۸۱۵۵۴۴
۱۳ نظر
۵۰۰۴
۱۳ نظر
۵۰۰۴
پ

هدیه شوم فیلترینگ به کودکان ایرانی!

این روزها با همان سرعتی که اپلیکیشن‌ها تولید می‌شوند تلفن‌های همراه و تبلت‌ها به زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی وارد شده‌اند. آنچنان که کمتر کودک و نوجوانی است که به محض آشنایی با نحوه کار گوشی‌ها و تبلت‌ها آرزوی داشتن یکی از آنها را نداشته باشد.

روزنامه ایران: این روزها با همان سرعتی که اپلیکیشن‌ها تولید می‌شوند تلفن‌های همراه و تبلت‌ها به زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی وارد شده‌اند. آنچنان که کمتر کودک و نوجوانی است که به محض آشنایی با نحوه کار گوشی‌ها و تبلت‌ها آرزوی داشتن یکی از آنها را نداشته باشد.

از آن‌سو والدین هم که درگیر روزمرگی هستند خیلی زود تسلیم این خواسته کودکان کم سن و سال خود می‌شوند. حتی بسیاری از والدین ایرانی ترجیح می‌دهند که از این وسایل به عنوان خاموش کننده فرزندان خود استفاده کنند. کودکان کم سن و سال کنجکاو هم به محض دسترسی به اینترنت‌ها به دنیای ناشناخته وب وارد می‌شوند. دنیایی که در مرحله اول برای آنها نقش یک تأمین کننده انواع و اقسام اپلیکیشن‌های بازی را ایفا می‌کند. این در حالیست که به مرور زمان همه کاربران کم سن وسال بشدت به نصب و پیوستن به شبکه‌های اجتماعی علاقه پیدا کنند.

فیلترشکن، همسایه فیلترینگ

درست همزمان با همین اشتیاق، حوزه‌های فیلترینگ روز به روز گسترش پیدا می کند. به‌طوری که دامنه آن به برخی منابع تأمین بازی‌ها و اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی رشد پیدا کرده است.بر همین اساس کودکان کم سن و سال صاحب گجت‌ها به مرور زمان به این فکر می‌افتند که برای دسترسی بهتر به منابع اپلیکیشن‌های بازی و شبکه‌های اجتماعی باید فیلتر شکن نصب کنند. فیلتر شکن‌هایی که میان آنها به صورت دست به دست می‌چرخد! والدین هم نسبت به وجود آنها در گوشی‌های همراه و تبلت‌های کودکان و نوجوانان خود بی‌اطلاع هستند. بی‌اطلاعی که تبعات عجیب و غریب و وحشتناک برای خانواده و جامعه ایرانی دارد.

در گام اول باید به این مسأله توجه داشت که به باور کارشناسان حوزه فناوری هر چقدر دامنه فیلترینگ گسترش یابد، تمایل به داشتن فیلتر شکن هم افزایش پیدا خواهد کرد! به این ترتیب اصرار برخی کارشناسان حوزه فرهنگ بر استفاده بیشتر از فیلترینگ و فیلتر کردن گسترده سایت‌ها حتماً به نتیجه مطلوب منجر نخواهد شد. به شکلی که بسیاری از کاربران کم سن و سال با مشاهده این حجم از فیلترینگ به استفاده از فیلتر شکن‌های قوی‌تر و پرسرعت‌تر بیشتر ترغیب می‌شوند.

فیلترینگ، کانال هدایت کودکان به دنیای درون فیلترشکن‌ها

کارشناسانی که متفاوت با برخی جریان‌های سیاسی حامی فیلترینگ فکر می‌کنند، براین باورند که کودکان خیلی زود با مشاهده فیلترینگ به سمت نصب فیلترشکن با هدایت دوستان می‌روند.

این‌گونه استفاده از این فیلترشکن‌ها مخاطب کم سن و سال را در مواجهه با چند موضوع قرار می‌دهد ۱- تبلیغات سایت‌های مستهجن که به صورت اتوماتیک وار روی فیلتر شکن‌ها قرار دارد و به صورت ناخواسته کاربر را به سمت سایت‌های مستهجن هدایت می‌کند ۲- این فیلتر شکن‌ها گاهی اوقات دسترسی کاملی به حریم خصوصی افراد می‌دهد. مسأله‌ای که کاربران کم سن و سال کاملاً با آن ناآشنا هستند.

همین مسأله سبب می‌شود که برخی سوء‌استفاده گران مجازی به عکس‌ها و محتویات خانوادگی دست پیدا کنند و این مسأله می‌تواند تبعات خطرناکی برای کل خانواده داشته باشد ۳- به باور همین دست صاحبنظران در برخی اوقات وجود این فیلتر شکن‌ها در گجت‌های سرگرم‌سازی کودکان می‌‌تواند آنها را به صورت ناخواسته به سمت بخش‌هایی از فضای مجازی هدایت کند که در حالت عادی امکان دسترسی به آنها نیست. از همین روی، در چند ماه اخیر روانشناسان نسبت به تبعات وجود فیلتر شکن‌های دستگاه‌های اندرویدی کودکان هشدار داده‌اند.

محتوایی غیر قابل درک برای کودکان

روانشناسان به این مسأله اشاره دارند که اولین پیامد‌های حضور فیلتر شکن‌ها در تبلت کودکان گشودن پنجره محتوایی است که ذهن کم سن و سال آنها به هیچ وجه آمادگی تحلیل درون مایه آن را ندارد!به نحوی که خیلی زود می‌تواند بلوغ زودرس جنسی را برای کودکان و نوجوانان کم سن و سال به همراه داشته باشد. این کارشناسان منزوی شدن کودکان و نوجوانان را پیامد دیگر این مسأله می‌دانند. چرا که آنها در مواجهه با این محتواهای هنجارشکنانه احساس نوعی سردرگمی و شاید گناه می‌کنند و همین مسأله باعث درگیری های ذهنی بیهوده در میان آنان می‌شود.درگیری‌هایی که در اولین گام تأثیرات خود را بر کیفیت تحصیلی و روابط اجتماعی کودکان نشان می‌دهد.

روانشناسان بر این باورند مواجهه کودکان با این محتواها حتی می‌‌تواند منجر به بروز خشونت‌های کلامی و عملی در رفتار آنها شود. همه این موضوعات به دلیل آن است که ذهن آنها توانایی ادراک و تحلیل مجازی بودن به تعبیری غیر واقعی بودن چنین محتوایی را ندارد.این اتفاق در شرایطی برای کودکان و نوجوانان ایرانی رخ می‌دهد که در بسیاری از کشورهای دیگر والدین نظارت قابل توجهی بر اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گجت‌های فرزندان خود دارند. مهم‌تر آن‌که دراین کشورها دایره فیلترینگ آنقدر گسترده نیست که کاربران برای دسترسی به هر منبع مجازی، نیاز به نصب برنامه‌های عبور از محدودیت‌ها داشته باشد.

راه حل، گسترش فیلترینگ است؟

حال با توجه به این ابعاد این سؤال مطرح است که آیا راه حل در فیلتر کردن فیلتر شکن‌های جدید است؟ و یا باید چاره کار را در جای دیگری جست وجو کرد؟ به باور صاحبنظران حوزه فناوری اطلاعات، تجربه نشان داده است که امکان فیلتر کردن همه این فیلترشکن‌ها وجود ندارد و در سوی مقابل والدین ایرانی هم به دلیل دلمشغولی‌های فراوان امکان نظارت مستمر را بر گجت‌های کودکان خود ندارد.

با توجه به جمیع این مسائل در چند ماه اخیر به این مسأله از سوی کارشناسان اجتماعی و تربیتی از زاویه دیگری نگریسته شده است. آنها بر این باورند که باید بر خلاف رویه همیشگی یعنی ایجاد محدودیت بیشتر، این بار به دنبال راه‌های ایجابی بود.

در اولین گام نباید حوزه فیلترینگ بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را آنقدر گسترش داد که افراد برای استفاده از برنامه‌های معمولی هم مجبور به داشتن فیلتر شکن باشند. بویژه این‌که کودکان کم سن و سال همیشه به دلیل وجود اشتیاق ذهنی به دنبال آسان‌ترین راه حل هستند!

راه حلی که برای آنها در این موضوع نصب فیلتر شکن است.به این ترتیب با گسترش دامنه فیلترینگ به صورت اتوماتیک وار افراد کم سن و سال را به سمت نصب فیلتر شکن سوق دادیم.دومین راهکار پیشنهادی از سوی کارشناسان، به بحث همیشگی تولید محتوا برمی‌گردد.

محتوایی که باید بر اساس علاقه مندی‌های این قشر کم سن و سال جامعه تولید شود و آنها را جذب کند تا آنها به دنبال محتوایی خارج از چارچوب‌های فضای مجازی ایران نباشند. در راهکار دوم هم کارشناسان تأکید دارند که نباید محتوای طرف مقابل حذف شود بلکه باید به سمت نوعی رقابت تولید محتوای داخلی در فضای مجازی در مقابل محتوای خارجی گام برداشت.

موضوعی که تا به امروز سازمان‌های مدعی عریض و طویل برای آن بودجه‌های بسیاری دریافت کرده‌اند، اما کاری پیش نبرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مردجنوبی

      من از نوجوانی سال 76 اولین گوشی پیشرفته خودم به نام سونی اریکسون کا510 خریداری کردم و با سرعت پایین اینترنت اونموقع شروع به استفاده مثبت از اینترنت در جهت یادگیری درس های مدرسه کردم و فکر نمیکنم که هیچ اثر منفی بر زندگی نوجوانی من داشته، اما متاسفانه در حال حاضر پیشرفت زیاد تکنولوژی باعث بینمکی زندگیا شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پسرم! سال ۷۶ برای فعال شدت پیامک هم باید ثبت نام میکردی!
        اون موقع اینترنت فقط در کتابخانه دانشگاهها اومده بود. احتمالا نظر شما ۸۶ هست

      • بدون نام

        چرا دروغ میگی آخه مگه کمبود داری کا۵۱۰ کجا بود اون موقع تازه موبایل ۲سال بود اومده بود اینترنت گوشی فعال نبود

      • مردجنوبی

        سال 86 منظورم بود اشتباهی نوشتم 76

      • شاهین

        بیخیال مشتی سال 76 هنوز گوشی دوربین دار نیومده بود تو با اینترنت گوشیت درس میخوندی

      • بدون نام

        اون سونی اریکسونه سال ۸۵ وارد بازار شد عامو

    • بدون نام

      داداش کلا قطش کن نون مردم که قط کردین اینم قطع کنید

    • بدون نام

      یک حرف درست از این کارشناس بادانش واقعا حرفات قشنگ بود
      انان که دنبال ب اصطلاح فرهنگ سازی در ایرانن با فیلتر شکن دقیقا دنبال نابودی فرهنگ اصیل ایرانین
      من یک دانشجو تا قبل فیلتر تلگرام راحت ب مرور گرها وارد و موضوعات خود را سرچ می کردم با فیلتر شدن تلگرام بازار گجت ها گرم شد و خیلی از سایت های ممنوعه که ورودش برا من ممکن نبود الان ب راحتی و با علمی که فرهنگ سازان ایرانی در اختیارم قرار داده اند راحت عبور می کنم
      بعد چند سال استفاده درست از اینتر نت و فضای مجازی الان ب راحتی می توان گفت که با وجود فیلتر کردن و فیلتر شکان قوی به تمام سایت ها دست رسی پیدا کردم حتی شدهام دنبال کنند شبکه های مستهجن زند چیزی که تا چند ماه پیش نمی دونستم چیه الان ب راحتی من تمام فیلم های زنده شبکه رو نگاه می کنم و بجای لستفاد درست از فضا ب لطف فرهنگ سازان اسلامی منحرف ترین شبکه ها رو دنبال می کنم
      قبل این داستان شاید فقط برا دانلود یک فیلم خارجی اصلی از فیلتر شکن استفاده می کردم
      ولی الان در طول روز فیلتر شکن من روشنه که ب راحتی یتوانم به هر جای ممنوعه ای که دلم بخواهد سرک بکشم به هر سایت و هر حریم خصوصی کشوری که فکر کنید راحت رفت امد دلریم خخخ دم فرهنگ اسلامی گرم که دتبال تقویت کردن فرهنگ اروپاییییییی مرسی ازتون فرهنگ سا زان عزیز فیلتر کنید فیلتر شکن قوی تر وارد بازار میشه الان بازار پراکس هم داغه که راحتر دست رسیو ب تلگرام و دیگر گجت ها می کنه ّ
      مرسی از ایران برای نابودی ایران به دست خودما تلاش کنیم با مسئولین

    • بدون نام

      کاری که بدون مطالعه و بررسی کارشناسی صورت بگیره نتیجه ی برعکس میده.همان طور که در تلگرام مردم از روی لج به پراکسی و فیلترشکن روی آوردند.پس لطفا پنبه ها رو از گوشتان در بیارید.چون قبل از هر عمل فیلتری زمینه و دلایل قابل قبول برای مردم ارایه بشه.و اطمینان مخاطبان رو خدشه دار نکنه

    • بدون نام

      کاری که بدون مطالعه و بررسی کارشناسی صورت بگیره نتیجه ی برعکس میده.همان طور که در تلگرام مردم از روی لج به پراکسی و فیلترشکن روی آوردند.پس لطفا پنبه ها رو از گوشتان در بیارید.چون قبل از هر عمل فیلتری زمینه و دلایل قابل قبول برای مردم ارایه بشه.و اطمینان مخاطبان رو خدشه دار نکنه

    • بدون نام

      مسولان ما هیچگاه درست تصمیم نگرفتن

    • شهریار

      برترینها، داری بالاتر از سطح درک و شعور اقایون صحبت میکنی! بزار کارشونو بکنن!

    • بدون نام

      فیلتر کردن یعنی نصب فیلتر شکن و یعنی ورود به دنیای آزاد و بی قید وبند برای همه از جمله بچه ها و بعدش موجی از بی اخلاقی و خشونت و بزه کاری . خدایا چرا اینقدر مسیولین ایران بی فکر و بیسواد هستند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج