۸۱۷۲۱۱
۳۰ نظر
۵۰۰۷
۳۰ نظر
۵۰۰۷
پ

لیلاز: قیمت خودرو باید آزاد شود

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: صنعت خودروسازی برای مقابله با تحریم‌ها به آزادسازی قیمت‌ها و حفظ اشتغال نیازمند است.

خبرگزاری ایرنا: «سعید لیلاز» امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم افتتاح سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب افزود: با آزادسازی قیمت‌ها هرچند زیان خودروسازان جبران نمی‌شود، دستکم جلو آن گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به شرط تعیین قیمت خودرو‌ها در حاشیه بازار، حتی اگر تیراژ (شمارگان تولید) به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال کاهش یابد قادر به حفظ اشتغال خواهیم بود و پس از آن بتدریج اصلاحات در این صنعت را آغاز خواهیم کرد.

لیلاز: قیمت خودرو باید آزاد شود

لیلاز ادامه داد: خودرو جزو کالا‌های اساسی نظیر دارو و غذا نیست که ما به هر قیمتی برای آن‌ها ۱۴ میلیارد دلار ارز تهیه می‌کنیم و مخالفم که منابع کشور به خودرو سواری اختصاص یابد.

وی گفت: در زمینه حفظ اشتغال موجود، یک تعهد اخلاقی و ملی داریم، اما نمی‌توان هم قیمت خودرو را پایین نگه داشت و هم اشتغال ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار نفری این صنعت را حفظ کرد.

«فروش اموال مازاد و باقیمانده سهام خودروسازان به طور حتم تدبیر خوبی است، اما در شرایط فعلی که کیک اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است نمی‌توان با اطمینان از فروش حرف زد و شاید ارزان فروخته شود».

به گزارش ایرنا، گزارش‌هایی که از حسابرسی شرکت‌های خودروساز منتشر شده است نشان می‌دهد ۲ خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان ثبت کرده اند.

** با خصوصی سازی خودروسازان مخالفم

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: امروز زمان خوبی برای خصوصی سازی نیست و به شخصه هیچگاه با روند خصوصی سازی‌هایی که در سه دهه گذشته اتفاق افتاده است موافق نبودم.

وی یادآوری کرد: در شرایط کنونی تقاضای حدود ۲ میلیونی پارسال برای خودرو به ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش می‌یابد و زیان همه افرادی که خودرو پیش خرید کرده بودند نیز پرداخت می‌شود؛ این موضوع گریزناپذیر است و نباید از آن بترسیم.

لیلاز تاکید کرد «ما ماموریت بزرگ تری داریم و باید با جلوگیری از زیاندهی صنایع خودروسازی و ممانعت از کاهش اشتغال در این صنعت، تحریم‌های آمریکا را خنثی کنیم».

وی بیان داشت: این مهم با اصلاح قیمت ها، بهبود ۱۰۰ درصدی بهره وری در داخل شرکت‌ها و داخلی سازی با کمترین سرمایه گذاری ممکن می‌شود، اما دولت نیز باید قول بدهد اگر ابر تحریم‌ها کنار رفت همه چیز دوباره فراموش نشود.

وی اضافه کرد: داخلی سازی قطعات شاید از نظر اقتصادی سخت باشد، اما از نظر فنی ممکن است و اکنون جز یکی ۲ قطعه، هیچ مشکلی در ارتقای داخلی سازی نداریم؛ هرچند از نظر کیفیت و دستیابی به استاندارد‌های مورد نظر سازمان ملی استاندارد با دشواری‌هایی روبروییم.

«کشور درگیر بزرگ‌ترین جنگ اقتصادی تاریخ خود است و تاکنون هیچ قدرتی اینچنین همه قوای خود را برای فشار بر ایران متمرکز نکرده بود، اما می‌توانیم از این بحران خارج شویم».

** ژن خوب در خودروسازی‌ها نداریم

لیلاز در پاسخ به پرسشی درباره سوء مدیریت در شرکت‌های خودروساز، منکر وجود «ژن خوب» در این شرکت‌ها شد و گفت: ۲ خودروساز اصلی در کشور داریم که مدیر یکی از آن‌ها ۳۵ سال و دیگری ۲۰ سال سابقه در خودروسازی دارد.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: همین افراد وقتی تولید سالیانه خودرو را از ۳۰۰ هزار دستگاه به ۷۲۰ هزار دستگاه رساندند نیز مدیر بودند.

وی تاکید کرد «مساله اصلی در ایران اصلاح ساختار سیاست هاست و باید در این مسیر گام برداریم».

لیلاز اضافه کرد: موضوع بالا بودن هزینه‌های سربار خودروسازان صحت دارد، هرچند به شدت در حال کاهش است و همین که قیمت خودرو در پنج سال گذشته یک پنجم تا یک سوم نرخ تورم بوده، دلالت بر همین موضوع دارد.

وی ادامه داد: وقتی در سال‌های گذشته توانستیم شمارگان تولید را از سالیانه ۷۰۰ هزار به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسانیم، یعنی در مردم قدرت خرید ایجاد کرده ایم.

این کارشناس اقتصادی درباره نیاز خودروسازان به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی گفت: وقتی نیاز به ثبت سفارش‌ها ۴۴ برابر شده است، مگر می‌شود خودروسازان به سرمایه اولیه نیاز نداشته باشند؟

وی ادامه داد: ۳۰ هزار میلیارد تومان معادل ۳۰ روز «رشد نقدینگی» ایران است و «عدد وحشتناکی نیست».

** ابهام در قیمت خودرو فقط به سود دلالان است

لیلاز در پاسخ به ایرنا درباره دیر شدن اعلام قیمت‌های جدید خودرو‌ها گفت: یک «بی تصمیمی» بزرگ در دولت مشاهده می‌شود که به شخصه همواره به آن اعتراض داشتم.

وی اضافه کرد: از زمان روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، بخشی از مشکلات کم شده و ممکن است تکلیف قیمت خودرو‌ها تا پایان همین هفته مشخص شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: این شرایط فقط به سود دلالان و زیان مشتریان است و باید حتی روی ثانیه‌ها برنامه ریزی کرد.

وی هدف خود از حضور در این نمایشگاه را ناکارآمد نشان دادن سیاست‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد و گفت: باید ثابت کنیم این سیاست‌ها نمی‌تواند بر ما اثر تعیین کننده‌ای بگذارد؛ در این پیوند دولت را به تسریع در تصمیم گیری‌ها دعوت می‌کنیم.

به گفته وی، تحقق این امر به همراهی قوه قضاییه و قوه مقننه نیازمند است.

«به طور مثال این اشتباه است که دولت تصمیمی اتخاذ کند، اما دادستان‌ها در سراسر کشور به توقیف اموال و دارایی‌های شرکت‌ها و ارسال احضاریه برای مدیران عامل شرکت‌ها اقدام کنند.»

وی یادآوری کرد: ایران یکی از مجرب‌ترین کشور‌های جهان در مقابله با تحریم هاست و با توانمندی که در این زمینه دارد و قدرت اقتصادی خود، عبور از تحریم‌ها ممکن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ebi

      خدا لعنتتون کنه

      پاسخ ها

      • ST

        نه....اینطور نه
        جناب لیلاز
        آزادسازی قیمت خودرو رو باید شروطی هم بهش اضافه میکردی..
        ۱_ تولید از انحصار دولت خارج شود
        ۲_ورود بخش خصوصی بی هیچ بهانه و قانون من درآوردی پذیرفته شود...بی فشار و شانتاژ و سنگ اندازی
        ۳_ورود خودروی خارجی با تعرفه گمرکی منصفانه و مداوم
        ۴_شعبات خودروساز خارجی در ایران حق استقرار داشته باشند
        ۵_ اخذ مالیات معقول از خودروساز خصوصی
        ..........حالا قیمت رو آزاد کن.....ملت هم دعا به جونت میکنه.
        برادر من دو خودروساز دردانه دولتی پا گذاشتن روی گلوی ملت...تو دم از آزادسازی قیمت با این شرایط هم میزنی؟؟!!

      • مرادبیک

        ایشان رفتن تو نمایشگاه شرکت کنن که بگن تحریمهای آمریکا تاثیر نداره این خودش اولین نشانه کم عقلی و اظهارات شعار گونه است همین نظرات امثال شماها باعث شده که سیاستمداران از حقیقت اقتصاد پوشالی ایران غافل بشن و فکر کنند بدون تعامل با قدرتهای اقتصادی دنیا ما قادر به حل مشکلات عریض و طویل خود هستیم بنظر میرسد ایشان بیشتر از آنکه به فکر حل مشگلات اقتصاد ملی باشند بیشتر در فکر حل مشگلات اقتصادی شخصی خود هستند

    • م ش

      آقای لیلاز مانند هر کشور دیگر مثل ترکیه هم قیمت خودرو را آزاد کنید هم واردات خودرو را با باید بر اساس قیمت تمام شده قیمت گذاری شود نمی‌شود که شتر مرغ بود

    • بدون نام

      اخه ادم قیمت پراید 40 ملیون و پژو عهد تیرکمون 70 ملیون ارزونه.

    • بدون نام

      اخه ادم قیمت پراید 40 ملیون و پژو عهد تیرکمون 70 ملیون ارزونه.

    • رعیت

      خوردرو سازی ما ۴۰ ساله تو ماموریت بزرگ قرار دارن تمومی نداره .اگه اون موقع که در مجلس ارزش افزوده و تعرفه خودرو را با هم تصویب کردن که ارزش افزده سالی یک درصد بالا بره و تعرفه ورود خودرو سالی ۱۰ درصد کاهش پیدا کنه به قانون تصویبی خودتان احترام میگذاشتین و تسلیم خودرو سازها نمیشدید و فقط قانون ارزش افزوده را اجرایی نمیکردید الان تو ابن مشکلات گیر نبودیید..اینهاهمش از بی تدبیریه مدیران و رجال تنبل و دفتر نشینی که فقط دنبال درامدهای انچنانی هستن

    • بدون نام

      ای کاش تو دیگه حرف نمیزدی چی میشود مگه

    • شکیبه

      رها ، یله ، آزاد آزاد

    • بدون نام

      کسی از تو نظر نخواست

    • بدون نام

      دیگه بیشتر از این گرون کنن؟؟؟

    • اردشیر

      استاد دانشگاه مملکت رو باش، ماشالا نفسش از جای گرم بلند میشه، بجای اینکه راه کار بده و تورم رو کنترل کنند و قیمت ها کاهش داشته باشه، تشویق میکنه قیمت ها چند برابر بشه،

    • ناآشنا

      پس حقوقها رو هم ازاد کنید تابه تورم خودرو و دیگر اقلام برسه

    • بدون نام

      مگه الان آزاد نیست هر چی بخوان دارند میفروشند درد اینها این که گرانتر بفروشند

    • بدون نام

      این شکر خورده دیگه کی هست

    • بدون نام

      خدا نیست و نابودتون کنه که اصلا به فکر قشر کارگری نیستید.

    • dash vahid

      ماشالا همه از دم پاچه خوار، اخه مردم از کجا بیارن ۸۰ تومن پول پژو بدن

    • عمو گرگه

      آره قیمت‌ها رو آزاد کنید تا میتونید مردم رو سر کیسه کنید
      ماشین هاتون چیزی جز آشغال نیستن

    • بدون نام

      کلاهمه چیزول نه ازاد

    • بدون نام

      کلاهمه چیزول نه ازاد

    • بدون نام

      اشتغال به قیمت تلفات جانی .. الودگی هوا .... مصرف زیاد

    • بدون نام

      مشکل خودرو سازان مدیریت است از مدیران خارجی مانند مدیران تویوتا استفاده کنید

    • بدون نام

      مشکل خودرو سازان مدیریت است از مدیران خارجی مانند مدیران تویوتا استفاده کنید

    • بدون نام

      یعنی الان گرفتنش؟ آزادش کنن دیگه چی میشه .... خخخخ

    • بدون نام

      اقای لیلاز عبور از تحریم برای خانواده شما راحت میباشد مردم بدبخت هزینه آنرا باید پرداخت کنند ۸۰ میلیون نفر مصرف کننده خودرو هستند بعداز ۴۰ سال حداقل ۲ خودرو اقتصادی برای مردم در نظر بگیرید.هر وقت به مشکل میخورید پای کارگران صنعت خودرو را وسط میکشید حیف درسی که تو خوندی.

    • بابا

      آقای ليلاز استاد محترم مگر درآمد مردم زیاد شده که شما دم از گرانی میزنید در ثانی در صورتی قیمتها آزاد شود که واردات خودرو هم آزاد شود تا کی مردم باید چوب ندام کاری شما و مدیران بی عرضه خودرو ساز را بخورند پول را خودرو ساز گرفته و تعهد داده شما میگوید از جيب مردم و بیت المال به خورو سازان خسارت پرداخت شود. واقعا شما اسم خود را چه میگذارید مدافع مردم یا دشمن مردم.. رانت دیگه به چی ميگن شاید شما هم دستی در آن دارید؟؟؟

    • خانم والنتینا

      قیمت خودروبایدبالابرودتاصنعت خودرونابودنشود

    • بدون نام

      انقد گرون کنید تا جونتون دربیاد

    • بدون نام

      برای اشتغال۷۰۰هزارنفر مردم یه کشور روگروگان خودتون گرفتید شعرتحویل مردم میدی دراون جایی که توتوش مدرک گرفتی رو باید گل گرفت اینهمه سال باج دادید به خودروساز داخلی هرکشوری بودتاحالا خودروسازیش مستقل شده بود ولی اینجاهنوز دولتیه بفهم اگه چاره اینکاربودکه تاحالا درست میشد همش هم میگن۷۰۰هزارنفر شاغل داره به درک که داره بجاش دارید گاری میفروشید به مردم

    • بدون نام

      اگه مردید واردات رو هم بدون تعرفه ازاد کنید ببینید کی اشغالاتونو سوار میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج