جاباما
۸۱۴۹۵۷
۲۹ نظر
۵۰۰۹
۲۹ نظر
۵۰۰۹
پ

بدآموزی چند میلیونی یک مسابقه

برنده باش اخیرا در مسیری حرکت ‏می‌کند که بیش از فراهم کردن مجال برای محک خوردن اطلاعات عمومی شرکت‌کننده‌ها، به محلی ‏برای نمایش رفتارهایی با شائبه غلیظ ریاکاری ‏تبدیل شده است.

روزنامه شهروند: برنده باش اخیرا در مسیری حرکت ‏می‌کند که بیش از فراهم کردن مجال برای محک خوردن اطلاعات عمومی شرکت‌کننده‌ها، به محلی ‏برای نمایش رفتارهایی با شائبه غلیظ ریاکاری ‏تبدیل شده است.

بدآموزی چند میلیونی یک مسابقه

روزنامه شهروند در تحلیلی بر روند یک مسابقه تلویزیونی پرمخاطب نوشت:‌ «طبعا انتظاری که از یک مسابقه تلویزیونی وجود دارد این است که به محلی برای تبلور ‏مهارت‌های شرکت‌کنندگان تبدیل شود و در نهایت کسانی که توانایی بالاتری در زمینه تخصصی مسابقه ‏دارند، عناوین برتر را به خودشان اختصاص بدهند. با وجود این، آن‌ چه این هفته‌ها دست‌ کم در یکی از ‏مسابقات تلویزیونی کشور رخ داده، کاملا متفاوت از این بوده است.

مسابقه «برنده‌باش» که از شبکه ‏سوم سیما روی آنتن می‌رود، طی ماه‌های گذشته به دلیل اجرای آن توسط محمدرضا گلزار و حواشی ‏مربوط به این ستاره شناخته‌شده مورد توجه قرار گرفته است. این مسابقه اما اخیرا در مسیری حرکت ‏می‌کند که بیش از فراهم کردن مجال برای محک خوردن اطلاعات عمومی شرکت‌کننده‌ها، به محلی ‏برای نمایش عریان فقر، استمداد و رفتارهایی با شائبه غلیظ ریاکاری و در بوق کردن خیرات و مبرات ‏تبدیل شده است. به تدریج حضور شرکت‌کننده‌هایی که بیش از غنای علمی‌شان روی جلب ترحم آقای ‏مجری و تلاش برای کسب مبالغ بالاتر متمرکز شده‌اند، شدت گرفته؛ تا آن‌ جا که اخیرا یک نوجوان ‏دانش‌آموز هدفش از شرکت در مسابقه را پایان دادن به حسرت ٤٠ ساله پدر و مادرش برای خرید منزل ‏مسکونی در یک منطقه فقیرنشین عنوان کرد و همدلی مجری را به منظور تصاحب کمک‌ها و ‏تخفیف‌های ویژه برانگیخت.

در طول زمان پاسخگویی این دانش‌آموز به سوالات هم مکررا چهره ‏مضطرب مادر او درحال دعاخوانی به تصویر کشیده می‌شد؛ آن‌ چه مسلما با کرامت انسانی چندان ‏سازگار نیست. در پایان این بخش، ما با خانواده آبرومندی آشنا شدیم که در مسیر کسب مبلغ ٨‌میلیون ‏تومان، بی‌بضاعتی‌اش را فاش کرد و البته مجری سرشناس را هم در قامت ناجی دل‌رحمی دیدیم که به ‏کمک اسپانسر محترم سعی کرد بخشی از آلام خانواده محروم را تسکین بدهد. حالا همه ارکان یک ‏بدآموزی چندمیلیون نفری فراهم شده؛ آیا این همان فلسفه‌ای است که مسابقات تلویزیونی در سراسر ‏جهان ذاتا به دنبال آن هستند؟

این احتمال وجود دارد که مسئولان «برنده باش» با نیت پاشیدن رنگ معنویت روی تجارت ‏تلویزیونی‌شان، از پدید آمدن چنین موقعیت‌هایی استقبال کنند، اما سوال این است که شکل‌گیری این ‏قاب‌ها چقدر می‌تواند به سود اخلاق اجتماعی باشد؟ در یک جامعه استاندارد و کمال‌گرا، نمایش فقر به ‏قصد متاثر کردن دیگران به هیچ‌وجه عمل پسندیده‌ای نیست. اگر هم کسی به هر دلیلی میل به ‏این کار داشته باشد، افکار عمومی با او همراهی نمی‌کند.

در غیراین صورت - البته بلا تشبیه - مذمت ‏تکدی‌گری خیابانی چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ طبعا هر انسان با وجدانی عمیقا از شرایط بد اقتصادی ‏کشور و از این‌ که خانواده‌ای محترم در تأمین نیازهای اولیه زندگی‌اش هم ناتوان باشد متاثر می‌شود اما ‏این نباید مجالی برای محمدرضا گلزار و دوستان‌اش باشد که با خلط مبحث، کمک ناچیز به ‏خانواده مورد نظر را در چشم میلیون‌ها نفر فرو کنند و همزمان دست به قبح‌زدایی از نمایش نیازمندی بزنند. حتی برنامه قدیمی «ماه‌ عسل» که اساسا با فلسفه تمرکز روی معضلات اجتماعی تولید ‏می‌شود هم به دلیل چنین رویکردی زیر سوال است، چه برسد به برنامه‌ای که قرار بوده صرفا یک ‏رقابت ساده بر سر اطلاعات عمومی باشد‎.‎

تلویزیون به‌ عنوان یک رسانه فراگیر و انحصاری می‌تواند نه فقط به آن یک خانواده، بلکه به هزاران ‏خانوار محروم دیگر در کشور کمک کند، اما راه اصلی‌اش چیز دیگری است؛ این‌ که فارغ از خط و ‏ربط‌های سیاسی که به‌ طور کلی بر این سازمان حاکم است، به آسیب‌شناسی ریشه‌ای این موضوع ‏بپردازد که کشور ایران با این همه ثروت چرا نباید شهروندانش را به سطحی از رفاه برساند که یک پدر ‏بعد از سال‌ها کار کردن توانایی خرید یک چهاردیواری جمع‌ و جور برای اعضای خانواده‌اش را نداشته ‏باشد؟ چرا ده‌ها نهاد باید در این سرزمین بودجه‌های هنگفت دریافت کنند اما در عوض ‏آبروی یک خانواده برای کمک دو یا سه میلیونی محمدرضا گلزار و دوستانش حراج شود. این کاری ‏است که تلویزیون باید در «عمق» انجام بدهد اما افسوس که همیشه در «سطح» بودن آسان‌تر است‎.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتفاقا این مسابقه در مسیر خوبی حرکت میکند. این روزنامه یاد شده است که سرش را تو برف کرده مشکلات مردم را نمیفهمد. چرا باید گوشی موبایل بشود بالا سه میلیون تومان؟چرا قیمت آپارتمان سر به فلک کشیده؟ چرا قیمت خودرو.....چرا وووووو،. دولتی که اشرافی باشد و از خان و خوانین تشکیل شده باشد مسلم است درد مردم را نمیفهمد. به کی باید گفت؟ چه کسی این مشکلات را باید حل کند؟

    • بدون نام

      احسنت همه ی حرفهات درست بود ولی اونجایی که میگی جامعه استاندارد و کمالگرا را اشتباه اومدی.

    • صبا

      برو بابا. انسانیت حکم میکنه به هم نوع خودت کمک کنی. مخصوصا وقتی میبینی این شرایط وجود داره. یکی دوتا سوال پاسخ دادن یا ندادن نه کسی رو عالم میکنه نه نادون. چه بسا شما هزاران کتاب مطالعه کنی ولی یک سوال ازت بپرسن که توی اون کتابا نباشه. در ضمن همه مادرا و پدرا تو چنین موقعی برای همراهمشون دعا میخونن یکی تو دلش یکی بلند. اون کسانی هم که جایزه شون میگن میخوان صرف خیریه کنن با اختیار خودشونه. گلزار بنده خدا که کسی رو مجبور نمیکنه. شما روزنامه نگارای بیکار و علاف به جای نوشتن این مضخرفات که هدفی جز نابودی یه برنانه مفید رو نداره بهتره بره دنبال اخبار مهم مملکت که ایران رو دارن به نابودی میکشونن.

    • 7

      مردم عزت نفس خودشونو از دست دادن

    • بدون نام

      توروخدا بسه دیگه هر چیزی از تلویزیون پخش میشه ایراد میگیرید؟؟؟؟ تلویزیون که برنامه ای شاد و طنز نداره حالا اومدین سر مسابقه سرگرمی برنده باش

    • سلطان

      مطلب عالی بود ترحم خریدن درست نیست

    • بدون نام

      خوب مگه غیر از اینه ؟ اونهایی که نگران هستن که فقر علنی نمایش داده نشه و این صحبتهارو میکنن یهتره نخود هر آش نشن خودشون که غلطی نمیکنن هیچ ناراحتن که چرا بقیه اینکارو میکنن ، ابروی ایران خیلی وقته همه جا رفته به خاطر مفت خوری و بیخیالی امثال شما ، کاملا کسی که این مطالب رو نوشته به کجا وصله

    • بدون نام

      سلام ما خیلی وقته که خیلی چیزاراازدست دادیم یکیش همین عزت نفسه که باکمک دولتمردان عزیزوزحمتکشمون نابودشده...

    • بدون نام

      حالا که یک برنامه تلویزیونی در قالب مسابقه قرار گذاشته مبلغی ناچیز برای رهایی از حسرت زندگی معمولی رو فراهم کنه شما با تیشه وجدان بیدار به ریشه این رهایی رو بزن مدیر مسئول روزنامه محترم اگر شما میتوانید این حسرت رو از بین ببری بسم الله شروع کن

    • بدون نام

      نویسنده محترم مقاله طاهرا بیخبرند که اکثرا مردم ایران دچار مشکل مادی شده اند . بدلیل سو مدیریت برخی در این کشور از محل رانت ها چنان پولدار شده اند که دارند می ترکند . و برخی چنان دچار فقر مادی شده اند که حاضرند آبرویشان برود ولی ۲ یا ۳ میلیون گیر بیاورند . ثروت مملکت کجا میرود ؟ عدالت کجاست ؟ چه کسی پاسخگو است ؟
      لطفا منتشر بفرمایید . بخدا مدیران کشور مسئولند و چوب خدا صدا ندارد .

    • بدون نام

      واقعا با این که فقر واقعیت جامعه ماست ولی خداوکیلی از دیدن این به اصطلاح مسابقه ومجری حالم بد شدمتاسفانه صداوسیما درهمه زمینه ها ی منفی مثل ریاکاری و.......سنگ تمام گذاشته.

    • رضا

      این یک گوشه از فقر و بدبختی مردم ایران رو نشون میده فاجعه خیلی بیشتر از اونیست که با پاک کردن صورت مسئله بشه درستش کرد. اگه من شرکت میکردم و از من سوال میشد میگفتم خیال دارم آرزوی چندین خانواده را با خریدن یک کیلو گوشت براورده کنم میگفتم خیلی وقته خانم و دخترم هوس دنده کباب کرده اند می خواهم آرزو شون رو برآورده کنم. فقط واقعا نمیدونم اینها که گفتم ریاکا ریه؟!؟!؟!؟ هرچی هست اگه خوب اگه بد یک واقعیت که وجود داره هرکی باور نداره زیر همین نوشته بگه تا ادرس دقیق بد م خدمتشون

    • بدون نام

      حالا یکی هم که پیدا شده مردم رو کمک کنه شما نزارید
      اقا تو هم میونید انجام بده مردم ببینند خب مردم سرگرم میشن خب

    • بدون نام

      حالا یکی هم که پیدا شده مردم رو کمک کنه شما نزارید
      اقا تو هم میونید انجام بده مردم ببینند خب مردم سرگرم میشن خب

    • بی نام

      اکثریت مردم آین برنامه رو دوست دارند.نه این‌که مملکت گل و بلبل است.

    • بدون نام

      این کارها را هم از مسابقات خارجی یاد گرفتن اونجا هم جایزه به یک آدم پولدار داده نمیشه و اغلب بعنوان چاشنی احساسی قضیه طرف یا نیازمنده یا قراره یه کاری راه بندازه یا هنرمند بی پوله
      منتهی فرقش با ایران اینه که اینجا خیلی وقت ها فکر کنم کل جریان فیلم باشه و جایزه بگیر فقط جلوی دوربین اومدن کفایت میکنه براش و جایزه ای در کار نیست،در کشوری که بازیگرش پول میاره و بازی میکنه کدوم تهیه کننده ای منو از خونم میاره صد میلیون بهم پول میده که پایتخت ها رو بگم

    • بدون نام

      آقای خبر نگار حتما" ایرانی نیستی ویا توسط ..... تامین مالی میشوی کمک کردن به همدیگر ویا همدلی کردن اشکالی نداره حتی اگر به قول شما کسانی هم بهره ببرن. واقعا" اشکال داره اینکهدر این فقری که جامعه را گرفته شخصی از حسرت خانواده اش حرف بزند .شما اگر واقعا" ایرانی هستی دنبال انهایی باش که همه جوره دارند چپاول میکنند نکنه خدای نکرده قلمت را به آنها فروخته ای ویه جورهای تامین کننده زندگی شما هم هستند . جدا" باعث تاسف است که قلم فروشی

    • بدون نام

      گیر دادن به گلزار یعنی تو این مملکت فقط کافیه کارت بگیره هر جور شده یه انگی بهت میچسبونن بی فرهنگ ترین مردم دنیا

    • هورام

      خوب فقر بیداد میکنه عزیز واقعیت رو میگه

    • زارع

      اتفاقا خیلی هم خوبه ! درسرزمینی که فقر مهمان سفره ببش از نیمی ازمردمانش هست وحسرت داشتن خیلی چیزها دردل ها مانده ودزدی واختلاس فراگیرشده چرابه یک برنامه هم که به هر بها نه ای می خواهد کمک مختصری بکند ایراد می گیریم اصلا ایراد گرفتن در فرهنگ ما نهادینه شده متاسفانه!!!

    • زارع

      بله اگر واقعا عزت نفس درهمه جا حاکم بود حرف شما درست بود.

    • بدون نام

      مگه اشکالی داره دردی از کشی دوا بشه

    • نا

      فیتیله ای هام دقیقا برای تبلیغ خودشون با آبروی مردم بازی میکردن اونم مثلا با دادن یه دوچرخه اینام با چند میلیون مملکت ما رو باش.

    • م م

      خب ندارن دیگه.چکار کنن.برن دزدی

    • بدون نام

      بدی این مسابقه فقط اینه که یک نفرو دوسه بار میارن و دوسه بارم پول میبره..کاش هردفه یکی جدید می آوردن نه تکراری...بعدم‌ میگین اول اپیلیکیشن نصب کنید وسوال بخرید وجواب بدید تابالاترین رتبه کسب کنید بیایید مسابقه خب شاید یکی نابغه باشه دکتر مهندس باشه بالاترین هوش داشته باشه میبره..ماها که کم استعداد هستیم یاحافظه خوبی نداریم چه کنیم؟؟!!یااینا که پول ندارن مدام سوال بخرن چی؟؟!!!

    • علی

      واقعیت آقای روزنامه نگار اینکہ به کرامت انسانی وشخصیت و...اشاره نمودید واینکه به ترحم صدا وسیما وآقای گلزار و...این موضوعاتے کہ بیان کردید واسه زمانی می تونست باشه ،کہ درکشورما عدالت برقرار می بود وایران وایرانی درجایگاه اصلی خود می بودند،بله مسابقه اطلاعات عمومی هست نه مسابقه تکدی گری ولی خوب چی میشه کرد وقتئ خود دولت میگه بالای 50 درصد ایرانیان زیر خط فقرند،همه میدونیم پولی که به برنده داده میشه از بودجہ دولت می باشد نه آقای گلزار ونه مسئول شبکہ چیزی ازجیب نمیدن وهمه هم میدونیم مردم ایران اکثریت نیازمند هستندحتی ثروتمندان گرسنه تر از فقرا!!!!وگرنه همین آقای ستاره مجری برنده شو اگه بخواد می تونست مسابقه علمی با مردانگی انجام بده واونیکہ لایق تر هست را ازنظر اطلاعات عمومی معرفے کند،و به آن آقا یا خانم یا پسر یا دختر در پشت پرده بدون خورد کردن شخصیت و حیثتش کمک مالی کند.مامردم ایران میدونیم پس اگر هموطنی درپشت هزار تربیون و رسانه تقاضای کمک کرد چون درکش میکنیم پس از شخصیت وحیثیت آن شخص کاسته نمیشه،شغل نیست،پول نیست،مایحتاج اولیه زندگی سر به فلک کشیده پس می دانیم هموطنان خیلی هاشون در مضیقه هستند،دولتمردان سیر ما هم گرسنه ترازدیروز!!!

    • علی

      واقعیت آقای روزنامه نگار اینکہ به کرامت انسانی وشخصیت و...اشاره نمودید واینکه به ترحم صدا وسیما وآقای گلزار و...این موضوعاتے کہ بیان کردید واسه زمانی می تونست باشه ،کہ درکشورما عدالت برقرار می بود وایران وایرانی درجایگاه اصلی خود می بودند،بله مسابقه اطلاعات عمومی هست نه مسابقه تکدی گری ولی خوب چی میشه کرد وقتئ خود دولت میگه بالای 50 درصد ایرانیان زیر خط فقرند،همه میدونیم پولی که به برنده داده میشه از بودجہ دولت می باشد نه آقای گلزار ونه مسئول شبکہ چیزی ازجیب نمیدن وهمه هم میدونیم مردم ایران اکثریت نیازمند هستندحتی ثروتمندان گرسنه تر از فقرا!!!!وگرنه همین آقای ستاره مجری برنده شو اگه بخواد می تونست مسابقه علمی با مردانگی انجام بده واونیکہ لایق تر هست را ازنظر اطلاعات عمومی معرفے کند،و به آن آقا یا خانم یا پسر یا دختر در پشت پرده بدون خورد کردن شخصیت و حیثتش کمک مالی کند.مامردم ایران میدونیم پس اگر هموطنی درپشت هزار تربیون و رسانه تقاضای کمک کرد چون درکش میکنیم پس از شخصیت وحیثیت آن شخص کاسته نمیشه،شغل نیست،پول نیست،مایحتاج اولیه زندگی سر به فلک کشیده پس می دانیم هموطنان خیلی هاشون در مضیقه هستند،دولتمردان سیر ما هم گرسنه ترازدیروز!!!

    • بدون نام

      مردم محتاج شدن به هر دری میزنن تا پولی دستشون بیاد

    • رضا خان

      اتفاقا هدف مسابقه هدف مقدسی هست و هدف روزنامه خیلی پلید و شیطانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج