۸۱۷۳۸۷
۱۳ نظر
۵۰۰۵
۱۳ نظر
۵۰۰۵
پ

روزنامه آفرینش: آمریکایی‌ها نمی‌دانند ایران بخشی از کره زمین نیست!

حمیدرضا عسگری در روزنامه آفرینش نوشت: چندی پیش کلیپی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که دربردارنده نکات قابل تاملی بود. این کلیپ، مربوط به توریستی جوان است که با هدف گشت و گذار به ایران آمده، و نسبت به هزینه های زندگی در کشورمان بسیار متعجب و متحیر است. این توریست آمریکایی صرفا به تعداد محدودی از موارد تعجب آمیز اشاره کرد و اگر سری به پمپ بنزین های ما می زد قطعاً از تعجب گمان می کرد ایران بخشی از کره زمین نیست!!

« چند نکته درباره «مدیریت سوبسیدمحور» » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید.

چندی پیش کلیپی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که دربردارنده نکات قابل تاملی بود. این کلیپ، مربوط به توریستی جوان است که با هدف گشت و گذار به ایران آمده، و نسبت به هزینه های زندگی در کشورمان بسیار متعجب و متحیر است. وی قیمت هشت دلار برای اقامت در یک هتل خوب با یک وعده صبحانه را دیوانه وار توصیف می کند. این جوان آمریکایی خوردن یک وعده غذا همچون یک ساندویچ با قیمت ۳۰ سنت را حیرت انگیز می‌داند و در پایان، توجه مخاطبانش را به خرید باورنکردنی یک بستنی به قیمت ۵ سنت جلب می کند.

درمورد این مسئله چندین نکته دردآور برای ما وجود دارد که بازگو کردنش بیانگر آسیبهایی است که بعضاً با دست خود برسر اقتصاد و ارزش پول ملی آورده ایم. این توریست آمریکایی صرفا به تعداد محدودی از موارد تعجب آمیز اشاره کرد و اگر سری به پمپ بنزین های ما می زد قطعاً از تعجب گمان می کرد ایران بخشی از کره زمین نیست!!

شاید گفته شود علت اصلی تعجب این توریست و دیگر توریستها از وضعیت اقتصادی ایران، کاهش ارزش پول ملی ماست. اما اگر قدری تامل کنیم، می توان عدم تعادل در سیستم و ساختار اقتصادی کشور را به عینه مشاهده کرد. تعادلی که دست گذاشتن دولت بر بسیاری از بخشهای اقتصاد، موجب برهم خوردن آن شده و امروز اقتصادی عظیم اما ناهموار به وجود آورده ایم که اگر بخواهیم هریک از آجرهای آن را بیرون بکشیم و صاف و درست بگذاریم، این دیوار فرو خواهد ریخت. معمولا در کشور ما مسئولان هیچگاه تاوان چنین امور زیربنایی را به جان نمی خرند و آن را برای بعدیها به ارث می‌گذارند.

امروز مردم ما دچار تورم پنهان و کاهش ارزش پول ملی و عدم کفاف درآمدها در برابر هزینه ها شده‌اند. شاید گفته شود افزایش قیمت برخی اقلام زیربنایی همچون سوخت موجب جهش قیمتها در عرصه‌های مختلف خواهد شد. اما کسی به این مسئله اشاره نمی کند که سالهاست سوبسیدهای غیراصولی در حوزه انرژی فقط منافع اقشار بالای جامعه را تامین کرده و فشارهای این هزینه به صورت نامحسوس بر دیگر اقشار جامعه تقسیم شده است.

نمونه های بسیاری از سوبسیدهای غیرمنطقی درکشورمان وجود دارد، اما به طور کلی در حوزه ای که دولت وارده شده و مدیریت اقتصادی مورد نظر خود را بر آن بخش تحمیل کرده، شاهد ناهمگونی خروجیها با استانداردهای جهانی هستیم. چنین مدیریتی باعث شده تا قیمت ها برای توریستهای خارجی تعجب آور و برای جامعه داخلی عذاب آور باشد!

در مدیریت سوبسید محور، هیچگاه نمی توان فساد را دور دانست. قطعا هر سوبسیدی منافع فردی و گروهی بسیاری را تامین می کند که هیچگاه اجازه نمی دهند شرایط به صورت استاندارد مدیریت شود. ما هنوز هم می توانیم از اقلام غیرضروری که سوبسید دریافت می کنند شروع کنیم، و با آزادسازی قیمت آن، سوبسید درنظر گرفته شده در مسیر بهبود کیفیت محصولات یا خدمات مرتبط با آن حوزه استفاده شود.

به عنوان مثال امروز درکشورهمسایه ما ترکیه قیمت بنزین به پول ما ۱۵ هزارتومان است، اما سوبسید داده نمی شود و مردم هم زندگی عادی خود را انجام می دهند و آنها که از ماشین شخصی استفاده می کنند هزینه واقعی سوخت را می دهند و آنها که قادر نیستند، از وسایل حمل و نقل عمومی و ارزان استفاده می کنند. نتیجه این سیاست این شده که ناوگان حمل و نقل عمومی این کشوربا بهره گیری از همین قیمت واقعی سوخت و مدیریت هزینه ها، به قدری توسعه یافته که شهروندان نیازی به تردد با خودروی شخصی ندارند. اگر دولت دست از سر اقتصاد بردارد، در مقابل واقعی شدن هزینه ها، شاهد واقعی شدن درآمدها نیز خواهیم بود و به این صورت تعادل لازم ایجاد خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این مقالات دولتی به هیچ وجه گرانی سوخت رو توجیه نمی کنه ...زیر ساخت های ترکیه و ایران قابل قیاس نیست ...ما حتی به زنان سریال های خارجی غبطه میخوریم...فضای جامعه دچار چندگانگی ست ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نویسنده مقاله میگه بنزین توی ترکیه 15000 تومن که درست اش 10000 تومنه/دوم اینکه حداقل حقوق توی ترکیه نزدیک 4میلیون در ماهه /اینا رو که نمی گن

    • بی نام

      آخه مسئله اینه که بخش خصوصی ما هم طمعش و مال مردم خوریش از دولت کمتر نیست

    • بدون نام

      به خاطر چند تا توریست همه چیزو درباره بیست برابر گرون بکنید غافل از اینکه همین توریستها به طمع ارزانی مييان ایرانو غارت میکنن کی می یاد ایران حال بکنه

    • بی نام

      کاش حقوق و درآمد ۱ ماه ۱ کارگر یا کارمند معمولی رو بهش میدادن، اجاره خونه و هزینه های ضروری رو ازش کم میکرد بعد بهمون میگفت در ماه چیزی براش میموند شکمشو سیر کنه ؟ روزنامه ها هم فقط مشکلشون شده افزایش قیمت بنزین. بنظرم سوبسید کاغذو بردارن بهتره. بعد چند سال از محل درآمد اون سوبسید برای روزنامه نگارا هزینه کنن. تو چند سالی که ناوگان حمل و نقل ما از محل افزایش بنزین پیشرفت کنه باید با گاری رفت و آمد کنیم. نظرات عیر کارشناسی یه عده آدم به ظاهر عقل کل توی روزنامه ها بدبختمون کرده.

    • بیچاره

      بله کاملا درسته با وضعی که برای ما درست کردید کشور ما ایران بخشی از کره زمین نیست کجای دنیا سراغ دارید که کشوری به اندازه کشور ما ثروت ملی و منابع و مخازن زیر زمینی داشته باشه و از یه طرف آقایونش هزاران میلیارد از پول مردم اختلاس کنن و زندگی اشرافی داشته باشن و با پر رویی دم از قناعت و ساده زیستی و تقوا و دیانت بزنن از طرف دیگه فحش به کشورهای غربی بدن ولی ژنهای خوبشون رو برای تفریح و زندگی و تحصیل بفرستن اونجا

    • بدون نام

      مسئله اقتصادی یک کشور نه یکی از امورمهم ، بلکه مهمترین و زیربناییترین امور یک کشور است ، ولنگاری و بی نظمی در ان ، مایه بدبختی و انحطاط ان جامعه رو رغم میزنه .

    • خدا

      چرا مزخرف میگی ؛ هتل خوب 80،000 تومن (کجاست)ساندویچ خوب 3هزار تومن (کو) بستنی 500 تومن را از کجات درآوردی؟توی این مملکت زندگی نمی کنی ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اقتصاد ایران مثل به کلاف سردرگم وبه مریض روبه مرگ باید مثل به خونه کلنگی خراب شه دوباره درست شه اقتصاد بدون دین ودولت بانکهای بدون سود های آنچنانی که برای ملت رباس برای خودشون حلال

    • بدون نام

      به جای کاهش ارزش پول ملی طی این 40سال اگر ما ارزش پول ملی را حفظ کرده بودیم وضع مملکت خیلی بهتر از الان بود ولی دولت عمدا ارزش پول ملی کاهش میدهد تا کمبود بودجه اش را از جیب محرومان جبران کند.

    • بدون نام

      همین سوبسیدهای پنهان ضربدر۲۰ملیون اتباع خارجی اقفانی کنیدمیفهمیدافغانهاچقدرمضررت وهزینه برای مردم وکشوردارن اگه ببنیدوبفهمید...

    • بدون نام

      جناب عسگری پرفسور.عجب مثالی زدید .مگه تازگیها ترکیه تولید نفت داره که ایران را با ترکیه مثال میزنی .واقعا شما خودبزرگ بین ها خیلی مغز فندوقی هستید .ایا درامد یه کارگر ترک ویا اروپا را نمیتونی با حقوق کارگرایران مثال بزنی ویا خدنات دولت بمردم را در خارج از ایران نمیبینی.....مردیم ما از شما بی مغز ها که افاضات تولید میکنی کمی تفکر کنید و مقاله بنویسید....

    • بدون نام

      یه سوال...چراازاول انقلاب تاحالاکه چهل سال میگذردوقتی میخواهیدگرانی وتورم رابالاببریدایران وایرانی راباکشورهای دیگرمقایسه میکنیدوفقط مواردی که انهاازماگرانتردارندرابه رخ ملت میکشید..چراهیچوقت ازدستمزدهای انهاکه همیشه ازایرانیهابیشتربوده نمیگوییدباباروراست بگوییدبه علت اینکه چندتا ازرفقای اختلاس گرمون بیشتربردندوماجیبمون خالی شده میخواهیم گرون کنیم وملت هم که عادت به گرونی دارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج