جاباما
۸۱۱۷۰۵
۱۰ نظر
۵۱۱۳
۱۰ نظر
۵۱۱۳
پ

ماری‌جوانا یا گل؛ دومین ماده مخدر شایع در ایران

براساس آخرین «شیوع شناسی» که سال ۹۶ انجام شد، تعداد معتادان کشور به دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است؛ این درحالیست که ماری جوآنا و مشتقات آن شامل گل، گرس، علف با ۱۱.۹ درصد، پس از تریاک دومین مواد مخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور اعلام شده است.

وب‌سایت روزیاتو - علی زمانی: مصرف الکل و مواد افیونی در ایران عصر ۱۴۰۰ در حال افزایش است و سالانه هزارن قربانی می گیرد و صدها میلیون دلار به اقتصاد و صنعت بهداشت و سلامت کشور آسیب می رساند. سن مصرف نیز امروزه به کم تر از ۲۵ سال کاهش یافته و به نظر می رسد با توسعه شبکه های اجتماعی که در دسترس بودن این محصولات را برای نوجوانان و جوانان به کسری از ساعت رسانده است، شاهد افزایش مصرف در میان دانش آموزان مقاطع پایین تحصیلی در سال های آینده باشیم. باید برای این موضوع مثل بعضی از موضوعات حساس و حیاتی دیگر مثل پیر شدن جامعه و عدم اشتیاق ده ها میلیون جوان ایرانی به ازدواج، فکری اساسی کرد که خیلی زود دیر میشه.

ماری‌جوانا یا گل؛ دومین ماده مخدر شایع در ایران

براساس آخرین «شیوع شناسی» که سال ۹۶ انجام شد، تعداد معتادان کشور به دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است؛ این درحالیست که ماری جوآنا و مشتقات آن شامل گل، گرس، علف با ۱۱.۹ درصد، پس از تریاک دومین مواد مخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور اعلام شده است.

بنابر اعتقاد روان‌پزشکان «گل» همان ماری‌جوانای تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه (cannabis) بدست می‌آید. ماری‌جوانا که امروزه با نام های گوناگون شناخته می‌شود، نوع طبی آن با نام «گل» وارد بازار ایران شده است. این گیاه با دارا بودن حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده است در حالیکه ماری‌جوانای معمولی(غیر طبی) که از برگ گیاه شاهدانه حاصل می‌شود، دارای کمتر از۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول بوده لذا اثرات سوء مصرف نوع طبی آن را بدنبال ندارد.

ماری‌جوانا یا گل؛ دومین ماده مخدر شایع در ایران
۲ کتاب برای آشنایی با گل و دیگر مواد افیونی

ماری‌جوانا یا گل؛ دومین ماده مخدر شایع در ایران
کتاب راهنمای پیشگیری از اعتیاد نوشته دفتر مواد مخدر سازمان ملل متحد

این روزها نام گل را بیشتر می‌شنویم، مخدری که مصرف کنندگان آن بر عدم اعتیاد آور بودن آن تاکید بسیار داشته و یا حتی در مقابل صحبت‌ها و هشدارهای کارشناسان که گل را مانند سایر مخدرهایی چون حشیش اعتیادآور می‌دانند، واکنش نشان داده و آن را بی‌پایه و اساس می‌دانند.

هرچند گل در باور عمومی حتی کم خطرتر از حشیش و ماری جوانا معرفی شده است، می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، فرد معتاد شود، چرا که به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خود جایگزین آن می‌شود. بنابراین با مصرف نکردن گل، فرد دچار اضطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و… می‌شود.

ماری‌جوانا یا گل؛ دومین ماده مخدر شایع در ایران
۳ ماده تاثیر گذار بر DNA: الکل-سیگار و ماری جوانا

هشدار درباره تصورات غلط از گل

دکتر ماریت قازاریان، رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره تصورات غلط مردم از مصرف گل هشدار داد. عوارض بلند مدت مصرف گل نیز شامل نقص در سیستم بدنی، کاهش تمرکز، مشکلات تحصیلی و شغلی و کاهش سطح هوشیاری است.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید مراقب باشند فرزندانشان با چه افرادی دوستی می‌کنند و اوقات فراغت خود را به چه شکل می‌گذرانند، تصریح کرد: سازمان بهزیستی کمپین آشنایی با ماده مخدر گل را طی ۱۰ روز در نیمی از استان‌ها برگزار کرد ولی این کارها باید مداوم انجام شود.

ضلع اول، درمانگران، ضلع دوم مصرف کننده و ضلع سوم مواد مخدر است. ذات خود ماده گل است که به دلیل تاثیراتش، رتبه دوم را در میان مواد مخدر در کشور بدست آورده است. ۵ یا ۶ مورد روان گردان طی سالیان سال مرتب جای یکدیگر را می‌گیرند، ماده گل به دلیل ساختار خود، این احساس را در جوان ایجاد می‌کند که فرد تصور می‌کند بیشترین تمایل را به مصرف این ماده دارد.

اینکه تبعات شیشه نسبت به مصرف گل و حشیش بسیار بیشتر است، باعث می‌شود بسیاری از این جایگزینی خوشحال باشند اما باید بدانیم گروه سنی که در حال حاضر مصرف کننده گل، حشیش و ماری جوانا هستند در سنین پایین‌تری قرار دارند. باوجود آنکه سن مصرف در حال حاضر به طور رسمی اعلام نشده اما متاسفانه آنچه که ما می‌بینیم نشان دهنده آن است که سن مصرف به دبیرستان کشیده شده است و به طور کلی از سنین ۱۵ سالگی به بعد شاهد افزایش شیوع مصرف کانابیس هستیم.

گل بر سیستم اعصاب مرکزی انسان تاثیر می‌گذارد و در طولانی مدت علائم مختلفی را به همراه دارد. مصرف گل و خانواده کانابیس ها با توجه به اینکه این مواد جزء مواد توهم زا هستند باعث افزایش ضربان قلب، قرمز شدن چشم، خشک شدن دهان و گلو خنده‌های بی مورد و ریسه رفتن‌های شدید، گیجی و عدم تمرکز، تکلم آهسته تمایل به مصرف همزمان مواد غذایی و افزایش اشتهای فرد مصرف کننده می‌شود.

کاهش حافظه کوتاه مدت نیز از دیگر عوارض مخدر مصرف این ماده است. به ویژه آنکه در قشر جوان که بحث ادامه تحصیل، کار، تشکیل خانواده و … برای آنها مطرح است، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند. یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف گل و ماری جوانا نیز گوشه گیری و انزوای فرد مصرف کننده و حالت‌های افسردگی است که مجموع این عوامل منجر به افت شدید تحصیلی در میان دانش آموزان و دانشجویان مصرف کننده این مواد می‌شود.

ماری‌جوانا یا گل؛ دومین ماده مخدر شایع در ایران

برای رهایی از این افیون، با کارشناسان و مراکز درمانی مورد تایید سازمان بهزیستی کشور در ارتباط باشید.

این که مثل آموزش های خود مراقبتی درباره روابط جنسی و مقابله با آزار جنسی در کشور، یک معلم یا والدین به راحتی نمی‌توانند درباره مواد مخدر با جوانان صحبت کنند، باید برای این موضوع فکری اساسی شود و شاهد توسعه برنامه‌های صداوسیما طی ۲۰ سال آینده باشیم، اما از طرفی در آموزش و پرورش این توسعه تا ۱۰ درصد رونق داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عزیزان والا مقام اگه به جای سرک کشیدن تو کار بقیه ی کشورها و ایجاد اشوب تو خاورمیانه بشینن سرمایه ی مملکتو خرج خود ملت و برای رفاه اونها خرج کنن ،دوتا مکان تفریحی شاد تو هر شهری درست کنن،ارزونی به کشور برگردونن،جسم و روح خونواده های اسوده باشه از سگ دو زدن های بی حاصل که اخرشم سفره ی خالی،جنگ اعصابهای خونوادگی سر همین مسایل کم بشه باور کنین دیگه برای فرار از این مشکلات نه پدران ن مادران خانواده و ن حتی فرزندان به فکر مصرف این اشغالها نمیرن
      به خودتون بیاین یه کم دیر شده

      پاسخ ها

      • صبا

        افرین. ولی کیه که بفهمه

      • بدون نام

        الان کشورای دیگه که این مواد و مصرف میکنن همین مشکلاتو دارن؟؟؟پولدارا و بی دردا هم زیاد از این ماده مخدر استفاده میکنن

      • یه کاری محصل

        واقعا انتظار دارین تو مرداب گل در بیاد ؟؟؟

    • چطوره حقیقتو بگیم

      ماریجوانا مخدر نیست و محرکه ، اون به اختصار تی اچ سی هم مخدر نیست و ماده ی طبیعیه ، چطور یه گیاه از طبیعت میتونه دارای مواد شیمیایی باشه ! عوارضی مثل قرمزی چشم و خشکی گلو و ...از خیلی از قرصایی که روانپزشکا تجویز میکنن کمتره ، اختلال در حافظه ی کوتاه مدتش هم بعد از مصرف از بین میره ، مثل شربت سرفه که خواب الودگی ایجاد میکنه ، از دوزهای مختلف همون تی اچ سی در درمان افسردگی استفاده میشه ، هلند و المان ، کانادا ، گرجستان و ... هم مصرفش آزاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ساقی ماریجوانا باید باشی احتمالا برو واسه خونواده خودت همچین چیزی تجویز کن

      • بدون نام

        نخیر مهندس کامپیوترم ، مادرمم مهندس کامپیوتره و پدرم عضو هیات علمی دانشگاهه ، در خانواده ای مذهبی و تخصیل کرده بزرگ شده ام ،قبل از قبول هر مطلبی دربارش تحقیق میکنم و سعی میکنم با ذهن باز و بدون تعصب به مسائل نگاه کنم

      • بدون نام

        خود اسنوپ داگ اینطور که تو تعریف میکنی تعریف نمیکنه از گل شرمنده کردی داداش همرو، هرچیز طبیعی قرار نیست خوب باشه! اولا مشخصه که مطلبو نخوندی توش گفته که شاهدانه معمولی دی اچ سیش خیلی کمتر از گله یعنی گل کاملا ژن هاش عوض شده و باهاش بازی شده دوما هرچیز طبیعی قرار نیست خوب باشه کلی گیاه سمی داریم چون گیاهه طبیعیه بخوریم؟

    • ناشناس

      به سن ۷ ساله رسیده من با چشای خودم دیدم

    • بنده خدا

      واقعا این گل افتضاحه برای اولین بار کشیدم
      اولش یکم سرم گیج میرفت و توهم داشتم و نمیدونستم کجام و کجای کوچه وایسادم سر کوچم ته کوچم جهتارو گم کرده بودم بعد همش توهم داشتم و احساس میکردم دارم میخوابم یهو چشام با اینکه باز بود دیگه هیچ جایی رو ندیدم و یهو انگار یه چیزی منفجر شده به خودم اومدم و احساس میکردم از خواب بیدار شدم هیچی یادم نمیومدوترس شدید داشتم بعدش گرسنگی شدید
      این کل حالت های موقع کشیدن گله که همش افتصاحه قابل توجه ساده ها و کنجکاوا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج