جاباما
۸۱۰۸۰۶
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

حمله روزنامه صبح نو به فیلم کمال تبریزی

فیلم سینمایی «مارموز» به کارگردانی آقای کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی آقای جواد نوروزبیگی در‌سینماهای کشور در حال اکران است. این درحالی است که هم‌زمان با اکران این فیلم انتقادات زیادی نسبت به مارموز صورت گرفته است.

روزنامه صبح نو: فیلم سینمایی «مارموز» به کارگردانی آقای کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی آقای جواد نوروزبیگی در‌سینماهای کشور در حال اکران است. این درحالی است که هم‌زمان با اکران این فیلم انتقادات زیادی نسبت به مارموز صورت گرفته است.

حمله روزنامه صبح نو به فیلم کمال تبریزی

فیلم‌های کمال تبریزی را می‌توان ترکیبی از کمدی، علاقه به جناح اصلاح‌طلب و ساختارشکنی دانست. شاید همین رویه باعث شده که تبریزی یکی از فیلمسازانی باشد که در کارنامه‌اش فیلم و سریال حاشیه‌دار کم نداشته است. مرور آثار کمال نشان می‌دهد که او سه یا چهار فیلم موفق و دیدنی دارد و بقیه فیلم‌هایش متوسط یا رو به پایین بوده است. اما خوب یا بد در سینمای ایران این‌گونه است که اگر فیلمسازی به همین تعداد فیلم خوب بسازد دیگر تا آخر عمرش به عنوان یک کارگردان شش‌دانگ و حرفه‌ای به حساب می‌آید! تبریزی پس از «همیشه پای یک زن درمیان است» هر چه ساخته ناموفق بوده است.

سال گذشته حواشی درباره فیلمنامه مارموز به وجود آمد و شخصی مدعی سرقت آن شده بود. به هرحال مارموز ساخته شد و نام آیدین سیار سریع به عنوان نویسنده‌اش در تیتراژ قید شد. سیارسریع یک طنزنویس در رسانه‌های اصلاح‌طلب است که مثل هر نویسنده دیگری، موافقان و مخالفانی دارد. او در جایگاه طنز رسانه‌ای برای خودش شناخته شده است اما آیا او از پس فیلم‌نامه مارموز هم برآمده است؟

همان‌طور که گفته شد سوژه مارموز بیات و متعلق به دهه70 است. هیچ‌کدام از نقش‌های داستان از تیپ فراتر نمی‌روند و هیچ هویتی ندارند.

مشخص نیست که فضای مارموز تخیلی است، فانتزی است یا در عالم واقعی روایت می‌شود. رقابت‌های جناحی در مارموز به شدت باسمه‌ای و مصنوعی است؛ این اوضاع به شکلی است که حتی مخاطبی که اکتیویست سیاسی نیست هم آن را حس می‌کند. اکثر شوخی‌های فیلم نه در حد طراحی یک سکانس سینمایی که کپی‌برداری شده از تکه‌های تلگرامی و توییتری است.

زبان بدن «قدرت» به طور اغراق‌شده‌ای حاوی نشانه‌هایی از شخصیت‌های سیاسی است که شاید در ابتدا برای مخاطب جذاب باشد اما وقتی به تعدد می‌رسد باعث تعجب خواهد شد؛ مگر می‌شود تمام این نشانه‌ها در یک نفر جمع شود و آن هم در زمان نامناسبی به کار برده شود؟!

کاش نویسنده محترم پاسخ بدهد چرا و با چه منطقی باید در بیلبوردهای متحرک ترکیه عکس روبوسی رییس‌جمهور سابق و مادر چاوز-آن هم بلافاصله بعداز عکس ترامپ- نمایش داده شود؟! «قدرت» خودسری می‌کند، در یک حالت تخیلی قهرمان می‌شود، توسط امنیتی‌ها بازجویی می‌شود، کاندیدا می‌شود، رد صلاحیت می‌شود، محکوم می‌شود، آزاد می‌شود و به ترکیه می‌رود، پشیمان می‌شود و برمی‌گردد و...! خودتان را گرفته‌اید یا مخاطب را؟!

با این حال "مارموز" به فروش یک میلیارد و 900 میلیون تومان دست پیدا کرد. "مارموز" با مضمونی کمدی و سیاسی روایتگر داستان زندگی شخصی به نام "قدرت" با بازی حامد بهداد است که سودای رسیدن به قدرت را دارد. ویشکا آسایش، آزاده صمدی، رضا ناجی، مانی حقیقی، محمد بحرانی، عیسی یوسفی پور، سیاوش چراغی پور، مرتضی زارع، بهزاد قدیانلو، فرهان معین زاده همراه با گروه موسیقی بُمرانی نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مزخرف بود دیدم من.

    • بدون نام

      نقد کاملا بجایی بود سوژه ای تکراری و بی مزه.

    • بدون نام

      بیشتر عقده گشایی نسبت به گروه مقابل حرف جدیدی نداره فیلم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج