۸۱۶۷۱۱
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

نسل جدید ائمه جمعه در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب

امروز اما در آستانه چهل سالگی انقلاب با نسل جدید امامان جمعه‌ اقامه می‌شود. نسلی که در مقایسه با ائمه جمعه تهران در اوایل انقلاب، گرایش سیاسی و فکری یک‌دست‌تری دارند.

خبرگزاری ایرنا: امروز اما در آستانه چهل سالگی انقلاب با نسل جدید امامان جمعه‌ اقامه می‌شود. نسلی که در مقایسه با ائمه جمعه تهران در اوایل انقلاب، گرایش سیاسی و فکری یک‌دست‌تری دارند.

محمد امامی‌کاشانی قدیمی‌ترین چهره در بین ائمه جمعه فعلی تهران است که از سوی امام خمینی(ره) منصوب شده است. او از سال ۱۳۶۰ تا به امروز امامت موقت نمازجمعه تهران را برعهده دارد. هرچند در سال‌های اخیر به علت کسالت به صورت مرتب در نمازجمعه حاضر نمی‌شود. حضور دیربه‌دیر امامی کاشانی برای اقامه نمازجمعه از یک سو و انتصاب حاج‌علی‌اکبری به امامت جمعه تهران برخی‌ گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کناره‌گیری قریب‌الوقوع او از این سمت را تقویت می‌کند.

سال گذشته نیز آیت‌الله احمد جنتی که یازده سال پس از امامی‌کاشانی و با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به امامت جمعه تهران منصوب شده بود به دلیل کهولت سن از امامت جمعه تهران استعفا داد و با موافقت رهبر انقلاب خطبه‌های آتشین او پس از ربع قرن پایان یافت.

سیداحمد خاتمی، اولین امام جمعه جوان

در میان ائمه جمعه فعلی تهران، بعد از امامی‌کاشانی عنوان قدیمی‌ترین امام جمعه تهران به آیت‌الله سیداحمد خاتمی تعلق دارد. در حالی این روزها برخی انتصاب محمدجواد حاج‌علی‌اکبری ۵۴ ساله، به امامت جمعه تهران را «جوان‌گرایی» تعبیر می‌کنند، که خاتمی در سال ۸۴ در حالی که ۴۵ ساله بود، به امامت جمعه تهران منصوب شد. او پس از دریافت حکم از رهبر انقلاب به همراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، محمد یزدی، احمد جنتی و محمد امامی‌کاشانی به نوبت نمازجمعه در تهران را اقامه می‌کردند.

خطیب اخلاق جانشین آیت‌الله هاشمی

در روزهای پرالتهاب سال ۸۸ و در حالی که ۴۱ روز از خطبه‌های جنجالی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در نمازجمعه گذشته بود آیت‌الله کاظم صدیقی به امامت جمعه تهران منصوب شد. او که پیش از این انتصاب با موعظه‌های اخلاقی‌اش در مهدیه تهران شهرت داشت در تاریخ ۱ شهریور سال ۸۸ حکم رهبر انقلاب را برای امامت جمعه موقت پایتخت دریافت کرد و پنج روز بعد یعنی در تاریخ شش شهریور اولین خطبه‌اش را از پشت تریبون دانشگاه تهران خواند. صدیقی در اولین خطبه‌‌اش به عنوان امام جمعه تهران ضمن حمایت از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت و درخواست از مجلس برای رأی اعتماد به وزرای او، به حوادث پس از انتخابات نیز اشاره کرده و گفته بود: «رأی قاطع ۴۰ میلیونی و ۲۴ میلیون به یک رئیس‌جمهوری در دنیا سابقه ندارد.

این مسئله می‌رفت که یک فرصت برای پیشرفت و قدرت ما در منطقه و دنیا باشد، ولی متأسفانه عده‌ای سعی کردند این فرصت را به یک مشکل و چالش تبدیل کنند. من یقین دارم که همانطور که آقا مقام معظم رهبری فرمودند، این جنگ نرم از پیش طراحی شده بود.»

حضور صدیقی به عنوان امام جمعه موقت تهران در دانشگاه در شرایطی صورت گرفت که از آخرین خطبه آیت‌الله هاشمی در نمازجمعه بیش از یک ماه می‌گذشت و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از برکناری او از سمتی که با حکم امام خمینی(ره) دریافت کرده بود، داشت. این برکناری هیچ‌گاه تأیید نشد اما آیت‌الله هاشمی نیز بعد از ۲۶ تیر سال ۸۸ تا پایان عمر خطبه‌ای نخواند.

امامت جمعه در سن 81 سالگی

سال ۹۱ نوبت چهره برجسته جامعه روحانیت مبارز بود که امام جمعه موقت تهران شود. محمدعلی موحدی‌کرمانی در سن ۸۱ سالگی این حکم را از رهبر انقلاب دریافت کرد و به جز دوره‌ای کوتاه به صورت مرتب در نمازجمعه شرکت می‌کند. او در اواخر سال ۹۶ به علت بیماری به مدت حدود دو ماه نتواست نمازجمعه شرکت کند و سیداحمد خاتمی به جای او نماز را اقامه می‌کرد.

آبان ماه امسال موحدی‌کرمانی در یکی از خطبه‌های نمازجمعه تهران سخنانی گفت که چند روز بعد مجبور شد درباره آن توضیح دهد. سخنان او در نمازجمعه که گفته بود «امام‌ زمان‌ (عج) غایب است اما نائبش حاضر است و حکومت را به شکلی اداره می‌کند که اگر حضرت مهدی (عج) هم حضور داشت به همین شکل اداره می‌کرد» با واکنش منفی روبرو شد. از این رو او چند روز بعدطی سخنانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی که ریاست جلسه را برعهده داشت با اشاره به روایتی درباره ظهور حضرت مهدی(ع) این گونه به تصحیح اظهاراتش پرداخت: «در حکومت اسلامی به رهبری ولی فقیه، به نیابت از امام عصر (ع)، بر پیاده شدن احکام اسلامی همت گماشته می‌شود اما در روزگار ظهور، آنچه که علاوه بر اجرای احکام الهیِ اسلام جاری خواهد شد، ریشه کن شدن ظلم و جور است و این وعده بزرگ‌ترین آرمان مستضعفان است که قرآن کریم بدان تصریح کرده است.»

انتصاب ابوترابی‌فرد و استعفای جنتی

۲۴ بهمن سال ۹۶ سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد که مانند محمدعلی موحدی‌کرمانی عضو جامعه روحانیت مبارز بود، امام جمعه موقت تهران شد. او پیش از این نیز با حکم رهبر انقلاب به عضویت در هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه درآمده بود. با انتصاب ابوترابی‌فرد به امامت جمعه تهران بار دیگر زمزمه‌ها مبنی بر کناره‌گیری آیت‌الله جنتی بلند شد. این بار اما شایعه‌ها به واقعیت پیوست و کمتر از یک ماه بعد از انتصاب ابوترابی‌فرد به امامت جمعه تهران سایت اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد که ایشان با استعفای آیت‌الله جنتی از نمازجمعه تهران موافقت کرده‌اند. بدین ترتیب احمد جنتی در سن ۹۲ سالگی بعد از ربع قرن حضور در نمازجمعه از این سمت کنار رفت و جای خود را به سید ۶۴ ساله داد.

عضو دولت نهم، امام جمعه جدید تهران

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری روحانی ۵۴ ساله با ۳ سال سابقه مدیریتی در سازمان ملی جوانان دولت نهم محمود احمدی‌نژاد، ۱۶ دی ماه سال ۹۶ با صدور حکمی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه منصوب و جایگزنی سیدرضا تقوی شد. وی از سال ۷۹ نیز نمایندگی رهبری، در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان را بر عهده دارد. این روحانی دماوندی که از شاگردان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است یک سال بعد از انتصاب به عنوان ریاست‌ شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه با حکم رهبر انقلاب امام جمعه موقت تهران شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اکبر

      حیف میشه؟

    • بدون نام

      ۳۹سال

    • ناآشنا

      آیا ۵۴ سال جوان است؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج