۸۱۳۴۳۸
۱۶ نظر
۵۰۰۶
۱۶ نظر
۵۰۰۶
پ

غرویان: ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود

محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم، معتقد است زنان ایرانی در آینده نزدیک می‌توانند وارد ورزشگاه‌ها شوند. آقای غرویان درباره سخنان اخیر معاون فرهنگی قوه قضایی گفت: «ایشان حرفهای خوب و به‌قاعده‌ای زدند. درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها باید عالمانه بحث کرد. به نظرم در آینده نزدیک نتیجه این بحث روشن می‌شود و زنان امکان ورود به ورزشگاه‌ها را پیدا می‌کنند.»

یورو نیوز: محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم، معتقد است زنان ایرانی در آینده نزدیک می‌توانند وارد ورزشگاه‌ها شوند. آقای غرویان درباره سخنان اخیر معاون فرهنگی قوه قضایی گفت: «ایشان حرفهای خوب و به‌قاعده‌ای زدند. درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها باید عالمانه بحث کرد. به نظرم در آینده نزدیک نتیجه این بحث روشن می‌شود و زنان امکان ورود به ورزشگاه‌ها را پیدا می‌کنند.»

آقای غرویان درباره دلیل شرعی مخالفت مراجع تقلید با ورود زنان به ورزشگاه‌ها می‌گوید: «دیدن با نگاه کردن فرق دارد. نگاه کردن تمرکز و قصد التذاذ جنسی می‌خواهد. من معتقدم هیچ خانمی به قصد التذاذ جنسی به ورزشگاه نمی‌رود. کسانی که به ورزشگاه می‌روند برای تفریح و هیجان و تماشای مسابقه ورزشی می‌روند. کسی که قصد التذاذ جنسی داشته باشد که ورزشگاه نمی‌رود.

غرویان: ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود

جاهای دیگری هست که می‌تواند برود آنجا. عرف جامعه نشان می‌دهد که ورزشگاه جای دیدن ورزش است نه جای شهوترانی و التذاذ جنسی. آقایان مراجع می‌گویند نگاه کردن به بدن نامحرم اگر به قصد شهوترانی باشد، حرام است. وگرنه نگاه کردن به بدن نامحرم در خیابان و بازار و پارک و تئاتر هم هست. اگر هم کسی بگوید در ورزشگاه‌ها، برخلاف تئاتر و خیابان، مردان با شورت ورزشی حضور دارند، باید گفت در ورزشگاهها هم با آن فاصله زیاد بین بازیکنان و تماشاگران، عملاً امکانی برای برای نگاه کردن و تماشا کردن بدن نامحرم باقی نمی‌‌ماند.»

محسن غرویان فحاشی تماشاگران مرد را دلیلی کافی برای ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها نمی‌داند و می‌گوید: «از منظر فقها، ورود زنان به ورزشگاه‌ها فی‌نفسه گناه نیست اما می‌تواند مقدمه گناه باشد. یعنی ممکن است زنان در معرض فحاشی مردان قرار ‌گیرند. اما این استدلال جواب دارد. جوابش این است که ما نمی‌توانیم زنان را از حقی محروم کنیم چونکه مردان فحاشی می‌کنند. در واقع ما باید جلوی فحاشی مردان را بگیریم نه جلوی ورود زنان به ورزشگاهها را.»

آقای غرویان در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مراجع تقلید با اینکه ظاهراً ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حرام نمی‌دانند، آن را حلال یا مباح نیز اعلام نکرده‌اند، گفت: «گاهی فتوا دادن به جواز، یک سری سوءاستفاده‌های غیراخلاقی به بار می‌آورد. آقایان می‌خواهند که بهانه یا مجوز برای این سوءاستفاده‌ها ندهند و این امر به اسم آنها تمام نشود. چون صدور فتوای فقهی دلیل می‌خواهد. گاهی این دلیل برای مراجع تقلید تمام نیست. یعنی دلیلی بر عدم جواز ندارند ولی در عین حال سکوت می‌کنند چراکه نگرانند اگر مجوز دهند، از فتوایشان سوءاستفاده شود.»

آقای غرویان درباره مهم‌ترین عاملی که می‌تواند مراجع تقلید را مجاب کند که فتوا به جواز ورود زنان به ورزشگاه‌ها بدهند، می‌گوید: «مهم‌ترین عامل این است که مدیران و مسئولان وزارت ورزش و سایر نهادهای حکومتی، امنیت اخلاقی را در ورزشگاهها تامین کنند و جایگاه زنان و مردان و شرایط ورزشگاه را به نحوی مدیریت کنند که مشکل اخلاقی در ورزشگاه‌ها حادث نشود.

تماشاگران مرد هم باید رعایت حضور خانم‌ها را در ورزشگاه بکنند و فحاشی نکنند و حرف رکیک به زبان نیاورند. در این صورت، بسیاری از علما اصل تماشای ورزش را مشکل‌دار نمی‌بینند. هیچ فقیهی هیچ وقت فحاشی و کار حرام را تجویز نمی‌کند. اگر ورزشگاهها صرفاً محل تفریح مجاز باشند، اکثر فقها مشکلی با تماشای ورزش ندارند. دغدغه علما، جهات شرعی و اخلاقی مساله است. اگر فضای ورزشگاه‌ها فضای مناسبی باشد، حضور زنان در ورزشگاه و تماشای ورزش فی حد نفسه مشکلی ندارد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رامین

      #نه نه نه
      هر زنی که به ورزشگاه میای به دلیل پوشش نامناسب اکثر شون باعث گناه مرد میشود.
      مملکت اسلامی قوانین خودش را دارد
      جنابعالی و امثالهم با مراجع مخالفت نکنین چون حتما خیلی چیزها میدونن که جنابعالی نمیدونی
      مرد باغیرت نمیذاره زنش بره فرزشگاه

      پاسخ ها

      • خاله بتول

        مغزهای کوچک گندیده

      • یک ایرانی

        نه نه نه تو خیلی مشکل داری مغزت زنگ زده

    • بدون نام

      شما هم که فقط موکول کنید به آینده

    • بی نام

      با این چیزها سر مردمو میخان گرم کنن

    • ابن احمد

      وی افزود:
      اگه دلار ۴۰ هزار تومن و قیمت اجناس ۵۰۰ درصد دیگه هم گرون بشه، بازم ارزشش رِ داره رفتن ۴ تا دختر به ورزشگاه رِ پیگیری کنیم و ملت رِ سرکار بذاریم

    • بدون نام

      ️ارزانی چيست؟


      به ٣۰۰ برابر شدن قيمت يک كالا و سپس كاهش ١٠ درصدی قيمت آن، ارزانی ميگويند.


      علی‌برکت‌الله

      بعد با یک استودیو رفتن خانم‌ها دل‌های ناراحت را شاد میکنند

      به همین سادگی به همین خوشمزگی

    • بدون نام

      احسنت به شما که مشکلات نلت‌را حل نمودین احسنت
      ...

    • بدون نام

      اگر این سلطه در دست زنان بود که استفاده ی ورزشگاه ها فقط مختص زنان است ...ما به اصطلاح مردان خودخواه در چه حالی بودیم...باور کنید در بسیاری از مقاطع ارج و هنر زنان بر مردان می‌چربد

    • بدون نام

      ب نظر من راست میگه، مرد باغیرت زنشو استادیوم نمیبره، اگه زنها استادیوم نرن چی میشه مگه.

    • بدون نام

      زنها و دخترای ایران، خودشونو با زنهای اروپا و آمریکا مقایسه میکنن در حالی که ۳۰۰سال از لحاظ فرهنگ و شعور از اونها عقب تر هستیم چه زن و چه مرد.

    • بدون نام

      توی کشور ما ، خانمها ، برداشتشون از آزادی، فقط حجاب و ساپورت و مانتوی جلو بازه، و به نظر من لایق آزادی نیستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا جمع کنید اینا واسه مردم نشد نون واب که بابا به فکر گرونی و تورم باشید کارگر بدبخت ببینید داره چی میکشه تا کی زجر و بدبختی خجالت بلد هستید مسولین بکشید بستون نیست ....

    • بدون نام

      بجای این مسخره بازی ها، به فکر رفع بیکاری ومشکلات اقتصادی ملت باشید ، به درک که خانم ها برن یا نرن استادیوم.

    • بدون نام

      هر زنی پاک باشه بین هزاران مرد هم پاک خواهد ماند واگر کسی هم خلافکار باشد هزاران درب روش ببندید از یک سوراخی کار خودش میکند لازمه انتخاب را به خودشان بدید زنان ایرانی پاک ونجیب هستند با بگیر و ببند نفرتشان بیشتر میشود

    • سعید

      واااای نهههه این کارو نکنین دین به خطر میفتهههه
      مشکلات جامعه حل نمیشن اگه این کارو بکنین


      واقعا خجالت آوره که به این موضوع پرداخته میشه.
      این موضوع یه جوریه که باید توی یه دیقه به این نتیجه برسین که همه باید برن ورزشگاه بدون محدودیت. چه زن چه مرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج