۸۱۳۳۹۸
۴۰ نظر
۵۰۵۵
۴۰ نظر
۵۰۵۵
پ

اشتباه فاحش در سریال «بانوی عمارت»

احسان جوانمرد، نویسنده سریال «بانوی عمارت»، مصرعی را به فیه‌مافیه مولانا نسبت می‌دهد که مطلع غزلی از بیدل دهلوی است و ربطی به مولوی ندارد! همچنین این نویسنده به این هجمه‌ها واکنش نشان داد.

برترین ها: احسان جوانمرد ، نویسنده سریال «بانوی عمارت»، مصرعی را به فیه‌مافیه مولانا نسبت می‌دهد که مطلع غزلی از بیدل دهلوی است و ربطی به مولوی ندارد!

در ادامه بخش مربوط به این ایراد را می بینید:

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید

اشتباه فاحش در سریال «بانوی عمارت»

واکنش نویسنده «بانوی عمارت» به هجمه‌ها بخاطر اشتباه ادبی

احسان جوانمرد، نویسنده «بانوی عمارت» در واکنش به هجمه‌ها بخاطر اشتباه ادبی با انتشار عکس زیر در صفحه اش نوشت:

اشتباه فاحش در سریال «بانوی عمارت»

دوستان بالاتفاق می‌گویند به حاشیه‌ها واکنش نشان نده اما من ذاتا آدم انفعال نیستم حتی اگر نفعم در بی‌تفاوتی باشد.

تا به حال این فیلمنامه از چند موج و حاشیه رسانه‌ای به سلامت عبور کرده و من هر جا که لازم بوده به دوستان منتقد یا معترض محترمانه جواب داده‌ام و هر جا که ضرورت داشته از صمیم قلب عذرخواهی کرده‌ام.

باری؛ در یکی از سکانس‌های شفاخانه نوشته بودم طبیب‌الاطبا از قول "بایزید" در "فیه‌ما‌فیه" نقل می‌کند: خواهم که نخواهم؛ اُرِیْدُ اَنْ لَا اُرِیْدَ.

بعدتر وقت صیقل دادن فیلمنامه به جای این جمله، مصرع زیبایی از بیدل دهلوی پیدا کردم: «ترک آرزو کردم، رنج هستی آسان شد». مصرع بیدل بیشتر به شخصیت طبیب می‌خورد و آن را جایگزین جمله بایزید کردم.

چند شب پیش روی آنتن زنده که طبیب دیالوگش را گفت، گفتم داد بیداد! متاسفانه رفرنس جمله را تغییر نداده‌ بودم و "فیه‌ما‌فیه‌" مانده بود. تا پخش شد خواستم درباره‌اش بنویسم اما درگیر حاشیه‌های سنگین و گسترده قبلی بودم و مطرح کردنش وسط ناراحتی آن دوستان، نه منطقی بود و نه عاقلانه؛ حالا ولی می‌نویسم.

واقعا حیرت‌انگیز است که هر قسمت نزدیک هفت‌هزار کلمه و در مجموع نزدیک دویست و سی‌هزار کلمه فیلمنامه بنویسی پر از دیالوگ‌های شاعرانه و عاشقانه و ظرایف و دقایق تاریخی و ادبی؛ اما صاحبان این کانال‌ها فقط دنبال سوزن بگردند در انبار کاه. بله؛ ما دو تا سوزن هم داشتیم وسط این دویست‌وسی‌هزار کلمه! ممنونم که برایم پیدا کردید.

از سر کنجکاوی گوگل کرده‌اید و به لطف سایت گنجور متوجه شده‌اید متعلق به غزل شماره هزار و دویست و پنجاه و یکم از دیوان بیدل است. مرحبا به شما. مرحبا. اما اشتباه فاحش؟ طوری نوشته‌اید فاحش، انگار خودتان هر شب با لالایی مولانا می‌خوابید و هر صبح با صدای بیدل دهلوی از خواب بیدار می‌شوید.

نه شما هر دو کتاب را حفظید نه من؛ فلذا من از شما عیبجویان طعنه‌زننده فرصت‌طلب عذرخواهی نمی‌‌کنم. جایش هزار بار عذرخواهی می‌کنم از میلیون‌ها مخاطبی که بعد از سال‌ها با تمام عشق و توجهشان دل داده‌اند به جعبه جادو و می‌دانند که کلمه به کلمه‌ی این قصه‌ی دویست‌وسی‌هزارکلمه‌ای به عشق آنها و با عرق‌ریزان روح نوشته شده است.

من غافل نیستم و شما هم غافل نشوید از میلیون‌ها مخاطبی که برایشان نکوداشت میراث تاریخی و ادبی مشترکمان مهم‌تر از نیش و طعنه شماست. از آنها عذر می‌‌خواهم چون عمیقا معتقدم انسانی که جسارت عذرخواهی نداشته باشد لیاقت ترقی ندارد و تکبر بزرگترین آفت تکامل است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      خب حالا انگارهمه چی درست شده همه چی بدون ایراده تواین مملکت ؛ گیردادین به شعرمولانا

      پاسخ ها

      • علی

        سلام واقعا همینطور هست که میگید بعد مدت ها تلویزیون یه سریال تاریخی رمانتیک نسبتاجذاب داره پخش میکنه یه عده فقط دنبال نشان دادن اشتباهات هستند تا هنر معیوبشان را مشخص نمایند .

      • باران

        با سلام حضور تمام بینندگان سریال بانوی عمارت و با سپاس فراوان و خسته نباشید به نویسنده توانا و
        بسیار گرامی جناب آقای جوانمرد، که بعد از سالها مرا و خانواده ام را پای تلویزیون میخکوب کرده تا این سریال بسیار زیبا و جذاب و هیجان انگیز رو ببینیم. با فرمایشات ایشان بسیار موافقم. البته برخی از ما عادت بر مو را از ماست کشیدن داریم. جناب جوانمرد مطمئن باشید این طور قضاوتها و انتقادات نکوهیده نه تنها از اعتبار سریال نکاسته بلکه امیدواریم پله دیگری باشد برای ساخت سریالهای بهتر و زیباتر ... با آرزوی موفقیت و سلامتی روز افزون جنابعالی

      • بدون نام

        سریالی افتضاح ، گریم پلشت ، دیالوگهای سخیف ، لباسهای بد ریخت ، نمایشنامه ای مثل سایر نمایشنامه ها بی هویت ، بازی رباطی و در کل بدعتی بر تاریخ با وقار با نوان وطن

    • بدون نام

      چه ربطی داره.خب بگو ببخشید خودتو خلاص کن.ای بابا

      پاسخ ها

      • علی

        طرف اشتباه کرده تازه طلب کار هم هست. بعد میگن چرا مسئولین عذرخواهی بلد نیستن. مسئولین که از کره ماه نیومدن ، یکی مثل این نویسنده هستن. جالبه که ایشان نویسنده و جز فرهنگیان هست و این جوری واکنش نشان میده.

      • بدون نام

        12:40
        تو اشتباهات مسئولین رو با این اشتباه کوچولو ی نویسنده یکی میکنی؟؟؟

    • فرزانه

      بنده خدا بیدل !حالا مولانا که معروفه بعد صد سال اومدن به جای حافظ و سعدی و مولوی یادی از بیدل دهلوی بکنن اونم اینطوری شد طفلک.بیدل من دوست دارم به دل نگیر

    • بدون نام

      از کم اگاهی بود و هیچ ایرادی ندارد .هر دو شاعر کشور خودمونن و نه او گلمنده تا مولانا به نون نوا یا با زدوبند میخواد جایزه ادبی سالو با شعر ایشان تصاحب کند.
      نه با این اشتباه به کسی ضرر میرسه.
      فقط تو عرض خود میبری.و زحمت ما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیدل هندی بوده
        وی بعضی از شعراش فارسی بوده

    • بدون نام

      مرحبا

    • بدون نام

      حیف این همه هزینه برای ساخت همچین سریالهایی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدایی این سریال رو دیدیی

      • بدون نام

        حریم سلطان ایرانی

    • فریبا

      حالا تو هم چه گیر دادی به دو نفر که ملا لغتی هستن! بقیه که سیاق کلام رو میبینن و رد میشن رو نمیبینی؟!! بابا بیخیال!داری وسواس میگیریا....

    • بدون نام

      راست میگه والا ، خواهشا به این سریال بعنوان یک فبلم با داستان سرگرم کننده و جذاب نگاه کنید . شاید از هر هزار بیننده سریال یک نفر هم این ایراد را متوجه نشده و یا برایش مهم نبوده .

      پاسخ ها

      • hamidirani

        سلام
        "نه شما هر دو کتاب را حفظید نه من"
        جناب ما هم همه قرآن و همه آنچه را خوانده یا نخوانده ایم را حفظ نیستیم ولی هرکس غلط خواند و اشتباهش در آمد می گوید ببخشید.

      • بدون نام

        ما حفط نیستیم اما متوجه اشتباه ت شدیم در هر صورت شما که می خواهی از مرجعی استفاده کنی بد نبود با بدون تکیه به حفظیات ، زحمت می کشیدی کتاب را تورقی می نمودی.

    • بدون نام

      سریال جذابیه!

    • هم وطن

      احسنت به این نویسنده بابرخوردزیبایش.ولی ای کاش همیشه نیمه پرلیوان درنظربگیریم به هرحال انسان جایزالخطاس واین قد ریزبین نباشیم .

    • nastaran

      مرحبا به این جواب دندان شکن دقیقا درست گفتید بین اینهمه ادب و زیبایی بعضیها فقط به دنبال پیدا کردن عیب هستند چون شخصیت معیوبی دارن و لاغیر.

    • ماهورا

      واقعنم که چه آدم های بی شخصیتی پیدا میشن که به خاطر یک اشتباه جزئی از این نویسنده عزیز ایراد میگیرن......ایشون تو نویسندگی بخصوص این فیلم سنگ تمام گذاشتن.عاااالی

    • مهدی

      پیش میاد، حالا اشکاتو پاک کن بیا صبونتو بخور...

    • مردجنوبی

      متاسفانه میزان آی کیو در ایران به شدت رو به کاهشه

    • بدون نام

      واقعا این سریال، سریال باکیفیتیه.چرا هرچی گل میکنه میخواین زمینش بزنین؟؟؟

    • بدون نام

      اتفاقا نویسنده باید خوشحال باشه که سریال با دقت دیده میشه

    • ایرانی

      به خاط تشابه اش به امروز ایران بعضی قسمت ها را دیده ام

    • علي

      در يکي از سکانس هاي باراني در تصوير مشخص بود که هوا افتابي و سايه هاي مشخص بودند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو بزرگترین فیلمای هالیوودی هم چنین اشتباهات ناخوداگاهی دیده میشه.. خطای انسانی همیشه وجود داره تو این مسایل

    • رضا حق

      بسیار سریال قشنگ و پر محتوی و معنی داریست و از عوامل سازنده آن تشکر میکنم جای اینگونه سریالهای تاریخی که تحریف نشده باشدچند سالی است در شبکه های ایران خالیست و بقول معروف املای نانوشته بدون غلط است مرحبا ب نویسنده توانای این سریال

    • فریبا

      بعد از سالها در متن یک فیلم جذاب رنجی را که مردم این سرزمین از شاهان متحمل شده اند به زیبایی و لطافت نشان داده اید .پس از سالها به امید دیدن این فیلم هر شب تمامی برنامه ها را تعطیل کرده پای تلویزیون مینشینیم.باور کنید حتی ماهواره بینان نیز در این ساعت بیننده این فیلمند.پس اگر اشتباهی هم رخ داده یا حتی اگر دراینده باز رخ دهد مهم نیست . آسوده باشید

    • بدون نام

      بابا صریح و بی حاشیه عذر خواهی کن. حالا به خاطر یک سوزن یا یک میخ طویله. به هر حال برای نوشتن متن این فیلم پول گرفتی اونم از بیت المال. پس کارتو درست انجام بده تا شماتت نشی.

    • بدون نام

      بعد از مدتها یه سریال خوب و جذاب دیدیم .هرچند هیچ وقت هیچ چیر بدون اشکال نیست. ولی خوبی هاش از اشکالاتش خیلی خیلی بیشتره.

    • خاطره

      من که دوسش دارم مثل داخل یه قسمتش زغالی که میسوخت از این زغال جدیدا هست مربعی ومستطیل شکله که من متوجه شدم حالا بیام داد بزنم که چی بشه...مرسی از همه دست اند کاران مخصوصا با بازی قشنگ افسر عاشق اون غیرتشم...

    • قاجار

      نقش اول زن مجموعه خانم مریم موئمن مناسب سریال نیست چراایشان تجربه و مهارت کافی در ادای نقش ندارند از طرفی سناریو میتوانست قوی تر باشد دیالوگ و فن بیان در یک سریال یا فیلم بسیار تاثیر گذار در بیبننده هست که تنها افرادی که دارای تجربه هستند از پس آن بر می آیند.دو سه نفر بانوان هنرمند در سریال شهرزاد در همین سریال دیده میشوند که در خور حال و هوای مجموعه بازی میکنند همسر اول ارسلان و خواهر ارسلان

    • ليلا

      الحق كه نويسنده اين مجموعه هستي خيلي قشنگ و به جا جواب دادي احسنت مرحبا

    • بدون نام

      نگران نباش داستان فیلم به قدری ایراد داره که دیگه جزییات رو نبینیم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثلا چه ایرادایی؟!

    • م

      سلام سریال عالی ست و تمام

    • بدون نام

      اگر بقول شما همه در گوگل غوص کرده یا به گنجور رجوع، تا ایرادات بنی اسرائیلی از هجویات حضرتت استخراج نمایند چگونه است که خویشتنت به زیور این حیل، مطبوعت نیاراستی تا از خطای فزونت نمی کاستی.در عجبم که کردار عجم در طریقت مردان صحنه ی سیمای مملکت یافت می نشود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج