانه مصرف مردم جهان است و قیمت گوشت در کشور ما تقریبا دو برابر قیمت جهانی گوشت است. جالب است بدانید در این بین تهرانی ها حدود یک ششم کل گوشت قرمز موجود در بازار ایران را مصرف می کنند و چند سال متوالی است که این رکورد را از آن خود می کنند.

ایرانی ها چقدر گوشت می خورند؟

گزارش هزینه های خانوار ایرانی بانک مرکزی نشان می دهد که هر خانواده ایرانی در سال 1380 چیزی معادل 257 هزار تومان به صورت سالانه برای خرید گوشت قرمز هزینه کرده است که این عدد در سال گذشته به 958 هزار تومان در سال رسیده است اما آیا این به آن معناست که مصرف گوشت بین خانواده های ایرانی حدود چهار برابر شده است؟

خیر این به معنای تورم 400 درصدی گوشت در یک دهه گذشته است زیرا آمار سهم خرید گوشت در سبد هزینه های ناخالص خانوادر ایرانی نشان می دهد که سهم گوشت از کل هزینه های خانواده ایرانی از 4.3 درصد در سال 1380 به 3.8 درصد در سال گذشته کاهش پیدا کرده است اما موضوع جالب دیگری که از این گزارش آماری استنباط می شد این است که مردم ایران معادل یک هشتم درآمدهای نفتی خود گوشت قرمز می خرند.

21 میلیون خانوار ایرانی سالانه چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان گوشت قرمز مصرف می کنند. این در حالی است که طبق اعلام بانک مرکزی، درآمد ایران از فروش نفت در سال 91 بیش از 68 میلیارد دلار بوده است که با در نظر گرفتن قیمت 2500 تومان برای هر دلار، می توان گفت که درآمد نفتی ایران چیزی در حدود 170 هزار میلیارد تومان بوده است که اگر این رقم را تقسیم کنیم بر مقدار پولی که ایرانی ها بابت خرید گوشت قرمز هزینه می کنند نتیجه آن می شودکه عددی حدود یک هشتم درآمد نفتی کشور صرف خرید گوشت قرمز می شود.

مقایسه سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران و جهان نشان می دهد که مردم ایران حدود 40 درصد کمتر از مردم جهان گوشت قرمز مصرف می کنند. سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر ایرانی 10 کیلوگرم در سال است این در حالی است که میانگین مصرف مردم جهان 18کیلوگرم در سال است. آمارها نشان می دهند مردم ایران با تورم سالانه گوشت قرمز مصرف این رقم کالای غذایی را کاهش داده اند و در عوض سرانه مصرف گوشت مرغ را افزایش داده اند.

قیمت گوشت در بازار ایران و جهان

متوسط قیمت گوشت قرمز در بازار ایران 30 هزار تومان به ازای یک کیلوگرم است و متوسط قیت جهانی گوشت قرمز 5 دلار است که با در نظر گرفتن قیمت 2500 تومان برای هر دلار، می شود گفت که قیمت گوشت قرمز در بازار ایران چیزی حدود دو برابر نرخ این کالا در بازارهای جهانی است.

گرانی گوشت قرمز در ایران به عوامل متعددی بستگی دارد که باعث می شود هزینه تولید گوشت د رایران بالاتر از سایر نقاط جهان باشد. به جز سیاست گذاری های نادرست تولید گوشت در ایران، باید گفت که اقلیم کشور ایران به دلیل خشکسال بودن چندان برای تولید گوشت ارزان قیمت مناسب به نظر نمی رسد زیرا به گفته تولیدکنندگان، 70 درصد هزینه تولید گوشت قرمز وابسته به خوراک دام است که در کشورهای اروپایی به دلیل فراوانی مراتع طبیعی و علفزارها، تولید کننده هزینه چندانی برای تامین خوراک دام خود انجام نمی دهد اما دامدار ایرانی مجبور به واردات خوراک دام از کشورهای خارجی است که همین موضوع هزینه تمام شده تولید گوشت در ایران را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد.

پرگوشت ترین منوی کشور از آن تهرانی ها

آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران نشان می دهد که در سال گذشته 416 هزار تن دام در کلیه کشتارگاه های کشور ذبح شده است که بیشترین آمار 248 هزار تن و مربوط به کشتار گاو و گوساله بوده است. در ردیف دوم دام کشتار شده در کشتارگاه های ایران، گوسفند با 128 هزار تن قرار دارد و بز با 32 هزار تن و گاومیش و شتر هر کدام با پنج هزار تن در ردیف های بعدی کشتارهای دام در کشتارگاه های کشور قرار دارند. این آمارها البته نکات جالب دیگری را هم فاش می کنند و آن اینکه مردم تهرانس ال گذشته با مصرف یک ششم کل گوسفندهای ذبح شده و یک هفتم کل گاوهای ذبح شده در کشور، رکورد گوشتخوارترین مردم ایران را به نام خود ثبت کرده اند. البته این آمار تهرانی ها تنها متعلق به سال گذشته نیست و پایتخت نشینان چندس ال متوالی است که رکورد مصرف بی رویه گوشت میان مردم کشور را از آن خود می کنند.

جالب است که بدانید اصفهانی ها با مصرف یک پنجم گوشت شتر و یک سوم گوشت بز، رکوردداران مصرف گوشت شتر و بز در کشور هستندو خوزستانی ها با مصرف یک دوم گوشت گاومیش، رکورد مصرف گوشت گاومیش را به نام خود زده اند.

گزارش های مرکز آمار ایران همچنین نشان می دهد که 400 کشتارگاه پایبندی بیشتری به ذبح بهداشتی دام نشان داده است. این در حالی است که قزوینی ها تنها یک کشتارگاه در استان خود دارند. گفتنی است کارشناسان دامپزشکی کشور با ذبح و کشتار دام توسط مصرف کنندگان و خارج از کشتارگاه مخالفند و معتقدند کشتار دام در خارج از کشتارگاه امکان شیوع بیماری ها را بالا می برد و از سلامت دام ذبح شده هیچ اطمینانی وجود ندارد.

متقلبان بازار گوشت چگونه کلاهبرداری می کنند؟

1- حتما شما هم پشت ویترین تعدادی از قصابی های شهرتان متوجه شده اید که گوشت درون برخی از انواع بسته بندی ها بسیار خوشرنگ تر و قرمز شفاف تری است و با خود تصور کرده اید که این گوشت ها باید تازه تر و تردتر باشداما دست نگه دارید و زود قضاوت نکنید.

دیده شده است که برخی واحدهای بسته بندی گوشت به خصوص واحدهایی که سرشناس نیستند با قرار دادن گوشت در معرض گاز مونواکسید کربن گوشت های خود را رنگ آمیزی می کنند. این واحدهای متقلب با دانستن این نکته که هر چه گوشت بیشتر در معرض اکسیژن هوا قرار بگیرد تیره تر می شود با قرار دادن گوشت در معرض مونواکسید کربن رنگ آن را به صورتی خوشرنگ تغییر داده و این ذهنیت کاذب را ایجاد می کنندکه گوشت تازه تر و تردتری برای فروش آماده کرده اند. بنابراین بین واحدهای کمتر شناخته شده بسته بندی گوشت و واحدهای صاحب برند، به برندها راحت تر می توانید اعتماد کنید.

2- بهتر است گوشت را به صورت چرخ شده خریداری نکنید و خودتان با تهیه گوشت قطعه شده، شخصا اقدام به چرخ کردن گوشت کنید زیرا در تهیه اغلب گوشت های چرخ شده آماده درصد کمتری از گوشت خالص و درصدی ضایعات گوشت نظیر چربی، پوست، روده و ... وجود دارد.

3- سعی کنید برای تهیه گوشت مورد نیاز خود اقدام به خرید گوسفند زنده و ذبح آن نکنید زیرا ممکن است دام مریض و دچار انواع بیماری ها و با تغذیه ناسالم را به شما غالب کنند. تهیه گوشت از کشتارگاه های بهداشتی زیر نظر سازمان دامپزشکی و مراکز بسته بندی و فرآوری بهداشتی گوشت، اطمینان بیشتری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

4- در تشخیص گوشت سالم؛ بو، قوام و انسجام بافت و رنگ گوشت مهمترین ملاک هایی است که باید به آن توجه کنید. گوشت تازه بوی مشمئزکننده ای ندارد و بافت آن سفت و بدون کبودی است و رنگ گوشت طیفی بین صورتی تا قرمز تیره دارد و درخشان است. رنگ گوشت ناسالم کدر است و به سیاهی می زند.

5- به کباب ها و گوشت هایی که در رستوران ها و غذاخوری های سطح شهر عرضه می شود همواره مشکوک باشید! کارشناسان سازمان دامپزشکی می گویند اگر آنها گوشتی جز گوشت حیوانات حلال گوشت و مطابق عرف مصرف مردم ایران عرضه کنند با هیچ روشی جز روش های آزمایشگاهی تشخیصش ممکن نیست و تصور تخلف نکردن این مراکز تصور خوشبینانه ای است.

آیا گوشت ارزان تر شده است؟

برخلاف گفته روسای اتحادیه های گوشت گاو و گوسفند مبنی بر اینکه بازار گوشت قرمز در روزهای اخیر اندکی کاهش قیمت را تجربه کرده است مشاهدات میدانی هفت صبح نشان می دهد که نرخ گوشت هیچگونه کاهش قیمتی در مقایسه با ماه های گذشته نداشته است و این کالا همچنان با نرخ های سابق در بازار ایران به فروش می رسد. مدیران بخش خصوصی در آخرین اظهارت خود گفته بودند که گوشت گاو و گوسفند در بازار کشورمان و در روزهای اخیر کاهش قیمتی معادل یک هزار تومان به ازای هر کیلو داشته است که نرخنامه خرده فروشی های شهر نشان می دهد هیچگونه تفاوت قیمتی در عرضه گوشت قرمز نسبت به ماه های گذشته دیده نمی شود و قیمت گوشت قرمز همچنان مشابه گذشته است.

جدول زیر آخرین نرخ عرضه گوشت قرمز در بازار تهران را نشان می دهد:

گوشت گوسفندی راسته با استخوان 27 هزار و 500

گوشت ران گوسفند با استخوان 31 هزار و 700

گوشت ماهیچ گوسفند 32 هزار و 900

گوشت قلوه گاه گوساله 18 هزار و 500

گوشت گوساله خورشتی 25 هزار و 100

گوشت راسته گوساله پاک کرده 30 هزار

گوشت ران گوساله 28 هزار و 500

گوشت سردست گوساله 27 هزار و 500

گوشت فیله گوساله 39 هزار و 500

گوشت شتر 27 هزار

قیمت ها به تومان و به ازای هر کیلوگرم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پویا

      مسئول محترمی که میخوای بنزین رو به فوب خلیج فارس به مردم بفروشی لطفا گوشت رو هم به قیمت جهانی بفروش
      متشکرم

    • امیر

      با سلام
      دوست عزیز در مطلب قیمت گوشت در ایران چند مطلب غلط بود گوشت در قصابی بدون پوست و روده عرضه میشود پس چرخ کرده ان
      نمی تواند با پوست و روده باشد ولی گوشت همبرگی با گوشت سرسینه گاو و گوساله است که بعد از سرخ شدن کوچک می شود
      با تشکر

    • بدون نام

      چی گوشت. گوشت چی هه؟

    • اسد

      گوشت بسیار خوش مزه است ما یک ماه میشه همش گوشت میخوریم

    • حسین

      من حسین جهانشاهی هستم و از مسئولین خواهش میکنم من را از نظر اقتصادی یاری کنند چون من علاقه شدیدی ب دامپروری دارم .میخواهم بررگترین دامپروری گشور رو داشت باشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج