۸۱۵۸۳۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

سه عامل اصلی کم رونقی نمازجمعه‌ها

گاهی اوقات از خطبه های نماز جمعه تهران مسائل جناحی مطرح و مسائل عام و فراگیر فراموش می شود که آفت بزرگی است، این اقدام باعث می شود برخی از افراد متدین از نمازجمعه دور شوند و این فضا را متعلق به خود ندانند.

خبرآنلاین: گاهی اوقات از خطبه های نماز جمعه تهران مسائل جناحی مطرح و مسائل عام و فراگیر فراموش می شود که آفت بزرگی است، این اقدام باعث می شود برخی از افراد متدین از نمازجمعه دور شوند و این فضا را متعلق به خود ندانند.

انتصاب حجت الاسلام حاج علی اکبری به عنوان امام جمعه موقت تهران واکنشهای زیادی را در پی داشت و از منظر بسیاری از افراد این انتخاب شایسته و به جا بود که می تواند باعث رونق نسبی این نهاد مهم تاثیرگذار شود. این موضوع بهانه ای شد برای اینکه معیارهای نمازجمعه تراز انقلاب اسلامی مورد بحث و نظر قرار گیرد و این نقد مطرح شود که چرا نمازهای جمعه مانند دهه اول انقلاب پرشور نیستند؟

حجت الاسلام علی سرلک در همین رابطه گفت: استقبال مردم از نمازجمعه به تامین توقعات آنها از فضای نماز جمعه به عنوان یک فضای آرام‌بخش و وحدت‌آفرین و درعین حال روشنگر برای تبیین معارف و توضیح اخلاقیات بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه اشکالات نمازجمعه در سه محور اصلی قابل بررسی است افزود: نخست اینکه به مسایل روز نمی‌پردازد، برخی تصور می کنند مسایل روز به معنی مرور تقویم مناسبت ها است به طوریکه شاهدیم برخی ائمه‌جمعه تقویم مناسبت ها را پیش روی خود گذاشته و بر اساس آن برخی مناسبت‌ها را تبریک یا تسلیت می گویند یا اتفاقی را محکوم یا تایید می کنند؛ این در حالی است که مناسبات روز معنای وسیع‌تری دارد؛ مضمون خطبه ها باید به روز بوده و به مسایل اصلی و چالش های جدی پرداخته شود.

سرلک اظهار داشت: نکته دوم اینکه نماز جمعه باید هویت داشته باشد در حالیکه نماز جمعه تهران از این ویژگی محروم است، یکی از دلایل آن را می توان موقت بودن امامان جمعه و تعدد غیر ضروری آنها در تهران دانست. نمازجمعه تهران گاهی تشریفاتی برگزار می شود. در حالی که نمازجمعه باید هویت شهر تهران را داشته باشد بدون تردید برخی از شهرستان ها هویت نمازجمعه شان بسیار بیشتر از تهران است.

وی در ادامه افزود: نماز جمعه تهران با دوپینگ پخش تلویزیونی و حضور برخی بزرگان و البته برخی خطابه‌های خاص سرپاست و الا بعضی خطبه ها اصلا در تراز نماز جمعه پایتخت کشور اسلامی نیست؛ اساسا تهران باید امام جمعه ثابت داشته باشد تا مردم و مسئولان او را به عنوان امام جمعه تهران بشناسند، امروز رهبرمعظم انقلاب امام جمعه تهران هستند اما چون ایشان فرصت ندارند، تهران چند امام جمعه موقت هم دارد که همین موضوع باعث شده نمازجمعه تهران هویت واحدی نداشته باشد.

مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر به یک مورد دیگر از ایرادات اشاره کرد و گفت: تغییر فصلی مکان نمازجمعه از دانشگاه تهران به مصلی و برعکس و تفتیش فیزیکی بدنی و وجود نرده ها جنبه قدسیت نمازجمعه را زیر سوال برده است البته باید عنوان شود که امنیت لازم است و باید این موضوع با دستگاه های ایکس ری تامین شود.

سرلک در پایان افزود: در نهایت چتر بسته یا چتر کوچک نماز جمعه را می توان مشکل سوم نماز جمعه تهران دانست؛ گاهی اوقات از خطبه های نماز جمعه تهران مسائل جناحی مطرح و مسائل عام و فراگیر فراموش می شود که آفت بزرگی است، این اقدام باعث می شود برخی از افراد متدین از نمازجمعه دور شوند و این فضا را متعلق به خود ندانند .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید جلال رضوی

      مطلب و تذکر بسیار بجایی است نماز جمعه متعلق به آحاد جامعه با هر تفکر و اندیشه ای است باید مطلب مورد نیاز جامعه مطرح گردد نه گروه و احزاب

    • علیرضا

      یکی از محورهای اصلی کمرنگ بودن حضور مردم در نماز جمعه بیان نشد ....

    • بدون نام

      مردم متدین صبر و تحمل شنیدن مطالبی چون تقویم تاریخ وتکرار دعواهای جناحی و تضعیف دولت و بازیهای بی خاصیت سیاسی را ندارند .متاسفانه ائمه جمعه تهران در این زمینه خیلی بی توجهند!!

    • سیدمجتبی طباطبایی

      کاملا درست فرمودند آقای سرلک.
      تریبونهای نمازجمعه درکنترل یک گروه خاص سیاسی استـ
      وبسیاری ازمردم مسلمان وانقلابی با این سبک مخالفند.

    • بدون نام

      خوب اینا رو که همه میدونن راهکار بده

    • بی نام

      نماز حمعه الان طوری شده که مسولین باید برن یه چیز طبعی هستش مردم عادی هم که تعداد کم میرن به خاطر گیر دار کارشون هستش که اونجا دیده بشن افرادی هم که از ته دل میرن خیلی کم هستن انگشت شمارن

    • بدون نام

      رای ما وهمه ایران برای 1400 نوبخت جانبازی مخفی که هیچ وقت رونکرد

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAAA

        پس جان بازه یک خط در میان حرف میزند.

    • جمعی ار مردم جنوب

      اصل نماز جمعه این است که مردم حرف بزنند در دل کنند مشکلات رابگویند .اما چهل سال است که شما حرف میزنید و مردم می‌شنوند .وبعد سیاسی خارجی اش بیشتر از مساله داخلی است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

    • بدون نام

      متاسفانه همينطوره

    • بدون نام

      نباید داخل مساجد صحبت سیاسی کرد چون باعث اختلاف میشود و سرانجام باعث این میشه که از حضور داخل مساجد کم بشه سیاست و دین از هم جدا هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکل دیگر نماز جمعه وجود نرده ها وصف های اول ودوم‌VIP ومسئولان عالی رتبه ، و مقامات کشوری ولشکری هستند که صف خودشان را از مردم جدا کرده اندالبته اگر مشکل ، مساله امنیتی است تامین امنیت راههای دیگری هم دارد که می توان آنهارا اجرا کرد.

    • بدون نام

      تلگرام، اینستاگرام، استکبار جهانی

    • بدون نام

      آقای سرلک افراد متدین بخاطر مسائل جناحی از نماز جمعه رویگردان نشده اند چون اساسا افرادی اهل نماز جمعه اند که در خط رهبری هستند و افسادطلبان اهلش نیستند مشکلات و درگیریهای زندگی باعث میشود که از نماز جمعه غافل شویم در ضمن شما درحدی نیستی که برای رهبر تعیین تکلیف کنی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای سرلک حرف دل جوانان پیرو خط رهبری زده اند .امام جمعه جوان ان شاءالله وضعیت را اصلاح خواهد کرد.

    • منهی

      چون حرفهایی که زده میشود کسی عمل نمی کند ودر ضمن خودسازی ندارد و برای بعضی ها هم تظاهر به دینداری است مثل دینداری بعضی از کاسب کاران وتجار که گرانی و آزار واذیت برای مردم دارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج