۸۱۶۴۳۵
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

قطر: ایران حق دارد از منافعش در سوریه دفاع کند

سفیر قطر در روسیه گفته است که ایران حق دارد تا از منافع خود در سوریه دفاع کند و در عین حال دوحه نیز مایل است تا از تلاش‌های روسیه، ایران و ترکیه در سوریه حمایت کند.

خبرگزاری فارس: «فهد بن محمد العطیه» سفیر قطر در روسیه امروز (شنبه) تأکید کرد، ایران حق دارد تا از منافع خود در سوریه دفاع کند.

بنا بر این گزارش، سفیر قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری «اینترفکس» گفت: «ایران نیز همانند هر کشور دیگری منافعی مشروع دارد. ما مشکلی نداریم که از این منافع مشروع حفاظت شود».

وی در ادامه گفت: «اما آنچه ما با آن مشکل داریم این است که این محدوده مشروعیت نقض شود و ایران، همانند هر کشور دیگری، به گونه‌ای در سوریه عمل کند که به نفع مردم سوریه نباشد و منافع این کشور تأمین نشود».

سفیر قطر تأکید کرد: «سیاست تجزیه سوریه و تلاش برای تحت کنترل در‌ آوردن بخش‌هایی از خاک این کشور به هیچ عنوان پذیرفته نیست».

سیاستی که سفیر قطر به آن اشاره کرده، رویکردی است که آمریکا و ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن در سال‌های گذشته در سوریه در پیش گرفته‌اند. این کشورهای غربی با حمایت برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا با حمایت از گروه‌هایی خاص در سوریه، منافع این گروه‌ها را در این کشور تأمین کنند.

این رویکرد در نهایت شرایطی را پیش آورده بود که سوریه تا مرز تجزیه نیز پیش برود اما ارتش سوریه با حمایت نیروهای مسلح روسیه اجازه تحقق این بلندپروازی را به این کشورها ندادند و در حال حاضر کنترل اکثر بخش‌های سوریه به دست نیروهای ارتش سوریه و دولت مشروع این کشور در دمشق است.

کشور سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی درگیر جنگ داخلی میان نیروهای معارض مسلح و نیروهای ارتش این کشور بوده است. همین مسئله نیز زمینه ورود تروریست‌ها به بخش‌های مختلف این کشور را فراهم کرد و غرب نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش وارد این کشور شدند، اما اسناد و شواهد مختلف از پرورش نیروهای تروریستی در مناطق تحت کنترل این نیروها حکایت داشت تا اینکه در سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی نیروهای هوایی روسیه به درخواست دولت سوریه وارد نبرد با تروریسم بین‌المللی در سوریه شدند.

دولت روسیه بارها و بارها در پاسخ به اتهاماتی که غرب علیه ایران و نیروهای مستشاری این کشور در سوریه مطرح کرده، تأکید داشته که ایران و روسیه به درخواست مستقیم «بشار اسد» رئیس‌جمهور مشروع سوریه وارد این کشور شده‌اند و زمانی از این کشور خارج خواهند شد که دمشق تصمیم به انجام این کار بگیرد.

با این وجود سفیر قطر امروز یک بار دیگر گفت: «ما از ایران و دیگران می‌خواهیم تا مواضعشان را مورد بازنگری قرار دهند و حقیقتا سعی کنند تا به دنبال آن چیزی باشند که برای کشور سوریه و مردم سوریه مطلوب و مناسب است».

این دیپلمات قطری در پایان این مصاحبه تأکید کرد: «در عین حال، دوحه بسیار خوشحال خواهد بود اگر بتواند از روسیه، ایران، ترکیه و دیگر کشورها در صورت تصمیم به حمایت از سوریه، پشتیبانی کند».

در روزهای گذشته، آمریکا اعلام کرده که قصد دارد نیروهای خود را از سوریه خارج کند. این موضوع نیز بحث و جدل‌هایی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای بوجود آورده تا جایی که دولت روسیه اعلام کرد هیچ شواهدی از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه وجود ندارد و بعید است که اصلا این اتفاق عملی شود. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نهایت اعلام کرد، این خروج تدریجی اتفاق خواهد افتاد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کدام منافع.......

      پاسخ ها

      • hassan.h

        ما در سوریه منافعی نداریم ولی لازم بود برای مقابله با دشمن مان در آنجا حضور مستشاری محدود داشته باشیم و دشمن هم مضمحل شد

    • شکیبه

      در یه کشور دیگه ما چه منافعی داریم که اینگونه باید بمانیم

    • بدون نام

      اولا کدوم حق بعد به تو چه

    • شافع

      آفرین قطرمرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج