۸۱۰۳۱۲
۱۲ نظر
۵۰۰۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
پ

راهکار‌های ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: علاوه بر گزارش اکونومیست، منابع اطلاعاتی دیگری ماه‌ها پیش، از سطح بالای صادرات نفت ایران خبر داده و آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی منابع دیگر اطلاعاتی چون آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، رویترز و بلومبرگ را زیر سوال برده بودند.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: علاوه بر گزارش اکونومیست، منابع اطلاعاتی دیگری ماه‌ها پیش، از سطح بالای صادرات نفت ایران خبر داده و آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی منابع دیگر اطلاعاتی چون آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، رویترز و بلومبرگ را زیر سوال برده بودند.

به‌طور مثال، موسسه اطلاعاتی تانکر ترکرز، میزان صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر را حدود ۲/ ۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود، در حالی که در آن زمان منابع دیگر از صادرات روزانه ۶/ ۱ میلیون بشکه از نفت ایران خبر می‌دادند.

تانکر ترکرز خاموش کردن رادارها، جابه جا کردن محموله‌ها در وسط دریا و همچنین تعویض پرچم نفتکش‌ها توسط ایران را سه عامل گمراه شدن شرکت‌های رهگیری نفتکش‌ها اعلام کرده بود، اکونومیست نیز در گزارش اخیر خود به کار بردن این راهکارها را دلیل بالا ماندن سطح صادرات نفت ایران دانسته است. منابع صنعتی اعلام کرده بودند که نفتکش‌های حامل نفت ایران گاهی سیستم AIS (یک سیستم خودکار ردگیری در کشتی‌ها) خود را خاموش می‌کنند و آن را تنها زمانی روشن می‌کنند که در مرحله بعدی سفر خود قرار دارند.

این موضوع شرکت‌های ردگیر نفتکش‌ها را برای تعیین زمان دقیقی که یک نفتکش بارگیری کرده است، با مشکل مواجه می‌کند. معامله‌گران نفتی و منابع کشتیرانی معتقد بودند در دور قبلی تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ نیز ایران با خاموش کردن سیستم‌های ردگیری نفتکش‌های خود مقاصد فروش و میزان صادرات نفت خود را پنهان می‌کرد.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نیز پیش از این درخصوص چگونگی صادرات نفت ایران گزارشی منتشر کرده و نفتکش‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کنند، «تانکرهای روح» نامید. در این گزارش علاوه بر تاکید بر استفاده از راهکارهایی چون خاموش کردن رادار نفتکش‌ها و جابه‌جایی نفت در دریا، ارسال نفت انبار شده ایران در نفتکش‌ها یکی دیگر از راهکارهای به خطا انداختن منابع آماری دانسته شده است.

بر اساس این گزارش، بعد از تحریم‌ها در شرق جزیره خارک هر روزه چندین نفتکش ایرانی که مملو از نفت یا میعانات گازی هستند، لنگر می‌اندازند. اما منابع اطلاعاتی و شرکت‌های ردگیر نفتکش‌ها معمولا نفتی را که به مدت یک ماه در نفتکش ذخیره می‌شود، در آمار خود به‌عنوان «نفت انبارشده» ثبت می‌کنند. این در حالی است که ایران درست در آخرین روز ماه، برخی از این نفتکش‌ها را راهی بازار کرده و موجب به اشتباه افتادن موسسات و شرکت‌های ردیاب‌کننده نفتکش‌ها می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام

      ‏تو اروپا با مالیات کشورو اداره میکنن
      تو ایران مالیات هست
      خمس هست
      زکات هست
      نفت و گاز و وقف هست
      و باز هم کسری بودجه داریم.!!!

    • بینام

      این یقعه سفیده هایی ک مسئول هستند برکنار کنید تیشه زدند ب جان مردم

    • بدون نام

      (منابع صنعتی اعلام کرده بودند که نفتکش‌های حامل نفت ایران گاهی سیستم AIS (یک سیستم خودکار ردگیری در کشتی‌ها) خود را خاموش می‌کنند و آن را تنها زمانی روشن می‌کنند که در مرحله بعدی سفر خود قرار دارند.)
      نکنه سانچی هم ردیابش خاموش بوده

    • بدون نام

      چه لزومی به افشای سیاست نفتی است و حتی چه نیازی به افشای تجهیزات نظامی برای بیگانگان

    • اسدی

      پس پولش کجا هزینه میشه

    • ناشناس

      بجای دور زدن تحریم ها که در شان ملت غیور ایران نمیباشد کمی عاقلانه بشینیم پای میز مذاکره وبا دنیا ازدر دوستی صحبت کنیم نه اینکه تحریم ها را دور بزنیم مردم شعور این را دارند وهیچ وقت خودرا کوچک در برابر ابر قدرت ها نشان نداده اند...

      پاسخ ها

      • بی نام

        یعنی تاالان متوجه نشدین آمریکا وغرب هیچ جوره نمیخوان باایران کنار بیان چرا باید مذاکره کنیم وباج بدیم به امریکا واروپا یبارم که شده سختیشو میکشبم تا ثابت کنیم که زیر دست اونها نیستیم

    • بدون نام

      دروغ درمانی تمام شد.

    • کارمند

      اصلا ما چرا باید تحریم باشیم؟چرا مثل بقیه کشورها نمیتوانیم در آرامش و امنیت روانی زندگی کنیم و همیشه کابوس تحریم و جنگ و بدبختی با ماست؟

    • بدون نام

      پس کو نتیجش .. فقر و بدبختی امروز از اثرات نفتکش رادارگریزه. دروغ در پی دروغ

    • بدون نام

      البته همون دورزدنا ایرانو به برجام برد حالا کجا میبره معلوم نیست

    • بدون نام

      نفتکش سانچیهم همین گوه را خورد رفت قعر دریا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج