۸۱۶۳۶۵
۳ نظر
۵۰۳۲
۳ نظر
۵۰۳۲
پ

طلاق توافقی؛ نفقه زن و حضانت بچه چه می‌شود؟

همان گونه که از عنوان طلاق توافقی بر می‌آید طلاق توافقی به گونه‌ای از طلاق اطلاق می‌شود که دو طرف (زوجین) در تمامی زمینه‌ها از جمله مهریه، حضانت فرزند یا فرزندان، نفقه، جهیزیه و ... به توافق رسیده اند و در حقیقت همه چیز بسته به توافق آن دو است.

برترین ها: همان گونه که از عنوان طلاق توافقی بر می آید طلاق توافقی به گونه ای از طلاق اطلاق می شود که دو طرف (زوجین) در تمامی زمینه ها از جمله مهریه، حضانت فرزند یا فرزندان، نفقه، جهیزیه و ... به توافق رسیده اند و در حقیقت همه چیز بسته به توافق آن دو است.

در این مقاله پس از پرداختن به مواردی که در طلاق توافقی معمولا بیشترین پرسش را به خود اختصاص می دهند، به هزینه و مدت زمان انجام طلاق توافقی در ایران خواهیم پرداخت.

طلاق توافقی؛ نفقه زن و حضانت بچه چه می‌شود؟

در طلاق توافقی تکلیف نفقه زن چه می شود؟

طبق قانون مدنی ایران و بر اساس ماده 1107 مرد موظف است مبلغی تحت عنوان نفقه برای پوشش هزینه های جاری زن، به صورت ماهیانه پرداخت کند. این هزینه ها شامل نیازهای متعارف مانند مسکن، لباس، خوراک، اثاثیه خانه، بهداشت و درمان می شود. توجه داشته باشید که دادگاه می تواند با توجه به شرایط زن ( برای مثال نیاز به پرستار ) و عادات قبلی زندگی او، هزینه هایی را به هزینه معمول اضافه کند.همچنین فراموش نکنید در طلاق توافقی این مورد هم همانند موارد دیگر می تواند شامل توافق شود و زن بر حسب شرایط می تواند همه یا بخشی از آن را دریافت کرده و یا ببخشد.

در طلاق توافقی تکلیف حضانت فرزند چه می شود؟

بحث سرپرستی فرزندان همیشه پر حاشیه ترین بخش طلاق است و در نهایت باعث ایجاد ناراحتی در هر دو طرف و به خصوص روحیه کودک می شود. در طلاق توافقی اما با توجه به اینکه زن و شوهر پیش از مراجعه به وکیل و دادگاه بر سر موضوعات مهم به توافقاتی دست پیدا کرده اند، بحث حضانت عموما آسان تر حل می شود.توجه داشته باشید که طبق قانون کشور ما در زمان طلاق حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی با مادر است. سپس اگر دختر باشد تا 9 سالگی و اگر پسر باشد تا 15 سالگی سرپرست قانونی پدر است. طبق قانون پس از بلوغ انتخاب سرپرست بر عهده خود کودک است.
در طلاق توافقی اما دو طرف آزادند تا بر سر حضانت به توافق برسند وبرای مثال مادر می تواند با گذشتن از بخشی از حق مهریه خود حضانت فرزند را تا بلوغ داشته باشد.

در طلاق توافقی تکلیف نفقه فرزند چه می شود؟

بر اساس قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نفقه همسر، نفقه فرزند هم همواره بر عهده مرد است و سرباز زدن از پرداخت نفقه می تواند حتی مجازات حبس داشته باشد. عموما در زمان طلاق توافقی نفقه فرزند را کسی تقبل می کند که سرپرستی فرزند با اوست اما فراموش نکنید که طبق قانون پرداخت نفقه فرزند همواره بر عهده پدر است هرچند که حین طلاق توافقی زن می تواند از آن بگذرد و در مورد نفقه فرزند ادعایی مطرح نکند.

در طلاق توافقی تکلیف حق ملاقات با طفل چه می شود؟

از بحث های دیگری که قانون در مورد کودک پیش بینی کرده است، داشتن حق ملاقات از طفلی که سرپرستی او بر عهده دیگری می باشد است. پس زوجین علاوه بر موارد دیگر باید بر سر یک جدول زمانی برای ملاقات با فرزند هم به توافق برسند به صورتیکه والدی که حضانت فرزند با او نیست بتواند هفته ای یک بار با فرزند خود دیدار داشته باشد و از احوال او آگاه گردد.

طلاق توافقی؛ نفقه زن و حضانت بچه چه می‌شود؟

در طلاق توافقی تکلیف مهریه چه می شود؟

بد نیست بدانید در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ماده ای تحت عنوان طلاق توافقی وجود ندارد و عموما در دادگاه های خانواده طلاق توافقی را تحت عنوان " طلاق مبارات یا خلع " قرار می دهند. ماده 1147 قانون مدنی در توضیح طلاق مبارات می نویسد : طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این ‏صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد". بنابراین اگر برای طلاق توافقی در دادگاه خانواده به ماده طلاق مبارات استناد شده باشد، زن باید مبلغی هرچند ناچیز ( برای مثال هزار تومان) به مرد بپردازد و توجه داشته باشید که این مبلغ نباید از مهریه بیشتر باشد.

از این توضیح قانونی که بگذریم در طلاق توافقی میزان پرداخت مهریه هم مانند مباحث دیگر کاملا به توافق زوجین بستگی دارد. پرداخت کامل مهریه وظیفه قانونی مرد است اما در صورتیکه زن میل و اصرار بیشتری به طلاق توافقی داشته باشد می تواند با بخشیدن بخش یا تمام مهریه مرد را به طلاق توافقی راضی گرداند.

تکلیف استرداد جهیزیه در طلاق توافقی چه می شود؟

بر طبق قوانین کشور ما مالکیت لوازم و اسبابی که زن به عنوان جهیزیه به خانه همسر می آورد بر عهده زن است و مرد تنها به عنوان امین حق استفاده از این وسایل را دارد. پس در هنگام هر نوع طلاق از جمله طلاق توافقی زن طبق قانون می تواند تمام جهیزیه را مطالبه کند، هر اقدام مالکانه‌ای را نسبت به اموال فوق انجام دهد برای مثال آن‌ها را بفروشد، هدیه دهد، تخریب یا مفقود نماید. هرچند در اینجا هم با توجه به توافقی بودن طلاق، زن می تواند طبق توافق جهیزیه اش را پس بگیرد و یا همه یا بخشی از آن را به مرد ببخشد.

برای طلاق توافقی چه مدارکی نیاز است؟

زوجین و یا وکلای آن ها باید این مدارک را به همراه دادخواست طلاق توافقی به دادگاه تقدیم کنند:

1. اصل عقدنامه یا رونوشت آن

2. اصل شناسنامه زوج (مرد)

3. اصل شناسنامه زوجه (زن)

4. کپی کارت ملی زوجین

5. وکالت نامه محضری طلاق (در صورتیکه حق طلاق با زن باشد)

6. توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و …

7. گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی)

8. نظر واحد مشاوره در دادگاه خانواده

طلاق توافقی؛ نفقه زن و حضانت بچه چه می‌شود؟

هزینه طلاق توافقی چقدر است و چه مدت طول می کشد؟

توجه داشته باشید که هزینه طرح دعوا و دادخواست و هزینه دفاتر خدمات الکترونیک در سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار تومان بود. فراموش نشود که هزینه ثبت در دفاتر اسناد و دستمزد وکیل ( در صورت استخدام وکیل) به هزینه فوق اضافه می شود.

در مورد مدت زمان انجام طلاق توافقی باید گفت در حال حاضر در اکثر شعبات دادگاه های خانواده تهران روند و مدت زمان طی کردن مراحل طلاق توافقی ( که شامل ثبت دادخواست در سایت عدل ایران، ثبت کد رهگیری در دفاتر خدمات قضایی، تعیین شعبه و دادگاه، مراجعه به شعبه و صدور رأی گواهی عدم امکان سازش می شود ) با بهره مندی از وکیل کمتر از یک هفته (۳ الی ۴ روز) به طول می انجامد و در صورتیکه طلاق توافقی بدون وکیل انجام پذیرد، این مدت بین ۱۵ الی ۳۰ روز کاری زمان می برد. توجه داشته باشید که این زمان بسته به اینکه امور اداری طلاق توافقی در چه شهری انجام می شود، می تواند متفاوت باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه تلخ ....
      روزی برای همیشه ماندن توافق کردیم
      امروز برای همیشه رفتن

    • بدون نام

      امیدوارم روزی قوانین از سر نوشته بشه تا اینکه علاوه مردان زن ها هم حق انتخاب داشته باشن و حق و حقوق برابر باشه نه به طرف مرد نه به طرف زن

    • علی

      باید یه مطلب درباره پدر و مادر هایی که باعث میشن بچه اینقدر ناراحت بشه خاک تو سر این پدر و مادر ها من خودم بچه طلاقم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج